ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: ook Z ruiters Trekken hun paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:34

Ja Ben niet voor niets zo lang bezig met de basis..
Daar hebben ze inderdaad geen tijd voor.. Maar de ringmeester zie ik eigenlijk ook nooit echt optreden hoor..
Bij RT-P kijk ik ook bijna nooit.. Heb er ooit weleens wat geplaatst, omdat mijn instructrice even op vakantie was ofzo.. Maar sommige adviezen die je daar ook krijgt Bloos
@ Bertuss, zo moeten ze inderdaad allemaal zijn!

Haha Kiwiko, ik lig hier helemaal in een deuk van jou uitspraak Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:38

runningkawa schreef:
Wanneer worden die soort jurys er eens uit geknikkerd

Daarvoor zijn twee dingen nodig.
1. Een visie die verder reikt dan nu.
2. Vervangende juryleden die beter zijn.

Je kan het de ruíters in Klassieke Dressuur niet eens echt kwalijk nemen. Die doen slechts wat tot punten = prijzen leidt.
'Je krijgt wat je beloont' en dat is dus wat je ziet rijden. Op het allerhoogste niveau paarden zó 'aan-de-teugel' dat de prijsuitreiking er niet mee gehaald kan worden.
Ruiters op 'lagere' niveaus kan je dan helemáál niet kwalijk nemen dat die het allemaal ook niet kunnen volgen en kiezen voor wat scoort.

HC

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:41

Een normaal weldenkend mens kan zelf toch nadenken??
Waarom zijn mensen van die schapen?
Kuddedieren, dat zijn we Ja (niet allemaal dan, maar het grote gros)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:45

@ HC: Ik ben het niet met je eens. Ik vind dat je het ze best kwalijk kunt nemen. Er is heel veel informatie te vinden, er zijn goede boeken, goede instructeurs, er is bokt Knipoog . Er zijn goede boeken over anatomie, en ik geloof echt dat iedereen met gezond verstand kan inzien, dat een paard op een bepaalde manier behandeld en bereden moet worden. Jij doet het zonder bit, ik met. Maar het paard is ontspannen, fijn te rijden, en zit lekker in zijn vel. En dat zegt wel iets.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:07

Eigenlijk is het heel simpel. Een paard in de krul trekken is makkelijker. Je wordt er ook nog eens voor beloond. Nou mooier kan het ja niet.

Nu denk je: '' grapje zeker?'' Nee echt waar.

Ik ben een jaar op zoek geweest naar een passende instructie. Ik wil goed leren rijden, nou ik heb d'r gevonden. Tjee nooit geweten dat rijden zo ingewikkeld was was. Eerst was het gas geven en tegen houden, maar zo werkt het nu niet meer. Ik rijdt. Nou ik kan je vertellen dan dat vele malen moeilijker is dan gasgeven en tegenhouden.

Waarom?

Simpel. Zo wordt het nu eenmala geleerd. Ik heb zo leren paard rijden en dacht dus dat ik goed bezig was. Je leest her en der wat en in de grote lijnen komt het wel over een.
Je rijdt vanachte naar voren. Oftwel gas geven en tegenhouden. Voor je gevoel doe je het goed.

Dus ik vindt niet dat je de ruiters de schuld kan geven. Dat ik het nooit goed heb geleerd kan ik vrij weinig aan doen. Dat ik minstens 5 instructie's heb versleten en geen een mij het ander zegt is een kwalijker zaak.

Nu heb ik zelf de ORUN gedaan, maar dat valt in het niet bij mijn ongediplmeerde instructrice die mij nu leert paardrijden.

Paardrijden is moeilijke en we maken onszelf er veel te gemakkelijk van.

Begin bij het begin en pak eerst de instructie aan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:10

helemaal mee eens Haha! Haha!

ik wil graag dat mijn leerlingen "gevoel" ontwikkelen......... en dat komt omdat ik voornamelijk met jonge paarden werk.

En het is wel zo dat je van achter naar voren rijd, van je binnenbeen naar je buitenteugel....... maar er zit zo gruwelijk veel finesse in die bewering.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:13

KiWiKo schreef:
helemaal mee eens Haha! Haha!

ik wil graag dat mijn leerlingen "gevoel" ontwikkelen......... en dat komt omdat ik voornamelijk met jonge paarden werk.

En het is wel zo dat je van achter naar voren rijd, van je binnenbeen naar je buitenteugel....... maar er zit zo gruwelijk veel finesse in die bewering.

Ja precies binnen been buitenteugel. Dat leer ik nu dus ook. Moeilijk, moeilijk om daar een evenwicht in te vinden als je het al jaren fout blijkt te doen, maar we zijn een eind in de goede richting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:14

Ik moet overigens ook altijd schrikken hoeveel paarden er echt op die binnenteugel gereden worden.
En dan stap je op zo'n paard en dan snapt ie er geen bal van Lachen
Krijg je wissels in de galop, gewoon op je hand e.d.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:16

precies Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:05

runningkawa schreef:
Ja idd, dat aan de basis werken wil met tegenwoordig overslaan
Dat zie je ook zo aan de vragen hier op bokt.

Een huis staat ook niet zonder fundering, waarom een paard dan wel corect kan lopen blijft voor mij een raadsel.

en weet je wat dan het ergste is, dat als iemand een topic opent met Z1 pony, en men ziet alleen basis foto's dan krijgt de TS gezeik dat het er niet Z1 uitziet Rolleyes schandalig niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:09

Tis gewoon nooit goed wat je doet haha, ik heb een topic geopend met opbouw foto's van mijn paard (half jaar uit de running geweest) -oftie niet eens wat meer opgericht en spectaculair moest lopen?? Ehm pardon?? Ik ben liever wat zuiniger op mn paard!!!

Dat topic met die pony is idd een goed voorbeeld, zo triest die reacties!!
En het stomste is dat je die opmerkingen dan krijgt van iemand die zelf nog een eerste wedstrijd moet starten..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:35

Het is ook nooit goed. Ik weet nog dat ik 2 jaar geleden foto's had geplaats van mijn toenmalige merrie. Was net veulen vanaf en een klein maandje weer onder het zadel. Ze was toen 4 en dus ook niet gek lang onder het zadel. Dus mooi lang en laag over de rug. Krijg je reacties dat ie meer in oprichting moet lopen.

Ik hen in je topic gekeken Starbreeze en het ziet er allemaal heel fijn uit. Knap hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:37

verography schreef:
runningkawa schreef:
Ja idd, dat aan de basis werken wil met tegenwoordig overslaan
Dat zie je ook zo aan de vragen hier op bokt.

Een huis staat ook niet zonder fundering, waarom een paard dan wel corect kan lopen blijft voor mij een raadsel.

en weet je wat dan het ergste is, dat als iemand een topic opent met Z1 pony, en men ziet alleen basis foto's dan krijgt de TS gezeik dat het er niet Z1 uitziet Rolleyes schandalig niet.

Ja zeker schandalig
want bij die Z ruiter was er ook geen basis te bekennen, alleen maar trekken en sporen rammen.
Duidelijk voorbeeld in wat er hier bedoeld wordt Ja
Niet eens B klaar en dan toch Z zijn??

Mooi dat je dat ff aanhaalt Ja

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:40

runningkawa schreef:
Ja zeker schandalig
want bij die Z ruiter was er ook geen basis te bekennen, alleen maar trekken en sporen rammen.
Duidelijk voorbeeld in wat er hier bedoeld wordt Ja
Niet eens B klaar en dan toch Z zijn??

Mooi dat je dat ff aanhaalt Ja

Daarvan zijn er hier topics genoeg, geloof ik.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:58

kijk maar in het topic van potterlover op HAW dit is juist een goed voorbeeld, van er niet Z uitzien omdat ze zelf meer basis werk deed omdat ze dat belangrijk vind.

Wel was er idd ook een topic van iemand op een Zmanegepaard waar ze mee starte. Dat was idd trekwerk

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:01

Ja en die van Potterlover vond ik gewoonweg l*llig. Als men in haar profiel keek zag je hele mooie wedstrijdfoto's en mensen maar niet snappen dat ze niet tijdens een training ook altijd zo rijd. (hoe ken je je paard naar de kl*te helpen, dat soort mensen die dat niet snappen zouden dit echt doen) Gelukkig bestaa er goede ruiters
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 18-04-07 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:23

yup, maar dat zie je ook op grand prix niveau, gespannen, stang teugel strak. e.d.
dat houdt je overal wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:32

Topic van potterlover ken ik niet Lachen

Maar idd, niet elke dag je Z kunstjes oefenen, dat gaat niet lang goed Lachen
Maar hier andere topics bespreken lijkt me niet de bedoeling, laten we het beter algemeen houden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:36

mm goed doet..die handen vind ik persoonlijk veel te steng...
Oke beter dan het eerdere voorbeeld, maar zoveel gewicht wil ik dus absoluut niet in mijn handen
Niet in de B, niet in de Z Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:39

Laten we niet vergeten dat je nooit uitgeleerd bent. Dit meisje is 15 jaar. Ik denk dat menig ruiter wat van haar kan leren. De filmpjes zien er lekker en ongewongen eruit. tuurlijk zijn er punten ter verbetering, maar dat heeft iedereen. Ik zie ze op bokt veel te weinig zo.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:41

Mijn theorie over het in de Z komen van 'trekkende mensen':

Wanneer je vanaf je 8ste jaar al op het paard (pony) zit, dan kan je tegen je 16de al in de Z rijden of 20ste in de Z rijden bij de paarden. Stel iemand heeft het voor elkaar om op z'n 20ste Z(Z) te rijden met de paarden van papa en mama. Aantal jaren (10) rijdt die gene geen wedstrijden meer en start na die jaren weer eens op een wedstrijd, die gene mag dan gelijk hoog starten, maar wie weet wat voor andere rijmanieren die gene in 10jaar tijd heeft aangeleerd. Zo kan je dus een trekkende Z ruiter krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:41

Fimpjes eet mijn pv momenteel niet

Zeker iedereen moet leren.
Maa goed als we dan ff kijken wat je wel en niet correct vind op het moment, vind ik dat niet correct
Dat het over een poos anders zal zijn is wat anders Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:42

Marije1984 schreef:
Laten we niet vergeten dat je nooit uitgeleerd bent. Dit meisje is 15 jaar. Ik denk dat menig ruiter wat van haar kan leren. De filmpjes zien er lekker en ongewongen eruit. tuurlijk zijn er punten ter verbetering, maar dat heeft iedereen. Ik zie ze op bokt veel te weinig zo.

Ja psies, 15 jaar! Ikzelf deed altijd maar wat toen Verdrietig

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:42

verography schreef:
Dit si de link van het meisje op eenZ1 pony die alleen aan de basis werkte, waardoor iedereen gelijk zeurde dat het er niet Z1 uit zag.

http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1 ... 906&hilit=

wel vind ik haar wat streng in haar handen.

Ik vind het er op zich netjes uit zien, inderdaad misschien wat streng in de handen, maar verder niks op aan te merken.
Alleen vind ik ook bij haar de zweep aan de lange kant.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:43

idd, en ze heeft het besef dat basis 10x zo belangrijk is dan de oefeningen, zo mogen meerdere meisjes vaan haar leeftijd en ouder denken. En dankzij bokt worden zulke gedachtes de grond in geboord terwijl het wel de goede gedachte achter een training is. (alleen wel jammer van de strenge hand idd, maarja zoals al gezegd is zijn er meerdere verbeterpunten voor iedere ruiter)