Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:40

een leerpaard hoeft niet per se Z, M of L te lopen. Als het ten eerste maar ontspannen onder het zadel kan lopen.
een leerpaard is voor mij een paard waar je ten eerste op leert zitten... (heb ik nooit gehad, zitles, maar heb wel veel geleerd van het vallen van manegepaardjes ed)

Met een goede begeleiding en een klik met het paard kan iedereen Z rijden.
Die klik komt er echt niet alleen door dat lieve koppie, maar ook door consequent gedrag van de ruiter waardoor het paard leert de ruiter te respecteren en gehoorzamen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:03

jerdjess schreef:
ik ken genoeg mensen die kant en klare paarden hebben maar dat er niet uit kunnen rijden omdat ze zelfs daar nog te onervaren voor zijn.Ik vind dat je wel al wat rijervaring moet hebben wil je uit een kant en klaar paard halen wat er in zit.

Maar dat is nu ook het mooie van leerpaarden; je kunt er op ervaren HOE je het eruit moet krijgen. En tegen die tijd dat je uit een leerpaard kan halen wat er inzit ben je dus niet (zo) onervaren meer Pling

Het mooie van leerpaarden is dus dat je onervaren MAG zijn, dat je erop kan klungelen zonder het paard te vernaggelen.

Jimbo schreef:
een leerpaard is voor mij een paard waar je ten eerste op leert zitten...

Maar nogmaals; 3- en 4-jarigen zijn met hun onbespierde, onbedorven ruggetjes nou niet het meest geschikt om op te leren zitten.

Jimbo schreef:
Met een goede begeleiding en een klik met het paard kan iedereen Z rijden.

Daar geloof ik niet zo in. Er zal altijd een categorie ruiters blijven die met de beste paarden en met de beste instructeurs en met de beste klik dat nooit zullen halen. Hoe je het ook draait of keert; er komt heel wat bij kijken om een goede winstpuntwaardige Z-proef neer te zetten. (en dan niet een keer met een sinterklaasjury) Leerpaard of geen leerpaard. Ik denk dat het goed mee kunnen komen in en vanaf de Z door heel veel (met name ruiters die zelf nog nooit Z-of hoger hebben gereden) zwaar wordt onderschat.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:50

een leerpaard van 3 of 4 jaar is meestal niet echt geschikt. maar zitlessen hoef je echt niet op een Z paard te hebben. een leerpaard moet mijn inziens altijd braaf zijn en de basis van het rijden weten. dan kan je ook een B paard hebben die niet bokt (B paarden kunnen ook 13 jaar oud zijn).

sommige mensen 'voelen' hun paard niet. dat kan je altijd hebben. maar er zijn ook mensen die erg krom zitten die wel gevoel hebben en heel veel uit een paard kunnen krijgen. zitlessen zijn er juist om mensen te leren voelen en te leren zitten. hiermee kan de kromme ruiter netter zitten en nog meer uit het paard halen.
ik denk dat een goed bereden paard, B of Z, juist heel geschikt is voor zitles. de jongere paarden willen nog weleens schrikken of zelf nog niet in balans lopen, maar juist de oudere brave en in balans lopende paarden zijn goed.

Je kan een Z paard ook bederven door maar wat te doen. in het begin zal het misschien goed en snel gaan en zit je zo in het L, maar daarbij hoor je het paard ook goed te trainen en hoewel de knopjes er dan misschien goed opzitten, ze moeten wel onderhouden worden want uiteindelijk denkt het paard ook wel eens van bekijk het maar. daarom is goede begeleiding zo belangrijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:10

Jimbo schreef:
een leerpaard van 3 of 4 jaar is meestal niet echt geschikt. maar zitlessen hoef je echt niet op een Z paard te hebben. een leerpaard moet mijn inziens altijd braaf zijn en de basis van het rijden weten. dan kan je ook een B paard hebben die niet bokt (B paarden kunnen ook 13 jaar oud zijn).

Zitlessen zijn natuurlijk heel belangerijk om goed te leren paardrijden, maar met alleen maar goed kunnen zitten ben je er nog niet. Als je het hebt over ervaring opdoen om daarna een jong paard op te kunnen leiden, dan is een B-leerpaard echt niet geschikt. Wel voor het leren zitten en een beetje sturen. Dressuur bestaat uit meer dan alleen B-niveau. Als je nagaat dat de klassen B tm Z2 worden gezien als de basis en de klassen ZZtmGP als gevorderde dressuur, dan is B slechts het begin van het begin. Je zal dan toch minimaal een leerpaard op Z2 niveau moeten hebben om een basis onder de knie te krijgen die voldoende is om daarna een jong paard op te kunnen leiden. Want hoe kun je een jong paard goed opleiden en een goede basis geven als je niet weet waar je naar toe moet? Als het nog maar de vraag is of je zelf weet hoe het aan moet voelen?

En zelfs dan is het nog maar de vraag, want jonge paarden fatsoenlijk opleiden is niet voor iedereen weggelegd. Naast het hebben van een rijkunstige fatsoenlijke basis (dus minimaal oefeningen tm Z2 correct kunnen uitvoeren/aanvoelen) moet je ook nog over een aantal andere eigenschappen beschikken (geduld, lef, consequent kunnen zijn, paarden kunnen inschatten etc)

Jimbo schreef:
Je kan een Z paard ook bederven door maar wat te doen.

Inderdaad, paarden zijn heus niet achterlijk. Maar een paard dat goed bevestigd is in de Z vergeet dat niet hoor. Ook al wordt hij door een flutruiter gereden. Bij die flutruiter zal hij dan lopen als een natte krant, maar op het moment dat die flutruiter handiger wordt en de juiste knoppen weet te vinden, zal het paard zich weer herinderen hoe het moet.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:39

Dan zal ik wel niet zon goede ruiter zijn...

Ikzelf vind de B al een goed begin (achja, ben ook nog maar L niveau ofzo) Als je de juiste hulpen geeft en het paard snapt de basisbeginselen van het paardrijden (teugelhulpen,wijken voor druk, enz.) is het veel makkelijker om de moeilijker oefeningen eruit te krijgen. vooral als je dan een beetje hulp vanaf de grond krijgt.

toegegeven, ik neem zelf ook liever een goed opgeleid paard. maar met een beetje meer moeite en goede instructie van de grond (goede instructie is soms ook moeilijk te vinden) zou het toch wel te doen moeten zijn om een paard tot Z niveau op te leiden.

Uiteindelijk draait het allemaal om de instructie. een Z paard kan met een flutruiter lopen als een natte krant. maar de meeste mensen hebben toch hulp van instructie nodig om het paard goed te laten lopen.
Hetzelfde geld voor jonge paarden. Het verschil hierbij is dan alleen wel dat je bij jonge paarden geen "backup" hebt.
zonder instructie weet de ruiter de knoppen bij het Z paard niet te vinden en zonder instructie kan het jonge paard verpest worden.

gelukkig kunnen jonge paarden ook beleerd worden door proffessionals tot B niveau. dan is t voor de ruiter al wat moeilijker wat te verpesten

jerdjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:54

jasmijn 78: tegen die tijd zijn veel van die ooit zo fijn gereden paarden wel redelijk verpest

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:57

Het valt me op dat veel mensen het hier op Z paarden als leerpaard hebben, dit lijkt op het eerste gezicht heel logisch natuurlijk. Maar hebben jullie wel in de gaten dat je, je van het meerendeel van de Z-paarden afvraagd wat ze in het Z doen? en dus helemaal niet van die goede leerpaarden zijn?
Er zijn maar weinig écht goede leerpaarden te vinden!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:04

Jimbo schreef:
Ikzelf vind de B al een goed begin (achja, ben ook nog maar L niveau ofzo)

Ik begrijp best dat wanneer je op L-niveau rijdt je denkt dat je al een heel eind bent. En het is heus niet zo dat het rijden op B/L niveau niets waard is. Iedereen moet tenslotte ergens beginnen en goed op L-niveau rijden is al een kunst. Maar het is wel zo dat hoe verder je komt, hoe meer je beseft hoe weinig je eigenlijk nog weet/kunt. Ik rij nu Z2 maar ik voel me nu veel vaker een klungel dan toen ik nog B/L reed. B/L niveau is op de schaal van BtmGP echt nog maar het topje van de ijsberg.

Jimbo schreef:
maar met een beetje meer moeite en goede instructie van de grond (goede instructie is soms ook moeilijk te vinden) zou het toch wel te doen moeten zijn om een paard tot Z niveau op te leiden.

Om een paard in het Z te krijgen; ja. Gewoon iedere week starten jaar in jaar uit en dan kom je er vanzelf... Een jong paard fatsoenlijk opleiden tot Z zonder hem te overbelasten, zonder hem fouten aan te leren, alles correct aanleren en bevestigen, nee. Daar komt echt meer bij kijken.

Jimbo schreef:
zonder instructie kan het jonge paard verpest worden.

Ik blijf erbij dat groen op groen absoluut geen goede keuze is, met of zonder instructie. De ruiter gaat hoe dan ook (veel) fouten maken, dan kan de instructie vanaf de grond en/of 1 uurtje in de week niet voorkomen. En dat is gewoon niet bevordelijk voor de opleiding van het jonge paard.

Jimbo schreef:
gelukkig kunnen jonge paarden ook beleerd worden door proffessionals tot B niveau. dan is t voor de ruiter al wat moeilijker wat te verpesten

Het verpesten van een fatsoenlijk aangereden 3/4 jarige is zo gebeurd hoor. Een 3- of 4-jarige is met een proffesional al heel snel B/L-klaar. Zadel erop, stappen draven en galloperen en klaar. Een proffesional weet ook wat hij doet en kan het paard ogenschijnlijk zo heel gemakkelijk rondsturen. Dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk IS er dan al iets bevestigd is. Zo'n paard blijft jong. Die basis is nog gewoon te iel en te kwetsbaar en zal bij een onervaren ruiter binnen no-time verdwenen zijn. Dus hij heeft nog steeds een goede consequente ruiter nodig die weet waar hij mee bezig is wil zo'n paard in zijn leven verder komen dat B ipv terugvallen van B-niveau naar niks of in het ergste geval onhandelbaar.

Hoe vaak lees je hier op bokt niet van die verhalen van mensen die een jong paard hebben gekocht die proffesioneel was aangereden. Na een aantal weken kunnen ze er geen land meer mee bezeilen. Dat komt gewoon omdat ze de eerste periode nog op het gevoel, van degene die het jonge paard heeft aangereden, rijden. Maar na enige tijd gaat zo'n jong paard zich gewoon verzetten omdat hij niet eerlijk/correct wordt gereden of zijn ruiter niet begrijpt en dan heb je de poppen aan het dansen. Meestal krijgt dan de verkoper de schuld, want die zal het paard wel mishandelt hebben...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 19-02-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:07

cle0o_o0 schreef:
Maar hebben jullie wel in de gaten dat je, je van het meerendeel van de Z-paarden afvraagd wat ze in het Z doen? en dus helemaal niet van die goede leerpaarden zijn?

Dat zijn ook vaak de paarden die met een onervaren ruiter na jaren elke week starten met hangen en wurgen een keer in de Z zijn beland. De echt fijne leerpaarden zijn dan ook door een goede kundige ruiter opgeleid en die zijn inderdaad niet makkelijk te vinden.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:08

Ben ik blij dat ik er wel 1 gevonden heb Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:12

cle0o_o0 schreef:
Ben ik blij dat ik er wel 1 gevonden heb

Je bedoelt een goed leerpaard die is opgeleid door een goede ruiter? Wees er maar zuinig op!

Edit: ik spiekte even in je profiel en ik denk zo dat zo'n leerpaard maar voor enkelen is weggelegd (financieel gezien). Maar je zal wel beseffen dat je wel in een hele bevoorrechte positie zit, dat je zo'n paard (en pony) tot je beschikking hebt. En dat dat voor veel anderen (uit financieel opzicht) niet is weggelegd en er niet veel anders opzit dan door schade en schande wijs te worden. Niet ideaal, maar wel de realiteit. Mijn vader beschikte iig niet over de kennis en financien om dergelijke paarden voor mij aan te schaffen...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:28

een Z paard is dus ook niet altijd beter.
een jong paard duurt wat langer en je hebt meer werk. maar is dat niet waarom je paardrijdt? En je leest van verpeste paarden, maar daar worden (gelukkig) oplossingen voor gezocht. vaak komt het wel goed.
daarom heb ik graag een goed Z paard, maar ook graag een goed beleerde 3 of 4 jarige.
Ik denk dat het aan ieder op zich ligt. iemand die goed met paarden kan omgaan zet ik eerder op een jong paard dan iemand die duidelijk nog last heeft van zijn balans.
De meeste mensen die een eigen paard kopen hebben eerst (dat hoop ik toch wel) goed nagedacht over de voors en tegens. daarnaast kan ik iedereen een paar lessen aanraden.

uiteindelijk maakt het niet zoveel uit wat voor paard je hebt. als het maar bij je past en als je maar goede instructie hebt (uiteraard moet de ruiter zich ook inzetten)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:33

jasmijn78 schreef:
cle0o_o0 schreef:
Ben ik blij dat ik er wel 1 gevonden heb

Je bedoelt een goed leerpaard die is opgeleid door een goede ruiter? Wees er maar zuinig op!

Edit: ik spiekte even in je profiel en ik denk zo dat zo'n leerpaard maar voor enkelen is weggelegd (financieel gezien). Maar je zal wel beseffen dat je wel in een hele bevoorrechte positie zit, dat je zo'n paard (en pony) tot je beschikking hebt. En dat dat voor veel anderen (uit financieel opzicht) niet is weggelegd en er niet veel anders opzit dan door schade en schande wijs te worden. Niet ideaal, maar wel de realiteit. Mijn vader beschikte iig niet over de kennis en financien om dergelijke paarden voor mij aan te schaffen...

Ik besef me zeker wel dat ik in een bevoorrechte positie zit, wij zijn ook door schade en schande wijs geworden en daardoor hebben mijn ouders (nadat ze wijs geworden zijn) besloten om een leer pony en daarna een leer paard te kopen, nu heb ik inderdaad wel het geluk dat het financieel mogelijk was maar natuurlijk ook dat mijn ouders dit een goed idee vonden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:37

Jimbo schreef:
een Z paard is dus ook niet altijd beter.

Een goed opgeleid Z-paard is voor een onervaren ruiter wel altijd beter (vind ik dan). Wat ik aangaf is dat goed opgeleide Z-of hoger paarden niet altijd makkelijk te vinden zijn EN niet voor iedereen betaalbaar.

Jimbo schreef:
iemand die goed met paarden kan omgaan zet ik eerder op een jong paard dan iemand die duidelijk nog last heeft van zijn balans.

Maar daar hebben we het toch over? Iemand die goed met paarden om kan gaan (en dus goed kan rijden) is IMO niet onervaren en dus een geschikte ruiter voor een jong paard. Maar definieer 'iemand die goed met paarden om kan gaan'? Ik heb al omschreven wat ik versta onder een geschikte ruiter voor een jong paard, dus mijn uitgangspunt lijkt me duidelijk.

Jimbo schreef:
De meeste mensen die een eigen paard kopen hebben eerst (dat hoop ik toch wel) goed nagedacht over de voors en tegens.

Dat mag je iid hopen ja, maar in de praktijk blijkt vaak anders. Dan moet je namelijk in staat zijn jezelf een hele kritische spiegel voor te houden, en dat volt niet altijd mee hoor. Vaak schatten mensen hun kennis en kunde toch vaak te positief in. Bovendien is de gemiddelde paardenliefhebber bovengemiddeld eigenwijs....

Jimbo schreef:
als het maar bij je past en als je maar goede instructie hebt (uiteraard moet de ruiter zich ook inzetten)

Als je het snel zegt klinkt dat natuurlijk heel simpel en vanzelfsprekend...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:42

cle0o_o0 schreef:
Ik besef me zeker wel dat ik in een bevoorrechte positie zit, wij zijn ook door schade en schande wijs geworden en daardoor hebben mijn ouders (nadat ze wijs geworden zijn) besloten om een leer pony en daarna een leer paard te kopen, nu heb ik inderdaad wel het geluk dat het financieel mogelijk was maar natuurlijk ook dat mijn ouders dit een goed idee vonden.
.

En daar mag je je handjes mee dichtknijpen. Doordat je ouders je zo bijstaan heb je gewoon een hele grote voorsprong op ruiters die het met eenvoudigere middelen moeten doen en/of door schade en schande wijs moeten worden. Dat wil echter niet zeggen dat die er niet kunnen komen. Uiteindelijk is doorzettingsvermogen doorslaggevend en uiteindelijk zullen de goeien altijd boven komen drijven. Alleen zal het bij de minder bedeelden en degene die door schade en schande wijs moeten worden langer duren. Die zul je in de regel niet tegenkomen in junioren/youn-riders rubrieken, maar wellicht wel in de subtop....

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:53

ik vind iemand die goed met paarden kan omgaan iemand die op de grond al goed met paarden kan omgaan. hiermee bedoel ik dat diegene al ervaring heeft met het opvoeden van zon paard (bijv. lopen aan de hand) daarbij hoort bij mij dus niet rijden (voor mij). iemand die al op een andere sport zit heeft vaak ook een betere balans in het zadel.
er zijn ook mensen die met rsi in het zadel willen gaan zitten (die zou ik overigens helemaal niet aanraden te gaan rijden)

Je hebt goede argumenten en ik ben misschien ook wel bovengemiddeld eigenwijs. maar ik blijf erbij dat met een jong paard hetzelfde resultaat bereikt kan worden. ( het duurt alleen langer, maar je hebt er dan ook wel langer plezier van)

Een goed opgeleid paard is niet makkelijk te vinden en niet voor iedereen betaalbaar, maar er zijn toch zoveel mensen die ook willen leren paardrijden.
ik vind een goed B klaar jong paard niet per definitie slechter dan een goed opgeleid Z paard

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:14

jasmijn78 schreef:
Dit zijn altijd weer van die dooddoeners. Het KAN inderdaad dat een ervaren ruiter een jong paard snel verknald... Maar de kans is VEEL GROTER dat een onervaren ruiter een jong paard verknald...

het ligt er ook aan wat jij onervaren vind... de 1 vind 2 jaar rijervaring een arvaren persoon, ik vond mezelf toen na 9 jaar riijden nog niet eens zo heel erg ervaren (en ook op die lekkere jonge dingen gehobbelt)

Citaat:
Omdat in de regel bij pubers (dus om en nabij de 15) hun hersens nog niet volledig ontwikkelt zijn en zij daardoor o.a. oorzaak-gevolg nog niet altijd goed in kunnen schatten en de hormonen nog zodanig kunnen opspelen dat zij hun emoties niet altijd in de hand hebben. Geen goed uitgangspunt dus om met jonge paarden aan de slag te gaan.

ik moet wel zeggen dat de ene 15-jarige de ander niet is... toen ik 15 was toen dachten super veel mensen dat ik een jaar of 19 was Haha! maar ik ken ook 15 jarige die net 10 lijken in gedrag Haha! denk dat daar ook wel een groot verschil in zit...

Citaat:
Daar noem je even wat op; voorzichtig, geduldig, consequent en secuur... Alsof het niks is. Bovendien zou ik de gemiddelde puber zeker niet met deze eigenschappen omschrijven. Zelfs veel volwassenen nog niet eens...

ik beschik ook niet allemaal even goed over die eigenschappen, maar er zijn genoeg mensen die mijn omgang met paarden geweldig vinden Bloos tsjah die van mij zijn dan ook allemaal wel super netjes opgevoed, want daar begint het mee...

studiemiep schreef:
en ik vind het gewoon knap als mensen zelf toegeven nou ik koop een ervarener dier omdat ik het zelf niet zo goed kan!prima toch

Zeker weten! Daar heb ik meer respect voor dan voor die eigenwijze snuiters die koste wat het kost een jong paard willen omdat het zo stoer is....[/quote]
gelukkig kocht ik mijn paard niet vanwege haar stoere leeftijd, maar vanwege haar stoere uiterlijk Cool

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:42

Tja Jasmijn, ik ben het niet geheel met je eens. Dat je Z rijdt of ervaren bent betekent nog niet dat je een jong paard kan opleiden.
Ooit moet je eens met een jong paard beginnen omervaring op dat gebied te krijgen. Dat krijg je niet door rondjes in de Z ring te hobbelen.
Met begeleiding en een gezond verstand kom je een heel eind. Maar je moet wel een stap terug durven te zetten.
Het is allebei veel basis rijden en allebei veel herhalen. Dus een heel groot verschil zit er niet in. Je moet naar je paard kijken of hij het werk kan verwerken, maar dat moet je ook bij een ervaren paard. Je moet geduld hebben. Maar geld dat niet voor alles. JA het is anders, maar zo'n verschil zit er niet in. Ik kan best een paard goed narijden, maar ik rijdt beter als het dier naar mijn eigen hand staat.
Ik heb nooit Z gereden en kwam rauw van de pony's en heb een 3 jarig paard gekocht toen ik 16 was. Dat zou fout moeten gaan zeg jij. Nou ik kan je vertellen dan dat paard naar recreatie ruiters is gegaan toen hij 6 was. Zij reed net 3 jaar en reed er zo mee weg. Goed het dier was geen Z. Maar ik weet dat er weinig paarden zijn die zo makkelijk te rijden zijn als hij. Goed nu steek ik wel een dikke veer in mijn eigen kont, maar het is wel waar.
Op mijn bijna 4 jarige zet ik met een gerust hart een groene ruiter. Hij weet wel wat ie moet doen.

Niet zo moelijk doen hoor. Ze zijn niet van suiker en kunnen best tegen stootje. Pas na jaren scheef te zijn gereden zal het dier een keer verpest zijn, maar rijtechninsch niet helemaal goed is wat anders dan verpest.

Een goed paard heeft een goede basis. Een goed leer paard heeft een goede basis.

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:50

Conny_ schreef:
Ik vind het leuker om een jonge pony/paard op te leiden.. Heb 3 pony's gehad die gewoon al wel wat kende al wedstrijden hadden gelopen enzo en nu heb ik mijn 4e pony en die kende helemaal niks toen ik hem kocht. Nu heb ik hem alles geleerd en rijdt ik er M1 mee.. Hopenlijk van de zomer M2. En vindt dat persoonlijk leuker dan een pony die al veel kent hoog op te rijden. Omdat ik hem alles zelf heb geleerd en wij alles samen hebben bereikt.

knap als je zo'n paard vind Tong uitsteken

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:53

Tsjah, soms mopper ik wel eens dat ik liever een goed doorgereden paard wil hebben Haha!

maar ik ben blij met mn jonkie, zelf zxadelmak gemaakt, nu aan het doorrijden en van de zomer gaan we starten.

We hebben de tijd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:21

Marije1984 schreef:
Niet zo moelijk doen hoor. Ze zijn niet van suiker en kunnen best tegen stootje. Pas na jaren scheef te zijn gereden zal het dier een keer verpest zijn, maar rijtechninsch niet helemaal goed is wat anders dan verpest.

Ligt ook aan het paard. Je hebt vast het verhaal wel eens gelezen van die 4-jarige die niks anders meer kon dan zich om laten slaan? Dat dier was zo lang nog niet onder het zadel en echt al bedorven want daar hadden al veel (goede!) ruiters het mee opgegeven door een verkeerde start. Dat eerste stukje vertrouwen is zo ontzettend belangrijk!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:47

het is een geweldige manier om goed te leren paardrijden dmv een goed leerpaard
maar daarna zal ik zeker gaan voor het wat jongere paard..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:52

Marije1984 schreef:
Dat je Z rijdt of ervaren bent betekent nog niet dat je een jong paard kan opleiden.

Als je mijn posts goed had gelezen dan had je kunnen lezen dat ik ook van mening ben dat er bij het rijden van jonge paarden meer komt kijken.

jasmijn78 schreef:
Als je nagaat dat de klassen B tm Z2 worden gezien als de basis en de klassen ZZtmGP als gevorderde dressuur, dan is B slechts het begin van het begin. Je zal dan toch minimaal een leerpaard op Z2 niveau moeten hebben om een basis onder de knie te krijgen die voldoende is om daarna een jong paard op te kunnen leiden. Want hoe kun je een jong paard goed opleiden en een goede basis geven als je niet weet waar je naar toe moet? Als het nog maar de vraag is of je zelf weet hoe het aan moet voelen?

En zelfs dan is het nog maar de vraag, want jonge paarden fatsoenlijk opleiden is niet voor iedereen weggelegd. Naast het hebben van een rijkunstige fatsoenlijke basis (dus minimaal oefeningen tm Z2 correct kunnen uitvoeren/aanvoelen) moet je ook nog over een aantal andere eigenschappen beschikken (geduld, lef, consequent kunnen zijn, paarden kunnen inschatten etc)

Marije1984 schreef:
JA het is anders, maar zo'n verschil zit er niet in.

Ik vind er wel een groot verschil inzitten. Als je bij een bevestigd leerpaard iets fout doet, dan zal hij het heus niet doen. Maar zo'n paard is daarmee nog niet meteen van slag en zal het gewoon weer goed doen als de ruiter het ook goed doet. Als je bij jonge paarden, zeker in het begin dingen fout doet, dan kan dat veel grotere gevolgen hebben die achteraf heel moeilijk te corrigeren zijn. En dat kan heel frustrerend en demotiverend voor paard EN ruiter zijn. (afhankelijk van het karakter van het paard, en ik ga hierbij uit van intelligente karaktervolle warmbloeden...)

Marije1984 schreef:
Ik heb nooit Z gereden en kwam rauw van de pony's en heb een 3 jarig paard gekocht toen ik 16 was. Dat zou fout moeten gaan zeg jij.

Nee, ik zeg niet dat dat fout is, ik zeg dat dat niet ideaal is. En daarbij redeneer ik nog niet eens zo zeer vanuit het oogpunt van de ruiter maar vanuit het oogpunt van het jonge paard. En ik vind dat een jong paard meer gebaat is bij een ervaren ruiter. Bovendien stel ik deze kwestie in het algemeen en jij betrekt het op jouw eigen specifieke situatie. Ik vind in het algemeen dus een jong paard voor een puber niet een hele geschikte keuze.

Marije1984 schreef:
Nou ik kan je vertellen dan dat paard naar recreatie ruiters is gegaan toen hij 6 was. Zij reed net 3 jaar en reed er zo mee weg. Goed het dier was geen Z. Maar ik weet dat er weinig paarden zijn die zo makkelijk te rijden zijn als hij.

Maar goed, het is ook maar wat je verstaat onder een goed opgeleid paard. En begrijp me niet verkeerd; een betrouwbaar recreatiepaard is ook heel wat waard. Maar als je het vanuit de sport/markt/handel bekijkt dan levert een goed opgeleid (sport)paard (dus een paard dat op niveau voor zijn leeftijd loopt, 5 jaar M, 6-8 jaar Z etc) meer op omdat het paard een grotere marktwaarde en meer mogelijkheden heeft, heeft het meer kans goed terecht te komen.

Marije1984 schreef:
Goed nu steek ik wel een dikke veer in mijn eigen kont, maar het is wel waar.

Voor mij zou een leerpaard nu ook niet meer persee hoeven. Ik zweer bij jonge paarden en leid mijn paarden ook helemaal zelf op van zadelmak tot Z. Maar ik ben ook eerlijk genoeg om toe te geven dat ik door schade en schande wijs ben geworden en dat mijn eerste paard daar echt wel onder te lijden heeft gehad. Uiteindelijk heb ik er ontzettend veel van geleerd, maar voor dat paard was het natuurlijk wel een beetje sneu.

Marije1984 schreef:
Een goed paard heeft een goede basis. Een goed leer paard heeft een goede basis.

Helaas worden paarden niet geboren met een goede basis en die zal ze toch echt aangeleerd moeten worden. Hoe goed de basis is van een (leer)paard is gewoon helemaal afhankelijk van degene diehem heeft opgeleid. Een paard leert tussen zijn 5e en zijn 7e het meest en als hij zeg tot zijn 7e heel fatsoenlijk is gereden, dan zal zo'n paard inderdaad een goede basis hebben waar je/en andere ruiters nog heel lang plezier van kunnen hebben. Zijn ze in die tijd niet fatsoenlijk gereden dan zal je er een flinke kluif aan hebben om dat dan nog eent te corrigeren.

Urielle schreef:
Ligt ook aan het paard. Je hebt vast het verhaal wel eens gelezen van die 4-jarige die niks anders meer kon dan zich om laten slaan? Dat dier was zo lang nog niet onder het zadel en echt al bedorven want daar hadden al veel (goede!) ruiters het mee opgegeven door een verkeerde start. Dat eerste stukje vertrouwen is zo ontzettend belangrijk!

Kijk en dat is nou het risico dat je neemt als je als onervaren ruiter met een jong paard aan de slag gaat. En het is inderdaad ook mede afhankelijk van het karakter van een paard. Fijne intelligente sportgefokte warmbloeden die hoog in het bloed staan zijn toch kwalijknemender dan bijvoorbeeld een koelbloedige Tinker.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:39

jasmijn78 schreef:
Marije1984 schreef:

Helaas worden paarden niet geboren met een goede basis en die zal ze toch echt aangeleerd moeten worden. Hoe goed de basis is van een (leer)paard is gewoon helemaal afhankelijk van degene diehem heeft opgeleid. Een paard leert tussen zijn 5e en zijn 7e het meest en als hij zeg tot zijn 7e heel fatsoenlijk is gereden, dan zal zo'n paard inderdaad een goede basis hebben waar je/en andere ruiters nog heel lang plezier van kunnen hebben. Zijn ze in die tijd niet fatsoenlijk gereden dan zal je er een flinke kluif aan hebben om dat dan nog eent te corrigeren.

Ik bedoelde hier mee te zeggen dat je zowel jonge als bij ervaren paarden veel en weinig anders dan basis rijdt. Als je goed een jong paard opleidt en goed een ervaren paard rijdt doe je niet veel anders. Basis rijden, basis rijden en basis rijden. Steeds om de bevestiging te zoeken. Dat zijn ervaren paarden ook nodig. Dat je daarnaast de hoge dresuur oefeningen rijdt en verfijnt is zeker een verschil, maar dat zal 10% van de training zijn. Dat bedoel ik dan ook als ik zeg dat er niet veel verschil zit in het rijden van jonge en ervaren paarden. De basis is zo belangrijk dat die altijd blijft en 90 % basis rijdt en 10 % ''proefgericht''

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:49

jasmijn78 schreef:
Marije1984 schreef:
Nou ik kan je vertellen dan dat paard naar recreatie ruiters is gegaan toen hij 6 was. Zij reed net 3 jaar en reed er zo mee weg. Goed het dier was geen Z. Maar ik weet dat er weinig paarden zijn die zo makkelijk te rijden zijn als hij.

Maar goed, het is ook maar wat je verstaat onder een goed opgeleid paard. En begrijp me niet verkeerd; een betrouwbaar recreatiepaard is ook heel wat waard. Maar als je het vanuit de sport/markt/handel bekijkt dan levert een goed opgeleid (sport)paard (dus een paard dat op niveau voor zijn leeftijd loopt, 5 jaar M, 6-8 jaar Z etc) meer op omdat het paard een grotere marktwaarde en meer mogelijkheden heeft, heeft het meer kans goed terecht te komen.

Een goed opgeleid/leerpaard is een paard waar iedereen mee wegrijdt. Beginner of GP.
Tuurlijk ben ik door schade en schande wijs geworden. Dit is ook het paard waar ik mee achterover ben geklapt door mijn onervarenheid. Ik had bijna mijn kaak verbrijzeld. Ik heb begeleiding gezocht en vanaf dat moment is het pas goed gegaan. Dat hij het zo goed doet komt mede daardoor. Dus ik denk dat het zeker mogelijk is met goede begeleiding, maar ben je dat niet altijd nodig?
Zoek een paard wat bij past dat is nog belangrijker dan de graad van africhting. Als het past komt het wel goed.