Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:26

Goofy44 schreef:
Het is in ieder geval een hele slimme zet.... Nou waar blijft dat artikel ? Pling

O dus ik ben niet de enige die ook aan een commercieel belang dacht Bloos of leg ik je nu woorden in de mond? Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:28

hns schreef:
Mloesje schreef:
Dus als ik je goed begrijp dan denk je dat Salinero niet wil maar het opgegeven heeft?

Niet alleen Salinero. Stel, paard heeft geen zin maar weet dat áls die zich gaat verzetten er alleen maar nog meer onnarigheid erbij komt kijken. Of het is nog even lopen blijven óf het is nog meer druk om hem verder te laten lopen. Twee aan twee.

Eerst loopt een paard niet goed voorwaarts, zweepje erbij en dan loopt die plots wel voorwaarts? Waarom?

Dat geld voor de doorsnee Tinker.......... maar niet voor een Grote Meneer als Salinero.......... dat pikt een Salinero niet Haha! Haha!

Nogmaals als een paard het echt niet meer weet laat ie zich gewoon vallen.

Tuurlijk is het uit een commercieel oogpunt een gruwelijk slimme zet Haha! Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:31

En in de natuur dan? Wanneer een paard uit de kudde niet wil lopen, dan wordt hij/zij ook opgejaagd door de leidende merrie/hengst Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:33

Cayenne schreef:
druk wegvalt? Zonder geringe druk staat er een boog in de teugel en is er geen nageefelijkheid. Dat klopt dus al van geen kant

Misschien iets verkeerd uitgedrukt. Licht contact met de mond blijft, maar ik had het wat algemener gemaakt. Been, spoor, teugeldruk. ´Het verminderen van druk´, in deze context bedoelde ik dat.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:34

Cayenne

Paard/paard situatie kun je niet vergelijken met paard/mens situatie.

lesilla

Zep schreef:
Goofy44 schreef:
Het is in ieder geval een hele slimme zet.... Nou waar blijft dat artikel ? Pling

O dus ik ben niet de enige die ook aan een commercieel belang dacht Bloos of leg ik je nu woorden in de mond? Schijnheilig

Aan de ene kant wel en aan de andere kant niet. Ik kan begrijpen dat hij het gewoon vind maar alles moet tegenwoordig in commercieel omgezet worden. Zie maar naar een da die geloofd in vaccinaties Lachen

randalinpony

Visconti schreef:
Citaat:
Zoals iedereen wel weet was Bonfire geen makkelijk paard, dat is Salinero ook niet. Moeilijke paarden zijn de beste toppaarden, simpelweg omdat ze de doorzettersmentaliteit hebben dat een toppaard nodig heeft.

Net hoe je het bekijkt, is het niet opvallend dat nauwjuist de sportpaarden vaak moeilijke paarden zijn? Licht dat aan het paard of aan de onmogelijke omstandigheden waar ze in gehouden worden?

Moeilijk, net hoe je het bekijkt. Knipoog Een paard heeft heel veel energie en looplust van zichzelf nodig om het in het zwaardere werk vol te houden, dus deze paarden bezitten vaak veel bloed.
Dit zijn wel paarden waarvan de adrenalinekraan snel helemaal open gaat, dus 'knallen!'.
Als zon paard de tijd krijgt om aan alles te wennen in zijn eigen tempo en zeer deskundig en geduldig wordt benaderd, zal hij de ruiter steeds meer gaan vertrouwen, en rust vinden om zich ook op de zwaardere oefeningen te concentreren.

Trouwens, veel van deze jonge 'heethoofden' worden door de topruiters wél losgegooid of in de weide gezet, omdat deze ruiters gewoon professioneel zijn en zien dat de energie de africhting in de weg zit.
Deze paarden zijn vooral moeilijk in handen van amateurs.

Dat ze op latere leeftijd meer op stal staan, trainingsschema, kostbaarheid, is ander verhaal.

Maar vergelijk Salineros temperament niet met dat van de fjord op de hoek, is gewoon niet hetzelfde.

(Heb niets tegen fjorden -puike ponys)

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:35

ik niet, ben wel benieuwd Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:38

randalinpony schreef:
Maar vergelijk Salineros temperament niet met dat van de fjord op de hoek, is gewoon niet hetzelfde.

´paard blijft paard´
Binnekort bekijk ik mij Sali nog eens van dichtbij aan, even kijken hoe die eruit ziet.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:39

Cayenne schreef:
hns schreef:

Als je het goed aanpakt merkt een paard dat als die nageeft alle druk wegvalt. Denk je dat die zich dan nog gaat verzetten als die weet dat meewerking beter gaat (ook als die niet wil)?

druk wegvalt? Zonder geringe druk staat er een boog in de teugel en is er geen nageefelijkheid. Dat klopt dus al van geen kant

Zonder teugeldruk kan er wel degelijk nageeflijkheid zijn. Nageeflijkheid komt voort uit de achterhand, niet vanuit de teugels Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:40

Pardon, bedoel aanleuning Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:46

hns schreef:
randalinpony schreef:

´paard blijft paard´
Binnekort bekijk ik mij Sali nog eens van dichtbij aan, even kijken hoe die eruit ziet.

'Mens blijft mens' Dus alle mensen hebben ook een gelijk temperament? Dacht het niet.

en paarden zijn geen automaten waar je een kwartje in moet gooien hoor. Zélfs Grandprix dressuurpaarden niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:54

Ik heb het soort paarden gezien wat jij beschrijft hns. De paarden die het opgegeven hebben. Weet je wat dat voor paarden zijn? Dat zijn afgestompte manegepaarden. Paarden die hun rondjes lopen omdat het moet. Maar die reageren nergens meer op. Die zullen nooit meer werken omdat ze het willen. Daar is geen impuls en geen nageeflijkheid in te krijgen. Ze zetten hun rug op slot, hun nek vast, een mond als beton en voelen als een plank. Het soort paarden wat jij beschrijft, zijn volledig kapotgereden, daar zit geen greintje spirit meer in. Dat zijn paarden die het opgegeven hebben.
Maar in dat beeld kan ik Salinero niet herkennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:55

ik krijg die paarden ook binnen...... en geloof me het is meer dan triest om te zien, maargoed die zijn bij wannabe ankies geweest

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:59

hns schreef:
randalinpony schreef:

´paard blijft paard´

dus ik zie jou binnenkortt op de OS???

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:00

Of als vervanger van Sjef als coach, gaat he-le-maal goed komen zo te horen Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:03

Yamcha schreef:
Ik heb het soort paarden gezien wat jij beschrijft hns. De paarden die het opgegeven hebben. Weet je wat dat voor paarden zijn? Dat zijn afgestompte manegepaarden. Paarden die hun rondjes lopen omdat het moet. Maar die reageren nergens meer op. Die zullen nooit meer werken omdat ze het willen. Daar is geen impuls en geen nageeflijkheid in te krijgen. Ze zetten hun rug op slot, hun nek vast, een mond als beton en voelen als een plank. Het soort paarden wat jij beschrijft, zijn volledig kapotgereden, daar zit geen greintje spirit meer in. Dat zijn paarden die het opgegeven hebben.

Dat is niet wat ik bedoel. Je hebt paarden die lopen of anders, en je hebt zoals je zegt afgestompte paarden. Ik noem het liever dode paarden. Het licht aan de manier van aanpak. Als je managepaarden pakt die iedere dag uren achter elkaar, in de bak zinloze rondjes lopen met de meest verschillende ruiters erop. Tja zeker dat je dan een dood paard krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:04

KiWiKo schreef:
ik krijg die paarden ook binnen...... en geloof me het is meer dan triest om te zien, maargoed die zijn bij wannabe ankies geweest

Precies. En het enige wat je dan nog voor ze kunt doen, is ze naar een paardenrusthuis brengen waar hele lieve meiskes werken die verschrikkelijk veel van paarden houden. Misschien dat ze dan nog gelukkig worden... maar het is om te janken...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:04

Yamcha schreef:

Inderdaad die manege paarden zijn inderdaad dit soort paarden, maar nogmaals ik wil wel eens een paar mensen zien rijden in een overkoepelt vol stadium met veel geluid en nog liefst een band Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:05

KiWiKo schreef:
dus ik zie jou binnenkortt op de OS???

Zou het niet eens willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:05

hns schreef:
Yamcha schreef:

Dat is niet wat ik bedoel. Je hebt paarden die lopen of anders, en je hebt zoals je zegt afgestompte paarden. Ik noem het liever dode paarden. Het licht aan de manier van aanpak. Als je managepaarden pakt die iedere dag uren achter elkaar, in de bak zinloze rondjes lopen met de meest verschillende ruiters erop. Tja zeker dat je dan een dood paard krijgt.
Paarden die lopen of anders, zijn ook geestelijk dood. Die zijn kapot gemaakt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:06

katiavl schreef:
Yamcha schreef:

Inderdaad die manege paarden zijn inderdaad dit soort paarden, maar nogmaals ik wil wel eens een paar mensen zien rijden in een overkoepelt vol stadium met veel geluid en nog liefst een band Haha!

Bedankt voor het idee, gaan we eens het vertrouwen van paard en ruiter testten. Liefst nog met blinddoek Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:07

katiavl schreef:
Yamcha schreef:

En dat bedoel ik dus. Dat kan niet met kapotte paarden. Dan kan alleen met een paard dat verschrikkelijk graag wil werken en een eindeloos respect en vertrouwen heeft in de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 22:07

zit jij uberhaupt nog op jouw paard Hns??? Of ben jij in de heeeeeele wereld de enige die het goed doet?

Ik heb meer paardenellende gezien dan goed voor me is..........

maar ik heb ook heel veel paardengeluk gezien, en dat paardengeluk doet mij plezier hebben in mijn werk...

maar dat heft wel een tunnelvisie op, je krijgt een breder spectus, en dat zouden meer mensen moeten hebben

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:11

Ideaal is het natuurlijk niet maar het is topsport en topsport is nooit ideaal. Maar goed vind het makkelijk om vingertjes te wijzen en dingen te roepen.