Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:54

ik vind van die zware paden sowieso al niets... dan ga ik daarnaast wel op het gras rijden ofzo.
als je bij ons de andere kant uit gaat kom je bij een ander ruiterpad, die is stukken fijner en daar kun je ook heel fijn rijden! dus dat weerhoudt me er niet van om hem een stukje te laten gaan, dat moet zo af en toe kunnen vind ik... en ik moet zeggen dat ik er van sta te kijken dat ik hem zo makkelijk terug krijg!!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:14

Nou, een lekker rengalopje kan geen kwaad! Als je valt val je alleen wat harder, maar een paard zou in gewoon galop ook kunnen struikelen... Wel oppassen dat je niet steeds op dezelfde plek in rengalop gaat (dit geldt trouwens ook voor gewoon galop en zelfs draf). Als je dat altijd op dezelfde plekken doet kan je paard wegschieten als je daar eenmaal bent, gewoon omdat hij dat gewent is. Dus ook wel eens in stap/draf eroverheen rijden. Dan weet het paard dat hij niet altijd mag galopperen daar en moet wachten tot jij het 'teken' geeft.

wizzards

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:54

Ik ben er niets zo'n fan van van een rengalop. Ooit een keer gedaan op het strand, maar vind het toch link.
Er kan zomaar een gat in het zand liggen en dan ben je gewoon te laat. Daarnaast als ze een keer schrikken tijdens zo'n galop, wil ik ook niet over nadenkne

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:09

wizzards schreef:
Ik ben er niets zo'n fan van van een rengalop. Ooit een keer gedaan op het strand, maar vind het toch link.
Er kan zomaar een gat in het zand liggen en dan ben je gewoon te laat. Daarnaast als ze een keer schrikken tijdens zo'n galop, wil ik ook niet over nadenkne

Als er ergens zomaar een gat in het zand kan liggen is dat dus geen geschikte plek voor een rengalop. Je moet WETEN waar je het doet en of dat veilig is. Voor schrikken hebben ze het tijdens een rengalop meestal te druk Clown

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:56

Ik zou het gewoon doen. in een rustige galop kun je net zo goed van je
paard vallen. als je er toch op let dat het pad breed genoeg is, en dat
je paard erbij blijft waarom niet! vind het zo eens in de zoveel tijd ook heerlijk.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:21

Héérlijk!
Mijn paard geniet altijd met volle teugen is is 2 dagen later met dressuur ook véél alerter omdat hij weer eens lekker heeft mogen gaan..
Zolang je je paard onder controle hebt. Ik kan hem altijd terugpakken, ook halverwege een enorm weiland of wat dan ook.. Lachen
In de bak kan er ook vanalles gebeuren hoor, paardrijden is gewoon een 'gevaaarlijke' sport Clown

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:18

Als je goed oplet vind ik het kunnen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:29

Ik ga met mijn arabische merrie soms (ook op brede, overzichtelijke paden waar het redelijk afgelegen is maar waar de bodem zeker goed is) helemaal voluit en dat is goed hard. Meestal rijdt mijn vriendin er met haar fjord honderden meters achter dus als er iets gebeurt ben ik niet alleen. Ik kijk wel uit om niet te gaan sturen maar ze loopt wel zelf, als ik stuur gaat ze struikelen. Ook houd ik de controle er wel in.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:35

Ik heb het al vaak gedaan. Maar wel enkel en alleen op paden die heel breed waren, overzichtelijk qua kuilen en die we goed kenden. De mijne is eigelijk niet het type dat gaat wegrennen, zelfs niet achter een andere aan. Dus als hij mag dan moet ik hem nog eens goed duidelijk maken dat het mag. Tja vallen kan altijd. Maar dat kan in een gewone galop of draf ook. Ze moeten maar slecht uitkomen en overkop gaan kan altijd. Ik ben vorig jaar ook onderuit gegaan (niet helemaal overkop) met een paard in een gewone galop. Heel dom, maar een paard wou ons voorbijsteken en de mijne gaat een paar passen opzij om plaats te maken, wat maakt dat hij (we waren in het bos aan het galoperen op een pad waar de zijkanten omhoog liepen) op het gladde laagje bladeren ging lopen en daar is hij wegggeschoven. Ik had het gelukkig onmiddelijk door dat ze beiden richting grond gingen en ben er dan ook niet onder geraakt. Heel dom en beiden hadden gelukkig niets maar het kan ook anders uitdraaien. En tja we hadden geen rengalop. Dusja als je paard het fijn vind en het is veilig, kan es voluit gaan geen kwaad.

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:16

ik zou echt uitkijken
want als je met zo'n
snelheid van je paard
valt heb je best wel
een probleem Clown

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:20

ik doe ook altijd rengalop, en tuurlijk als een paard struikeld vlieg je indd over de kop.. maar is met mij nog niet gebeurt.. maar wel in stap.. dus je kan in elke gang over de kop gaan ..

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:08

Mijn fries en ik crossen en ook flink op los op de hei (tankbanen - lekker breed en geen kip te bekennen). Heerlijk vind hij dat. Ik laat hem wel zelf het tempo bepalen zodat hij zichzelf niet over de kop loopt. HEERLIJK!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:15

Met Comotu rengaloppeer ik geregeld. Hij is erg vast ter been en vindt het net als ik héérlijk Lachen Tijdens het galopperen houd ik niet echt contact, hij is makkelijk terug te nemen aan het eind van het pad.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:08

Vandaag nog, giga lang breed pad, wel met veel plassen, maar ik kom daar vaker en er zitten geen kuilen..
Ooowwh, héérlijk Haha!

Owja, laatst ook nog op een grasveld, halverwege het veld was hij gemakkelijk terug te nemen Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:13

Hier komt ff een lijstje aan

mandiiee schreef:
ik vind dat het wel kan hoor, zo doen ze het toch ook in e vrije natuur?!

maar in de vrije natuur zit er niemand op die hun evt. uit evenwicht kan brengen

Qimm schreef:
Het kan best, maar laat je pony zelf het maximale tempo kiezen, ga niet harder opjagen, want dan kan hij zichzelf over de kop rennen en dan kunnen er misschien ongelukken van komen.

idd, helemaal mee eens!

__Fleeuurr schreef:
Als je maar controle houdt Knipoog

het allerbelangrijkste!

wizzards schreef:

hier heb je wel een puntje ja…

Ik vind het dus kunnen mits je weet waar je mee bezig bent, de omgeving kent, er geen mensen en/of andere paarden in de buurt zijn die niet bij jou horen
en als je je paard onder controle hebt en het paard zichzelf

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:19

Ik doe wel vaak een rengalop maar zorg wel dat ik het pad ken en ik laat mijn paard ook altijd zelf een beetje uitzoeken waar die wil rennen want hij weet dat op de ene of andere manier zelf wel een beetje uit te vissen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:20

zéker 1maal per week het liefst vaker even uitrazen Tong uitsteken
en dan met z'n 2en. "wedstrijdje" heerlijk!
altijd goed terug te nemen geen probleem Lachen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:19

Een beheerst rengalopje op een vlakke bodem kan absoluut geen kwaad imo. Het is een heel goede manier op de galop te verbeteren! Ik zou willen dat ze hier een mooi pad hadden om eens een lekker stukje te kunnen galoperen!

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:33

Je moet wel uitkijken, eerst het pad verkennen. Heb een keer in een berm bijna een paard met een gebroken been gehad en dat was alleen maar in draf, moet er niet aan denken dat ik dat gat in galop was tegen gekomen. Doe het dus alleen nog maar op paden die ik goed ken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:45

Mosh schreef:
Een beheerst rengalopje op een vlakke bodem kan absoluut geen kwaad imo. Het is een heel goede manier op de galop te verbeteren! Ik zou willen dat ze hier een mooi pad hadden om eens een lekker stukje te kunnen galoperen!

Huh? Rengalop je galop verbeteren? Het zijn twee heel verschillende gangen, rengalop is vooral om het paard tussen de oren gezond te houden, maar is voor de rest rijtechnisch volstrekt waardeloos. Bedoel je niet eigenlijk een snelle galop?

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:49

Kan nooit geen kwaad zo´n rengalop. Maar dan moet je je paard wel ten alle tijde weer terug krijgen wanneer dat nodig is. Anders wordt het te gevaarlijk voor paard en ruiter en omstanders. En weet waar je kan galopperen sommige paden zijn soms onoverzichtelijk dus dan is het onverstandig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:49

ik vind het heerlijk ..
we hebben hier in de polder een stukje waar je heerlijk even de teugels los kan gooien..
de eerste keer wist ze neit wat ze dr mee moest.. 2e keer begon ze al 3 meter ervoor te dramme Tong uitsteken

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:51

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Ik laat mijn pony ook elke rit even lekker volluit gaan.
Ik moet wel zeggen dat ik hem zo'n beetje op de vaste polderweggetjes laat gaan, waarvan ik weet dat de berm recht is, geen kuilen bevat en niet te drassig is na een regenbuitje.
Verder kijk ik eerst even rond om te kijken of er niks voor of achter me zit waar me pony in ene van zou kunnen schrikken of dat ik een gevaar ga vormen voor andere weggebruikers Lachen

Ik heb zelf een keer gehad dat in ene een meiske in volle rengalop op me af kwam, voor me neus draaide en er weer vandoor vloog. Kon die van mij echt nog net houden, want die wilde wel even gezellig meedoen. Later kwam ze weer terug en heb ik haar voor van alles en nog wat uit gemaakt en gevraagd of dat ze wel helemaal goed bij d'r verstand was Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:58

Nou, dat klinkt ook gezellig, hoor!

Ik denk dat het oko slim is de paden te checken voor je gaat scheuren enneh... Als je paard neit doordraait en terug te nemen is meot het toch kunnen? Zou dan ook niet weten waarom...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:51

Wat je ook nooit moet doen, is altijd op hetzelfde pad rakken.. Als er dan een keer iemand anders rijdt.. Ik vind een keer zo'n lang breed pad stappen of draven ook altijd slim, want anders heeft je paard snel genoeg door dat hij/zij daar mag gaan, en zijn ze veel moeilijker in draf/stap te houden.