Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkke

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:22

ik zou het zelf echt nooit doen!! wat als er eens een ander op gaat zitten zonder ervaring ? en anders nog.. ik hou er niet van

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:20

ik zou het zelf niet doen en het kan gevaarlijk zijn maar als je er goed mee om gaat zla het best wel kunnen denk ik..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 19:22

xxinezz schreef:
ik zou het zelf echt nooit doen!! wat als er eens een ander op gaat zitten zonder ervaring ? en anders nog.. ik hou er niet van

Jeetje ja. Als bijv. je neefje ofzo op bezoek komt. En hij wil graag een rondje rijden op je paard (neefje van een jaar of 5), en hij geeft per ongeluk de hulpen om te steigeren...
Ik wil er even niet aan denken wat er dan gebeurd Bloos!

MWTBAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:23

Het is wel cool ja, maar toch is het een ''slechte eigenschap''. Het is een wild gedrag dat ook onder het zadel niet fijn is. Als een paard beloont wordt voor dat soort dingen, kan ie het in principe ieder tijdstip gaan doen voor je. Ik zou het mijn pony niet aanleren.
Laatst bijgewerkt door MWTBAP op 25-06-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:24

Da's ook precies de reden waarom ik het niet onder het zadel aangeleerd heb. Vanaf de grond ben ik de enige waarbij ze het doet overigens.... Bij een ander reageert ze er niet op, gelukkig. Dit wil ik graag zo houden, dus blijf ook de enige die met haar bezig is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:54

En yay, weeral 6 pagina's vol over steigeren! Waarom is steigeren toch zo'n hot item? Omdat iedereen het in zijn hart wel wil maar niet durft? Omdat iedereen direct al een mening over iemand anders heeft? Ja, mijn fries heeft leren steigeren op commando, op dit moment enkel vanaf de grond, maar tzt gaat hij het ook onder zadel leren. Maar behalve steigeren kent hij ook alle andere VD oefeningen. Hij vindt steigeren ook erg moeilijk en zwaar, zal als het even kan proberen om mijn commando voor steigeren anders te interpreteren als ik het bedoel. Gaat liever op zijn knie liggen dan dat 'ie omhoog komt. Ik weet ook vrij zeker dat hij bij iemand anders niet omhoog zal komen, puur omdat deze persoon niet duidelijk genoeg in de hulpen zal zijn.

Het aanleren van steigeren is ook betrekkelijk eenvoudig, dat is waarschijnlijk ook een reden waarom veel mensen het hun paard leren. Want een paard wat gaat liggen is even stoer, maar lang zo makkelijk niet aan te leren...

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:49

nou het kan best verkeerd aflopen en hoe leer je het weer af ...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:15

Amable schreef:
En yay, weeral 6 pagina's vol over steigeren! Waarom is steigeren toch zo'n hot item? Omdat iedereen het in zijn hart wel wil maar niet durft? Omdat iedereen direct al een mening over iemand anders heeft? Ja, mijn fries heeft leren steigeren op commando, op dit moment enkel vanaf de grond, maar tzt gaat hij het ook onder zadel leren. Maar behalve steigeren kent hij ook alle andere VD oefeningen. Hij vindt steigeren ook erg moeilijk en zwaar, zal als het even kan proberen om mijn commando voor steigeren anders te interpreteren als ik het bedoel. Gaat liever op zijn knie liggen dan dat 'ie omhoog komt. Ik weet ook vrij zeker dat hij bij iemand anders niet omhoog zal komen, puur omdat deze persoon niet duidelijk genoeg in de hulpen zal zijn.

Het aanleren van steigeren is ook betrekkelijk eenvoudig, dat is waarschijnlijk ook een reden waarom veel mensen het hun paard leren. Want een paard wat gaat liggen is even stoer, maar lang zo makkelijk niet aan te leren...

Precies hetzelfde bij mijn pony, hij blijft liever met 4 benene op de grond maar als ik het hem vraag doet hij het gewoon.

ichliebedich

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:39

NIET DOEN! Straks doet ie het uit zichzelf, en dan val je eraf ofzo!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:09

Dan moet je toch wel heel onoplettend en/of onstabiel op je paard zitten. Dat zodra hij eens zonder commando steigert je er af valt ik bedoel, als ik op een paard zit, dan ben ik met mijn gedachte ook bij dat paard en zo is het onmogenlijk verast te worden.
En om dan even een situatie aan te halen waarin een paard ongevraagd zou steigeren: ik bedoel als hij daar lekker staat te grazen met jou er op heeft hij geen impuls om zelf te steigeren. Dus dan zou het in 1e instantie al een situatie moeten zijn waarin hij er nut aan heeft te steigeren. Dwz als hij protesteert of schrikt, protesteren: hij is het niet eens met de ruiter deze wil het paard iets laten doen, deze protesteert tegen de gegeven hulpen (de ruiter geeft hulpen en is er dus bij) kotom erg moeilijk om dan door verassing er af te vallen.
Schrikreactie: het is erg onwaarschijnlijk dat het paard dmv een schrikreactie zal gaan steigeren, eerder wegrennen, steigeren is een verdedigingsmiddel tegen direct/ lichamelijk gevaar.
Kortom het is erg onwaarschijnlijk dat door uitzichzelf steigeren van een paard de ruiter verast wordt.
Natuurlijk neem ik alle andere gevolgen van ongevraagd steigeren weg, daar heb ik het ook niet over.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:23

Citaat: Kortom het is erg onwaarschijnlijk dat door uit zichzelf te steigeren van een pard de ruiter verrast wordt.

????????????????????????????

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:32

Ik ga hier niet op in in het forum, je hebt pb.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:39

Ik heb het lezen en gereplied.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:52

Ik ook alweer. Tong uitsteken

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:15

ik vind het er leuk uitzien, maar zou het mijn pony niet zelf snel aanleren. te gevaarljk. Tong uitsteken

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:13

Het geeft Stoere Foto's !

Ik ga niet weer een uitleg geven, mijne deed het uit protest en nu alleen nog maar op commando!
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:14

mist goed aangeleerd, en met een breed commando (dus stem, aanraking en/of handgebaar, en alléén op deze combinatie), vind ik er niks gevaarlijk aan. je moet wel kiezen voor een commando wat je niet 'per ongeluk' geeft, als het even niet uitkomt.

ik vind het wel gevaarlijk, zoals het hier vaak op Bokt staat. eerst is er een topic: hoe leer ik mijn vz pony steigeren?
en daarna komt er een topic: mijn pony steigert naar me, wat moet ik doen?
waar, na enig doorvragen, blijkt dat de TS in kwestie het steigeren niet al te zorgvuldig heeft aangeleerd, waardoor de pony (die al het gedram toch al zat is) het nu tegen hem/ haar gebruikt. een pennyverschijnsel, en ik snap dan ook niet waarom zo iemand het aan wil leren. ja de vriendinnetjes vinden het stoer.

zelf heb ik een paard dat erg makkelijk overeind kwam als hij bang was ergens van. hem heb ik het bewust nog niet aangeleerd, wellicht komt dat nog, maar nu is hij er nog niet klaar voor. met mijn merrie doe ik veel VD, en zij is erg volgzaam en 'aardig', om het zo maar te omschrijven. toch zou ik ook haar niet klakkeloos het steigeren aanleren. ik ben het wel van plan, maar ze moet eerst wat meer ervaring opdoen met commando's, leren wat een commando precies inhoudt, en dat het onvoorwaardelijk is, en dat de handeling ook écht alleen icm het commando wordt uitgevoerd. mijn merrie is vier jaar, dus we hebben nog tijd zat.

overigens vind ik steigeren op commando alleen mooi als het netjes is uitgevoerd, een paard dat 'gewoon' omhoog komt en even op beide achterbenen staat... tja dat is niet echt bijzonder. een nette levade oid vind ik dan weer iets heel anders.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:17

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:17

Amber_ schreef:
Het geeft Stoere Foto's !

Ik ga niet weer een uitleg geven, mijne deed het uit protest en nu alleen nog maar op commando!
Afbeelding

Supergave foto en mooie lucht, leuk plaatje. ziet er toch best oke uit?

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:20

Steigeren is natuurlijk gedrag bij paarden, wat ze doen om te imponeren of bij gevaar. Het word wel op commando bij de Spaanse rijschool aangeleerd. Het geeft een imposand beeld. Deze paarden zijn ver doorgetraind en beschikken over een zeer sterke achterhand. Ik zou het dus niet doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:22

@ amber, en dan vind ik het inderdaad erg mooi, en zo'n hoge foto waarop het een wilde mustang lijkt (afgezien van de ruiter dan...), 'klinkt' dan alweer heel anders.

ik denk dat teveel mensen zich verkijken op steigeren, en het enkel zien als een middel van het paard om de ruiter af te gooien, of om aan te vallen. mijn twee kleine ponies steigeren heel veel, als ze spelen. nooit als er ruzie is, daarvoor zijn de verstandhoudingen tussen hen te goed. mijn merrie doet het naar mijn grotere paard overigens wél als ze boos is (gebeurt ook vrij snel als die twee bij elkaar lopen), maar ja anders kan ze er ook niet bij.
ik zou me er niet minder veilig onder voelen, als mijn dieren het op een gegeven moment wel kunnen. maar voor mij is het ook niet het steigeren op zich, zoals je het veel ziet in het penny circuit. het is onderdeel van de VD training, en ook van de Hogeschool dressuur. het is ook maar net hoe je het ziet natuurlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:24

slowhandfh schreef:
Steigeren is natuurlijk gedrag bij paarden, wat ze doen om te imponeren of bij gevaar. Het word wel op commando bij de Spaanse rijschool aangeleerd. Het geeft een imposand beeld. Deze paarden zijn ver doorgetraind en beschikken over een zeer sterke achterhand. Ik zou het dus niet doen.

tja... ik zou zeggen, kom eens kijken bij mijn kleintjes. geen sprake van gevaar of imponeren, zelfs de jaarling steigert tegen mijn merrie op, en die zou haar niet dúrven imponeren. steigeren is ook speelgedrag, vergeet dat niet. veel mensen schrikken zich ook te pletter als hun paard bij het losgooien oid in hun richting steigert. meestal is dat echter niet kwalijk bedoeld, maar als uitdaging voor een spelletje.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:42

ik vind dat je het beter niet kan doen, mijn nicht had haar tinker het ook geleerd en het commando was als hij achteruit moest lopen dan moet hij dus steigeren al helemaal niet slim dus,
gelukkig heeft ze het nu alweer afgeleerd en doe hij het ook niet meer want ze zag er tog de gevaren op begeve moment wel van in gelukkig. misschien als het goed aangeleerd woord dat het dan wel kan maar ik zal het in ieder geval niet doen

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:12

niet aanleren, tenzij het een circuspaard is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:35

Ik vind het onzin om een paard iets aan te leren waarvan we blij zijn dat ie het niet doet.