Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 00:00

snoeske schreef:
Waarom die opeens er niet langs wil? Wat denk jezelf? Ik heb nogal een paard die graag onder het werk uit wil komen.

.

En je denkt dat je paard weer graag voor je gaat werken als je hem gaat slaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:58

En ondertussen heeft er nog niemand op mijn post gereageerd Clown
Vertel maar, hoe los je het op als een paard bovenop je springt zonder je paard een tik te geven met touw, zweep, eigen lichaam, wat dan ook?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:22

zou ik ook wel eens willen weten, wat doen hun als ze met een paard moeten werken die je naar het leven staat

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:39

Waratje schreef:
LiNdA1986 schreef:
Geweld gebruiken heeft zeker geen nut, werkt vaak alleen maar averechts.

Kijk een tikje geven ter correctie okee. Maar echt slaan met de zweep of schoppen is voor mij uit den boze.
Onder geweld versta ik trouwens het hard slaan, schoppen en dat soort geweldadige dingen.

Soms is het nodig dat de corrigerende tik ook HARD aankomt. Het kan zelfs nodig zijn om bij wijze van spreken een bezemsteel (of iets dergelijks) daarvoor te gebruiken. Nee, niet alle paarden zijn werkwillig en lief en vriendelijk en meewerkend, er zijn genoeg eigenwijze dreutels met het idee dat ze het zelf veel beter weten.

ik vind persoonlijk het gebruik ( jij geeft aan een bezemsteel) etc. neit echt diervriendelijk.
sommige paardjes vragen af en toe om een flinke tik van de zweep, maar als je andere voorwerpen gaat gebruiken gaat dat mij te ver

edit: daarmee bedoel ik geen halstertouw of iets kleins ( zo als hier boven wordt vernoemt )

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:46

Helemaal mee eens. Wat je ook wel eens ziet is dat als mensen het zelf fout doen ook het paard gaan slaan. Dat is al helemaal onzin. Ik geef mijn paard alleen een tikje als hulp als hij uit de volte valt of zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:00

Urielle, wat wil je nou horen? Ik ken dat paard niet, dus het is wat lastig in te schatten zo vanaf internet, vind je niet? Jij kijkt blijkbaar heel anders naar zo'n probleempaard, dan ik doe, dus ik zou het eerst zelf moeten zien. Ik zou allereerst de oorzaak van het gedrag willen achterhalen, het paard willen leren kennen. Dat ten eerste. Verder zou ik grondwerk gaan doen (eventueel met deskundige hulp, als het niet anders kan) en als het allemaal echt zo dramatisch is als jij roept, dan zoek ik professionele hulp bij een van mijn eigen instructeurs of mensen die dezelfde gedachtengang hebben. Ik geloof absoluut niet in symptoombestrijding, dat heb ik al zo vaak gezegd. Gaaaap

Ik vraag me eigenlijk af hoe jij dit paard benadert? Wat doe jij precies om het gedrag te veranderen? Kun je dat eens uitleggen?

Een van mijn vriendinnen heeft een paar jaar geleden een jonge merrie gekocht, die zeer dominant was. Ze duldde niemand in haar directe ruimte, erg lastig met uit het land halen, poetsen, voetverzorging e.d. Oren plat, trappen, je wegjagen. En dan had zij ook nog de pech dat ze echt bang werd voor die merrie. Zij is uiteindelijk met die merrie naar Voest, Marijke de Jong en nog iemand geweest en het heeft in totaal 3/4 jaar (en heel veel geld) gekost om haar merrie 'normaal' te kunnen benaderen en berijden, maar het is haar met die hulp wel gelukt. Het fijne was dat ze zelf ook betrokken werd bij de training en door haar verhalen ben ik me gaan verdiepen in freestyling e.d. Het paard bleek trouwens behoorlijke rugklachten te hebben, inmiddels is dat probleem gelukkig verholpen. Daarbij is ze gekocht van mensen waarvan mijn vriendin het zware vermoeden had, dat ze niet netjes met haar omgegaan zijn, al zijn daar geen bewijzen van. Door een reading is wel het e.e.a. duidelijk geworden. Lachen
Zoiets zou ik altijd laten doen bij een paard met gecompliceerd gedrag, maar goed, ik weet dat hier veel mensen zijn die daar niet in geloven. Knipoog

Die merrie is inmiddels goed gericht op haar, bij anderen is het nog steeds een beetje oppassen. Al hoewel het vooral ligt aan je eigen houding, of je genoeg overwicht hebt of niet. Paarden weten zo wie ze voor zich hebben.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden namelijk. Misschien moeilijk te geloven als je maar standvastig aan je eigen ideeen blijft vast houden. Vork

Verder gaat dit topic over of geweld bij je paard nut heeft. Nogmaals dus, nee, bij mijn paard heeft dat geen nut en voorheen bij mijn vele verzorgpaarden ook niet (al deed ik het toen wel ietsje anders dan nu, omdat ik toen nog nooit van NH e.d gehoord). Ik heb in de afgelopen 30 jaar veel te veel onnodig geweld bij paarden gezien om voor eens en altijd een andere kant op te gaan en de methodes die ik de laatste jaren bij diverse trainers heb gezien, heeft me voor eens en altijd overtuigd dat het ook anders kan.
Dat jij dat niet wil aannemen, jouw zaak, daar kan ik verder niets aan doen. Ieder zijn ding, blijkbaar. Maar ik zou mijn paard in elk geval NOOIT naar dergelijke trainers brengen (en gelukkig hoeft dat ook niet) en gelukkig zijn er inmiddels steeds meer trainers die paarden ietsje anders benaderen. Ja

De boeken van o.a. KFH en Lesley Bayley hebben mij in elk geval een andere richting doen opgaan. Ja

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:23

Nadya schreef:
En als jouw paard graag onder het werk uit wil komen, zal ik me maar eens gaan afvragen waarom hij er zo'n hekel aan heeft. Koe
Lijkt me vreselijk, als je met een paard 'werkt' die 'alles doet om er onder uit te komen' (over deze theorieen zijn de meningen trouwens verdeeld, he). Ik vind dat zowel het paard als ik er plezier in moeten hebben, anders geniet ik er zelf ook niet meer van. Dan zou ik direct zoeken naar wat hem dwars zit, voordat ik verder zou gaan met 'het werk'.

Mijn mening is dat je soms moeilijke/zware oefeningen moet doen om het paard sterker te maken. Het rijden zelf zal het paard dan wel leuk vinden, maar met deze oefeningen zal het paard gaan "draken" . Dan heeft het paard toch echt pech bij mij en zal hij hier even doorheen moeten (en gaat het niet goedschiks, dan maar op de harde manier), ookal is het niet fijn. Als ik dingen zou laten omdat hij het niet met plezier doet zou hij nogsteeds geen volte kunnen lopen Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:33

en wat als de eigenaar geen 3/4 jaar heeft????

ga mij nou eens vertellen hoe jij het volgende oplost.

Jij hebt een trainingsstalletje, er word een paard gebracht, ding staat op de wagen al de boel te verbouwen, wordt met twee man uitgeladen, en loopt al stuiterend naar zijn logeerstal. De mensen gaan weg, en jij moet het maar met dit paard gaan doen, volgende maand komen ze hem weer ophalen.

je loopt naar de stal, en kan nog net wegduiken omdat hij als een duveltje razendsnel voor je arm gaat, denk je nog.... moet nog even wennen. Met voeren slaat ie helemaal op tilt.

De volgende dag haal je hem van stal, het eerste wat hij doet als je hem van stal haalt is een run nemen, scheit aan je, nadat je hem weer gevangen hebt, en hij zich naast je sterk maakt omdat hij naar dat polletje gras wil, en jij wil gewoon rechtdoor....... maarja hij trekt je gewoon mee Lachen... Eindelijk ben je op de poetsplaats, hij gaat hangen....... en jij kan weer gaan vangen, zelfde route terug, met nog steeds jou meetrekkend naar het polletje gras..... eindelijk weer op de poetsplaats, een wat steviger halster en touw gepakt.... ga je poetsen, staat niet stil... blijft drentelen, tilt zelfs dreigend zn pootjes op...... en gaat weer hangen, nu houd het halster het wel.... maarja wordt meneer boos, gaat steigeren tussen de touwen, en gericht naar je slaan met de voorpootjes...

Goed na 3 uur te hebben getrut heb je het dier eindelijk klaar om gelongeerd te worden........., wat natuurlijk een groot drama is, omdraaien, wegsprinten, uitbreken, niet luisteren..... een groot drama, je bent na een uur geduldig alles oplossend eindelijk zover dat hij in iedergeval gaat draven als je het vriendelijk vraagt.

Dan weer naar de poetsplaats, want je wil hem natuurlijk nog even naverzorgen....... en het hele spelletje van hangen, steigeren, pootjes optillen begint weer van voren af aan...

dan terug naar bed, en weer is daar dat polletje gras, waar hij je mee naar toe trekt...... lange wandeling zo joh!

En dan komt ie, hij wil zijn stal niet in Lachen Lachen gaat weer rennen, en jij weer vangen........

na 5 uur ben je eindelijk klaar met dit paard, en dan moet je er nog 8..........

ga jij mij maar vertellen hoe je dat oplost...

IK persoonlijk zou zo een paard, al gelijk bij de eerste misstap, boven op zn bakkes slaan, en een hengstenketting omgooien........ want dit is gewoon een respectloze klerebok.

en dan is het paard niet eens naar, maar gewoon niet opgevoed.......

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:43

KiWiKo schreef:
zou ik ook wel eens willen weten, wat doen hun als ze met een paard moeten werken die je naar het leven staat

Ik ga mee met het antwoord van Nadya.

Ik heb zelf nog nooit met een paard te maken gehad die me naar het leven stond. Als ik nu zo'n paard zou kopen zou ik hem niet met geweld gaan behandelen, ik zou het niet eens kunnen om hem met geweld te gaan behandelen, om hem zo te gaan slaan dat hij trillend in de stal staat als ik eraan kom. Een paard dat grote problemen heeft met mensen, zou ik met behulp van een instructeur veel grondwerk gaan doen en mensen uitzoeken waar ik me in kan vinden qua methode en hun inhuren met het paard aan de slag te gaan.
Dan duurt het misschien wat langer dan bij jouw methode, KiWiKo, maar liever een methode waar ik helemaal achter sta dan te gaan letten op geld & tijd zaken.

odetteke schreef:
Nadya schreef:
En als jouw paard graag onder het werk uit wil komen, zal ik me maar eens gaan afvragen waarom hij er zo'n hekel aan heeft. Koe
Lijkt me vreselijk, als je met een paard 'werkt' die 'alles doet om er onder uit te komen' (over deze theorieen zijn de meningen trouwens verdeeld, he). Ik vind dat zowel het paard als ik er plezier in moeten hebben, anders geniet ik er zelf ook niet meer van. Dan zou ik direct zoeken naar wat hem dwars zit, voordat ik verder zou gaan met 'het werk'.

Mijn mening is dat je soms moeilijke/zware oefeningen moet doen om het paard sterker te maken. Het rijden zelf zal het paard dan wel leuk vinden, maar met deze oefeningen zal het paard gaan "draken" . Dan heeft het paard toch echt pech bij mij en zal hij hier even doorheen moeten (en gaat het niet goedschiks, dan maar op de harde manier), ookal is het niet fijn. Als ik dingen zou laten omdat hij het niet met plezier doet zou hij nogsteeds geen volte kunnen lopen Clown

Gister heb ik buitengereden met mijn paard en op een gegeven moment wilde hij naar rechts, en ik rechtdoor. Ik heb 4 rondjes gedraaid daar en na het 4e rondje ging hij dus toch rechtdoor, en dat zonder geweld, want ik gebruikte alleen mijn teugels om te sturen.
Jij had dan waarschijnlijk meteen een tik gegeven, maar zonder geweld gaat het dus ook goed en op een vriendelijkere manier.

Een vrouw bij mij op stal, had ik altijd respect voor ze hoewel ze niet paarden houdt op dezelfde manier en ook niet met ze omgaat als ik, maar nog wel op een manier waar ik mee kan leven, daarbij komt dat ze heel erg aardig is.
Vorige week liet ze haar 3-jarige paard keuren en hij moest ook gelongeerd worden op het harde, dat paard was nog nooit buiten geweest en schrok natuurlijk van die auto's. Eerst probeerde ze het met geduld op te lossen en dat lukte niet, hij bleef schrikken en trekken (logisch Rolleyes ) . En toen zag ik dat ze hem met de longeerzweep begon te slaan, echt uithalen en dat hielp ook niks. Paard werd nog banger en er was geen land meer mee te bezeilen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:47

mijn paard zou er niet eens aan denken om naar rechts te gaan Lachen Lachen, maargoed.....

Inge, ik KOOP zo een paard ook niet, ik krijg het binnen om te trainen

en wat die vrouw deed, is gewoon dom......... heel, heel dom... een angstig paard zou je eventueel met een zweep zachtjes kunnen proberen te overtuigen, maar slaan is dom, heel heel dom

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:51

KiWiKo schreef:
mijn paard zou er niet eens aan denken om naar rechts te gaan Lachen Lachen, maargoed.....

Inge, ik KOOP zo een paard ook niet, ik krijg het binnen om te trainen

en wat die vrouw deed, is gewoon dom......... heel, heel dom... een angstig paard zou je eventueel met een zweep zachtjes kunnen proberen te overtuigen, maar slaan is dom, heel heel dom

Het was onze tweede rit sinds december, eerste keer had ik in de bak wat gestapt. Het was trouwens niet zo dat het eigenwijsheid was van hem, hij was ergens bang voor.

En ik weet dat je een paard niet zo koopt want jij traint ze idd.
Laatst bijgewerkt door Inge_ op 08-07-07 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:52

Inge_ schreef:
[***] schreef:

Gister heb ik buitengereden met mijn paard en op een gegeven moment wilde hij naar rechts, en ik rechtdoor. Ik heb 4 rondjes gedraaid daar en na het 4e rondje ging hij dus toch rechtdoor, en dat zonder geweld, want ik gebruikte alleen mijn teugels om te sturen.
Jij had dan waarschijnlijk meteen een tik gegeven, maar zonder geweld gaat het dus ook goed en op een vriendelijkere manier.
Tuurlijk niet! Nu heb je wel een heel verkeerd beeld van me hoor! Knipoog Als het paard dat ik rij buiten ergens niet langs wil dan is hij bang en ga ik dat niet met de zweep oplossen, maar rijtechnisch . Ik denk wel na over de momenten dat ik een paard hardhandig aanpak, ik neem aan dat de meesten dat doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:53

maar hoe zou jij de door mij beschreven casus oplossen Inge?

Ik denk overigens niet na, ik handel heel instinctief met paarden Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:55

KiWiKo schreef:
een angstig paard zou je eventueel met een zweep zachtjes kunnen proberen te overtuigen, maar slaan is dom, heel heel dom

Dat doe ik ook soms als hij zichzelf zo loopt op te fokken dat het gevaarlijk wordt (is denk ik 3x voorgekomen) Even een tikje om even die spiraal van het zichzelf opfokken en focussen op het enge object te doorbreken.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:58

KiWiKo schreef:

Zoals ik een paar posts hierboven beschreef. Het hangt ervan af in welke mate het paard verkloot is of ikzelf er nog wat mee zou doen of hem meteen wegbrengen naar iemand anders. Ik zou het paard eerst een paar dagen laten staan in de wei/paddock zodat hij wat kon wennen. Dan zou ik een instructeur laten komen, zodat we samen aan het werk konden met hem (grondwerk, geen longeerwerk) . Afhankelijk van hoe goed dat grondwerk van mij en de instructeur samen gaat, zou ik besluiten of hij beter naar iemand toekan die er nog meer verstand van heeft, Voest bijvoorbeeld.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:59

KiWiKo schreef:

Ja, als je op het moment zelf de afweging nog moet maken ben je sowieso te laat voor een tik, bedoel meer dat elke gedrag dat buiten de grenzen van het wenselijke valt niet altijd op eenzelfde manier beoordeelt en bestraft dient te worden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:00

zeker, voor hetzelfde vergrijp kan ik de ene een skup geven en de andere een HE ! Lachen Lachen tis maar net hoe sensibel ze zijn

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:03

En ook: reageert het dier uit pijn, angst, rotkarakter, puberigheid/uitproberen of wat losse draden in de kop Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:04

precies Lachen Lachen en dat kunnen paarden heel goed aangeven, mits je de signalen oppikt Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:10

Ook al zou mijn paard bewust een echte klier zijn, dan nog heb je de keuze hoe ermee om te gaan. Jullie kiezen dan voor geweld, ik voor een vriendelijke methode. En de vriendelijke methode werkt toch ook erg goed. Kijk maar naar de grote namen in NH.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:11

maar hoe zou jij de casus oplossen dan??? wat ga jij doen om dit paard weer in het gareel te krijgen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:12

*Leest even mee*

Ben toch erg benieuwd hoe dan zo'n gevalletje KiWiKo op de NH manier wordt opgelost hoor!

Kan je daar een voorbeeld van geven Inge?
Edit: zie dat KiWiKo dezelfde vraag heeft

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:13

KiWiKo schreef:
maar hoe zou jij de casus oplossen dan??? wat ga jij doen om dit paard weer in het gareel te krijgen?

Inge_ schreef:
KiWiKo schreef:

Zoals ik een paar posts hierboven beschreef. Het hangt ervan af in welke mate het paard verkloot is of ikzelf er nog wat mee zou doen of hem meteen wegbrengen naar iemand anders. Ik zou het paard eerst een paar dagen laten staan in de wei/paddock zodat hij wat kon wennen. Dan zou ik een instructeur laten komen, zodat we samen aan het werk konden met hem (grondwerk, geen longeerwerk) . Afhankelijk van hoe goed dat grondwerk van mij en de instructeur samen gaat, zou ik besluiten of hij beter naar iemand toekan die er nog meer verstand van heeft, Voest bijvoorbeeld.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:14

WowAmigo schreef:
*Leest even mee*

Ben toch erg benieuwd hoe dan zo'n gevalletje KiWiKo op de NH manier wordt opgelost hoor!

Kan je daar een voorbeeld van geven Inge?
Edit: zie dat KiWiKo dezelfde vraag heeft

Ik heb het inmiddels al 2 x uitgelegd op deze pagina en Nadya hierboven ook nog een keer, en met Nadya was ik het ook al eens, wat ik ook al had gezegd hier.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:15

Ja, dat heb ik gelezen, maar wat doe je dan concreet? (ben niet zo erg thuis in grondwerk Clown )

Edit: ik zie heel vaak "ik zou het oplossen met grondwerk", maar wat ik me daar dan bij voor moet stellen? Beetje ruim begrip, voor mij althans.