Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Thunder4ever schreef:Ik had laatst een springwedstrijd, en met inspringen weigerde mn pony alles. Ik wist dat als hij niet op zn donder kreeg dat hij dan in het parcours helemaal niks meer deed. Dus ik heb hem toen hij weer weigerde een paar (respectabele) tikken op zn kont gegeven. Het heeft geholpen want meneer heeft toen alles gesprongen in het parcour! Dus net wat Focussed zegt, een tik op het juiste moment is niet verkeerd, maar je paard het parcours doorrammen
loesaardbei schreef:oke, ik zal ff vertellen hoe het in Bathmen is gegaan:
eerst maar ff dressuur niet dat dit toppic hier over ging maarja, het ging heel lekker 183 punten
springen: eerst had ik rustig ingereden en goed aan me been gemaakt, toen ging ik de ring in en heb ik eerst een rondje om de hindernissen gemaakt. Groeten ging goed maar toen ik wegreed voelde ik al wat spanning![]()
de eerste hindernis ging rustig maar toen blokkeerde hij, ik heb hem NIEt geslagen maar gerustgesteld en toen probeerde ik hem weg te rijden, maar hij ging niet meer vooruit
toen heb ik wel hem een tik gegevenik kon me niet beheersen ... toen ik hem weer opgang had ben ik tot hindernis 5 gekomen, daar werd ik uitgebeld
![]()
ik baalde heeel erg .... ik zit er nu over te denken om een tijdje alleen dressuur te doen maar ik denk aan de andere kan is dat ook weer niet goed want dan laat ik hem winnen... Ik weet het niet meer!
![]()
en meteen ook weer beginnen met springen, gisteren heb ik weer een oefenparcours gesprongen en dat ging heel goed, op hindernis 1 en 2 na daar weigerde die en wist ik meteen waar m'n fout zat. Ik had mijn been er weer eens niet bij en dat heeft rex meteen door dus weigert hij. nou ja nog een keer proberen en daarna heb ik nog 2 x parcoursje netjes rond gesprongen zonder weigeringen
ik hoop echt dat het morgen ook zo goed gaat... ik ga in iedergeval niet slaan als rex weigert maar op nieuw aanrijden en dan met nog meer been (en tikje)
dressuur had ik voor de 1e keer l2 181 punten Sisco4life schreef:Ik verbaas me er steeds meer over : Ruiters die hun paard flink slaan tijdens het springconcours...
Is dat dan de oplossing? Ze willen niet springen, dan dwingen/slaan we ze er toch overheen ??
Wat een mentaliteit zeg![]()
Zo komt iemand op een hindernis afgecrossd, paard gaat vol op de rem, want het komt gewoon niet uit, gaat anders dwars door de hindernis heen. Reactie van de ruiter : Meppen, hard en vaak
Meestal ook nog eens veel te laat, eerst wegsturen en dan meppen. Dat weet zo'n paard toch niet meer ?? Dan gaat ie juist die hindernis met pijn associeren, lijkt mij.
Is dit nou echt de oplossing ? Of ben ik gewoon raar dat ik mijzelf altijd de schuld geef, dat ik mijn been er niet genoeg bij had, dacht dat het vanzelf zou gaan of hem laat weglopen ? Alsof het je paard zijn schuld is dat jij het fout doet....
Brand maar los!
En ja, als mijn paard weigerd omdat ie niet uitkomt krijgt ie een aai over zijn hals, goed dat hij het gezien heeft, en wat krijg je dan ? Een paard die het zelf WIL, en niet gedwongen word...
loesaardbei schreef:met tikje bedoel ik een beetje overtuigend rijden, niet heel hard meppen dus! vandaag heb ik weer gesprongen, hindernis 1 en 2 ging super, ik had me benen er goed bij de bocht na 2 waren er al een paar onderuit gegaan en reed ik expres wat terug (had ik niet moeten doen maar nam geen risico) hij stopte in de bocht en na een rondje had ik hem weer op gang.. toen ben ik met veel been het parcour door gegaan en doordat ik zo geconsetreerd bezig was heb ik hindernis 8 vergeten, nou ja ik had verder geen balkjes en het ging in ieder geval beter dan de vorige keer! best wel tevredendressuur had ik voor de 1e keer l2 181 punten