Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat is alle moeite waard!! Ik vind goeie begeleiding wel heel belangrijk, iemand die ook goed bij jou en je paard past. Ik persoonlijk vind dit ook vaak een moeilijk punt, om iemand te vinden die goed bij jou past en op een goeie manier les geeft, maarja dat even terzijde. MontyRulezz schreef:Echt goede instructeurs zijn op een hand te tellen vaak, de meesten zijn bang om klanten kwijt te raken... maar een echt goede instructeur laat jou soms ook op heel goede paarden rijden, zodat je weet wat je moet voelen, daarna weet je bij je eigen paard ook hoe nageeflijkheid en verzameling aanvoelt. Ik herinner me dat ik me toen héél nederig voelde en besefte dat ik nog heel veel te leren had... ben er hard mee aan de gang, zonder trucs... maar het is zeer de moeite waard.Precies, met goeie begeleiding kom je er wel en als je hem eenmaal zover hebt is het heerlijk rijden. En het gevoel wat je dan hebt als je met je paard aan het werken bent is heeeeerlijkDat is alle moeite waard!! Ik vind goeie begeleiding wel heel belangrijk, iemand die ook goed bij jou en je paard past. Ik persoonlijk vind dit ook vaak een moeilijk punt, om iemand te vinden die goed bij jou past en op een goeie manier les geeft, maarja dat even terzijde.

MontyRulezz schreef:Yamcha schreef:Echt goede instructeurs zijn op een hand te tellen vaak, de meesten zijn bang om klanten kwijt te raken... maar een echt goede instructeur laat jou soms ook op heel goede paarden rijden, zodat je weet wat je moet voelen, daarna weet je bij je eigen paard ook hoe nageeflijkheid en verzameling aanvoelt. Ik herinner me dat ik me toen héél nederig voelde en besefte dat ik nog heel veel te leren had... ben er hard mee aan de gang, zonder trucs... maar het is zeer de moeite waard.
Ik zie het vaak om me heen, meiden die bij iemand lessen omdat anderen zeggen dat ze zo goed is. En dan praat ik over mensen die zelf lichte tour gereden hebben enzo. Ik ben een tijdje terug naar een les van een vriendin gaan kijken die bij zo iemand lest, en eerlijk gezegd zou ik daar nog niet voor niks willen lessen..... Paard loopt harstikke op de voorhand, de ruiter laat de teugels steeds langer worden zonder dat er iets van gezegd wordt en uiteindelijk wordt er zelfs een slofteugel aangehanden !!!! Heel triest allemaal als je zoiets ziet. En dat noemt zich dan een goede instructrice..... Aan de basis werd helemaal niet gewerkt, terwijl ik dit gewoon het belangrijkste vind!! Zonder basis komt er helemaal niks, dan zie je idd dat ze helemaal in de krul worden gereden, en als je zo'n paard dan na een jaar terugziet, zit er helemaal geen gangwerk meer onder!! ZONDE!!!
Yamcha schreef:Ik snap precies wat je bedoelt, dat is namelijk wat ik in een paar posts eerder ook probeerde uit te leggen. Ik ben het helemaal met je eens!
Tuusi_Minion schreef:Yamcha schreef:Ik snap precies wat je bedoelt, dat is namelijk wat ik in een paar posts eerder ook probeerde uit te leggen. Ik ben het helemaal met je eens!
Bedoelde je wat ik probeerde duidelijk te maken
idd, dat bedoelde ik! amosje schreef:Daarom moet je ook kritisch zijn van wie je les krijgt. Ga eens rondvragen, kijk mee met lessen, neem iemand mee die er verstand van heeft... dan kom je heus aan een goede instructeur... en goede instructie hoeft niet gelijk heel duur te zijn, hoor!nja het ligt ook vaak aan de de gene die je les geeft die zegt dit die doet het zo...
De laatste keer is het me niet nog een keer gelukt, maar ik ga er hard aan werken!!
Felisie schreef:ik heb een tijdje geleden les gehad en gewoon goed voorwaarts en ontspannen gereden en wat denk je.. ze liep aan de teugel!! het was wel maar voor 5 minuten ofzo, maar ik was dolgelukkig.. Het was fijn en ik ben metteen gestopt met dingen als spelen met de teugels enz. Ik heb het nu zelf ervaren en weet dat het zo beter gaat!! Normaal zit ze alleenmaar te stressen en haar hoofd in de lucht te gooien, vooral bij de overgangen.. Nu ging het helemaal goed, en weet ik dat het anders kan!!
Yamcha ik ben helemaal voor je metode, het werkt heel erg goed!! Ik ben nu zelf helemaal gestopt met spelen met de teugels en terughouden en drijven tegelijk.. Het was namelijk allemaal nutteloos. Ze liep af en toe met haar hoofd gebogen maar je voelde niks..De laatste keer is het me niet nog een keer gelukt, maar ik ga er hard aan werken!!
![]()
VValar schreef:Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.
_Rapido_ schreef:Ik rijd hem van achter naar voren als het ware ( kan het hier niet zo goed uitleggen )
maar ik maak altijd eerst veel overgangen zodat ie goed op mijn been reageert
en figuren rijden enzoo ( volte openen en sluiten helpt bij mij ook heel goed! )
en dan op een keer als die lekker '' wakker '' is, hem benen geven en een beetje tegenhouden
als het ware met de teugels ( niet trekken! ) en dan gaat ie zoals mijn instructrice dat altijd
zegt echt '' marcheren ''![]()
![]()
Dan word ie nageeflijk en komt hij vanzelf '' aan de teugel ''.
maar niet dat je het bit uit zijn mond rukt hoor!
) en verder bewegen ze netjes mee met het paard (bijv. met figuren etc.). Zo weinig mogelijk gepruts met de mond en veel vanuit je zit en benen rijden. Eventueel wel een keer na het drijven direct een kleine ophouding om te kijken of (en hoe) het paard daarop wilt reageren, maar over het algemeen gewoon door veel aan het werk te zetten en met een stille hand te rijden.
). Maar als er een paard onder mij nageeflijk loopt.. dan is het wel echt nageeflijk en niet gespannen opgekruld of uit ellende maar met een gebogen halsje.
Bovendien, hoe verwacht je nou van een paard dat hij zich in de kaak (en nek, en rug) kan ontspannen als het stuk ijzer in z'n mond steeds beweegt, heen-en-weer getrokken wordt ('spelen' en 'kneepjes' zijn vaak al centimeterwerk, en dan beweegt het bit dus door de mond, ja) en dat soort ongein?