fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_vs

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:51

Ik denk dat de fout altijd bij de ruiter ligt.

Een paard/pony doet altijd wat er van hem gevraagd wordt.
Of hij het goede doet ligt eraan hoe het gevraagd wordt, dus hoe de ruiter zelf rijdt.
Dat een paard niet altijd doet wat jij van hem wil ligt aan jezelf,
je communiceert dan op de verkeerde manier met hem/haar.
Zelfs als een paard vaak schrikt ligt het vaak aan jezelf, je bent dan zelf niet duidelijk genoeg.

Het is dus nooit de schuld van het paard dat hij niet doet wat jij wil.
Wees dan niet boos op je paard, maar op jezelf.

Verbeter jezelf en zo het paard.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:09

Een paard zal doen wat de ruiter vraagt, als het paard roch wat anders laat zien houdt in dat de ruiter niet duidelijk is.
De fout ligt altijd bij de ruiter, mss niet op het moment zelf maar zeer zeker wel aan de grondslag daarvan.
Mensen nemen ook veels teweinig tijd om hun paard echt goed te leren kennen en om goed samen tekunnen rijden.... et moet allemaal altijd maar snel snel snel...en ja dan komen er fouten en dan weet het paard het niet meer en die gaat maar wat doen....fout paard nee hoor foute ruiter

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:53

ligt ALTIJD bij de ruiter en vind het dan ook gek (maa rherken het wel) dat mensen zeggen mijn paard dit en dat

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:35

kijk eerst naar de ruiter en dan nar het paard

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:47

Anita87 schreef:
Ik zit vaak vol verbazing te lezen hier op bokt, hoevaak er wel niet gezegt word; mijn paard doet dit of dat, mijn paard kan het niet, mijn paard wil niet nageven, (bijna) nooit lees je dat de ruiter zich bewust is dat de fouten die een paard maakt bij de ruiter ligt.

Een paard wat in de wei loopt maakt geen taktfouten hoor, zet ook de rug niet vast etc.

Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik mijn paard overal de schuld van gaf en hier heb ik heel erg spijt van, want ik weet nu donders goed dat het MIJN fouten zijn. Gelukkig heb ik nu een hele goede instructeur, die naast het lesgeven ook een groot deel theorie geeft. Paardrijden is zó veel meer als veel mensen denken.

Ik wil niemand aanvallen, maar ben benieuwd of meer mensen dit hebben?

Mensen die ook bezig zijn met het hoe en waarom? Scala der.. het is zo interessant allemaal...

ben benieuwd naar reactie's.

groetjes

fout ligt altijd bij de ruiter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:31

alle oefeningen die gevraagt worden bij de dressuur zijn allemaal natuurlijke oefeningen, heb een mini shetje,mager scriel ding en arm bespierd, 5 jaar maar uiterlijk van jaarling zo vreselijk geweldige passage zien doen daar kan bonfire met anky op zijn rug wat van leren bij wijze van spreken. Ookal loopt dit paardje altijd kort en op de voorkant hij kon het wel
dus als een paard het allemaal al kan, dan ligt het dus aan de ruiter als deze het er niet uit krijgt. Soms is een paard bouwtechnisch alleen niet in staat om iets super mooi en goed te kunnen maar ook deze paarden zouden in mindere maten de oefening kunnen uitvoeren met de juiste training. Springen is wat anders als een paard een hindernis niet springt doet hij dat niet zomaar, of dit ligt aan ruiter, ondergrond, hindernis of dat hij niet durft maakt opzich niet uit, maar de ruiter had beter moeten trainen voor dat hij die hindernis zou proberen. En de tijd nemen een paard vertrouw te maken met bepaalde dingen.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:27

De problemen zijn door de regel altijd rijtechnisch.
Het ligt meestal niet aan het paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:38

De ruiter hoort de leider te zijn.
Die leider moet ervoor zorgen dat het paard voor hem/haar wíl werken.
Een goede leider weet z'n beperkingen.
Een goede leider zoekt de fout bij zichzelf

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:18

Fout ligt hoofdzakelijk bij de ruiter die de verkeerde hulpen etc geeft.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:27

Hoeft niet aan de ruiter te liggen, meestal wel

Travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:28

De fout zit meestal ín het zadel, niet eronder.

Het gebeurd wel eens een enkele keer dat er echt een draak van een paard tussen zit, die gewoon weg gemeen, laks, lui, arrogant en hooghartig is. Maar ik ga er vanuit dat de reacties van het paard, te wijten of te danken zijn aan de ruiter. Dat is vrijwel altijd zo, uitzonderingen daar gelaten.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:27

Het kaf word in de paarden sport gescheiden van het koren door mensen die continu hun verstand combineren met hun gevoel. Wanneer ja evalueert filosofeert. En je bevindingen in de praktijk uit probeert. Ben je op de goede weg.

Ik ben heel blij dat je deze manier van paarden sport beleven propagandeert. Wees niet bang dat je er mensen mee provoceert. Wanneer dit wel het geval is, is dat alleen maar goed voor het welzijn van paarden in het algemeen.

Ik gun je het beste. En ik ben er van overtuigt dat je met jou instelling er zeker komt.

Vriendelijke groet.

x_kelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:55

Het is niet altijd zo maar meestal ligt de fout bij de ruiter ja.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:07

ZUCHT.

Als ik sommige reacties lees ben ik blij dat mijn 4 jarige véééééééééélste brave ruin een plekje bij mij heeft. Dat dier doet alles wat je van hem vraagt al snapt hij er geen bal van. Hij zal door gaan ten koste van zichzelf. Alleen omdat hij een enarme ''will to please'' heeft. Zijn grens ligt veel verder dan andere paarden. Dus, ja het ligt altijd aan de ruiter

Een paard is niet zelfbewust. Mensen wel. Wij drukken plaatjes en etiketten overal op. Een paard kan dat niet omdat hij niet zelfbewust is. Hij zal dus niet denken: Laat ik even protesteren, want ik heb geen zin. Waarom niet? Omdat hij dat niet kan.

In weze zijn paarden erg domme dieren, anders zouden ze niet pikken wat wij allemaal met ze uitvreten. en nu krijg ik bokt over me heen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:11

Ik denk dat het inderdaad wel waar is dat de fout altijd bij de ruiter ligt, hoewel paard en ruiter natuurlijk allebei niet foutloos zijn zegmaar Knipoog Maar het is wel de ruiter die dit dan moet oppikken en herstellen. De schuld aan het paard geven vind ik altijd heel fout, maar een paard die uit zichzelf diep loopt, is dat dan ook de fout van de ruiter? Of is het een fout van het paard die de ruiter hoort te herstellen?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:21

KiWiKo schreef:
fout ligt altijd bij de ruiter Lachen Lachen ook al is het paard zo naar, dan alsnog ligt de fout bij de ruiter

Klopt. Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:24

Ik snap wel dat veel mensen zeggen: mijn paard doet dat of dat niet, vaak komt daar achteraan: wat doe ik verkeerd. Gelukkig kom ik maar zelden tegen: ik doe niets verkeerd maar mijn paard doet het niet.

Ik ben het wel met xMarit eens: paarden kunnen fouten hebben en het is inderdaad aan ons het te herstellen. Ik stel mijn paard ook nooit verantwoordelijk voor iets wat niet goed gaat, ik doe of iets niet goed, of ik ben onduidelijk of ben me niet bewust van iets. Tuurlijk mopper ik weleens maar ga vervolgens weer even goed nadenken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:53

xMarit schreef:
Ik denk dat het inderdaad wel waar is dat de fout altijd bij de ruiter ligt, hoewel paard en ruiter natuurlijk allebei niet foutloos zijn zegmaar Knipoog Maar het is wel de ruiter die dit dan moet oppikken en herstellen. De schuld aan het paard geven vind ik altijd heel fout, maar een paard die uit zichzelf diep loopt, is dat dan ook de fout van de ruiter? Of is het een fout van het paard die de ruiter hoort te herstellen?

Fout van de ruiter, een paard loopt niet van nature te diep. Dat je met elk paard anders om moet gaan ben ik met je eens,maar wij zijn diegene die het zadel erop leggen en een sticker erop plakken. Een paard is niet bewust van het te diep lopen. De mens wel. Door een zadel erop te leggen maken wij de fouten. Wij maken immers de keus en zijn ons bewust. Dus de fout ligt altijd bij de ruiter. Ongeacht waar de fout weg komt.

Terry14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:02

het licht altijd aan de ruiter dat lijkt mij ook Knipoog maar mijn pony schrikt vaak vlug van vanalles bijv. als er duiven opvliegen ookal zit ik heel ontspannen en praat ik tege hem. wat kan ik dan doen ? dan is het toch niet mijn fout of licht dat aan mij?

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:47

KiWiKo schreef:
ne hoor, paarden weten het in de regel wel Lachen Lachen het zijn de mensen die moeten om leren gaan met het wezen paard

Go jij! Go jij!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:51

Wat moet ik mij dan voorstellen als mijn pony te koppig is om een volte te maken? Medisch helemaal gekeurd, ook tanden zijn bijgewerkt. In het begin wou ze geen voltes maken hoor, maar nu gaat dit allemaal goed.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:57

Fout ligt altijd bij de ruiter.
Een goede ruiter kan een ''slecht'' paard goed maken, maar een slechte ruiter kan een paard niet goed maken.
Hoe goed het paard ook is..

Edit: woordje vergeten Tong uitsteken

Terry14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:26

Orion: hoe vind jij 't dan met een slechte ruiter en een slecht paard?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:46

Celia schreef:
Wat moet ik mij dan voorstellen als mijn pony te koppig is om een volte te maken? Medisch helemaal gekeurd, ook tanden zijn bijgewerkt. In het begin wou ze geen voltes maken hoor, maar nu gaat dit allemaal goed.

Nee, je ziet het verkeerd.. Je kon in het begin je pony niet duidelijk maken dat ze toch echt een volte moest maken. Denk jij dat je pony denkt: 'En vandaag maak ik geen volte....'?

@Terry14: een slechte ruiter en een 'slecht' paard: die combinatie krijgt het samen erg zwaar denk ik. Tenzij de slechte ruiter genoeg zelfreflectie heeft en niet het vermogen heeft het paard nog slechter te maken.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:51

Ik denk dat het ook aan de combinatie van ruiter-paard gaat. Mensen hebben verschillende karakters en paarden hebben ook verschillende karakters, net als bij mensen onderling kan het karakter van een paard en een ruiter ook botsen.
Zo kan het zijn dat een ruiter met het ene paard super overweg kan, maar met een ander paard juist weer niet. Ik denk niet dat dit puur aan de ruiter ligt, maar aan de combinatie.

Wat ik dan wel weer vind is dat het paard niet in de positie is om zich aan te passen, daarom moet een ruiter altijd de verantwoordelijkheid nemen.