Slaan bij weigering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Slaan bij weigering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:44

ja oke zo kun je idd het springen ''leuker'' maken, maar ik bedoel dat is geen reden als ie een x weigert hem niet aan te pakken...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:45

vind ik hoor. ik ben gewoon zo van ; ik ben de baas, je luisterd naar mij en doe je dat niet dan krijg je een tikje, daar gaat ie niet dood aan en ik doe t wnnr ie gewoon te koppig is om er niet overheen te gaan. ( dus niet vanwege iets anders)

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:48

wanneer jij niet van boksen houdt vindt je het toch ook niet leuk als je het iedere dag een half uur moet doen, en wanneer je dat niet doet; gewoon lekker een tik krijgt? (zomaar een tikje; je gaat er echt niet dood van...)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:51

ik heb t niet over elke dag een half uur..het ligt aan de situatie, wanneer jij iets vraagt van je paard dan moet ie het doen. Als ie het niet leuk vind en jij merkt dat, dan doe je het minder vaak, maar als jij het wil vind ik dat hij moet gehoorzamen. ookal zou ik niet elke dag een half uur springen met een paard die het niet leuk vind. maar zo nu en dan kan wel en dan moet ie het doen. Bijv bij een les. daar leren beiden van

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:52

Een paard kan van mij een tik verwachten als het stopt 'met voorbedachte rade' zeg maar. Mijn pony stopte altijd ZO vals.. En dat was niet vanuit angst of wat dan ook, hij heeft me gewoon een jaar lang uitgeprobeerd. Door consequent te straffen als hij weer eens bezig was ( en niet de ene keer wel een tik en de andere keer niet ) en belonen als hij braaf was, het ik nu bereikt dat hij alles voor me doet.. Hij moet luisteren, doet hij dat niet, dan kan hij straf verwachten, is hij daarna braaf wordt hij beloond.. En een tik mee geven kan soms ook erg nuttig zijn, maar dan wel met teugels in één hand, en zweep in de andere hand, en dan een tik mee geven. Als je je teugels gewoon in 2 handen hebt, en dan een tik geven, rem je en geef je gas tegelijkertijd.. En dan is het niet raar dat je paard steeds vaker gaat stoppen ( En dat zie ik zoooo vaak gebeuren, zweepgebruik op de kont, met teugels in 2 handen, snappen die mensen het meganisme nou gewoon niet? )

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:55

juist. een corrigerende tik vind IK juist, wanneer het nodig is. dus niet als een paard te dik is en niet wil, of als ie ziek is of wat dan ook!

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:13

nouw ik vindt als het aan de ruiter zelf ligt dan is het gewoon gemeen als je je paard gaat slaan je paard moet er toch ook lol in blijven hebben
maar ik heb een paard en die gaat er expres niet over heen om mij te treiteren en ja dan geef ik 1 tik dat ze goed weet dat het niet mag maar ik sla echt niet zo hard en zo veel dat is gewoon dierenmishandeling vindt ik je paard ik toch je vriendjes voor het leven je kan even boos zijn maar daarna moet je het hem/haar weer vergeven

xxx sorry meis voor dat tikje maar je bent ook zo gemeen maa rik hou van jou voor altijd schatjexx je bent echt mijn leven

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:12

uh...oh okeee... =P duss:P

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:32

Ik vind van word het paard goed aan gereden en kan het en weigerd dan nog ik vind dat je hem dan een tik mag geven .
Is het je eigenschuld verkeerd aangereden enzo.. dan is het niet terecht.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:05

Thunder4ever schreef:
Ik had laatst een springwedstrijd, en met inspringen weigerde mn pony alles. Ik wist dat als hij niet op zn donder kreeg dat hij dan in het parcours helemaal niks meer deed. Dus ik heb hem toen hij weer weigerde een paar (respectabele) tikken op zn kont gegeven. Het heeft geholpen want meneer heeft toen alles gesprongen in het parcour! Dus net wat Focussed zegt, een tik op het juiste moment is niet verkeerd, maar je paard het parcours doorrammen

Ik denk dat als je paard/pony tikken nodig heeft om over een hindernis heen tekomen of zelfs door het hele parcour tekomen je een verkeerde sport beoefend met je dier....probeer wat anders wat je paard/pony wel leuk vind.
Er is een teden dat een dier niet wil springen...werk daaraan en ga het niet oplossen door teslaan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:17

en wat als je paard te koppig is? hij moet luisteren!! jij bent de baas! als ie geen zin heeft in springen, dan niet in dressuur dan niet meer in rijden dan verkoop je hem maar? zonder 1 xtje aan te pakken?? (en dit alles in koppigheid)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:20

EEN PAARD IS GEEN MENS vergelijken met '' als jij iets niet leuk vind, doe je het toch ook niet?'' bestaat niet. Een paard weet niet beter dat te luisteren naar zijn of haar baas, ik kan goed met me paard overweg en hij weet dat ik zijn baas ben. Hij weet dat een TIKJE met de zweep betekend dat ie iets niet goed doet. Dat is hij gewend, hij weet niet beter. En als ie iets goed doet krijgt hij natuurlijk de verdiende beloning, zoals ie gewend is. ( keihard slaan is er bij mij niet bij)

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:03

ik vind het logisch om een tik te geven maar om er zoveel te geven vind ik totaal niet nodig !!
ik heb wel altijd als ze er langs gaat een tikje in der nek maar dat helpt meestal ook wel .. Dan weet ze dat ...

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:10

loesaardbei schreef:
oke, ik zal ff vertellen hoe het in Bathmen is gegaan:
eerst maar ff dressuur niet dat dit toppic hier over ging maarja, het ging heel lekker 183 punten Haha!
springen: eerst had ik rustig ingereden en goed aan me been gemaakt, toen ging ik de ring in en heb ik eerst een rondje om de hindernissen gemaakt. Groeten ging goed maar toen ik wegreed voelde ik al wat spanning Slapen Verdrietig de eerste hindernis ging rustig maar toen blokkeerde hij, ik heb hem NIEt geslagen maar gerustgesteld en toen probeerde ik hem weg te rijden, maar hij ging niet meer vooruit
toen heb ik wel hem een tik gegeven Verdrietig ik kon me niet beheersen ... toen ik hem weer opgang had ben ik tot hindernis 5 gekomen, daar werd ik uitgebeld Verdrietig Verdrietig ik baalde heeel erg .... ik zit er nu over te denken om een tijdje alleen dressuur te doen maar ik denk aan de andere kan is dat ook weer niet goed want dan laat ik hem winnen... Ik weet het niet meer! Ziek Doei, doei

na een tijdje gedressuurd te hebben gaat het eigenlijk best goed morgen ga ik L2 starten Bloos Haha! en meteen ook weer beginnen met springen, gisteren heb ik weer een oefenparcours gesprongen en dat ging heel goed, op hindernis 1 en 2 na daar weigerde die en wist ik meteen waar m'n fout zat. Ik had mijn been er weer eens niet bij en dat heeft rex meteen door dus weigert hij. nou ja nog een keer proberen en daarna heb ik nog 2 x parcoursje netjes rond gesprongen zonder weigeringen Vork Pling ik hoop echt dat het morgen ook zo goed gaat... ik ga in iedergeval niet slaan als rex weigert maar op nieuw aanrijden en dan met nog meer been (en tikje) Cool

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:03

tikje is toch zelfde als slaan?? of bedoel je met slaan, zo heel hard. Want een tikje geven vind ik best logisch eig..als t niet anders kan

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:30

met tikje bedoel ik een beetje overtuigend rijden, niet heel hard meppen dus! vandaag heb ik weer gesprongen, hindernis 1 en 2 ging super, ik had me benen er goed bij de bocht na 2 waren er al een paar onderuit gegaan en reed ik expres wat terug (had ik niet moeten doen maar nam geen risico) hij stopte in de bocht en na een rondje had ik hem weer op gang.. toen ben ik met veel been het parcour door gegaan en doordat ik zo geconsetreerd bezig was heb ik hindernis 8 vergeten, nou ja ik had verder geen balkjes en het ging in ieder geval beter dan de vorige keer! best wel tevreden Haha! dressuur had ik voor de 1e keer l2 181 punten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vorige week mijn eerste springles heb gehad (na 6 jaar ) Dus ik heb niet donders veel ervaring. Mijn paard is 4 en moet het ook nog leren, daarom gelijk dus de les. Ik rijdt zo wie zo zonder zweep en spoor met de dressuur en met springen helemaal, maar ik heb die eerste les al wel gemerkt dat het een groot verschil maakt hoe je erop aan rijdt.

Goed het was een kruisje van 30 cm, maar dat was voor mij al een hele klus. Ik deed niks anders dan maar rijden, terwijl ik eigenlijk niks moest doen en pas de laatste meter been. Het verschil was: In het begin erover heen vallen, en later echt een sprong maken. Bij een hogere hindernis was het waarschijnlijk het verschil geweest tussen een weigering/balk of er foutloos erover heen.

Dus ik zou eerst bij mezelf te trade gaan waarom het dier niet springt voordat je maar klappen gaat uitdelen.

Daarbij is in de dressuur vaak het aanraken van de zweep al voldoende. Een zweep in een aanwijs stok, geen afstraf middel. Is het bij het springen niet hetzelfde?

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:37

Sisco4life schreef:
Ik verbaas me er steeds meer over : Ruiters die hun paard flink slaan tijdens het springconcours...
Is dat dan de oplossing? Ze willen niet springen, dan dwingen/slaan we ze er toch overheen ??

Wat een mentaliteit zeg Sigaar

Zo komt iemand op een hindernis afgecrossd, paard gaat vol op de rem, want het komt gewoon niet uit, gaat anders dwars door de hindernis heen. Reactie van de ruiter : Meppen, hard en vaak
Meestal ook nog eens veel te laat, eerst wegsturen en dan meppen. Dat weet zo'n paard toch niet meer ?? Dan gaat ie juist die hindernis met pijn associeren, lijkt mij.

Is dit nou echt de oplossing ? Of ben ik gewoon raar dat ik mijzelf altijd de schuld geef, dat ik mijn been er niet genoeg bij had, dacht dat het vanzelf zou gaan of hem laat weglopen ? Alsof het je paard zijn schuld is dat jij het fout doet....

Brand maar los!
En ja, als mijn paard weigerd omdat ie niet uitkomt krijgt ie een aai over zijn hals, goed dat hij het gezien heeft, en wat krijg je dan ? Een paard die het zelf WIL, en niet gedwongen word...

ik vindt het super zoals jij dat doet. moesten meer mensen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:30

loesaardbei schreef:
met tikje bedoel ik een beetje overtuigend rijden, niet heel hard meppen dus! vandaag heb ik weer gesprongen, hindernis 1 en 2 ging super, ik had me benen er goed bij de bocht na 2 waren er al een paar onderuit gegaan en reed ik expres wat terug (had ik niet moeten doen maar nam geen risico) hij stopte in de bocht en na een rondje had ik hem weer op gang.. toen ben ik met veel been het parcour door gegaan en doordat ik zo geconsetreerd bezig was heb ik hindernis 8 vergeten, nou ja ik had verder geen balkjes en het ging in ieder geval beter dan de vorige keer! best wel tevreden Haha! dressuur had ik voor de 1e keer l2 181 punten

Goed gedaan!!!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:33

gatsby, je hebt helemaal gelijk!
Maar wat als je een paard hebt dat in de stop is gereden? of wat als je een boefje hebt dat wil uitproberen? Dan is voor een weigering belonen toch niet echt de manier.
Paarden die onnodig stoppen krijgen van mij toch echt op hun donder. als de fout bij de ruiter ligt natuurlijk niet.
Gelukkig heb ik zelden paarden die onder mij stoppen. belangrijk is toch, dat je in een parcours overtuigend rijd en niet te veel aan de kop ligt te trekken, om die redenen zie ik heel vaak paarden stoppen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:05

Als hij weigert kan hij een tik verwachten, ja, MAAR:
enkel als ik zeker weet dat het zijn fout is
als ik zeker weet dat hij wel gewoon uitkwam met zijn galoppassen
een paard kan altijd schrikken van een hindernis die er wat vreemd uitziet, maar de 2e keer hoort hij er wel gewoon over te gaan

kortom komt het erop neer dat 9 van de 10 het niet zijn fout is, en ik gewoon zonder moeilijk doen weer aanrijd Haha!

als hij blijft stoppen voor dezelfde sprong uit pure koppigheid mag hij dus wél een tik verwachten

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:35

ben ik het helemaal mee eens! maarja ik moest me dat ook even realiseren.. hij was zo standaard dat als een paard weigert dat het zijn schuld was! nu (sinds 1/2 jaar) denk ik daar anders over en denk ik na hoe het kwam dat hij weigerde! voorbeeld: zaterdag met inspringen kwam ik op een oxertje af en kwam niet mooi uit waardoor hij er met zijn voor hand midden in kwam.. ik ben gewoon rustig gebleven en hem gerustgesteld (wel meteen weer aanrijden) en er goed overheen gekomen! daar bereik je denk veel meer mee dan slaan., volgens mij is het probleem van die jonge kinderen die meteen gaan slaan gewoon dat het er zo ingeprent is dat je boos moet worden als je pony niet over de hindernis gaat dat je gewoon moet slaan. Ze begrijpen het gewoon niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:34

Dan wordt er nog maar weinig geslagen dus aangezien 9 van de 10 keer de fout bij de ruiter ligt! Of kijkt de gemiddelde springruiter niet zo nauw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:36

Denk gewoon dat de gemiddelde ruiter niet genoeg zelfreflectie heeft.
Ook met dressuur, hoe vaak zie jdaar geen onterecht grote hulp met de hand of been. Of een tik waarvan je denkt, waarom?

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:14

draait misschien alles wel om zelfbeheersing? (bij mij big problemo)