3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wytske_

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:45

7 Jaar vind ik echt te jong gewoon. Scheve mond

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:46

Oké,bedankt Haha!
Zo verneem ik nu wel weer dat er altijd iets te leren valt,hoe lang je ook rijd.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:47

sja dat blijf je houden..
je kan nooit alles weten..maar wel proberen zoveel mogelijk mee te pikken hier en daar Knipoog

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:48

Inderdaad Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:48

Wytske_ schreef:
Oké Ja.
Maar ook de 2 en een half jarige paarden laten ze staan,of beginnen die ook al met gewoon een beetje stappen?

OP de stallen waar ik reed begonnen ze maart/april met de jonge paarden.
De ene was dan al echt 3, de ander bijv 2 en 8 maanden.
En dat was bij paarden die het meeste van de groei al gehad hadden.
Andere gingen het seizoen de wei weer op en werden zadelmak gemaakt n het najaar, dan waren ze 3,5
En de grote slungels, dus paarden dik boven de 170, werden pas het voorjaar erop zadelmak gemaakt, dus als ze (bijna) 4 zijn.
En ik heb op verschillende stallen gereden en dat deden ze op die plekken allemaal zo.
Met de 2 stond alles in het land

Longeren werd daar sowieso kort gedaan omdat dat te belastend is
En aan een zadel wennen enz is zo gedaan, kost geen maanden

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:49

ik bedoel goed zadelmak als in van je kan er (goed) mee weg rijden.

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:50

oke Lachen
Dankjewel.
Ik denk dat mijn Fries zo'n 1.60 word,dus op haar derde kan ik wel aan de slag beginnen te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:51

Bij zadelmak bedoel ik ook stap, draf en galopje
stuur en rem Lachen

Ik geef toe dat ik niet helemaal in de friezen zit, maar dat zijn vaak wel paarden met wat weke ruggen, dus ook dan zeker niet te vroeg erop gaan zitten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:53

6 x in de week is echt teveel!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:03

runningkawa schreef:
stuur en rem Lachen

is ruim genomen periode.. (bv als je m wegbrengt..duurt het gauw een maand of evt langer)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:03

runningkawa schreef:
stuur en rem Lachen

Ik geef toe dat ik niet helemaal in de friezen zit, maar dat zijn vaak wel paarden met wat weke ruggen, dus ook dan zeker niet te vroeg erop gaan zitten

plus, dat een fries nog laat rijp is.....

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:06

had ik het toch goed gelezen Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:11

Even twijfelde ik of ik me wel of niet in deze discussie wilde mengen. Velen van jullie zullen me zien als de 'zoveelste ijslandermuts' die veel te láát met een paardje wil beginnen. Maar toch.. Ik kan het niet laten. Clown

Ik heb ooit eens geleerd dat alles wat je aan jaren vooraf wacht, je er achteraf bij krijgt. Keer zoveel (oeps.. vergeten). Toen ik nog op een manege werkte, werden de paarden pas vanaf vier jaar beleerd. Dat was gewoon een regel. Voor manegepaarden gingen ze vervolgens opmerkelijk lang mee. Lachen De kwalen die ze toch opliepen, hadden in elk geval niets te maken met het te jong te vaak belasten.

Nu heb ik sinds vorig jaar een ijslander, die is ingereden vlak voordat hij vijf werd, zoals dat gebruikelijk is bij ijslanders. Ik heb hem daarna rustig doorgereden. Aan werklust heeft het hem vanaf dag één niet ontbroken, maar ik wilde er toch wat voorzichtig mee omgaan. Dus niet elke dag hophop keihard aan het werk zetten, simpelweg omdat ik de indruk had dat híj dat zo graag zou willen. Ik wilde hem de tijd geven om z'n balans te vinden en z'n spieren te ontwikkelen, zodat hij het werk leuk zou blijven vinden. Inmiddels begint het een behoorlijk sterk paardje te worden, dat ook de wat zwaardere taakjes kan verwerken.

Naar mijn mening kun je met het beleren van een paard maar beter te veel tijd nemen dan te weinig, alleen zijn wij mensen vaak ongeduldig. Er wordt vaak meer naar de leeftijd (en de financiën) gekeken, dan naar de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van een dier. Zeker een tweejarige, kan misschien wel 'groot' lijken, maar het is en blijft een peutertje, dat nog alle ruimte nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Ach gut

@ Wytske: Ik ben blij dat je de adviezen die in dit topic worden gegeven aanneemt. Dat gaat er hier op Bokt wel eens heel anders aan toe. En uiteindelijk ben je er zelf ook het meest bij gebaat! Ja

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:14

ik zit met hetzelfde probleempje(wat betreft 2 jarigen) mag ik haar wel gewoon elke dag uit de wei halen om even lekker te poetsen,beetje afspoelen bij warm weer, en een stapwandelingetje te maken en dan weer terug in de wei of is dat al te veel ???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:17

Poetsen en gewoon wandelen vind ik geen kwaad kunnen. Op die laatste manier worden ze ook beetje verkeersmak. (als het langs een weg is Clown)
Verder gewoon lekker lang en vaak op het land zetten.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan toch uit naar de opfok ipv thuis laten en s nachts en s winters in een hok van 3 bij 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:23

Mijn voorkeur gaat ook naar de opfok
Maar als je weet wat je doet is af en toe wat wandelen niet slecht.

Ik zeg er wel bij, als je weet wat je doet.
Ik kwam op de handelstallen dus vaak echt onmogelijk 3 jarige tegen.
Daar was dan al van alles mee gefrut, maar had het baasje er te weinig verstand van.
Niet consequent want het paard is nog jong en moet nog leren was de smoes....
Met als gevolg, stront verwende beesten die wisten hoe ze keer op keer konden winnen van alles.
En ik kan je zeggen...das niet leuk

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:25

Ik ben met mijn 2 jarige merrie begonnen met voetjes geven netjes meelopen etc. Met 2 1/2 de eerste beginselen van wat grondwerk en dan de niet belastende oefeningen.
Toen ze 3 was ben ik begonnen met zadelmak maken. Eerste half jaar reed ik haar slechts 10 minuten spelenderwijs en slechts 1 hooguit 2x in de week. Afgewisseld met een keer kort longeren en wandelen.
Ze is nu 4 en zelfs nu rijdt ik haar meestal 2 hooguit 3x in de week een half uurtje en heb dit langzaam opgebouwd. We werken nog steeds voornamelijk aan de basis. Eerst een goede stap en dan pas verder.
Ik heb een heel welwillend gemakkelijk paardje, waarmee ik nu al heerlijke lange buitenritten zou kunnen maken, omdat ze alles leuk vindt. Je hebt dan als mens de verantwoordelijkheid om niet te overvragen, hoe verleidelijk het soms ook is.

Ik vind 5 dagen werken voor zo'n jong paard dus echt teveel van het goede.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:28

ze gaat gewoon 24/7 in de wei ongeacht het weer, alleen als het gaat onweren gaat ze toch een nachtje op stal Knipoog zou ik haar ook iets kunnen leren ofzo...(maakt niet uit als het niet kan maar ben gewoon benieuwt), of zou je haar ook even kunnen losgooien in een bak om aan het idee te wennen...

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:44

Ik heb zelf ook een 3jr paardje een tinker ik ben begonnen met inrijden vorig jr oktober en we zijn nu de galop aan het leren gaat een beetje m,oeizaam hij is nogal eigewijs. tevens geeft hij ook aan wanneer hij er genoeg van heeft. ik rij hem drie keer per week om de dag je moet niet vergeten dat het nog steeds een jong paard is en nog niet uitgegroeid is dus de dag die hij niet loopt hersteld zijn lichaam weer een beetje van de inspanning van de dag ervoor. tevens staat hij 2x per week in een passoa teugel aan de longe om voorwaarts neerwaarts en z'n rug als achterhand te leren gebruiken het probleem waar je tegenaan gaat lopen als je hem zovaak rijd bijv 6x per week is dat hij op den duur zich je gaat keren als hij dingen niet zo leuk meer vind ook zeg ik je hebt z'n hele leven nog om erop te zitten ik heb die van al vanaf 7mnd zoals je begrijpt heb ik erg lang moeten wachten. wat conditie betreft in het begin was die van mij met 15min doodmoe later al met een halfuur nu moet ik ruim een uur rijden voor dat hij moe wordt waarvan ik het eerste halfuur alleen maar flink voorwaarts door de bak zoef daarna begint hij pas te luisteren.
dus de conditie komt wel rij op het begrijpelijke niveu van je paard en wissel veel af zo blijft het voor je paard ook leuk doe eens grond werk is ook erg leuk. DENK ER WEL OM JE PAARD IS NOG STEEDS JONG EN GROEIENDE groei met hem mee inplaats van andersom

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:47

ps die van mij loopt nu ook 24u op het land lekker laten lopen

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:55

Ik vind 5 keer in de week veel te veel voor een driejarige. En een weekje rust te weinig. Een maand is beter.

Verder heb ik nog een vraag aan de 'deskundigen'hier Tong uitsteken

Ik heb een 3 jarige fell pony. Ik heb haar vanaf 6 maanden oude leeftijd. In die tijd heeft ze eigenlijk altijd 24/7 op het land gestaan met een stuk of wat andere paardjes. Ik heb altijd wel wat met haar 'gefrut' om het zo maar te noemen. Af en toe wat wandelen. Poetsen, voetje geven enz. Omdat ik zelf van mening ben dat als je daar wat eerder mee begint dat ze daar dan wat makkelijker van worden.

Inmiddels is ze nu drie jaar en maand oud. Ik ben nu langzaam begonnen met beleren. Ik longeer haar op dit momen ongeveer 2 keer soms 3 keer per week. ( Maar met die warmte niet) En dan echt heeel kort maar een minuutje of 10 als ik dat al haal. En heb ik haar laten wennen aan bit. Hoofdstel in doen en dan het halster er over heen en even laten staan. Daar is nu wel aan gewend.
Ze staat nog steeds 24/7 buiten. Overdag in de wei en 's nachts in de paddock( vanwege het rijke gras hier en ik geen hoefbevangenheid wil) En met 5 andere paarden.

Ik wil haar straks betuigd en bereden hebben. Maar het is een echte laatbloeier dus het berijden wil ik zoiezo uitstellen. Maar hoe zit het eigenlijk met betuigen?
Dan belast ik haar rugspieren niet toch? En zo kan ze mooi bespiering opbouwen. Als ik haar nu wel betuig ( En nog steeds heel rustig aan, ik heb haar nu ook al een week rust gegeven vanwege het weer) dus voor ze voor die kar loopt zal wel tegen augustus zijn denk ik. En dan 1 keer of twee keer per week een kort stukje mennen?
Zou dat kunnen en is dat beter voor haar?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:40

mij is verteld dat mennen een betere belasting voor het paard is dan rijden...
Zeker op jongere leeftijd is mennen minder schadelijk (nogmaals; is mij verteld Knipoog )
je wil rustig aan doen, dus dan zie ik er geen probleem in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:52

Ik ben zelf niet zo van de opfok, vanwege de kudde met paarden met dezelfde leeftijd etc. Daar ben ik geen voorstander van. Wel van in een kudde zetten met paarden met allerlei leeftijden. Leren ze veel meer van, is mijn overtuiging en ervaring. Daarbij is het ook fijn om je jonge paard zo nu en dan in de hand te hebben, zodat ze dat ook leren.

Ik ben met mijn paard destijds vanaf 2,5 jaar wel met licht grondwerk begonnen en we hebben veel gewandeld. Mede ook om hem al aan het verkeer te laten wennen, want we moeten over een weg als we in de toekomst richting bos en heide willen gaan. En het is geen gemakkelijke weg, dus het was in het begin niet makkelijk en nu soms nog niet, maar hij is nog jong en ik heb alle geduld van de wereld. We hebben op deze manier ook een hele goede band opgebouwd met elkaar en dat vind ik nog belangrijker dan de prestaties op zich (voor zover je daar al van kan spreken).

Zadelmak (en dan heb ik het alleen over het zadel, niet over ruitergewicht) was 'ie vrijwel meteen op 3-jarige leeftijd. Eerder vond ik het niet zo nuttig om hem al op te zadelen. Ik heb echt een behoorlijk pittig paardje, die ook erg kan schrikken, maar dit boeide hem totaal niet. Hij is nu bijna 3,5 en ik heb er nog niet op gezeten, hoor. Alle tijd. Ik ga hem dit jaar wel laten wennen aan mijn gewicht en wat rondstappen om de basishulpen te leren en van de winter ga ik alleen grondwerk doen. Als 'ie dan 4 is, pakken we het weer op en bouwen rustig verder op. De eerste jaren hoor je alles met beleid te doen. Als je zo graag langer en meer wilt rijden, neem dan een paard wat ouder is dan 6 jaar ofzo.
Bij een jong paard, hoor je gewoon rekening te houden met zijn groei en zijn welzijn. En dat betekent dus niet alles kunnen doen wat je wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:55

Er zijn ook opfokbedrijven waar ze gemengd staan, als je de natuur bekijkt zonderen de jaarlinghengsten zich iig ook af met enkel leeftijdsgenootjes dus wat dat betreft zal het wel meevallen. De meeste opfokbedrijven hebben de paarden regelmatig in de hand en houden ze 'tam'. Dit is iets wat je helemaal zelf kunt bepalen als je naar zo'n bedrijf zoekt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:00

Sammie, ik wilde helemaal niet dat andere mensen mijn paard in de hand hadden, want hij is van mij en al genoeg van eigenaar verwisseld in zijn jonge leven. Door een reading weet ik dat hij het meeste baat heeft met 1 persoon, waar hij zich op kan richten. Daarbij staat hij nu het hele jaar door buiten in een vaste kudde met allerlei paarden van verschillende leeftijden en vlakbij huis. Daar kan geen opfokbedrijf tegenop in mijn geval. Knipoog

Hengsten, ja, dat is een ander verhaal. Die van mij is al heel vroeg geruind. Ik ben echt voor gemengde kuddes met speelmaatjes, maar ook met bijvoorbeeld oudere merries (zie het als 'tantes') die vaak zo'n jong ding onder hun hoede nemen (net als in wilde kuddes). Als een opfokbedrijf dat biedt, juich ik dat alleen maar toe. Maar ik heb een ander fijn plekje voor mijn jonkie gevonden en daar blijft hij ook staan de rest van zijn leven.