snoeske schreef:Waarom die opeens er niet langs wil? Wat denk jezelf? Ik heb nogal een paard die graag onder het werk uit wil komen.
.
En je denkt dat je paard weer graag voor je gaat werken als je hem gaat slaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
snoeske schreef:Waarom die opeens er niet langs wil? Wat denk jezelf? Ik heb nogal een paard die graag onder het werk uit wil komen.
.
Waratje schreef:LiNdA1986 schreef:Geweld gebruiken heeft zeker geen nut, werkt vaak alleen maar averechts.
Kijk een tikje geven ter correctie okee. Maar echt slaan met de zweep of schoppen is voor mij uit den boze.
Onder geweld versta ik trouwens het hard slaan, schoppen en dat soort geweldadige dingen.
Soms is het nodig dat de corrigerende tik ook HARD aankomt. Het kan zelfs nodig zijn om bij wijze van spreken een bezemsteel (of iets dergelijks) daarvoor te gebruiken. Nee, niet alle paarden zijn werkwillig en lief en vriendelijk en meewerkend, er zijn genoeg eigenwijze dreutels met het idee dat ze het zelf veel beter weten.
Nadya schreef:En als jouw paard graag onder het werk uit wil komen, zal ik me maar eens gaan afvragen waarom hij er zo'n hekel aan heeft.![]()
Lijkt me vreselijk, als je met een paard 'werkt' die 'alles doet om er onder uit te komen' (over deze theorieen zijn de meningen trouwens verdeeld, he). Ik vind dat zowel het paard als ik er plezier in moeten hebben, anders geniet ik er zelf ook niet meer van. Dan zou ik direct zoeken naar wat hem dwars zit, voordat ik verder zou gaan met 'het werk'.
KiWiKo schreef:zou ik ook wel eens willen weten, wat doen hun als ze met een paard moeten werken die je naar het leven staat
odetteke schreef:Nadya schreef:En als jouw paard graag onder het werk uit wil komen, zal ik me maar eens gaan afvragen waarom hij er zo'n hekel aan heeft.![]()
Lijkt me vreselijk, als je met een paard 'werkt' die 'alles doet om er onder uit te komen' (over deze theorieen zijn de meningen trouwens verdeeld, he). Ik vind dat zowel het paard als ik er plezier in moeten hebben, anders geniet ik er zelf ook niet meer van. Dan zou ik direct zoeken naar wat hem dwars zit, voordat ik verder zou gaan met 'het werk'.
Mijn mening is dat je soms moeilijke/zware oefeningen moet doen om het paard sterker te maken. Het rijden zelf zal het paard dan wel leuk vinden, maar met deze oefeningen zal het paard gaan "draken" . Dan heeft het paard toch echt pech bij mij en zal hij hier even doorheen moeten (en gaat het niet goedschiks, dan maar op de harde manier), ookal is het niet fijn. Als ik dingen zou laten omdat hij het niet met plezier doet zou hij nogsteeds geen volte kunnen lopen
KiWiKo schreef:mijn paard zou er niet eens aan denken om naar rechts te gaan![]()
, maargoed.....
Inge, ik KOOP zo een paard ook niet, ik krijg het binnen om te trainen
en wat die vrouw deed, is gewoon dom......... heel, heel dom... een angstig paard zou je eventueel met een zweep zachtjes kunnen proberen te overtuigen, maar slaan is dom, heel heel dom
Inge_ schreef:Tuurlijk niet! Nu heb je wel een heel verkeerd beeld van me hoor![***] schreef:Mijn mening is dat je soms moeilijke/zware oefeningen moet doen om het paard sterker te maken. Het rijden zelf zal het paard dan wel leuk vinden, maar met deze oefeningen zal het paard gaan "draken" . Dan heeft het paard toch echt pech bij mij en zal hij hier even doorheen moeten (en gaat het niet goedschiks, dan maar op de harde manier), ookal is het niet fijn. Als ik dingen zou laten omdat hij het niet met plezier doet zou hij nogsteeds geen volte kunnen lopen
Gister heb ik buitengereden met mijn paard en op een gegeven moment wilde hij naar rechts, en ik rechtdoor. Ik heb 4 rondjes gedraaid daar en na het 4e rondje ging hij dus toch rechtdoor, en dat zonder geweld, want ik gebruikte alleen mijn teugels om te sturen.
Jij had dan waarschijnlijk meteen een tik gegeven, maar zonder geweld gaat het dus ook goed en op een vriendelijkere manier.
KiWiKo schreef:een angstig paard zou je eventueel met een zweep zachtjes kunnen proberen te overtuigen, maar slaan is dom, heel heel dom
KiWiKo schreef:maar hoe zou jij de door mij beschreven casus oplossen Inge?
Ik denk overigens niet na, ik handel heel instinctief met paarden
KiWiKo schreef:maar hoe zou jij de door mij beschreven casus oplossen Inge?
KiWiKo schreef:maar hoe zou jij de casus oplossen dan??? wat ga jij doen om dit paard weer in het gareel te krijgen?
Inge_ schreef:KiWiKo schreef:maar hoe zou jij de door mij beschreven casus oplossen Inge?
Zoals ik een paar posts hierboven beschreef. Het hangt ervan af in welke mate het paard verkloot is of ikzelf er nog wat mee zou doen of hem meteen wegbrengen naar iemand anders. Ik zou het paard eerst een paar dagen laten staan in de wei/paddock zodat hij wat kon wennen. Dan zou ik een instructeur laten komen, zodat we samen aan het werk konden met hem (grondwerk, geen longeerwerk) . Afhankelijk van hoe goed dat grondwerk van mij en de instructeur samen gaat, zou ik besluiten of hij beter naar iemand toekan die er nog meer verstand van heeft, Voest bijvoorbeeld.
WowAmigo schreef:*Leest even mee*
Ben toch erg benieuwd hoe dan zo'n gevalletje KiWiKo op de NH manier wordt opgelost hoor!
Kan je daar een voorbeeld van geven Inge?
Edit: zie dat KiWiKo dezelfde vraag heeft