Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

merrieveulen schreef:droommajori schreef:ik heb ook zo,n pony die met opstappen erg bang is
hij trapt naar je en kropt zich helemaalop
de eigenaar van de stallen zegt gewoon een schop verkopen dan houd hijwel op
ik ben totaal gen penny typje dat ik alles zielig vind maar een pony schoppen omdat hij iets eng vind zou ik dus niet doen
want doordat ik gewoon rustig blijf bij mijn pony kan ik er nu bijna op komen zonder problemen ze trapt niet meer en dat had ik denk ikniet voor elkaar gekregen ls ik haar gewoon een trap verkocht
in zo'n geval zou ik mijn paard laten nakijken, grote kans dat hij ergens pijn heeft met opstijgen of met rijden. iig geen normaal gedrag, en zéker niet te beantwoorden met een schop.

en als ze eenmaal netjes langs het enge is dan krijgt ze dat terug in de vorm van nog meer ontspanning en een 'goedzo'. want hoewel veel mensen zeggen dat je niet moet belonen, doe ik dat toch. mijn pony is redelijk onzeker als ze eenmaal geschrokken is en dan leunt ze heel erg op mijn goedkeuring. misschien niet de beste manier, maar wel de manier die het beste voor haar werkt, ook op de lange termijn. ik ben op vrijdag altijd al de angst voor zaterdag aan het wegnemen.Megamutsj schreef:Als mijn paard iets eng vind dan herhaal ik het zovaak totdat ze het niet meer eng vind. Als ze het uiteindelijk goed heeft gedaan, dan beloon ik haar.
pubelia schreef:En dan ga ik met het hele zakje over haar lichaam wrijven totdat ik bij haar hoofd ook kan aanraken met het krakend zakje. Nu is ze er niet meer bang voor. dat doe ik met alles wat ze eng vind.
Maakt het wel iets lastiger om langs het lichaam te wrijven 
Allegra schreef:Ik probeer wel altijd pas het enge weg te nemen als het paard of stil staat, of iig weer luisterd. Ik neem nooit het enge weg (voor zover het kan) als hij paniekerig doet, omdat ze anders leren dat de paniekreactie helpt.
ALs je ze leert dat rustig doen, of naar de baas luisteren wel helpt en op die manier het enge weg mag, zullen ze veel eerder geneigd zijn in de toekomst ook rustiger te reageren en de reactie van de baas af te wachten.
Zo word het alleen nog maar enger. Een paard vind het niet voor niets eng.