Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:58

Ik rij alleen maar met zweep.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:58

Ik rij met zweep die ik soms dagen niet gebruik tijdens het rijden.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:04

Géén van beide Cool

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:05

Zweep, misschien hou ik mijn benen niet stil en zit ik te prikken met die sporen, met een zweep kan je dat niet.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:17

Ik heb morgen een wedstrijd, en dan kies ik toch echt voor spoortjes. Mijn paard schopt naar de zweep, en dan ben ik meteen alles kwijt. Het contact etc. Ze reageert prima op spoortjes, ze reageert niet zo heftig als op een zweep. Maar als ik haar dan toch goed moet aanpakken, gebruik ik toch wel een zweep.

XX

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:03

allebei of mag dat niet?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:12

Sporen. Lachen
Heel fijn hulpmiddel om je hulpen mee te verfijnen.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 03:17

liever met sporen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 03:37

Liefst zonder maar anders met een zweep maar hoef hem zelden bij te tikken. En heb daarvoor wel met sporen gereden maar nu helemaal niet nodig dus we houden het mooi zo Knipoog

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:06

zweepje, simpelweg omdat ik sporen (nog) niet juist kan gebruiken (heb er nog nooit mee gewerkt Knipoog )
Maar normaalgezien met geen één van beide

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:12

ik rij met de kleinste van de kleinste sporen en met een zweep.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:44

Ik rij met Zweep en van die kleine knopspoortjes.

De reden waarvoor ik toendertijd met spoortjes ben gaan rijden is omdat het verschil tussen de benen van mij en mijn vriend nogal groot is. Waardoor Sharonne net niet goed op mijn hulpen reageerde. Met het spoortje is het makkelijker een kleinere hulp te geven, omdat ik anders soms nogal moet schoppen om dezelfde beenwerking te krijgen als mijn vriend heeft.
(als ik overigens grotere spoortjes aandoe en haar er een paar keer per ongeluk mee zou prikken, dan word ze echt superheet. Dus vandaar de kleine spoortjes. Om per ongeluk prikgevaar ook uit te sluiten. Met de kleine spoortjes moet ik echt bewust mijn voet iets draaien om haar ermee te kunnen raken)

Het zweepje heb ik om extra bij te tikken.

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:49

liever niks.
maar als het moet dan met zweep

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:52

Ik rijd met spoortjes.. Vooral omdat ik zonder zweep beter evenveel druk in me handen kan hebben en dus beter op 2 teugels kan rijden.

Verder is die van mij goed aan het been, alleen gebruik ik de sporen ter verfijning. Ook ben ik nu M1 en mag ik niet meer met zweep en moet ik met sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:45

Met spoortjes rijd ik eigelijk altijd wel .. Maar dat is meer om mijn hulpen te kunnen verfijnen Lachen
En soms met een zweep erbij, ligt eraan hoe stout het paard is Nagelbijten / Gniffelen
Haha nee, eigelijk met dressuur niet echt. Soms als extra hulpmiddel om die achterhand meer mee te laten komen, of als het paard echt vervelend wordt.
Met springen wel standaart springzweepje en spoortjes.
Xx

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:16

Ik rijd vaak met een klein knopspoortje, maar ik gebruik het bv niet een heel uur. Ik probeer ook zo minimaal mogelijk hulpen te geven. Wel wissel ik af, ik wil bv ook dat ik hem kan rijden zonder spoor. Verder heb ik vaak een dressuurzweep bij. Hiermee heb ik hem altijd gereden. Maar veel gebruik ik hem niet. Als hij soms een keer iets te loom loopt, tikje om zn achterhand iets meer onder te brengen en te activeren. Maar zoals ik zei, soms rijd ik enkel met zweep, soms enkel met spoor, en soms met beide.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:01

Ik probeer meestal zonder iets te rijden, maar als ze een dag niet luistert, pak ik m'n spoortjes erbij. Als ik haar al zachtjes aanraak met de zweep, gaat ze stilstaan, trapt een keer naar de zweep, en loopt weer vrolijk door...
Naar de sporen luistert ze wel normaal, dus dan gebruik ik die maar!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:19

het ligt er puur aan waarvoor je em gebruikt! bij mijn pony heb ik bijna nooit met zweep gereden en bij mijn paard nu trouwens ook niet! gewoonweg omdat ze niks doen waarvoor ik de zweep moet gebruiken Haha! spoortjes is een ander verhaal... verfijning van de hulpen (en ik moet zeggen dat ze toch wel erg handig zijn! Clown) maar ik vind dat je daar zeker goed over na moet denken en het in overleg met je instructeur moet doen... ik zie namelijk vrij veel ruiters met benen die totaal niet stilhangen en zelfs kinderen die opschepten over hun mooie spoortjes Rolleyes

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:22

Op dit momend gebruik ik spoor en zweep, omdat mijn paard nog niet goed genoeg reageerd op mij hulpen. Als ze het wel begint te doen ga ik weer van de zweep af.

trix_manu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:45

Geen een !!!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:00

Ik rij met een (kort) spoortje. Niet om mijn pony 'ff' vooruit te schoppen, maar om te zorgen dat hij niet aan je been blijft plakken. Ik vind het makkelijker om met een spoortje te rijden dan zonder. Je hoeft dan niet 10 keer te 'drijven', maar kunt gewoon 1 keer iets duidelijker zijn. Ik rij alleen met een zweepje als ik naar het bos ga. Mijn pony is hengst en als hij merrie's tegenkomt slooft hij zich enorm uit, vandaar.

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:03

Spoor en zweep.
Ik ryd paarden die niet erg voorwaarts zyn.
maar als ik wel een voorwaarts paard heb ryd ik met sporen voor dat net een beetje extra zeg maar=)

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:05

sporen..
ik vind zelf een zweepje irritant Tong uitsteken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:18

Liefst met geen van beide, maar als het niet anders kan dan met een spoortje. Ik zie namelijk zelf niet de link tussen het niet reageren op beendruk met als straf daarop een tik op de schouder of kont....Lijkt me vest verwarrend voor een paard Bloos Dus liever een spoortje daarom, geen reactie of te late reactie op mijn beenhulp? Dan volgt gewoon het spoortje, sta er altijd versteld van hoe snel paarden door hebben dat ze dan maar beter meteen kunnen gaan lopenals ik mijn been aanleg Haha!

diiLauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:50

Meestal rij ik met zweep op de meeste paarden, en als het nodig is met spoortje erbij. Dus ligt eraan met welk paard Tong uitsteken