Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:05

runningkawa schreef:
Als mensen denken dat paarden schuimen omdat ze last van het elk bit hebben, begin ik toch echt te janken.. Huilen

Dan blijf je janken... Haha!
Dan doe ik het liever andersom. Tong uitsteken

Ik ga eten maken. En daarna naar mijn bitloze paard die straks onethisch bereden wordt. Arm beest. Clown
Wat zal 'ie me haten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:06

Helaas dadelijk geen tijd voor die buitenrit met het paard dat me daarom haat Lachen
En die daarna bijna dood ligt omdat hij niet kan slikken Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:22

Ik heb niets tegen bitloos of met bit rijden. Ik heb een hekel aan slecht rijden, terwijl gedaan wordt alsof het goed is. Dat is iets om je in de breedte sport zorgen over te maken.

Het topic is onjuist. Het artikel is in deze context geplaatst, is gebaseerd op drijfzand.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-05-07 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:27

Nadya schreef:
Maar als mensen denken dat paarden schuimen vanwege de ontspanning, schiet ik echt in de lach. Ja, hoor. Slapen Slapen

Verklaar dan dit maar eens. Als mijn paard gespannen is schuimt ze niet en bij ontspanning wel. Nu ben ik wel heel benieuwd waarom dit om te lachen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:36

Zo, er is hier lekker bijgeklept zie ik. Haha!

runningkawa schreef:
Daar staat dat beide niet samengaat
en aangezien een paard blijkbaar?? als relfex gaat kauwen op een bit, zal hij moeten slikken, maar dat kan dan weer niet tegelijk met ademen...

Klopt, ademen en slikken gaat idd niet tegelijkertijd. Kunnen wij mensen ook niet. Probeer het maar eens. Knipoog

Maar zoals ik al aangaf, het gaat mij niet om dat stukje. Het is ook niet mijn persoonlijke motivatie om bitloos te rijden (toen ik overstapte op bitloos kende ik die website(s) zelfs nog niet).
Dat stukje had ik geplaatst om aan te geven dat er door 'promotors' van bitloos niet beweerd wordt dat een paard niet zou kunnen slikken met een bit in.

Visconti schreef:
Citaat:
Het wordt dan commercieel-wetenschappelijk van opzet en dat is wat anders als wetenschappelijk.

Het onderzoek naar gezichtszenuw pijnen van Dr. Cook was puur wetenschappelijk, pas na dat onderzoek kwam hij met een bitloos hoofdstel op de markt. Deze tekst is trouwens niet afkomstig van het onderzoek maar is gewoon van paardnatuurlijk geplukt volgens mij. (ieder geval die hebben een gelijksoortig verhaal daarover)

Wat het eerste betreft: klopt. Eerst was er het wetenschappelijk onderzoek, daarna heeft Cook besloten om een bitloos hoofdstel te ontwerpen en te verkopen.
Wat het tweede betreft: de tekst is van http://www.bitloosrijden.nl ; dit is een Nederlandse versie op http://www.bitlessbridle.com/.

Goofy44 schreef:
De topic titel: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken klopt niet.

Mee eens.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:16

JoviBan schreef:
Goofy44 schreef:
De topic titel: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken klopt niet.

Mee eens.

Wat moet de titel dan zijn,
Omdat ik links en rechts opmerkingen heb gehoord over dat paarden met bit niet kunnen slikken.

Ik vind het trouwens maar raar als een paard niet kan slikken stikt die toch.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:23

Vind het toch apart dat die van mij ook schuimt als ik bitloos rij en hij ontspannen is, maar dat hij ook gewoon schuimt als ik met bit rij en hij ontspannen is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:35

Niezzz schreef:
Omdat ik links en rechts opmerkingen heb gehoord over dat paarden met bit niet kunnen slikken.

Precies. En daarom klopt de titel niet. Haha!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:47

JoviBan schreef:
Niezzz schreef:

Precies. En daarom klopt de titel niet. Haha!

Wát moet de titel dan wel zijn?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:07

Het is jou topic,zeg jij het maar. Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:47

De ademhalingsfrekwentie van een paard is alleen in galop gekoppeld aan de pas- frekwentie van de galop. In de stap en draf is dat niet zo. Ref. artikel hierboven.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:43

Ik heb een heel andere vraag maar misschien weten jullie er wel iets op.
Laatst heb ik onze pony maikeltje even gereden met een iets wat dikkere stang.
Ik had wel het idee dat haar lippen wat vochtig werden. Nadat we ongeveer een kwartier aan het werk waren kwam ze pas echt los. En idd nadat ik eraf geklommen was zag ik dat ze niet schuimde er hingen ook geen slierten aan. Kan ze dan toch slikken tijdens het rijden ?
Het is misschien een beetje een ingewikkeld verhaal maar er werd gezegd dat paarden die met een bit in lopen moeite hebben met slikken of geld dat niet voor een iets wat dikkere stang.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:46

Offtopic: heb jij op maikeltje de pony gezeten?? arme arme poownie Haha!

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:47

griebels schreef:
Offtopic: heb jij op maikeltje de pony gezeten?? arme arme poownie Haha!

Neen grieb ik heb ongeveer een kwartiertje gereden en ik moet zeggen het schuim stond wel tussen haar billen verder nergens ik snap er niets van.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:58

Tussen de billen van maikeltje of van maikeltje de poownie Knipoog

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:00

griebels schreef:
Tussen de billen van maikeltje of van maikeltje de poownie Knipoog

ROFL ROFL
Dit is een serieuze vraagstelling Griebels Nors opkijken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:03

Oh sorry Nagelbijten / Gniffelen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:41

Idd, de titel klopt niet. Tuurlijk kan een paard met een bit wel slikken, hij kan zelfs drinken met een bit in.

Schuimen is ontspanning, kwijlen is een ander verhaal. Dan heb je het toch over rijtechnisch een probleempje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:52

De een zegt dat schuimen ontspanning is en de ander spanning. Kokeren onder het rijden bij ruinen, de een zegt ontspanning, mijn ruin doet het alleen als hij gespannen is.

Als er slierten slijm hangt, dan is het niet slikken, maar niet kunnen slikken kan niet. Idd met hoofdstel aan kan mijn paard eten, dus ook slikken, maar ook wel eens met losse teugel zie ik slierten hangen en dan is er kennelijk spanning, en idd dan voelt hij niet echt ontspannen aan bij een buitenrit en hij loopt niet in de krul. Als paarden zo strak zijn ingesnoerd met neusriem en sperriem kunnen ze misschien niet goed kauwen, wellicht daarom ook niet goed schuimen?

Ik dacht altijd dat alleen een schuimrandje rond de lippen goed is, dan hoor je weer het slagroommondje. Maar die paarden die schuimen en tegelijk op het bit knagen, zo een naar geluid. Dat kan geen ontspanning zijn. Druk knagen en kauwen waardoor er ook schuim ontstaat kan in mijn ogen geen ontspanning zijn. Wel sabbelen met duidelijk sabbelgeluiden, maar dat kan volgens mij weer alleen als de sperriem en neusriem niet strak zitten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:08

Slierten slijm of kwijl duiden toch echt op een probleem. Kan goed duiden op problemen vanuit de achterhand. Die zijn antuurlijk neit weg met een lang teugeltje of een bosritje.

Knagen is zeker spanning, maar ook het loslaten van het bit is niet goed. Een goede aanleuning is zonder deze dingen, dus geen knarsen en niet los spoelen van het bit. De sperriem moet niet te strak zitten. Wanneer mensen deze strakker doen om een open mond te voorkomen, dan zijn ze fout bezig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:33

Nadya schreef:
Dat weet ik en dat weet (in mijn geval) het handjevol bitloze ruiters die ik in de praktijk ken ook. Dat zijn allemaal mensen die echt graag paardvriendelijk willen rijden. Maar blijkbaar ben je dan uitschot of een sekte of weet ik veel wat. In elk geval moet je je altijd verdedigen voor van alles hier.
En nog steeds blijf ik die dagelijkse ellende van verkeerd bitgebruik zien bij het overgrote deel van de ruiters. Ik heb het niet over IEDEREEN, maar velen zijn echt niet goed bezig. En ik word daar kotsmisselijk van, maar kan er alleen maar machteloos naar kijken.

Leg dan eens uit hoe volgens jou een bitloos hoofdstel werkt versus een hoofdstel met bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:01

maikeltje schreef:
Leg dan eens uit hoe volgens jou een bitloos hoofdstel werkt versus een hoofdstel met bit?

Ik ben geen Nadya, maar wil wel antwoord geven. Knipoog
Er is een grote diversiteit aan bitloze optomingen c.q. hoofdstellen. En ze hebben allemaal een andere inwerking. Je kunt dus niet zeggen hoe een bitloos hoofdstel werkt; dit moet je per hoofdstel bekijken. Zo kun je ook een keuze maken die het beste bij jouw paard en jou past.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:24

JoviBan schreef:
maikeltje schreef:

Ik ben geen Nadya, maar wil wel antwoord geven. Knipoog
Er is een grote diversiteit aan bitloze optomingen c.q. hoofdstellen. En ze hebben allemaal een andere inwerking. Je kunt dus niet zeggen hoe een bitloos hoofdstel werkt; dit moet je per hoofdstel bekijken. Zo kun je ook een keuze maken die het beste bij jouw paard en jou past.

Dat kan dus ook betekenen dat het zo maar kan zijn dat je paard beter reageert op een hoofdstel met bustrensje bijvoorbeeld Knipoog

Maar er is toch wel een stelregel of iets voor het rijden met bitloos hoofdstel? Bitten zijn er ook in alle geuren en kleuren en je hebt er zeker ook martelwerktuigen bij. Ik ben er dus van overtuigd dat dat bij bitloze hoofdstellen ook wel het geval zal zijn. Wanneer reageert een paard goed? Als het braaf is? En is het dan braaf of heeft het misschien een zodanig (pijnlijk) effect dat het paard zich maar braaf houdt? En werkt het ene meer in op het stuk achter de oren en het andere meer op de neus of kaken? Je gaat toch niet lukraak wat uitproberen lijkt me? Er is toch wel een 'basis'bitloos hoofdstel? Ik ben bv met mijn jonge paard begonnen met een dikke bustrens te rijden. Hij reageert daar prima op en dus verander ik dat niet. Maar hoe zit dat dan bij bitloos?

(Veel vragen en zoals je merkt ben ik niet zo bekend met bitloos Knipoog )

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:36

jup die is er Ja Kijk maar op de bokt wiki bij bitloze optomingen, daar staat vaak ook een uitleg van de inwerking ervan. Touw is scherper dan leer, en hackamore is de scherpste optoming, nekrope de vriendelijkste. Maar voor alles geld dat het per paard verschilt.

Neem nou mijn paard als voorbeeld. Hij heeft botsplinters op zijn kaak, als ik de keuze moest maken tussen een dubbelgebroken watertrensje en een hackamore kies ik voor de hackamore. Terwijl de hackamore waarschijnlijk een scherpere optoming is dan het bitje. Maar voor mijn paard is de hackamore een vriendelijkere optoming omdat hij last van zijn mond heeft.

Om te weten of een bitloze optoming/bit geschikt is voor je paard moet je gewoon je paard voor kennen. Daarnaast moet je ook kritisch naar je eigen rijstijl kijken, gebruik je veel je handen moet je geen scherpe optoming nemen, is je paard gevoelig achter de oren kun je beter geen Cook hoofdstel nemen. Zo kun je van te voren wel een beetje schatten welke het beste zal uitpakken, maar uiteindelijk zul je het toch uit moeten proberen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:46

Visconti, ik ben bamg dat als mensen kijken naar hun eigen rijstijl en hun harnachement daarop af gaan stemmen, ze zichzelf dan vaak wat beter inschatten dan ze zelf eigenlijk zijn Knipoog Niet iedereen, maar wel de meesten. Daar schuilt wel een beetje een gevaar in. Net zoals bij het kiezen van een bitje trouwens hoor Haha!