Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:05

Ja ja ja de meeste ongelukken gebeuren toch op huishoudtrapjes en ladders dus be aware.

Neem daarom de volgende punten goed door alvorens u een paard bestijgt:
1 neem een kruk die niet makkelijk omvalt
2 neem een paard die niet makkelijk omvalt
3 leer paard stilstaan bij opstappen.
4 probeer zelf niet snel om te vallen

na deze veiligheidsmaatregelen genomen te hebben moet het toch lukken zou ik zeggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:27

Ik stap altijd op met krukje.
Ten 1e omdat ik 1 zwakke knie heb (links)
Ten 2e omdat ik niet zo lenig ben om rechts op te stappen en links met krukje wel gaat Haha!
En ten 3e omdat ik niet de lichtste ben en het daarom een stuk vriendelijker is voor het paard.
De paarden die ik rij en heb gereden waren er na 2x opstappen al aangewend.
Dat is kwestie van geduld, aanleren en opvoeding.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:20

ja ik ben toch ook een beetje huiverig voor dat krukje Ach gut
mijn 2 arabiertjes staan opzich wel stil maar willen nog wel eens draaien en ja als ze daar dan inneens zo'n ding op 4 pootjes tegenkomen die er normaal nooit staat breekt de hel natuurlijk los. dan is het de vraag of dat krukje wel 4 pootjes blijft houden. en mooi dat ik dan nooit meer aan hoef te komen met dat ding haha
nee als ik opstappen makkelijker wil maken neem ik liever iets dat normaal altijd op die plek staan en vast zit de zandbakrand dus of een hek Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:31

Je hoeft niet direct met het krukje op te gaan stappen, hoor. Je kunt het natuurlijk eerst eens bij de bak neerzetten en je paarden er kennis mee laten maken. Ga er dan een keertje op staan en kijk hoe ze reageren. Bouw het op in het tempo dat de paarden aangeven, langzaam en degelijk is beter dan snel en slordig met risico op ongelukken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:23

Volgens mij is een van de basis dingen toch dat je paard stil moet blijven staan wanneer je opstapt. Dus wanneer je op wil stappen en paard doet een stapje weer terug naar basispositie.
Een middagje spenderen en de rest nooit meer problemen. Leer het commando parkeer en je kunt overal opstappen.

En paardenras is hierbij niet van belang, ook een belg kan een stap opzij doen. Volgens mij kan elke vuilnisbakkengrasmaaier het leren.

moniek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:49

ik stap altijd via het hek op, waarom? ik ben er van overtuigt dat het beter is voor de rug van mijn paard!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:57

Op mn oude stal stapte ik vaak vanaf een enorme Drentse veldkei op. Nu heb ik net weer een perfect kunststof opstapje gekocht, met extra treetje, Hornbach 4,60 euro.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:56

ik stap altijd op met een krukje

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:01

Vonnie84 schreef:
Ik stap altijd op met krukje. Stuk makkelijker voor mezelf. En bovendien nog beter voor de rug van m'n paarden en m'n zadel.

En nee, ik ben niet lui. En ja, zonder krukje kom ik er ook makkelijk op.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan Ja

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:04

Als ik geen zin heb om erop te springen... ( zonder zadel..) dan pak ik een krukje .. of iets dergelijks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:06

ik stap altijd op met krukje.
anders glijd het zadel van de manegepaard

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:25

Ik stap nooit op met krukje. Ik heb een redelijk kleine pony, en ben zelf licht. Ik wil wel gaan oefenen met het rechts opstijgen.

sisi19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:32

Bij 1 verzorgpaard deed ik het wel opstappen met een krukje. Het is beter voor de rug.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:50

hier in friesland wordt nog wel eens vreend gekeken als ik met mn krukje aan kom Tong uitsteken
maar zeker met een BP (bij het springen) is het veel fijner op er op te komen, en het is veeel beter voor je paard.

eerst vond ik het ook maar vreemd dat mensen dat deden maar ben er zelf mee begonnen en mn paard blijft nu veel beter staan bij het opstijgen Haha! ik wil niet meer zonder krukje (natuurlijk heb je uitzonderingen als ik er onderweg ff afmoet hup ik er zo wel op zonder krukje Knipoog

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:03

Ik ook. Het is gewoon veel beter voor de rug. En helemaal als je niet zo lenig bent.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:27

Ik stap altijd met een krukje op. Beter voor de rug van mijn paard, beter voor mijn zadel en makkelijk voor mij. Sinds ik dit doe staat mijn paard keurig stil als ik opstap. Daarvoor had ie nog wel eens de neiging om aan te willen lopen.
Voor mij een teken dat hij het zo veel prettiger vindt.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 20:48

Perla schreef:
hier in friesland wordt nog wel eens vreend gekeken als ik met mn krukje aan kom Tong uitsteken

Dan heb je mij nog niet gezien Haha! op wedstrijd in friesland valt me ook op,dat er heel maar dan ook heel weining mensen met krukje opstappen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:52

Sinds een jaar gebruik ik altijd een stevig trapje speciaal hiervoor gemaakt omdat ze regelmatig last van haar rug had en ik het idee kreeg dat ze er last van had wanneer ik met mij 65kg eraan ga hangen, ze is 1.68m en ik 1.70m. Sindsdien blijft ze met opstijgen staan en geen rugproblemen meer.
Ik weet niet of ik er zonder bankje nog zo makkelijk op kom.
In Engeland stappen ze al een eeuwigheid op via een bankje of trapje puur om de rug te ontzien.
Eerst lachtte men mij uit op stal maar nu doet het merendeel het.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:54

Ik stap op al mijn op met een krukje,dit omdat ik zelf maar zo'n 165 ben.
Mijn paarden 1.80,1.74 en 165.
De paarden zijn het gewend,en vinde het erg prettig.
En ik denk dat ik niet meer zonder kruje kan dit ivm ik mn schouder uit de kom heb gehad.en van d epijn verga als ik er bv aan zou gaan hangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:00

Mn nieuwe paard is rond de 1.70 en ik 1.65 dus ik pak er lekker een krukje bij. Moet er anders zo aan gang hangen, dat lijkt me nou niet bepaald prettig voor het dier.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:24

Ik stap nooit op met krukje, hoewel het soms wel een beter idee zou zijn Clown . Ben zelf 1,63 en aangezien ik weleens paarden van 1,83 rijd Vork ...

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:12

fijn dat er al zoveel mensen met een krukje opstappen
wat me opvalt is dat de meesten een excuus hebben om het te doen
dat hoeft niet
de beste reden is: het is beter voor het paard !!
ongeacht of jij nu een vlieggewicht bent en je paard een pony, het is altijd beter !!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:47

Al een aantal jaar. Omdat het beter is voor het paard z'n rug, het schijnt dat je tuig er minder van lijdt (denk aan beugelriemen) en ik kan de strekbeweging niet meer maken vanwege een kniemankement.

Overigens ben ik gisteren door de oude opstapstoel gezakt Bloos ROFL (nou was dat ding ook écht gaar, en vond mijn gewicht dit keer niet zo leuk)

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:51

Ik stap sinds kort ook op met een krukje. En iedereen lacht me uit ja, maar Jumper en ikzelf vinden het veel beter. Ik had het hem zo geleerd. Eerst even een paar keer iemand laten vasthouden en nu weet ie precies hoe het moet, en omdat hij hetzelf ook fijner vind staat ie rustig stil.
Ik heb last van mijn knieen en schouders en had er veel moeite mee om erop te komen (Jumper is nogal groot Haha! ), bovendien heeft hij een supergevoelige rug en heb ik pas een nieuw zadel. De zadelmaker zei ook dat het beter was om met een krukje op te stappen, anders word je zadel in de loop der tijd scheef getrokken als je er veel aan hangt.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:58

laat ze maar lachen jollyjumper, over een tijdje doen ze het zelf ook