Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

xxinezz schreef:ik zou het zelf echt nooit doen!! wat als er eens een ander op gaat zitten zonder ervaring ? en anders nog.. ik hou er niet van
Amable schreef:En yay, weeral 6 pagina's vol over steigeren! Waarom is steigeren toch zo'n hot item? Omdat iedereen het in zijn hart wel wil maar niet durft? Omdat iedereen direct al een mening over iemand anders heeft? Ja, mijn fries heeft leren steigeren op commando, op dit moment enkel vanaf de grond, maar tzt gaat hij het ook onder zadel leren. Maar behalve steigeren kent hij ook alle andere VD oefeningen. Hij vindt steigeren ook erg moeilijk en zwaar, zal als het even kan proberen om mijn commando voor steigeren anders te interpreteren als ik het bedoel. Gaat liever op zijn knie liggen dan dat 'ie omhoog komt. Ik weet ook vrij zeker dat hij bij iemand anders niet omhoog zal komen, puur omdat deze persoon niet duidelijk genoeg in de hulpen zal zijn.
Het aanleren van steigeren is ook betrekkelijk eenvoudig, dat is waarschijnlijk ook een reden waarom veel mensen het hun paard leren. Want een paard wat gaat liggen is even stoer, maar lang zo makkelijk niet aan te leren...

Amber_ schreef:Het geeft Stoere Foto's !
Ik ga niet weer een uitleg geven, mijne deed het uit protest en nu alleen nog maar op commando!

slowhandfh schreef:Steigeren is natuurlijk gedrag bij paarden, wat ze doen om te imponeren of bij gevaar. Het word wel op commando bij de Spaanse rijschool aangeleerd. Het geeft een imposand beeld. Deze paarden zijn ver doorgetraind en beschikken over een zeer sterke achterhand. Ik zou het dus niet doen.