5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:55

OoappeloO schreef:
Mee eens! Een verzorgpaardje van mij (wordt 5 dit jaar) loopt nu L2. Hij is in de L1 gestart (wedstrijdruiter) en erg makkelijk doorgestroomd. Beest heeft zowel qua koppie als lijf alles erbij. Hij heb aanleg en talent. En wordt niet wekelijks gestart (1x per maand?), mag lekker klooien met loslopen, wordt ook op B niveau gereden, staat lekker in de wei en heeft soms een dag niets. Heerlijk voor zo'n dier toch? Die ruiter zou hem zo de M allang in gereden hebben met de Z er zo achteraan. Maar "we" laten hem lekker in zijn waarde en voor t "leerproces"/"wennen" loopt hij die wedstrijdjes al. Wat hij ook echt leuk vind Lachen (die oortjes erop en vrolijke bokkensprongen tussen door Knipoog)

Zo doe ik het ook heerlijk Lachen die Z komt vanzelf Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:57

Ik vind soms een dagje niets erg weinig klinken voor een paard dat nog 5 moet worden. "Mijn" vijfjarige werkt vier en heel soms vijf dagen in de week verder loopt hij alle dagen de hele dag buiten.

Voor jonge paarden is het belangrijk om zoveel mogelijk te lopen en zo min mogelijk te werken.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:00

2 à 3 dagen niets of alleen licht B werk, beetje draven sus en zo en galopje sus en zo Knipoog Zodat tie zen energie kwijt kan anders kan je hem eerst flink longeren voordat je er alleen al aan denkt om er op te stappen Knipoog

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:07

Ben het hier helemaal mee eens.
Heb pas een paard gekocht dat L2 gelopen heeft kreeg hem met 4.5,Eenmaal thuis bleek dat het paard te hard is aangepakt en te veel is gepuscht,Ik hoef er maar op te stappen en hij loopt in een krul,Maar gebruikt hierbij niet zijn rug nu heb ik de grootste problemen om hem dit af te leren. Ik vraag me af hoe de oude eigenaar zover met hem is kunnen komen. Soms zie je dat mensen Hoog willen komen en de paarden overwerken Met allerlei hulpmiddelen en weet ik wat Sorry ik vind dat ook niet gaan.

Laat een paard eerst uitgroeien en eerst zichzelf eens ontwikkelen tenslotte is en blijft het een paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 10:09

OoappeloO schreef:
eerst flink longeren voordat je er alleen al aan denkt om er op te stappen Knipoog

Dat kan ander ook een zeer grote belasting zijn hoor.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:12

Wat zouden dan selectiecriteria voor de ruiter kunnen zijn? Een ruiter die niet verder is gekomen dan L2 mag in de toekomst nooit hoger rijden? Mijn voorbeeld van het aanscherpen van de promotieregeling is ook puur hypothetisch gesteld. Je kan nu al regels verder gaan aanscherpen maar je zult eerst moeten kijken hoe de nu gestelde regels het in de praktijk doen. Is het ter bescherming van het paard of misschien toch voor de ruiter?
Als je een 5 jarig paard hebt dat fysiek en mentaal gezond is en met speels gemak zware oefeningen aan kan, oefeningen zoals in de Z klasse, mag je die dus conform het reglement niet in de Z klasse uitbrengen. Dat betekent niet dat je thuis niet verder mag trainen. Het thuis verder trainen kan juist alleen maar in je voordeel werken op het moment dat je het paard op 6 jarige leeftijd wel in de Z klasse gaat uitbrengen.
Om te voorkomen dat het paard dan met 7/8 jaar uitgeblust is, zul je een heel goed trainingsprogramma moeten opstellen. Maar wie kan nu dan al voorspellen dat het 5 jarige paard met 7/8 jaar uitgeblust is? Is daar al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? Er is wel uitgebreid onderzoek gedaan naar de groeiontwikkelingen van het jonge paard. De kunst zit dus bij de ruiter/trainer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:15

OoappeloO schreef:
Mee eens! Een verzorgpaardje van mij (wordt 5 dit jaar) loopt nu L2. Hij is in de L1 gestart (wedstrijdruiter) en erg makkelijk doorgestroomd. Beest heeft zowel qua koppie als lijf alles erbij. Hij heb aanleg en talent. En wordt niet wekelijks gestart (1x per maand?), mag lekker klooien met loslopen, wordt ook op B niveau gereden, staat lekker in de wei en heeft soms een dag niets. Heerlijk voor zo'n dier toch? Die ruiter zou hem zo de M allang in gereden hebben met de Z er zo achteraan. Maar "we" laten hem lekker in zijn waarde en voor t "leerproces"/"wennen" loopt hij die wedstrijdjes al. Wat hij ook echt leuk vind Lachen (die oortjes erop en vrolijke bokkensprongen tussen door Knipoog)

Als het werkelijk zo'n getalenteerd dier is met een bekwame ruiter, loopt hij nu zo'n 2 a 3 winstpunten per proef en is hij met een proef per maand dit jaar alsnog de M2 door Knipoog Heb je nog je nog-geen-zesjarige in het Z volgend jaar Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:16

TliciOus schreef:
Heb pas een paard gekocht dat L2 gelopen heeft kreeg hem met 4.5,Eenmaal thuis bleek dat het paard te hard is aangepakt en te veel is gepuscht,Ik hoef er maar op te stappen en hij loopt in een krul,Maar gebruikt hierbij niet zijn rug nu heb ik de grootste problemen om hem dit af te leren. Ik vraag me af hoe de oude eigenaar zover met hem is kunnen komen. Soms zie je dat mensen Hoog willen komen en de paarden overwerken Met allerlei hulpmiddelen en weet ik wat Sorry ik vind dat ook niet gaan.

Laat een paard eerst uitgroeien en eerst zichzelf eens ontwikkelen tenslotte is en blijft het een paard.

Als hij in de krul loopt is hij niet teveel gepusht maar simpelweg verkeerd gereden.

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:20

Urielle schreef:
TliciOus schreef:

Als hij in de krul loopt is hij niet teveel gepusht maar simpelweg verkeerd gereden.

Ik denk het wel,Meisje dacht hem wel even wedstrijd klaar te rijden en te verkopen. Ja met slofteugel en alles kan ik ook zo een paard door rijden tuurlijk ik weet zelf ook wel dat hij verkeerd is gereden maar ik vind dat ze hem teveel gepusht heeft. Maja mensen denken dat ze zo makkelijk geld kunnen verdienen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:22

Urielle schreef:
Als het werkelijk zo'n getalenteerd dier is met een bekwame ruiter, loopt hij nu zo'n 2 a 3 winstpunten per proef en is hij met een proef per maand dit jaar alsnog de M2 door Knipoog Heb je nog je nog-geen-zesjarige in het Z volgend jaar Haha!

Hij loopt max één wedstrijd per maand en ze rijd ook niet alles uit hem. Der is genoeg concurentie en er zijn geoeg verbeter punten.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:24

Misschien vergroot je het probleem alleen nog meer door de winstpuntengrens omhoog te trekken. Naar mijn bescheiden mening zit het grootste probleem namelijk bij mensen die kost was kost 'omhoog' willen en Z willen rijden. Ik zie hier in de omgeving zoveel mensen die ieder weekend opnieuw op wedstrijd gaan, alleen wedstrijden rijden waar je 2 proeven kan rijden en dan eigenlijk liefst nog én op zaterdag én op zondag starten, met pijn en moeite zo net rond de 60% scoren en telkens maar weer zo snel mogelijk overgaan naar een hogere klasse en daar zijn ze dan ook nog apetrots op.........
Dat zijn in de regel ook de paarden die dan met pijn en moeite een Z proef doorworstelen, helemaal in elkaar gereden zijn en geen beweging meer overhebben.

Ikzelf ben ook meer van het rustig aan doen, heb een fijne 6 jarige staan die ik (volgens een aantal mensen te) weinig start op wedstrijden, ik rijd alle klassen helemaal uit en paard loopt vaak 2 en soms zelfs 3 winstpunten, dan krijg je dus wel eens gezeur waarom je toch niet overstapt naar een hogere klasse. Voor mezelf heel simpel, omdat ik heel zuinig ben op mijn paard en ook het idee heb dat die verder gaat komen dan het Z, maar we hebben sowieso tijd zat, ik hoop dat dat paard op z'n 20e nog steeds met plezier voor me werkt, dus we hoeven niet zo nodig dit jaar nog in het Z te zitten Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:27

Ik vind dat "Z rijden op die en die leeftijd" nooit het doel op zich mag zijn. Het ene paard loopt met gemak op zijn vijfde Z, het andere paard heeft dan nog moeite met de L oefeningen. Ik heb dan meer moeite met degene die het tweede vb paard op zijn vijfde in de M laat lopen, dan het eerste paard wat op zijn vijfde Z loopt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:28

OoappeloO schreef:
Urielle schreef:

Hij loopt max één wedstrijd per maand en ze rijd ook niet alles uit hem. Der is genoeg concurentie en er zijn geoeg verbeter punten.

dan loopt hij nu op zijn juiste niveau en heeft hij in het Z nog niks te zoeken Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 10:30

karijn schreef:
Wat zouden dan selectiecriteria voor de ruiter kunnen zijn? Een ruiter die niet verder is gekomen dan L2 mag in de toekomst nooit hoger rijden?

De kunst zit dus bij de ruiter/trainer.

Tuurlijk kan een ruiter die L2 is hoger gaan rijden, maar wellicht dan wel op een later moment dan de ervaren lichte tour ruiter die met minder arbeid toch meer gedaan krijgt van een getalenteerd paard.
(ik zit maar even te brainstormen hoor).
En dat de kunst zit bij de ruiter/trainer ben ik dus met je eens en daarom borrelt dit idee zo bij mij op.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:56

Eens, maar ik denk dat het dan een onmogelijke zaak wordt om selectiecriteria aan een ruiter te stellen. Ik heb een 6 jarige slungel van 1,75m waarmee ik volgende week voor het eerst L1 ga starten. Ik heb ook geen haast, ik wil het zelf ook goed leren.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:16

toen mijn paard 4,5 was had ze al 15 winstpunten in de L2. Ik dacht toen echt waar ben ik mee bezig? ze is nog zo jong.Ik heb vorige zomer wel gestart niet heel veel en heb de 30 volgereden.Afgelopen winter ben ik niet op wedstrijd geweest en heb in februari en in maart 1 wedstrijd in de M1 gestart en ik ben van plan de 30 weer vol te rijden en annkomende winter weer thuis te blijven, zo probeer ik mijn (volgens instucteur) zeer getalenteerde paard rustig voor te bereiden op een hoger niveau. Ze word in mei pas 6 dus ik neem alle tijd en train thuis ook niet overmatig Z dat komt allemaal wel, ik probeer het nu af en toe spelenderwijs mee te nemen.

er zijn een hoop jonge paarden die snel gepromoveerd zijn voor de regeling in ging vorig jaar( ruiters met jonge paarden dan).
Zonde van de goede paarden maar ik denk dat een hoop mensen een paard hebben om er mee te pronken op wedstrijden enzo, en niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn.
daar komt bij dat een hoop instructie ook veel te hard wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:25

appart dat "iedereen" hier, weet en wil wachten met de wedstrijden om zo hun paard langer heel te houden.
Terwijl als je een paard wilt verkopen, het zeker belangrijk is dat deze wat niveau heeft gelopen. Bijna het "eerste" wat "men" vraagt. Koe
Volgens mij is het toch wel "in" om een jong paard te kopen mét wedstrijd ervaring.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:50

karijn schreef:
Eens, maar ik denk dat het dan een onmogelijke zaak wordt om selectiecriteria aan een ruiter te stellen. Ik heb een 6 jarige slungel van 1,75m waarmee ik volgende week voor het eerst L1 ga starten. Ik heb ook geen haast, ik wil het zelf ook goed leren.

Waarom onmogelijk, behaalde resultaten in het verleden kan natuurlijk makkelijk een criterium zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:52

superwoman schreef:
appart dat "iedereen" hier, weet en wil wachten met de wedstrijden om zo hun paard langer heel te houden.
Terwijl als je een paard wilt verkopen, het zeker belangrijk is dat deze wat niveau heeft gelopen. Bijna het "eerste" wat "men" vraagt. Koe
Volgens mij is het toch wel "in" om een jong paard te kopen mét wedstrijd ervaring.

Inderdaad, dat is vraag 1 van bijna iedere potentiele koper. Zijn kennelijk andere mensen dan hier in dit topic? Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:55

Nee hoor, ik zou eerlijk gezegd ook geen paard van 6 kopen die net B of L1 loopt, tenzij ze erbij zeggen dat hij wel hoger opgeleid is maar weinig gestart. Kunnen best hele goede paarden van voorzichtige ruiters tussen zitten maar de grote hoop is toch gewoon slecht gereden meuk dus daar ga ik niet naar kijken.

Overigens heb ik zelf ooit zelfs van een jury commentaar gehad toen ik een 6-jarige L startte 'waarom ik pas L startte met zo'n oud paard' Bloos!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:13

Maar dat is toch eigelijk absurd?!!
In taxatietopics is het precies t zelfde. Als je paard op hogere leeftijd wat minder hoog loopt lijkt ie ineens niets meer waard. Zo blijft men idd gestimuleerd om paarden vroeg hoog op te leiden.
Je kan op z'n minst gaan kijken bij zo'n paard Urielle, want wie weet staat daar dus wel een topper in spe!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:25

Ik heb niet alles gelezen maar wel de eerste en laatse twee blz van dit topic. Ben van mening dat het per paard verschilt van wat ze op een bepaalde leeftijd aanbieden. Een paard met talent, wat goed wordt gevoerd/verzorgt en getraind kan op 5 jarige leeftijd thuis best al wat Z oefeningen lopen. Dan bedoel ik niet tig keer een schoudevoor/travers/galop stap enz enz doen maar spelenderwijs wat dingetjes meepakken, en dan weer terug naar de basis dat kan best in mijn ogen. Het is heel wat anders om thuis wat oefeningen mee te pakken dan met hangen en wurgen op een bepaalde letter een oefening uit te moeten voeren.
Ik heb een paard gehad wat ik al op 6 jarige leeftijd in het Z starten, gewoon met 5 keer in de week rijden en niet te vaak weg, paard vond alles leuk en pakte het goed op. De merrie die ik nu rijd wordt dit jaar 8 en heb ik pas dit indoorseizoen voor het eerst Z gestart, paard is gecompliceerd en zit vaak zichzelf in de weg, in zo'n geval moet je gewoon het paard wat meer tijd geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:32

Needje schreef:
Maar dat is toch eigelijk absurd?!!
In taxatietopics is het precies t zelfde. Als je paard op hogere leeftijd wat minder hoog loopt lijkt ie ineens niets meer waard. Zo blijft men idd gestimuleerd om paarden vroeg hoog op te leiden.
Je kan op z'n minst gaan kijken bij zo'n paard Urielle, want wie weet staat daar dus wel een topper in spe!

Dat is waar, maar dan kun je overal wel gaan kijken. Ergens moet je selectiecriteria aanhouden. Zo ga ik ook niet kijken naar paarden zonder papieren, kunnen ook hartstikke gave paarden tussen zitten maar je hebt geen notie meer waar je naar gaat kijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:37

Mensen worden steeds moderner. Over een paar jaar zijn filmpjes heel normaal. Kan je toch wel al iets uithalen voor je die kant op kaggelt.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:38

Helemaal mee eens Vossie. Ik zie het meer zoals met hoogbegaafde kinderen; die komen helemaal niet uit de verf in een gewoon klasje. Die hebben meer uitdaging nodig. Dat kan bij een jong hoogbegaafd paard best wel spelenderwijs, zoals Vossie zegt. Maar het blijven 'kinderen', dus wel je gezonde verstand er bij houden. Imo verdwijnen er meer hele goeie jonge paarden door goedbedoelende amateurs dan bij de profs...