Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:03

Dank je. Ik houd er mee op in ieder geval(met het gekibbel), ik heb me wat laten meeslepen door al deze nonsensica, vrees ik. Voor een serieuze discussie ben ik nog steeds in.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:14

ik vind dat al je pony/paard het zelf aangeeft het leuk te vinden en nog steeds voor je wil werken het dan goed is. ik heb een pony van nu inmiddels 30 jaar en die i 1,48 zelf ben ik 1,83 en die pony loopt nog steeds met veel plezier en zelf in het bos gaat ze ervandoor(en dit lieg ik echt niet). zodat ze lekker kan crossen. en dat is nie tom onder het gewicht uit te komen. ze vind dat geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:18

Hoe zwaar ben je zelf? En wat voor pony is het? 30 jaar is een flinke leeftijd om nog te crossen trouwens, super!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:20

de pony zit iets van arabier in. ik ben 85 kilo. ze vind het crossen super ze loopt paarden van 25 jaar jonger er nog zonder moeite uit. het feit dat ik nog rij is dat ze het echt leuk vind als ze niet gereden wordt valt ze in en rust roest. heb ook een fries dat is haar maatje maar die kan naar der kontje kijken als we gaan rijden want ze zal en moet voorop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:25

Super toch? Geniet er lekker van met haar. Hahaha, leuk om te horen!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:28

ja vind het super je hoort er neit veel meer van 30 die nog worden gereden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 06:24

_ocalinda_ schreef:
Nou, nee hoor, het blijft zo'n heen en geweer gezwam en het is al laat... Ga je zelf altijd zo laat naar bed, Lara?...

Niet bepaald nee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 06:29

flappp schreef:
Mmm... nee hoor, het is inderdaad niet arrogant bedoeld, hoor, ik denk ook dat dit eindeloos heen en weer praten is, vandaar...Dus Ocalinda, idd.

Is dat niet de bedoeling van een discussie? Als die je niet aanstaat is er ergens op je scherm een knopje waar "terug" of een grote pijl op staat, klik daar vervolgens op...
Want hoe spijtig het ook is , dat heen en weer gezwaai wat jullie zo irritant vinden is nu eenmaal het onderwerp van deze discussie. Iedereen heeft een mening hier nu moeten jullie niet gaan mekkeren als deze toevallig niet overeenkomt met jullie menig...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:58

Goeiemorgen! ikke20, volgens de tabel zou je denk ik te zwaar zijn, maar jegeeft aan dat je pony nog prima lopen kan! Geniet ervan, hoor! Wij hadden een oude anglo arabische merrie (wel een grotere, 1,60m) van 25 op stal staan; die moest ik van de DA rijden ivm stijfheid, en ze liep steeds beter. Ik ben ongeveer 1.80m en woog destijds 65 kg. Sommigen vonden het zielig omdat ze (ivm ouderdom) wat doorgezakt was) maar ze brieste er op los!...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:06

_ocalinda_ schreef:
Waar komen die richtlijnen vandaan? heb ik iets gemist?... Wie heeft die bedankt?
Enneh.. volgens mij heeft gedrag met alles te maken waarin het paard communiceert! ZE laten ons alles merken maar wij willen het soms niet zien!!!! Paarden pretenderen niks. Ze zijn zeer duidelijk, wij mensen zijn wel eens gehandicapt op visueel gebied. Laten we de rollen omdraaien..

Als je mijn post had gelezen had je gezien dat het niet klopt wat je zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:10

Ik kom wel eens flink stevige mannen op een normaal gebouwde kwpner tegen, ik geloof zeker dat deze paarden het gewicht behoorlijk moeten meetorsen. De mannen zijn niet vet of zo, maar wel flinke 100 kg, voor een man niet iets wat uniek is.

Een flink paard zou beter zijn, maar dat moet maar je keuze zijn, een grote gelderlander of een flinke tinker/shire.

M.i. zijn er meer factoren waar eigenaren zich over zouden moeten buigen en niet alleen hun lengte of gewicht. Die paar uur per week weegt vaak niet op tegen vele andere zaken in de verzorging die ik niet vind kunnen.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:13

Tja, maarja- deze topic beperkt zich tot het gewicht en de grootte...

Ik zie ook liever een goeie ruiter met een stevige zit en een stuk rust met overgewicht op een paard dan een lichter iemand die constant zit te rukken en stuiteren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:16

rossebol schreef:
flappp schreef:
Dat si dus de vraag: Misschien zie jij het niet maar een ander wel?...

nou sorry hoor maar er zijn genoeg paarden waar je het echt niet aan ziet gewoon keiharde doorbijters! pas als het heel erg is zullen ze het je laten zien.
Maar wat jij hier allemaal zegd is echt de grootste onzin

Als het je eigen paard is en hij heeft een fijn karakter, gaat hij door het vuur voor je. Idd doorbijters, alles voor het baasje. Dan hoop ik dan maar dat flapp dat ook ziet.

Zo heb ik een rijprobleem met mijn paard gehad, dacht dat hij het niet kon en iedereen had het maar over aanstellerij en verwend mormel. Toch na lange tijd DA erbij, wel degelijk was er stront aan de knikker. En dat bedoel ik maar. Nooit iets van pijn gemerkt, maar dat had hij wel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:18

_ocalinda_ schreef:
Tja, maarja- deze topic beperkt zich tot het gewicht en de grootte...

Ik zie ook liever een goeie ruiter met een stevige zit en een stuk rust met overgewicht op een paard dan een lichter iemand die constant zit te rukken en stuiteren..

Nee er is meer, verzorging, dát is het allerbelangrijkste voor een paard en dat bestaat uit vele facetten. Dat hebben heel veel mensen niet door.

Ik ga even het topic verder lezen voordat er een slotje komt, want het gaat weer fijn zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:24

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:19

Leuk beessie, gaat best, toch?...

senior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:57

Even een reactie op rijden met ouder paard heb zelf een kwpn merrie zit veel gelders in.
Ben zelf niet de lichtste .
Maar als ik een dag niet met haar ga rijden is mevrouw de volgende dag nukkig.
Ze vind het heerlijk om door de bossen te rennen.
Als er iemand voorbij komt met een fiets of paard wil ze erachteraan.
Is dan bijna niet in stap te krijgen.
Dus oudjes als je er maar goed voor ben willen nog heel graag.
Gr Marthin

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:17

Ierland schreef:
Goeiemorgen! ikke20, volgens de tabel zou je denk ik te zwaar zijn, maar jegeeft aan dat je pony nog prima lopen kan! Geniet ervan, hoor! Wij hadden een oude anglo arabische merrie (wel een grotere, 1,60m) van 25 op stal staan; die moest ik van de DA rijden ivm stijfheid, en ze liep steeds beter. Ik ben ongeveer 1.80m en woog destijds 65 kg. Sommigen vonden het zielig omdat ze (ivm ouderdom) wat doorgezakt was) maar ze brieste er op los!...

Toch wel grappig, ik ben kleiner, minder zwaar, de pony's zijn ongeveer even groot en dan ben ik volgens jullie te zwaar en moet het niet kunnen, maar zij met haar pony mag wel? Ik wil niet heel vervelend doen hoor, maar die van mij rent altijd iedereen eruit als het erop neerkomt, en gaat (zoals ik al heb gezegd) met veel plezier met me mee...

Dan moet ik toegeven, jullie klinken nou niet erg logisch

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:20

russel schreef:
DeniseES schreef:

Jij kunt tenminste hulpen geven met je kuiten, anderen prikken, schoppen en duwen met hun hakken. Het is maar hoe je het bekijkt Knipoog

Thx Knipoog dat is ook zo, ik hoef niet met sporen of zweep ofzo te rijden, ook geen martingaal of iets in die richting, ik rij ook vaak alleen met een (minimaal) hoofdstel en met een sjabrakje met een longeersingel eromheen ipv een zadel (ook lekker warm s winters!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:52

russel schreef:
Zo heb ik een rijprobleem met mijn paard gehad, dacht dat hij het niet kon en iedereen had het maar over aanstellerij en verwend mormel. Toch na lange tijd DA erbij, wel degelijk was er stront aan de knikker. En dat bedoel ik maar. Nooit iets van pijn gemerkt, maar dat had hij wel!!!

Dat bedoel ik dus, je ziet het er lang niet altijd aan, je kunt wat dat betreft beter het zekere voor het onzekere nemen. Je eigen gevoel is niet altijd een goede graadmeter.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:04

Yamcha schreef:
russel schreef:

Dat bedoel ik dus, je ziet het er lang niet altijd aan, je kunt wat dat betreft beter het zekere voor het onzekere nemen. Je eigen gevoel is niet altijd een goede graadmeter.

...maar het paard gaf het wel aan...!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:56

Het dier gaf het wel aan. En dat is zo belangerijk om waar te nemen!...

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:32

Hoi, mekaar aanvallen lijkt me ook neit intelligent; ik denk dat dat meer ontstaat vanuit een stuk frustratie. En dan wil elk intelligent mens wel eesn snerend uithalen, denk ik...

Maak je niet druk! Knipoog

Its not all about beta gymnasium en een hoog IQ!
;t Gaat hier om de paardjes.

Is een ijslander een warm-of koudbloed? heb verschillende dingen gelezen.
Wat maakt een koudbloed dat hij meer kan dragen dan een warmbloed?

Die shet die ik rijd is onwijs sterk, das een hete koudbloed Haha!

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:29

Zazoe schreef:
_ocalinda_: Wat een onzin! Als een paard in de kudde aangeeft, dat hij het niet meer aankan, zou hij vatbaar worden voor roofdieren. Een paard geeft dat niet aan! Net zoals een paard soms zijn pijn niet wil laten merken, dat is een teken van zwakte.
Misschien zonder dat jij het door hebt, zit je je paard hartstikke in de weg! Met je benen, die tegen zijn benen aankomen en met je bovenlichaam die hem uit balans brengt.

maar hij laat het wel zien als die gaat hijgen... dus dan geeft hij het wel aan....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:37

_ocalinda_ schreef:
Zazoe schreef:
_ocalinda_: Wat een onzin! Als een paard in de kudde aangeeft, dat hij het niet meer aankan, zou hij vatbaar worden voor roofdieren. Een paard geeft dat niet aan! Net zoals een paard soms zijn pijn niet wil laten merken, dat is een teken van zwakte.
Misschien zonder dat jij het door hebt, zit je je paard hartstikke in de weg! Met je benen, die tegen zijn benen aankomen en met je bovenlichaam die hem uit balans brengt.

maar hij laat het wel zien als die gaat hijgen... dus dan geeft hij het wel aan....

een paard kan je niet meer vergelijken met vroeger. toen liepen ze nog in grote kuddes Met hengst erbij. met een oudere merri emet veulens op een ontelbaar veel hetaren. ben benieuwd wie zn paard hier nog zo houd. zonder het op stal te hoeven zetten. paarden zijn in de loop van de jaren zo verandert dat je veel niet meer kan vergelijken met vroeger. p.s. ik zit in balans(anders kan ik niet zonder zadel erop rijden) mijn benen store haar benen niet zo ver hangen ze ook niet naar beneden. het i ook een teken van zwakte als ze een mens op hun rug laten zitten. dan staat er iemand boven ze en dat is het ergste wat je kan doen. dus hoeveel paarden leven er dan nog volgens de oude natuur wijze? dat zijn er extreem weining.