een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThisIsMe

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:40

superwoman schreef:
Fleurtje100 schreef:
Maar als je dan alle wedstrijden met prijzengeld af gaat kan dat nog best wat opleveren. Er zijn toch wel geregeld wedstrijden waar een eerste plaats 50€ op levert.

In de B?
Hier in de omstreek niet hoor!

Hier wel, reden te meer om combinaties die niet in deze klasse thuishoren te weren, om combinaties die wel op het juiste niveau rijden de kans te geven met dat prijzengeld naar huis te gaan. Want die moeten ook die 20 euro neertellen voor twee proefjes en dan is het bijzonder frustrerend als een combinatie die ver onder niveau rijdt er telkens met de prijzen vantussen gaat!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:56

Ik heb zelf ook een paard dat Z1 heeft gelopen.

Ik moet zeggen het is niet zo makkelijk als omstanders denken hoor. Je krijgt altijd te horen van ja maar jou paard is z geweest dus ik snap het wel waarom jij in no time je winstpunten had.
dat wil helemaal niks zeggen want de ruiter moet het ook kunnen.

Ik had regelmatig dat hij wisselde of van stap naar galop enzo.

Ik hoor ook regelmatig van je kan beter een paard zelf opleiden want dat is makkelijker dan een z paard onder je kont te hebben.

Als je je been of zit iets anders doet dan is gelijk je oefening naar de kl*te.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:59

en dat geldt ook voor een jong paard Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:41

Ja daar heeft eigenlijk iedereen mee te kampen, want 100% scores ben ik nog niet tegengekomen op wedstrijden. Het is zo makkelijk om te mierenop anderen en fouten te zoeken!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:42

superwoman schreef:
En jij vindt het dan ook geen vervelende 'bijzaak' dat daarmee het gemiddelde niveau in de B hoger komt te liggen en je je vierjarige en misschien zelfs wel vijfjarige paarden niet meer fatsoenlijk in mee kunt nemen omdat je gewoon ronduit voor l*l rijdt met een paard dat nog niet Z-klaar is (en dus gewoon verlies rijdt, mocht dat kunnen in de B)?

(daarnaast zou ik ze de kost niet willen geven die lekker alle klassen uit gaan rijden tot 30 wp voor het prijzengeld... je paard is toch al Z, dus boeien of je promoveert...)

Dat dikgedrukte vind ik onzin. Die enkele die dat doet, zorgt niet voor het gemiddelde niveau die omhoog gaat.
Er zijn genoeg ruiters die hoger niveau rijden, maar ooit gestart zijn en die in de B moeten beginnen. Die zouden het niveau ook omhoog halen?! óf moeten die ook hoger starten?
Je kan idd geen verliespunten rijden in de B.
En de b ruiters die het niveau naar beneden halen dan? Ik zag de laatste x in de L1 een aantal ruiters die blijkbaar door de b waren gekomen, maar zeker niet in de L1 thuis hoorden.

Het prijzengeld komt idd (meer) voor in de Z en dan vind ik het een ander verhaal. We hebben het nu over de B!
In de B kun je een beker winnen waarop ook te lezen valt dat je in de B heb gestart-> knap hoor, zoveel bekers Clown
Nee, die klasse sla ik liever over Rolleyes[/quote]

Zo als in het dikgedrukte stukje van Urielle staat, zo werkt het dus wel. Voorbeeld: klasse B a/b pony's kun je momenteel met een nette proef die keurig op de letter gereden is best een winstpuntje halen zonder dat zo'n shetlander aan de teugel loopt. Er zijn er namelijk maar weinig in die ringen die het wel doen.
Stel nou dat ineens de helft van die pony's wél netjes aan de teugel zou lopen én de ruiterstjes netjes zou rondsturen? Dan zou de andere helft waarschijnlijk geen wp's meer halen met alleen netjes op de letter rijden.
Het niveau is al behoorlijk gestegen de afgelopen jaren. De meeste ruiters die al wat langer meerijden zeggen ook dat het niveau van een Z proef 20 jaar terug een stuk lager lag dan vandaag de dag. Daar is natuurlijk niks mis mee, dat is goed voor de sport. Alleen de klasse B moet wel voor beginners blijven en niet voor M2 ruiters met Z paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:49

ThisIsMe schreef:
Hier wel, reden te meer om combinaties die niet in deze klasse thuishoren te weren, om combinaties die wel op het juiste niveau rijden de kans te geven met dat prijzengeld naar huis te gaan. Want die moeten ook die 20 euro neertellen voor twee proefjes en dan is het bijzonder frustrerend als een combinatie die ver onder niveau rijdt er telkens met de prijzen vantussen gaat!

Als het om geldprijzen gaat, vind ik het een ander verhaal.
Dan vind ik idd dat ze "geweerd" moeten worden.
Maar dan nog zijn er mensen en paarden met veel ervaring die nooit een wedstrijd gelopen hebben en ook in het voordeel zijn. Daarbij hebben degene met paarden met veel beweging ook wat meer kansen wanneer zij het paard correct rijden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:02

Het knhs heeft een fout gemaakt, allez. Laat ze hem corrigeren en ga niet zitten piepen. Regel desnoods dat je buiten mededingen meedoet maar wel voor wp.
Ik zou je ook verwensen als ik je tegen kwam op wedstrijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:03

Fleurtje100 schreef:
Zo als in het dikgedrukte stukje van Urielle staat, zo werkt het dus wel. Voorbeeld: klasse B a/b pony's kun je momenteel met een nette proef die keurig op de letter gereden is best een winstpuntje halen zonder dat zo'n shetlander aan de teugel loopt. Er zijn er namelijk maar weinig in die ringen die het wel doen.
Stel nou dat ineens de helft van die pony's wél netjes aan de teugel zou lopen én de ruiterstjes netjes zou rondsturen? Dan zou de andere helft waarschijnlijk geen wp's meer halen met alleen netjes op de letter rijden.
Het niveau is al behoorlijk gestegen de afgelopen jaren. De meeste ruiters die al wat langer meerijden zeggen ook dat het niveau van een Z proef 20 jaar terug een stuk lager lag dan vandaag de dag. Daar is natuurlijk niks mis mee, dat is goed voor de sport. Alleen de klasse B moet wel voor beginners blijven en niet voor M2 ruiters met Z paarden.

Ik vind dat juist niet correct.
Zoals ik al zei, ben ik (paarden-) combinaties in de L1 tegen gekomen die daar totaal niet thuis horen.
Een ruiter die z'n paard in de krul trekt en achter de teugel loopt, moet niet beloond worden met een winstpunt.
En ja, ik ben ook van mening dat het niveau van de Z een stuk lager is dan wat jaren geleden. Ik vind daar niks goeds aan. Meestal is dat niet ten goede voor het paard, want als je z met winstpunt bent, dan "rij je goed" terwijl ik er echt wel schopers en zaagers tussen zie lopen en waarbij het paard zo vast in z'n lijf zit als een huis.De bedoeling van dressuur is toch wel de harmonie en een "soepel"paard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:06

Superwoman: volgens mij beweert Fleurtje precies het tegenovergestelde: het niveau van de Z zou nu hoger liggen? ( geen idee trouwens of dit kan kloppen).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:34

oh ja, Bloos lezen is moeilijk Haha!
nou mijn gevoel zegt van niet.
Misschien omdat ik toen klein was er er tegenop keek?
Hoe dan ook, lopen er nu in de Z die ik niet waardig vind voor de Z.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:36

Dat idee heb ik ook. Mijn gevoel zegt dat het minder is geworden, maar ik de afstand tussen mijn eigen niveau en Z is kleiner geworden. Dus lijkt het minder moeilijk ( snap je )( nog wel moeilijk genoeg overigens Bloos ). Ik denk dat mijn gevoel eerder het resultaat is van mijn veranderde perspectief dan van een niveauwijziging. Dus ik durf er niet echt iets van te zeggen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:10

erleyne schreef:
Dat idee heb ik ook. Mijn gevoel zegt dat het minder is geworden, maar ik de afstand tussen mijn eigen niveau en Z is kleiner geworden. Dus lijkt het minder moeilijk ( snap je )( nog wel moeilijk genoeg overigens Bloos ). Ik denk dat mijn gevoel eerder het resultaat is van mijn veranderde perspectief dan van een niveauwijziging. Dus ik durf er niet echt iets van te zeggen

Dat kan idd ook bij mij.
Maar de tijden zijn ook veranderd en alles moet snel-snel. Ik heb het gevoel dat er toen meer tijd genomen werd
voor de basis.
Paarden zijn nu al oud met een leeftijd van 10 etc. Wanneer een paard 4 is moet hij minstens een b proef gelopen hebben etc. Je krijgt steeds meer mensen met paarden ipv paardenmensen.
Voor mij staat nog steeds het paard voorop en niet de prijzen. Wanneer wij samen een goede pref neergezet hebben
en er iemand een nog betere proef heeft neergezet vind ik het prima om bijv 2e te worden.
Het is anders als iemand die niet eerlijk is tegenover z'n paard en dan wint. Of ik nou mee rij of niet, dát blijf ik erg vinden.

kimdevos87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:15

Oneens. Het is de combi samen dat een goeie proef moet kunnen presteren.

Het paard kan nóg zo goed zijn, en de ruiter ook. maar zolang zij dit samen niet bereikt hebben, heb je toch een heel ander verhaal.

Ik ben zelf L niveau, als ik op een Z paard stap, okee er zijn een hoop leuke knopjes die je wel kunt vinden. Maar om een perfecte combinatie te vormen moet het van 2 kanten komen. Jij moet het paard begrijpen en hij jou..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:39

nou de B ruiters zijn van me af, kijken of ze L ruiters ook zo'n commentaar hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:04

Pashon schreef:
nou de B ruiters zijn van me af, kijken of ze L ruiters ook zo'n commentaar hebben.

haha! ROFL
Sterkte in de L Go jij! Go jij!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:05

haha dank je..
nu kunnen de B ruiters hun prijzen weer innen.. pff

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:08

Pashon schreef:
haha dank je..

Ik hoop niet dat ik je in de L tegen kom Clown ROFL

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:12

Niet mee eens. Een Z paard weet meestal wel hoe hij moet rijden, maar het gaat om het team, niet alleen om het paard of de ruiter.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:15

Er is al een topic wat er érg veel op lijkt...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:16

superwoman schreef:
Pashon schreef:
haha dank je..

Hoezo? Clown

Cocochanel: en dat is?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:19

Ik ben het er ook niet mee eens. Het gaat om de combinatie, een paard doet het niet alleen. Natuurlijk als je het paard voor je gewonnen hebt en je hebt de goede knoppen gevonden, zou het de bedoeling moeten zijn dat het lukt. Maar omdat deze paarden al wat meer ervaring hebben, weten ze ook heeel goed hoe ze eronderuit kunnen komen.. En het is trouwens heel moeilijk om met een Z paard een B proef te rijden, want daar moet ie toch echt in arbeidsdraf. Vaak is het dan al te verzameld voor een B proef, maar niet genoeg voor het Z. Omdat zo'n paard al bijna niet meer niet verzameld kan lopen (ofja niet echt als een onervaren paard) dus ik ben het er niet mee eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:23

Pashon schreef:
superwoman schreef:

Hoezo? Clown

je moet wel héél erg goed zijn, met zoveel gezeik in de B Cool

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:29

hahaha ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Dat de rest zoveel zeurd tja zegt meer over hun als over mij, lijkt mij toch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:32

Pashon schreef:
hahaha ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Dat de rest zoveel zeurd tja zegt meer over hun als over mij, lijkt mij toch

Ben het helemaal met je eens Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:35

Fleurtje100 schreef:
Het niveau is al behoorlijk gestegen de afgelopen jaren.

Dat is gewoon waar. Ja
Waar ik met mijn vos vooraan mee had gestaan in het verleden, reed ik met mijn zwarte nu nog net geen verliespunt in de B. Ik schrok me dood toen ik weer startte voor het eerst. Paarden in de B die al verzameld en opgericht liepen. Als je jonge paard een keer uit zijn ooghoek opzij kijkt gelijk een 3 op je protocol, waar ik die vroeger pas kreeg als mijn paard begon te crossen in de ring...
Overigens schijnt het wel te verschillen per regio want 4 weken later stond ik in een andere regio ineens wel eerste met 2 winstpunten in 1 proef.
En van iemand die nu M reed hoorde ik dat de B en L superstreng werden gejureerd en in de M de winstpunten cadeau werden gedaan.

Overigens zijn vrijwel alle B-proeven waar ik me voor heb ingeschreven komende maanden gewoon voor prijzengeld hoor.