Losrijden wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:14

Fyenna schreef:
Ik stap ALTIJD in en ook weer uit. Anders zijn de spieren niet lekker los. Jij gaat toch ook niet met fitness meteen op de zwaarste apparaten?
Dus altijd instappen aan een lang teugeltje, dan oppakken en wat ronder rijden, alert op mn been maken(dat is heeeel belangrijk bij mijn lui aangelegde haf en aandraven maar Tong uitsteken

whahaha....ik deed dat altijd wel

met paard niet hoor Knipoog

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:16

ik ga niet meteen draven en galopperen (?) ik zet haar meteeen aan het werk, volgens mij kunnen ze dat wel hebben

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:06

Het is vind ik zelf dan verplicht om 10 rondjes of 5 tot 10 minuten in te stappen. Zodat je pony/paard haar rugspieren ff kan losmaken en neit zo stijfjes erbij loopt. En paard moet mooie soepel lopen en niet als een houten hark

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:10

Ik stap altijd 5-10 min met lange teugel dan pak ik de teugels iets meer op maar wel dat de hals zo laag mogelijk blijft en dan steeds iets meer oprichten zegmaar... Eerst rij ik wat figuren in stap en halthouden en zo..

xxx Marleen

Friess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:55

Als ik les heb laat ik d'r altijd eerst lekker lang stappen. Als ze goed heeft gestapt draaf ik aan en altijd veel overgangen rijden. Wel doe ik ook al oefeningen met het losrijden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:57

Mijn oude merrie stapte ik eerst aan een lange teugel en daarna deden we een paar rondjes galop, wat voltes (ook aan een lange teugel). Daar werd ze heel fijn los van.

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:09

Dr zijn ''helaas''overal zulke mensen,die hun paard niet in stappen.
Ik stap mn paard altijd minimaal 10/15 minuten in..veel voltes en dan lekker rijden.En ook uitstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:13

Als ie uit de wei of de molen komt ga ik echt niet nog een kwartier instappen hoor Wat ik aan stap doe in het begin is overigens wel aan een lange teugel. figuren/oefeningen rijden in stap doe ik pas verderop in het werk als ze echt los laten in de rug.

Uitstappen onder de man doe ik zelden, ik stap ze even op adem, was ze en dan gaan ze in de molen totdat ik het volgende paard gereden heb.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:20

Als ik net uit mijn bed kom wil ik ook graag even rustig wakker worden.
Ik vind dat als een paard zo uit de stal komt ook even rustig de tijd moet hebben om warm te worden. Met een lang teugeltje (uiteraard niet lopen lantefanteren...) linksom en rechtsom stappen, draven en galopperen en dan vanuit de ontspanning oppakken en aan t werk. (duurt bij mij ongeveer 15 min.)

Als het paard uit de wei oid komt is het natuurlijk een ander verhaal, maar dan nog vind ik een "warming up" nodig. O.a. om aan elkaar te wennen ("even hallo zeggen"), balans te vinden etc. Uiteraard kan dit korter zijn dan als ze zo uit de stal komen. En onder warming up versta ik niet alleen maar in stap lopen lantefanteren aan een lange teugel.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:45

proberen wanneer het lukt zo veel mogelijk lang laag te rijden.. eerst stap en draf.. dan steeds wat meer oppakken, wat wijken meenemen en schouder binnenwaarts aan beide kanten

op de volte wat meer verruimen en terug nemen
lang laag galoperen aan beide kanten, en vanuit daar gaan stappen met een wat meer opgericht paard, aandraven veel voltes, slangenvoltes rijden en een galop

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:04

Volgens mijn mening is het bij elk paard een beetje verschillend. Er zijn twee paarden die ik regelmatig rij. Eentje is heel goed aangereden en kent echt alles, is volledig in orde enzoverder, en met die kan ik in pricipe ook gewoon meteen teugels oppakken en wegdraven. Ik doe dit wel niet, omdat ik me daar zelf niet goed bij voel.
Met dit paard ga ik dus meestal eerste gewoon een paar rondjes stappen, en dan draven met een erg losse teugel, meestal is ze dan redelijk vooruit, maar ze moet dan wel haar aandacht bij mij houden ! Daarna neem ik m'n teugels iets meer aan maar nog steeds redelijk laag en rond (ik rijd dit paar niet opgericht daarmee), en ga ik wat meer drafwerk doen, overgangen maken, figuren rijden, ... Pas na een twintig minuutjes ga ik galoperen. En dan ook niet opgericht ofzo omdat ik zo in het algemeen niet rijd met dit paard.

Maar dan heb ik nog een ander paard dat ik rijd, en deze is niet helemaal in orde, ze druk haar rug soms nog wat weg, ... van die dingen. Maar daar ben ik aan aan het werken.
Ik merk met dit paard dat ze het absoluut nodig heeft om toch minstens 10-15 minuten aan een langere teugel te stappen en/of te draven. Waarbij ik haar natuurlijk wel al eens op een volte zet, en ze juist moet inbuigen rond mijn been, ... ze gaat dan vanzelf meestal ontspannen. Daarna stap ik ff, en doe ik wat oefeningen in stap met iets meer contact. En dan begin ik haar opgericht te rijden, wat voor de moment erg goed lukt. Na het rijden draaf ik haar ook nog altijd min. 5-10 minuten met een langere teugel (vw-nw) en daarna nog wat stappen.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:04

ik stap altijd eerst ong. 5 rondjes met lange teugel op de linker en rechterhand dan draaf ik wat rondjes met lange teugel ook op de linker en rechterhand,en stap ik en werk hem een beetje aan de teugel.. wat stelling naar links en rechts dat ie lekker los is..
en daarna pas ga ik galloperen.

_Strawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:06

gewoon eerst even stappen en dan als ze lekker loopt en een beetje wil in buigen dan ga ik de rest doen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:10

Ik rij best wel lang los, alleen stap ik mijn paard niet meer zo lang in als vroeger.
Nu ga ik wat eerder in een laag draf tempo losrijden, want van lang alleen stappen wordt ze traag.

Ik denk dat ik altijd wel 20 minuten aan het loswerken ben, voordat ik haar echt op pak.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:41

EDIT: zie dat het over 'gewoon' trainen gaat, kom ik met een heel verhaal over het losrijden op wedstrijden Bloos

Als ik train, dan rij ik haar ongeveer 20 minuten los.

Ik stel haar ronder en lager in en ga zo wat achtjes rijden. Vooral het omstellen van links naar rechts en andersom is belangrijk. Dat vindt ze namelijk nog best moeilijk Lachen Het is de bedoeling dat ze haar bovenlijn oprekt en zo los komt.

Zodra ik merk dat ze warm gelopen is, pak ik haar op Lachen
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 13-03-07 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:45

mijn paard staat vaak al een uur buiten, of de hele dag ( ook in de winter) dus ik hoef hem niet zo lang in te stappen omdat ie eigenlijk al warmgelopen is. dus ik laat hem een rondje losstappen, en daarna stel ik hem diep in. dan rijd ik hem goed over de rug, stelling. beetje wijken, middenstap. daarna draaf ik ook diep in, tot hij lekker loopt. dan stel ik hem wat meer omhoog, ga ik middendraf oefenen, voltes, dan galopeer ik hem in, soms pas na heel lang, soms laat ik hem diep galoperen zodat ie dan wat losser word.

amondi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:33

Ik ga altijd eerst stappen met een lange teugel (5 min ong)
daarna ga ik aandraven en ga ik dingentjes rijden daarna ga ik aangloperen en daarna ga ik weer ff uitstappen met lange tuigel daarna ga ik weer aandraven en ga ga ik op de andere hand rijden en daarna weer aangaloperen en viguurtjes rijden en daarna uitstappen met lange tuigel en klaar Tong uitsteken Knipoog Haha! Ach gut Tong uitsteken Cool Pling

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:41

Een paard dat net uit de wei komt, zal vast 'warmer' zijn dan een paard dat direct van stal komt.

Toch vind ik instappen en uitstappen gewoon een must. Ik deed dit met de manegepaarden ook altijd trouw, hoewel ik wel eens van die wilde meiden om me heen had die dan al flink sjeezend door de bak gingen, terwijl het zadel er koud vijf minuutjes op lag... nee, ik vind dat niet verantwoord. Ik zorg liever dat het paard goed warmloopt, en uitloopt.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:44

Ik rijd minstens 10 minuten los. Eerst aan de lange teugel stappen en draven, laag instellen en een rustig galopje. Ik rijd wat voltes en diagonalen en daarna hoeven ze pas echt aan het werk.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:10

In- en uitstappen vind ik zeer belangrijk, je kan dan ook wat figuren rijden in de bak

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:25

Ik stap zo in zo altijd een tijd los, zeker tien minuten stappen en dan langzaam aan oppakken eerst lekker lang en laag en daarna wat hoger. Ik heb dat ook gezien dat sommige professionele ruiters niet instappen maar gelijk aan het werk gaan. Ik vind dat echt niet goed. Je gaat zelf ook niet gelijk een marathon lopen zonder eerst warm te worden

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:02

dubbele longeren. vervolgens 5min stappen en dan gewoon wat goed aanvoellt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:17

Roos staat altijd een minuut of twintig op de molen voordat ik ga rijden, in die tijd kan ik haar stalletje mooi uitmesten. Dan stap ik in de bak nog een minuut of tien los. Wel met contactteugel, en we rijden wel wat slangenvoltes, achtjes om haar lekker los te krijgen. Daarna rustig aandraven, echt even lekker losjoggen, zeg maar. Beetje scherper aan het been krijgen, door wat opzij te zetten, of een pasje naar voren/terug te rijden. Als dat allemaal fijn aanvoelt, pak ik haar iets meer op en begint het "echte" werk.
Uitstappen, hoe lang ik dat doe verschilt van hoe nat ze is. In ieder geval een minuut of vijf ohz en dan nog vijf tot tien minuten aan de hand, maar soms, zoals gisteren, zet ik haar nogmaals op de molen. Ze had heel goed haar best gedaan, en was behoorlijk nat, dan moet ze wel een minuut of 30 uitstappen. En dat gaat dan lekker op de stapmolen.

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:27

Ik rij altijd los! dit is beter voor je paard vind ik!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:28

Ik stap 1 rondje elke kant op, ga los draven (lange teugels) en galop.
Daarna begin ik opnieuw vanuit stap, meer oppakken, volte's enz. Lachen
Hij is dan lekker los. Lachen

Ben ook ong 10 min bezig met losrijden. Ja