Achter de loodlijn = altijd slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Achter de loodlijn = altijd slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:51

Idd VValar.. Tong uitsteken

Als die van mij achter de loodlijn loopt, dan heb ik gewoon contact met de paardenmond. En volgens mijn manueltherapeut, die ik voor controle elke 6 weken laat komen, is ze super door haar lijf. Dus ik vind niet dat bij mijn paard het achter de loodlijn lopen zo slecht is, ze blijft er lekker los van. Vooral omdat die van mij, als ik haar hoger rijd en met op de loodlijnlopen, toch de neiging neemt om zich vast te zetten bij haar kaken.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:52

ik vind bij het losrijden, het achter de loodlijn rijden niet slecht! ik heb er helemaal niks op tegen omdat ze dan meestal hun rug wat meer gaan gebruiken. oké er zijn ook paarden die het dan juist niet doen, maar als je eht goed doet gebruiken ze goed hun achterhand. Maar ik vind zodra je je paard los hebt gereden je je paard wat meer omhoog moet gaan rijden zodat je paard neit leert ook als je harder aan het werk bent achter de loodlijn te lopen, dit is hem/haar namelijk weer heel moeilijk af te leren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:20

Iedereen zegt wat zij of hij vindt. Leg eens uit waarom het zo goed of slecht is. Dus onderbouw je mening eens. Dat is leuker en interessanter voor de discussie. Neem niet zonder meer aan dat wat in een blaadje over paarden staat, altijd juist is.

Als een paard met de halslijn omhoog, de nek op het hoogste punt en de neus net voor de loodlijn zich ergens vastzet, dan is dat een signaal dat er waarschijnlijk rijtechnisch en in de ontwikkeling van het rijpaard iets niet goedgaat. Als de onderkaak wordt vastgezet, dan geeft het paard een duidelijk signaal af, waar je als ruiter op kan reageren.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:55

Goofy44: Die van mij doet het snel doordat ze het moeilijk vind om bepaalde oefeningen "opgericht" uit te voeren, daarnaast gebruikt ze haar spieren toch weer anders dan wanneer ik haar lager rijd. Daarom doet ze nog wel eens zo, dus daar wordt al aan gewerkt. Stap voor stap. Lachen
(waarschijnlijk bedoelde je berichtje meer in het algemeen, maar omdat ik er zelf al over was begonnen over mijn paard, geef ik even wat uitleg erbij Lachen ).

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:07

Je moet een paard zo rond rijden dat in draf de achterbenen voor de voorbenen geplaatst worden.
Alleen dan is hij goed los en soepel

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:10

Precies, dan weet je zeker dat je paard met het juiste ruggebruik door de baan gaat Haha!

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:15

Ik vind het mooi, zo'n hele opgekrulde hals. Ik probeer altijd een hele cirkel van z'n hals te maken. Ik red bijna de 360 graden. Dan rek je ook lekker de bovenkant op.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:15

maybritt schreef:
Je moet een paard zo rond rijden dat in draf de achterbenen voor de voorbenen geplaatst worden.

Niet zo dat hij met z'n achtervoeten z'n neus kan aanraken? Dat doe ik namelijk altijd Clown

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:18

Ja, en je moet gewoon flink trekken en prikken totdat je de achterbenen langs ziet komen.
wel een cap opzetten natuurlijk!

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:26

Cap is eigen keuze.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:27

maybritt schreef:
Ja, en je moet gewoon flink trekken en prikken totdat je de achterbenen langs ziet komen.
wel een cap opzetten natuurlijk!

Ja uiteraard, veiligheid gaat voor alles!

imke schreef:
Ik vind het mooi, zo'n hele opgekrulde hals. Ik probeer altijd een hele cirkel van z'n hals te maken. Ik red bijna de 360 graden. Dan rek je ook lekker de bovenkant op.

Probeer dat eens te onderbouwen Imke. Misschien kan je een filmpje ervan maken?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:30

maybritt schreef:

dat doen alle bij mijn paarden maar nog vind ik mijn paard te kort lopen. dus dit is neit helemaal waar

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:06

maybritt schreef:

Was het maar zo simpel. Er zijn tal van paarden met deze beenzetting die zwak in de rug en vooral lendenstreek zijn. Je zal op veel meer zaken moeten letten. Als je alleen hierop let, dan trek je te snel totaal verkeerde conclusies. Verdrietig

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:25

als je je paard dat in die cirkel hebt lopen zoals imke beschrijft, dan ga ik ook nog even goed links en recht inbuigen net zolang totdat het paard zijn eigen kont kan aanraken. Dan is het cirkeltje pas echt rond !!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:55

imke schreef:

Als een paard dat uit eigen beweging doet, is het spiergebruik heel anders. Als je als ruiter een paard op die manier de hals laat buigen, is dat rijtechnisch maar ook naar het paard erg onverstandig.
In halt met de neus net voor de loodlijn 90 graden naar links en rechts is het maximum wat je mag vragen. Dan moet je dat nog op de juiste manier aan het paard kunnen vragen, wat de meesten al niet meer op de juiste manier kunnen. In gang zie je dat men dat tegenwoordig ook doet. Misschien lijkt het goed voor het paard en het rijden, het is een misvatting. Het is onverstandig om dat met een paard te doen.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:13

Toch red ik bijna 360 graden. Je moet het natuurlijk ook elke dag oefenen. Ik doe het ook altijd op stal, dan maak ik hem al lekker los. Ik laat hem dan echt een hele cirkel maken. Daarna met rijden rek ik hem nog lekker ff meer op.
Dat is een mooi gezicht hoor!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:00

Nou ik rijdt niet diep, maar paard is wel degelijk beter gaan draven. Je kan je paard ook rond rijden met het neusje op de LL. en dan van hoog tot laag. Ik vindt het zelf belangrijk dan hij vanuit de schoft nageeft. Dan heeft hij een goed ruggebruik en stata hij open voor mijn hulpen. Op deze manier kan ik hem goed terugrijden en weer wegrijden, wat weer ten goede is gekomen aan zijn draf.

En dit allemaal terwijl hij in het begin het erg fijn vondt om zijn onderhals er wat uit te drukken. Dat doet hij nu alleen af en toe in de middendraf, waar we nog steeds mee bezig zijn, mara het kan dus wel degelijk zonder het diep rijden.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:03

als het paard maar zijn rug en hals loslaat is er niks aan de hand als ze een beetje achter de loodlijn lopen.