Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:18

Siebjelover schreef:
dat kan met martingaal ook gebeuren als je geen stopjes hebt Knipoog

Dat zou ik knap vinden,dan heb je een heel lenig paard

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:42

meisje23: Ik heb nog nooit een slof nodig gehad om een paard onder controel te houden, en nee ook niet bij rijpaardhengsten. Dat is gewoon misbruik maken van de hulpteugel. Blijkbaar zit er ergens anders iets fout waardoor je dus naar zoiets moet grijpen om een paard onder controle te houden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:01

karoliena schreef:
meisje23: Ik heb nog nooit een slof nodig gehad om een paard onder controel te houden, en nee ook niet bij rijpaardhengsten. Dat is gewoon misbruik maken van de hulpteugel. Blijkbaar zit er ergens anders iets fout waardoor je dus naar zoiets moet grijpen om een paard onder controle te houden.

Soms is het anders wel nodig, in zo een situatie is een slof vriendelijker dan er vb. een scherper bit in te hangen.
Hoe kun je zo een paard anders onder controle houden, met alle goede wil van de wereld kun je een hengst niet bij merrie's weghouden, je zult hier soms drastische maatregelen moeten nemen.
En om dan te beginnen over opvoeding, respect voor de ruiter e.d heeft echt geen zin.
Dat is gewoon instinct van paarden, je kan een schat van een paard hebben maar zodra hij een merrie ziet word hij gek, dat ligt niet aan de ruiter maar aan het boven al genoemde instinct van paarden.
En met een slofteugel heb je in dat soort situaties toch net dat beetje controle dat genoeg is om te verkomen dat er ongelukken gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:45

Toch ben ik dat niet met je eens. dat zou betekenen dat merries dan ook niet te rijden zijn tijdens de hengstigheid. Een merrie is dan immers ook een vat hormonen. Er komt echt ook opvoeding bij kijken. Ik heb om je een voorbeeld te geven een Duitse Herder-reu, niet de kleinste hond, en die zit bij tijden ook te stuiteren van de testossterin. Hij wil ook het liefst op een loopse teef af als hij er een ruikt. Toch kan ik hem los laten lopen, ook met een loopse teef in de buurt, maar hij heeft wel zoveel respect voor mij, dat hij wel komt als ik hem roep. Het heeft wel degelijk met respect te maken.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:18

Siebjelover schreef:
hierbij een foto voor coolpaard Knipoog

foto komt van http://www.vitalhorse.nl vandaan Knipoog

Afbeelding

oke tanks dat is dus gewoon een teugel onder aan de singel vast door het bit en dan weer aan de andere kant door het bit enzo,, ik vind het er een beetje apart uitzien en lijkt me ook niet echt prettig

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:10

Citaat:
meisje23: Ik heb nog nooit een slof nodig gehad om een paard onder controel te houden, en nee ook niet bij rijpaardhengsten. Dat is gewoon misbruik maken van de hulpteugel. Blijkbaar zit er ergens anders iets fout waardoor je dus naar zoiets moet grijpen om een paard onder controle te houden

heb 2 dagen met slof gereden, vandaag al zonder ging super!noem je dat misbruik maken van een hulpteugel?
ik niet, ik noem dat kiezen voor je eigen veiligheid plus dat voor je paard!want stel ik viel er wel af tijdens een bok sessie?
weg hengst...oeps...dan heb je pas echt een probleem volgens mij..(aangezien niet de hele bak is voorzien van omheining)
een hengst moet weten wie de baas(leider) is en daar is soms even een iets hardere hand voor nodig dan bij merrie's en ruinen, en aangezien ik een meid ben van amper 50 kilo, zal hij eerder met mij aan de haal gaan als met een grote kerel erop!(en nee dit bedoel ik niet dat ik hem met kracht rijd)
hij is nu ik er wat hulp bij krijg en serieus met hem aan het werk ben al een heel stuk gehoorzamer geworden, dat soort dingen kosten nu eenmaal even tijd!
ik longeer hem nu voor het rijden even in de buitenbaan zodat hij zijn ergste energie vast kwijt is en kan wennen aan de merrie's in de wei naast hem.
hij was trouwens ook niet gewend aan buiten rijden want reed hem altijd in de binnenbak waar niks te zien was voor hem!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:12

ligt eraan hoe je er mee om gaat...zoals je op het plaatje ziet hangt die slof los. Als jij zo rijdt, dan heeft je paard er totaal geen hinder van in de vorm van: in de krul lopen.

Pak je hem kort...tja...dan kan je paard weinig anders dan in de krul lopen!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:18

Citaat:
Soms is het anders wel nodig, in zo een situatie is een slof vriendelijker dan er vb. een scherper bit in te hangen.
Hoe kun je zo een paard anders onder controle houden, met alle goede wil van de wereld kun je een hengst niet bij merrie's weghouden, je zult hier soms drastische maatregelen moeten nemen.
En om dan te beginnen over opvoeding, respect voor de ruiter e.d heeft echt geen zin.
Dat is gewoon instinct van paarden, je kan een schat van een paard hebben maar zodra hij een merrie ziet word hij gek, dat ligt niet aan de ruiter maar aan het boven al genoemde instinct van paarden.
En met een slofteugel heb je in dat soort situaties toch net dat beetje controle dat genoeg is om te verkomen dat er ongelukken gebeuren...

bedankt, zo denk ik er gedeeltelijk ook over, maar ik denk dat het wel minder word op de duur, als ze weten wat ze wel en niet mogen en respect hebben voor de gene die er opzit of mee werkt, moeten ze wel leren zich in bedwang te houden, ik bedoel als je een hengst mee neemt op concours loopt hij ook tussen de merrie's zonder bij iedere merrie te gillen en daar gaat wel een stukje opvoeding aan voor af.
ik merk het verschil nu al wel bij de hengst die ik rijd, maar hij blijft kijken hoe ver hij kan gaan!je moet altijd consequent zijn!
en mij lijkt de slof ook vriendelijker dan een scherper bit of wat dan ook.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:22

[quoteToch ben ik dat niet met je eens. dat zou betekenen dat merries dan ook niet te rijden zijn tijdens de hengstigheid. Een merrie is dan immers ook een vat hormonen. Er komt echt ook opvoeding bij kijken. Ik heb om je een voorbeeld te geven een Duitse Herder-reu, niet de kleinste hond, en die zit bij tijden ook te stuiteren van de testossterin. Hij wil ook het liefst op een loopse teef af als hij er een ruikt. Toch kan ik hem los laten lopen, ook met een loopse teef in de buurt, maar hij heeft wel zoveel respect voor mij, dat hij wel komt als ik hem roep. Het heeft wel degelijk met respect te maken][/quote]

hahaha moest hier wel om lachen, heel toevallig heb ik een 8 jarige merrie in het M springen die dus echt niet te rijden is tijdens de hengstigheid, haha jaja er zijn uitzonderingen!die merrie veranderd compleet, echt een totaal ander paard heb je dan, rijden gaat dan echt echt echt niet, dus heb me daar maar bij neergelegd.
rijd nog 4 merrie's meer die nooit geen last hebben van de hengstigheid hoor, maargoed..
wel knap van je hond zeg!!
denk je dan ook dat je een goed opgevoede hengst los kan laten lopen tussen de merrie's??dat lijkt me niet toch?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:22

ja..mij ook...Een scherper bit heeft je paard altijd last van. Heb nu een zacht bitje voor haar gekocht, en merk dat ze hier veel beter op reageert Lachen

Slof kun je zo strak en zo los vasthouden als je wilt. Het is maar net hoe je hem gebruikt! Als jij hem gewoon ontspannen houd wat ik doe tijdens een buitenrit en hem alleen gebruik als het echt nodig is...dan heeft ze er absoluut geen hinder van!

Moet zeggen dat ze zelf ook meer geniet van de buitenrit, omdat ik nu niet zo in haar mond zit om pogingen tot halt houden te doen Knipoog

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:24

oei er ging iets fout met het quoten van het bericht...

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:48

Ik ben ook een tijdelijke gebruiker van de slof. Ik rij een klophengst en momenteel maakt hij zich erg sterk in zijn hals en wil dan ook niet inbuigen. Als je hem ontspannen hebt loopt hij recht en buigt hij ook netjes. Ik heb er nu de slof omgedaan en dat ding hangt losjes tijdens het rijden en op de momenten dat het even nodig is pak ik hem er meer bij.

Ik heb de slof ook gebruikt met het hals strekken aan te leren. Hij duwde telkens zijn neus er heel erg uit op een nogal lompe manier. Heb toen 1 keer met slof het hals strekken geoefend om zijn neus erbij te houden en warempel nu kan hij wel gewoon naar beneden zakken.
Voor de rest gebruik ik de slof of touwtjes met longeren voor het "betere" ruggebruik.

@Elisa2 ik geef toe dat ik het ook zonder slof zou kunnen oplossen maar dan ben ik zeker wel een paar uur aan het rijden voordat hij reageert, nu kan het in een kortere tijd en zijn we beide blij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:21

Lara_Silver & meisje23: Een scherper bit is nooit de oplossing. Maar kan me nog steeds niet daarin vinden. Ik heb nooit problemen gehad om een hengst bij merries weg te houden, zo wel dan meot je bij jezelf denk ik gaan afvragen of het wel verstandig is om zo'n dier hengst te houden als hij dan zo 'gevaarlijk' is tussen andere deiren dat je dus een hardere hand en of een slof nodig hebt om hem onder apel te houden.

Out_Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:57

karoliena schreef:

Toevallig ken ik deze hengst in het bijzonder!

Dit is een jonge hengst met een veelste grote mond. Deze heeft toendertijd bij een springruiter gestaan, dit was totaal geen succes. Paard liep op de binnenteugel, kon geen fatsoenlijke stelling aan nemen. En was terug bij af, niet meer als zadelmak... ( Verder ga ik hier niet teveel op in )

Ik vind het nogal een brutale uitspraak van jou!
Als ik zo je berichten en profiel lees heb je meer verstand van mini en shetlandpony's, dan van een hengst van 1.75 met het nodige bloed...

Out_Control

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:58

karoliena schreef:
Lara_Silver & meisje23: Een scherper bit is nooit de oplossing. Maar kan me nog steeds niet daarin vinden. Ik heb nooit problemen gehad om een hengst bij merries weg te houden, zo wel dan meot je bij jezelf denk ik gaan afvragen of het wel verstandig is om zo'n dier hengst te houden als hij dan zo 'gevaarlijk' is tussen andere deiren dat je dus een hardere hand en of een slof nodig hebt om hem onder apel te houden.

Het gaat hier om een hengst die naar alle waarschijnlijkheid goedgekeurd gaat worden. Casteren is dus geen optie..

De eigenaar wil ook alles behalve dat

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:00

Nou dan vind ik dat je het heel goed aanpakt...liever een slof erom en die los hangen en gebruiken als het nodig is, dan dat het paard met jou aan de haal gaat Knipoog

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:33

Citaat:
Toevallig ken ik deze hengst in het bijzonder!

Dit is een jonge hengst met een veelste grote mond. Deze heeft toendertijd bij een springruiter gestaan, dit was totaal geen succes. Paard liep op de binnenteugel, kon geen fatsoenlijke stelling aan nemen. En was terug bij af, niet meer als zadelmak... ( Verder ga ik hier niet teveel op in )

Ik vind het nogal een brutale uitspraak van jou!
Als ik zo je berichten en profiel lees heb je meer verstand van mini en shetlandpony's, dan van een hengst van 1.75 met het nodige bloed...

THANKS!!!!!!!!!!
ging trouwens super vandaag, weer buiten gereden en hij schreeuwt al bijna niet meer naar de merrie's...en jaja zonder slof hoor...wanneer ga je weer mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:41

meisje23 schreef:
[quoteToch ben ik dat niet met je eens. dat zou betekenen dat merries dan ook niet te rijden zijn tijdens de hengstigheid. Een merrie is dan immers ook een vat hormonen. Er komt echt ook opvoeding bij kijken. Ik heb om je een voorbeeld te geven een Duitse Herder-reu, niet de kleinste hond, en die zit bij tijden ook te stuiteren van de testossterin. Hij wil ook het liefst op een loopse teef af als hij er een ruikt. Toch kan ik hem los laten lopen, ook met een loopse teef in de buurt, maar hij heeft wel zoveel respect voor mij, dat hij wel komt als ik hem roep. Het heeft wel degelijk met respect te maken]

hahaha moest hier wel om lachen, heel toevallig heb ik een 8 jarige merrie in het M springen die dus echt niet te rijden is tijdens de hengstigheid, haha jaja er zijn uitzonderingen!die merrie veranderd compleet, echt een totaal ander paard heb je dan, rijden gaat dan echt echt echt niet, dus heb me daar maar bij neergelegd.
rijd nog 4 merrie's meer die nooit geen last hebben van de hengstigheid hoor, maargoed..
wel knap van je hond zeg!!
denk je dan ook dat je een goed opgevoede hengst los kan laten lopen tussen de merrie's??dat lijkt me niet toch?[/quote]

Denk toch dat je zoiets op moet bouwen. Maar met rijden zou je wel tussen de merries moeten kunnen rijden, anders kun je ook nooit op wedstrijd. Maar goed, als ik dat verhaal van jou hoor, is het dier ook bij die springruiter een beetje verkloot, als ik het zo mag zeggen. Veel mensen zijn van nature een beetje angstig bij hengsten, en dat resulteert in allerlei hulpmiddelen om het dier onder controle te houden, terwijl een goede opvoeding vaak achterwege gelaten wordt. Dat lijkt ook bij die springruiter het geval geweest. Erg jammer, want op die manier leert een hengst ook geen manieren, terwijl ook een hangst goed op te voeden is, en wel degelijk goede manieren kan leren. En jij bent dan nu degene die hem zo ongeveer kunt heropvoeden...
Wat ik wel positief vindt aan je verhaal, is dat je het slofgebruik aan het afbouwen bent, en dat de hengst niet meer voortdurend loopt te gillen, blijkbaar krijgt hij wel respect voor je.
Ik zal ook een goed opgevoede hengst nooit los laten lopen tussen de merries. Het lijkt me niet zinvol om de risico's op te zoeken. Over mijn hond: die loopt niet los als ik er niet bij ben, het blijft een reu, en bij anderen luistert hij gewoon niet genoeg. Goed voor mijn ego, maar verder nogal onpraktisch, want ik moet ook met mijn werk een uur lunchpauze nemen ipv een half uur, want de buurman laat hem heus niet uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:45

Ik rij alleen maar met slof om het paard onder controle te houden bij uitspattingen Haha! Haha! voor de nageeflijkheid of andere rfijtechnische dingetjes heb ik dat niet nodig, kan ik goed genoeg voor sturen.

Alleen wil ik wat extra's hebben (vooral tussen mijn oren) voor het geval dat het tuig waar ik mee moet werken denkt een loopje met mij te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:49

Jij rijdt ook niet de paarden die wij rijden he. Onze paarden zijn engeltjes vergeleken bij de paarden waar jij soms op rijdt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:51

helemaal niet. Ik heb gelukkig zat engeltjes Haha! maar helaas zitten er ook bengeltjes tussen......... onderdeel van mijn werk. Ik ga er met slof, BP, helm en als het moet een grondpersoon op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:56

Heel verstandig van jou. Ben blij voor je dat je nog zoveel engeltjes hebt. Maar goed, ik kan me voorstellen dat als je op een moeilijk paard rijdt, dat je er een slof aan hangt. Al is het idd maar voor je eigen gevoel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:59

ik heb net wat meer lef met een slof erbij, maw ik rij er net wat meer an Lachen vaak dat net stukje meer om het paard te kunnen overbluffen........ blijft de slof gewoon los hangen hoor, zit puur tussen mijn oortjes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 20:01

KiWiKo schreef:
ik heb net wat meer lef met een slof erbij, maw ik rij er net wat meer an Lachen vaak dat net stukje meer om het paard te kunnen overbluffen........ blijft de slof gewoon los hangen hoor, zit puur tussen mijn oortjes

Dat vind ik correct gebruik van de slof, even gebruiken en dan gwn "links" laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:07

KiWiKo schreef:

Dat is idd wat ik bedoel. Je pakt hem er dan meer voor jouw gevoel bij. maar in wezen zou je net zo goed zonder kunnen, maakt voor je rijkunsten geen bal uit.