Goofy44 schreef:Een goed afgericht en gereden paard blijft een paard en een paard kan altijd schrikken.
Helemaal waar...
Goofy44 schreef:In de sport slaan we bij het africhten en rijden van paarden veel zaken over.
Wat generaliserend gesteld, maar het gebeurd vaak. Met name bij wanna-be's en kneuers. Maar ik hoor/lees over vele topruiters regelmatig dat ze het belangerijk vinden dat hun paarden voldoende afwisseling krijgen en dat ze ze regelmatig meenemen op een bos- strand- of terreinrit.
Goofy44 schreef:Waarom wat hetere paarden ? Heel eenvoudig, een heter paard lijkt aktiever en beter te bewegen.
Nee, een heet paard is gevoeliger waardoor je sneller het paard met minime hulpen kan rijden. En dat is dan weer het doel van dressuur; het paard zo voorstellen met onzichtbare hulpen en zodat het lijkt alsof het paard het allemaal uitzichzelf doet. Harmonie dus. Bovendien gaan een heet temperement vaak gepaard met een heleboel uithoudingsvermogen en elasticiteit. Fysieke eigenschappen waarover een paard gewoon moet beschikken om het werk op topniveau aan te kunnen.
Goofy44 schreef:Met een heter paard maskeer je tekortkomingen in de africhting.
Dat denk ik niet. Sterker nog; ik weet wel zeker van niet! Hoe meer temperament een paard heeft, hoe minder hij pikt van een ruiter. Als je zo'n bloedkikker een keer onterecht op zijn donder geeft, dan vergeeft hij je dat echt voor lange tijd niet. Het rijden van hete paarden vraagt JUIST om MEER gevoel van de ruiter. Met een hete bloedkikker val je als ruiter dus juist veel sneller door de mand, ook in de dressuurring. En wie het daar niet mee eens is heeft nog nooit een echte bloedkikker onder zijn kont gehad.
Het is eerder andersom: een goede ruiter kan tekortkomingen van een paard maskeren.
Goofy44 schreef:Voor topsport heb je niet meer temperament nodig, dit hogere temperament wordt gebruikt om dat waarin we te kort schieten bij dressuur dat al bij basis africhting en training begint te kort schiet, te compenseren.
Volgens mij heb jij dan topsport niet helemaal begrepen... Voor topsport hebben paarden echt wel het juiste (lees: hetere/fellere) temperament nodig... Als het temperament er niet toe deed, dan kon ieder rijpaardgefokt paard een topatleet worden. Bij topsport draait het allemaal om snelle reacties op mimimale hulpen. Een koudbloedig paard zal nooit die snelle reacties kunnen geven die een heet paard wel kan. Reactievermogen gaat absoluut gepaard met een heet/fel temperament. Paarden hebben gewoon net dat stukje extra karakter nodig om even dat beentje extra op te trekken in een barrage, of een wissel op het juiste moment te springen.
Goofy44 schreef:Een all-round rijpaard, waarop je dressuur rijdt hoeft niet meer te schrikken.
Hoeft niet, maar het kan wel want het blijven paarden.
Goofy44 schreef:Dat is een kwestie van goede training, ervaring en vertrouwen.
En karakter. En zelfs met een goede training, ervaring en vertrouwen kan een paard nog schrikken. Niet meer dan logisch als je je in de natuur en het gezichtsvermogen van een paard hebt verdiept. Goede training, ervaring en vertrouwen bepalen alleen in hoeverre de ruiter die schrikreactie onder controle heeft. Dat zal niet voorkomen dat het paard nooit zal schrikken.
Goofy44 schreef:Heb je wel eens een top-ruiter op een ervaren rijpaard op een strandrit gezien?
Ja, hoor. Laatst stond er nog een artikel in de hoefslag over Ingrid Klimke: die traint eventingpaarden, maar ook dressuurpaarden. En die dressuurpaarden neemt ze ook gewoon mee op een terreinrit. Andreas Helgstrand (GP-dressuurruiter) neemt zijn paarden ook regelmatig mee op een terreinrit.
En ik ben geen topruiter, maar ik neem mijn Z-dressuurpaard ook regelmatig mee op een strandrit. En dan laat ik hem ook eens goed voluit galloperen. En als het lekker weer is gaan we ook gewoon lekker het water in... (vroeger ging ik ook zwemmen met mijn paard, alleen mijn huidige paard is nogal groot waardoor ik zowat buiten die pieren zou moeten gaan op te zwemmen, en dat is een beetje gevaarlijk).
Goofy44 schreef:Heb je wel eens een top-ruiter "een echte staker" zien corrigeren ?
Als het goed is produceren topruiters geen stakers, dus hoeven ze hun paarden ook niet te corrigeren. Dus dan zouden ze al stakers van een ander moeten corrigeren. En als ik voldoende goede fijne paarden tot mijn beschikking had, zou ik daar ook niet zoveel zin in hebben. Maar van topruiters als bijvoorbeeld Albert Voor en Hubertus Smidt hoor je regelmatig dat zij paarden waar anderen niets meer mee kunnen beginnen weer helemaal in het gareel krijgen en er topprestaties mee neerzetten. Misschien iets verder kijken dan je neus lang is Goofy?