mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:24

MissEvil schreef:
Yamcha schreef:
Ik ben het met je eens. Ik vind het vaak een uiting van onvermogen van de instructeur, een goede instructeur moet imo samen met de ruiter de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen en daar een oplossing voor zoeken. Want het komt te vaak voor, dat wanneer de hulpteugel eraf gaat, ruiter en paard nog altijd tegen het zelfde probleem aan lopen.

Even hierover reageren in/over mijn (toenmalige) situatie..
Het probleem was al achterhaald (omdat ik niet goed zat, gooide de pony met haar hoofd, maar omdat de pony gooide, kon ik niet beter gaan zitten) Dus heb ik (met zo'n ding) beter leren zitten, en toen ik beter zat, ding eraf, en toen beter leren rijden, waardoor het probleem werd verholpen..

Dan verhelp je het probleem. Dat is iets anders.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:39

Ik zat vandaag te twijfelen of ik met slof ging rijden of niet!
Heb het toch maar niet gedaan en hij liep weer super.
Meestal is het wel een probleem van meer rijden.
Daar bedoel ik mee, meer drijven en van voren iets tegenhouden, Je zet je paard als het ware op de achterhand!
Als je met slof rijdt ga je een andere houding aannemen en durf je meer, je hebt een betere controle.
Tenminste zo was het bij mij wel!
Probleem zat gewoon tussen de oren.
Ik heb mijn paar voor een paar weken geleden een paar keer met de slof gereden op een verantwoorde manier en daardoor meer vertrouwen gekregen.
Het gaat nu zelfs boven verwachting goed!
Slof gaat maar weer in de kast tot de "volgende" grote dip!
Leve de goede instructeurs.
Sorry, dat moest ik even kwijt!

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:56

patsy1983 schreef:
Een ruiter dat een hulpmiddel of een hulpteugel gebruikt is daarom geen slechte ruiter. Maar een hulpteugel moet op een correcte mannier gebruikt worden en er mag geen misbruik van gemaakt worden! Een hulpteugel kan als hij verkeerd wordt gebruikt meer slecht als goed voor een paard betekenen en daarom is het soms onverantwoord onbekwame mensen met hulpteugels te laten rijden of zomaar hulpteugel te gebruiken zonder raad en bijstand van ervaren mensen.

Ook wordt er gewoon veel te vaak een hulpteugel gebruikt zonder dat er echt eerst wordt gewerk aan het probleem zonder hulpjes.

Mij raad en mening

gebruik enkel een hulpteugel als je weet waar je mee bezig bent

Patsy

Hier ben ik het helemaal mee eens! Zelf gebruik ik wel een martingaal bij het springen en met bosritten met groepen( bijvoorbeeld als we met de les het bos in gaan) mijn paard wordt dan erg heet, en kan hem met deze hulpteugel beter bij mij houden.
Bij dressuur rijden of bosritten in mijn eentje of met zijn tweeën gebruik ik nooit een hulpteugel.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:58

IK gebruik nooit hulpteugels. Ook niet voor buitenritten e.d.
Nooit nodig gehad eigenlijk. Ik streef er ook altijd naar zo weinig mogelijk hulpmiddelen te gebruiken. Zo leer je zelf ook bij wat jij moet veranderen ipv het paard altijd de schuld te geven.