Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jerdjess schreef:ik ken genoeg mensen die kant en klare paarden hebben maar dat er niet uit kunnen rijden omdat ze zelfs daar nog te onervaren voor zijn.Ik vind dat je wel al wat rijervaring moet hebben wil je uit een kant en klaar paard halen wat er in zit.
Jimbo schreef:een leerpaard is voor mij een paard waar je ten eerste op leert zitten...
Jimbo schreef:Met een goede begeleiding en een klik met het paard kan iedereen Z rijden.
Jimbo schreef:een leerpaard van 3 of 4 jaar is meestal niet echt geschikt. maar zitlessen hoef je echt niet op een Z paard te hebben. een leerpaard moet mijn inziens altijd braaf zijn en de basis van het rijden weten. dan kan je ook een B paard hebben die niet bokt (B paarden kunnen ook 13 jaar oud zijn).
Jimbo schreef:Je kan een Z paard ook bederven door maar wat te doen.
Jimbo schreef:Ikzelf vind de B al een goed begin (achja, ben ook nog maar L niveau ofzo)
Jimbo schreef:maar met een beetje meer moeite en goede instructie van de grond (goede instructie is soms ook moeilijk te vinden) zou het toch wel te doen moeten zijn om een paard tot Z niveau op te leiden.
Jimbo schreef:zonder instructie kan het jonge paard verpest worden.
Jimbo schreef:gelukkig kunnen jonge paarden ook beleerd worden door proffessionals tot B niveau. dan is t voor de ruiter al wat moeilijker wat te verpesten
cle0o_o0 schreef:Maar hebben jullie wel in de gaten dat je, je van het meerendeel van de Z-paarden afvraagd wat ze in het Z doen? en dus helemaal niet van die goede leerpaarden zijn?
cle0o_o0 schreef:Ben ik blij dat ik er wel 1 gevonden heb
jasmijn78 schreef:cle0o_o0 schreef:Ben ik blij dat ik er wel 1 gevonden heb
Je bedoelt een goed leerpaard die is opgeleid door een goede ruiter? Wees er maar zuinig op!
Edit: ik spiekte even in je profiel en ik denk zo dat zo'n leerpaard maar voor enkelen is weggelegd (financieel gezien). Maar je zal wel beseffen dat je wel in een hele bevoorrechte positie zit, dat je zo'n paard (en pony) tot je beschikking hebt. En dat dat voor veel anderen (uit financieel opzicht) niet is weggelegd en er niet veel anders opzit dan door schade en schande wijs te worden. Niet ideaal, maar wel de realiteit. Mijn vader beschikte iig niet over de kennis en financien om dergelijke paarden voor mij aan te schaffen...
Jimbo schreef:een Z paard is dus ook niet altijd beter.
Jimbo schreef:iemand die goed met paarden kan omgaan zet ik eerder op een jong paard dan iemand die duidelijk nog last heeft van zijn balans.
Jimbo schreef:De meeste mensen die een eigen paard kopen hebben eerst (dat hoop ik toch wel) goed nagedacht over de voors en tegens.
Jimbo schreef:als het maar bij je past en als je maar goede instructie hebt (uiteraard moet de ruiter zich ook inzetten)
cle0o_o0 schreef:Ik besef me zeker wel dat ik in een bevoorrechte positie zit, wij zijn ook door schade en schande wijs geworden en daardoor hebben mijn ouders (nadat ze wijs geworden zijn) besloten om een leer pony en daarna een leer paard te kopen, nu heb ik inderdaad wel het geluk dat het financieel mogelijk was maar natuurlijk ook dat mijn ouders dit een goed idee vonden.
.
jasmijn78 schreef:Dit zijn altijd weer van die dooddoeners. Het KAN inderdaad dat een ervaren ruiter een jong paard snel verknald... Maar de kans is VEEL GROTER dat een onervaren ruiter een jong paard verknald...
Citaat:Omdat in de regel bij pubers (dus om en nabij de 15) hun hersens nog niet volledig ontwikkelt zijn en zij daardoor o.a. oorzaak-gevolg nog niet altijd goed in kunnen schatten en de hormonen nog zodanig kunnen opspelen dat zij hun emoties niet altijd in de hand hebben. Geen goed uitgangspunt dus om met jonge paarden aan de slag te gaan.
maar ik ken ook 15 jarige die net 10 lijken in gedrag
denk dat daar ook wel een groot verschil in zit...Citaat:Daar noem je even wat op; voorzichtig, geduldig, consequent en secuur... Alsof het niks is. Bovendien zou ik de gemiddelde puber zeker niet met deze eigenschappen omschrijven. Zelfs veel volwassenen nog niet eens...
tsjah die van mij zijn dan ook allemaal wel super netjes opgevoed, want daar begint het mee...studiemiep schreef:en ik vind het gewoon knap als mensen zelf toegeven nou ik koop een ervarener dier omdat ik het zelf niet zo goed kan!prima toch
Conny_ schreef:Ik vind het leuker om een jonge pony/paard op te leiden.. Heb 3 pony's gehad die gewoon al wel wat kende al wedstrijden hadden gelopen enzo en nu heb ik mijn 4e pony en die kende helemaal niks toen ik hem kocht. Nu heb ik hem alles geleerd en rijdt ik er M1 mee.. Hopenlijk van de zomer M2. En vindt dat persoonlijk leuker dan een pony die al veel kent hoog op te rijden. Omdat ik hem alles zelf heb geleerd en wij alles samen hebben bereikt.

Marije1984 schreef:Niet zo moelijk doen hoor. Ze zijn niet van suiker en kunnen best tegen stootje. Pas na jaren scheef te zijn gereden zal het dier een keer verpest zijn, maar rijtechninsch niet helemaal goed is wat anders dan verpest.
Marije1984 schreef:Dat je Z rijdt of ervaren bent betekent nog niet dat je een jong paard kan opleiden.
jasmijn78 schreef:Als je nagaat dat de klassen B tm Z2 worden gezien als de basis en de klassen ZZtmGP als gevorderde dressuur, dan is B slechts het begin van het begin. Je zal dan toch minimaal een leerpaard op Z2 niveau moeten hebben om een basis onder de knie te krijgen die voldoende is om daarna een jong paard op te kunnen leiden. Want hoe kun je een jong paard goed opleiden en een goede basis geven als je niet weet waar je naar toe moet? Als het nog maar de vraag is of je zelf weet hoe het aan moet voelen?
En zelfs dan is het nog maar de vraag, want jonge paarden fatsoenlijk opleiden is niet voor iedereen weggelegd. Naast het hebben van een rijkunstige fatsoenlijke basis (dus minimaal oefeningen tm Z2 correct kunnen uitvoeren/aanvoelen) moet je ook nog over een aantal andere eigenschappen beschikken (geduld, lef, consequent kunnen zijn, paarden kunnen inschatten etc)
Marije1984 schreef:JA het is anders, maar zo'n verschil zit er niet in.
Marije1984 schreef:Ik heb nooit Z gereden en kwam rauw van de pony's en heb een 3 jarig paard gekocht toen ik 16 was. Dat zou fout moeten gaan zeg jij.
Marije1984 schreef:Nou ik kan je vertellen dan dat paard naar recreatie ruiters is gegaan toen hij 6 was. Zij reed net 3 jaar en reed er zo mee weg. Goed het dier was geen Z. Maar ik weet dat er weinig paarden zijn die zo makkelijk te rijden zijn als hij.
Marije1984 schreef:Goed nu steek ik wel een dikke veer in mijn eigen kont, maar het is wel waar.
Marije1984 schreef:Een goed paard heeft een goede basis. Een goed leer paard heeft een goede basis.
Urielle schreef:Ligt ook aan het paard. Je hebt vast het verhaal wel eens gelezen van die 4-jarige die niks anders meer kon dan zich om laten slaan? Dat dier was zo lang nog niet onder het zadel en echt al bedorven want daar hadden al veel (goede!) ruiters het mee opgegeven door een verkeerde start. Dat eerste stukje vertrouwen is zo ontzettend belangrijk!
jasmijn78 schreef:Marije1984 schreef:Een goed paard heeft een goede basis. Een goed leer paard heeft een goede basis.
Helaas worden paarden niet geboren met een goede basis en die zal ze toch echt aangeleerd moeten worden. Hoe goed de basis is van een (leer)paard is gewoon helemaal afhankelijk van degene diehem heeft opgeleid. Een paard leert tussen zijn 5e en zijn 7e het meest en als hij zeg tot zijn 7e heel fatsoenlijk is gereden, dan zal zo'n paard inderdaad een goede basis hebben waar je/en andere ruiters nog heel lang plezier van kunnen hebben. Zijn ze in die tijd niet fatsoenlijk gereden dan zal je er een flinke kluif aan hebben om dat dan nog eent te corrigeren.
jasmijn78 schreef:Marije1984 schreef:Nou ik kan je vertellen dan dat paard naar recreatie ruiters is gegaan toen hij 6 was. Zij reed net 3 jaar en reed er zo mee weg. Goed het dier was geen Z. Maar ik weet dat er weinig paarden zijn die zo makkelijk te rijden zijn als hij.
Maar goed, het is ook maar wat je verstaat onder een goed opgeleid paard. En begrijp me niet verkeerd; een betrouwbaar recreatiepaard is ook heel wat waard. Maar als je het vanuit de sport/markt/handel bekijkt dan levert een goed opgeleid (sport)paard (dus een paard dat op niveau voor zijn leeftijd loopt, 5 jaar M, 6-8 jaar Z etc) meer op omdat het paard een grotere marktwaarde en meer mogelijkheden heeft, heeft het meer kans goed terecht te komen.