Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brendalevita

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 07:49

Helemaal mee eens,ik heb een half jaar tot jaar bezig geweest.
Veel overgangen ,kneepjes geven been geven,totdat ik een nieuwe instructrice kreeg.
Niks meer kneepjes en polsen bewegen ,goed rechtrichten,voorwaarts rijden overgangen en ruimte geven,toen zakte ze vanzelf.
Had ik nooit gedacht dat het me zou lukken,ik had altijd een blok beton in mijn hand,en nu een pakje boter !!
Ik ben nu dus van mening dat elk paard hoe verpest of hard in de mond dan ook met goede begeleiding nageeflijk kan lopen,terug naar de basis en veel geduld,maar dan heb je ook wat!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:55

Dat is de enige goede manier. En daar komen geen trucs aan te pas. Al het andere valt onder in de krul trekken.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:22

Precies, met goeie begeleiding kom je er wel en als je hem eenmaal zover hebt is het heerlijk rijden. En het gevoel wat je dan hebt als je met je paard aan het werken bent is heeeeerlijk Haha! Dat is alle moeite waard!! Ik vind goeie begeleiding wel heel belangrijk, iemand die ook goed bij jou en je paard past. Ik persoonlijk vind dit ook vaak een moeilijk punt, om iemand te vinden die goed bij jou past en op een goeie manier les geeft, maarja dat even terzijde.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:25

Zodra mijn pony ontspannen is loopt hij al nageefelijk, dat is erg snel, dus ik hoef er zowat niks voor te doen. Voltes rijden kan ook helpen.
Maar het beste is gewoon goede instructie nemen die je daar bij helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:24

MontyRulezz schreef:
Precies, met goeie begeleiding kom je er wel en als je hem eenmaal zover hebt is het heerlijk rijden. En het gevoel wat je dan hebt als je met je paard aan het werken bent is heeeeerlijk Haha! Dat is alle moeite waard!! Ik vind goeie begeleiding wel heel belangrijk, iemand die ook goed bij jou en je paard past. Ik persoonlijk vind dit ook vaak een moeilijk punt, om iemand te vinden die goed bij jou past en op een goeie manier les geeft, maarja dat even terzijde.
Echt goede instructeurs zijn op een hand te tellen vaak, de meesten zijn bang om klanten kwijt te raken... maar een echt goede instructeur laat jou soms ook op heel goede paarden rijden, zodat je weet wat je moet voelen, daarna weet je bij je eigen paard ook hoe nageeflijkheid en verzameling aanvoelt. Ik herinner me dat ik me toen héél nederig voelde en besefte dat ik nog heel veel te leren had... ben er hard mee aan de gang, zonder trucs... maar het is zeer de moeite waard.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:17

Ik heb het heeel vroeger ook op de kneepjes manier geleerd, weet nu gelukkig beter. Goede instructie is moeilijk te vinden idd.

Zonder trucs en hulpmiddelen!!! Duurt misschien iets langer, maar het resultaat is 100 beter... En dat instructie internationaal rijdt zegt (helaas) echt helamaal niets!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:06

Trucjes en snelle schijn-oplossingen lijken op korte termijn te werken, verslechteren alleen vaak de zaken op de lange termijn. En dan te bedenken dat een paard maar 1 rug en 1 nek heeft... vind ik het heel oneerlijk om met allerlei trucjes naar een bepaald plaatje toe te werken. Het plaatje is namelijk niet waar het om gaat, het gaat erom hoe het paard zijn lijf gebruikt. En dat resulteert dan in een plaatje, maar die twee plaatjes verschillen op essentiële punten!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:11

[quote="Yamcha
[/quote] Echt goede instructeurs zijn op een hand te tellen vaak, de meesten zijn bang om klanten kwijt te raken... maar een echt goede instructeur laat jou soms ook op heel goede paarden rijden, zodat je weet wat je moet voelen, daarna weet je bij je eigen paard ook hoe nageeflijkheid en verzameling aanvoelt. Ik herinner me dat ik me toen héél nederig voelde en besefte dat ik nog heel veel te leren had... ben er hard mee aan de gang, zonder trucs... maar het is zeer de moeite waard.
[/quote]
Ik zie het vaak om me heen, meiden die bij iemand lessen omdat anderen zeggen dat ze zo goed is. En dan praat ik over mensen die zelf lichte tour gereden hebben enzo. Ik ben een tijdje terug naar een les van een vriendin gaan kijken die bij zo iemand lest, en eerlijk gezegd zou ik daar nog niet voor niks willen lessen..... Paard loopt harstikke op de voorhand, de ruiter laat de teugels steeds langer worden zonder dat er iets van gezegd wordt en uiteindelijk wordt er zelfs een slofteugel aangehanden !!!! Heel triest allemaal als je zoiets ziet. En dat noemt zich dan een goede instructrice..... Aan de basis werd helemaal niet gewerkt, terwijl ik dit gewoon het belangrijkste vind!! Zonder basis komt er helemaal niks, dan zie je idd dat ze helemaal in de krul worden gereden, en als je zo'n paard dan na een jaar terugziet, zit er helemaal geen gangwerk meer onder!! ZONDE!!!

Nynk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:13

HeJj ik heb zelf een schet ik rij niet aan de teugel,,maar ik weet precies hoe het moet.. je moet je buiten hand tegen de manen aan leggen
en spelen met de teugels en met de binnenhand moet je iets losser laten dan gewoon,,niet alsje superr drukke pony hebt maar dan ook spelen met de teugel

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:18

Wat ik krijg geleerd van mijn instructeur is dat ik mijn merrie van achter moet oprijden, zodat van achter vlug wordt en haar dan van voren los maken, het is niet gemakkelijk en kost veel geduld en moeite maar als ze dat eenmaal snappen heb je ze er ook goed aan, ik vind beetje moeilijk op zo te vertellen. Hij is vrij bekend rijd hoger niveau en rijdt ook een aantal bekende dekhengsten heeft hier wel verstand van.
Het is jammer dat veel mensen denken dat aan de teugel rijden inhoud in de krul rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:22

Ik snap precies wat je bedoelt, dat is namelijk wat ik in een paar posts eerder ook probeerde uit te leggen. Ik ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:36

MontyRulezz schreef:
Yamcha schreef:
Echt goede instructeurs zijn op een hand te tellen vaak, de meesten zijn bang om klanten kwijt te raken... maar een echt goede instructeur laat jou soms ook op heel goede paarden rijden, zodat je weet wat je moet voelen, daarna weet je bij je eigen paard ook hoe nageeflijkheid en verzameling aanvoelt. Ik herinner me dat ik me toen héél nederig voelde en besefte dat ik nog heel veel te leren had... ben er hard mee aan de gang, zonder trucs... maar het is zeer de moeite waard.

Ik zie het vaak om me heen, meiden die bij iemand lessen omdat anderen zeggen dat ze zo goed is. En dan praat ik over mensen die zelf lichte tour gereden hebben enzo. Ik ben een tijdje terug naar een les van een vriendin gaan kijken die bij zo iemand lest, en eerlijk gezegd zou ik daar nog niet voor niks willen lessen..... Paard loopt harstikke op de voorhand, de ruiter laat de teugels steeds langer worden zonder dat er iets van gezegd wordt en uiteindelijk wordt er zelfs een slofteugel aangehanden !!!! Heel triest allemaal als je zoiets ziet. En dat noemt zich dan een goede instructrice..... Aan de basis werd helemaal niet gewerkt, terwijl ik dit gewoon het belangrijkste vind!! Zonder basis komt er helemaal niks, dan zie je idd dat ze helemaal in de krul worden gereden, en als je zo'n paard dan na een jaar terugziet, zit er helemaal geen gangwerk meer onder!! ZONDE!!!

Ja het is doodzonde... mensen vergeten vaak dat iemand die goed kan rijden, niet altijd les kan geven. Iemand die les geeft, moet wel kunnen rijden, maar andersom gaat het niet op. Ik zou geen les willen hebben van Anky, bijvoorbeeld. Ze kan heel goed rijden, maar ze kan niet uitleggen wat ze doet, althans niet op een manier die iemand begrijpt. Ze kan ook niet laten zien, hoe ze het doet, en ze heeft geen kaas gegeten van pedagogiek, en educatie. Maar ze kan heel goed rijden.
Maar ik heb een instructrice die nooit wedstrijden rijdt. Ze heeft het wel gedaan, maar ik zou niet weten op wat voor niveau ze eigenlijk rijdt, iets na de Z, dat weet ik wel... maar bij haar interesseert het me niet, zo kan me namelijk zo goed motiveren en enthousiast maken, ze kan zo goed uitleggen hoe mijn hulpen op mijn paard overkomen, en als ik het uit haar woorden niet begrijp, stapt ze op het paard en laat ze zien wat ze bedoelt. En ze laat mij soms op haar paard rijden, om te laten voelen wat ze bedoelt. Daar leer je sowieso al twee dingen van: het ligt niet aan het paard, want hij kan het bij haar wel... verdorie, zo voelt het dus! Hoe breng ik dat nu weer over op mijn paard? Daar leert een mens een heleboel van. Deze mens heeft vooral geleerd dat de paarden het soms beter snappen als zijzelf, en zal daarom nooit meer een paard dom noemen...
*sorry, volgens mij ga ik een beetje offtopic. Mijn volgende post zal weer ontopic zijn, moddies en medebokkers.

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:50

Yamcha schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt, dat is namelijk wat ik in een paar posts eerder ook probeerde uit te leggen. Ik ben het helemaal met je eens!

Bedoelde je wat ik probeerde duidelijk te maken Bloos

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:51

nja het ligt ook vaak aan de de gene die je les geeft die zegt dit die doet het zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:02

Tuusi_Minion schreef:
Yamcha schreef:

Bedoelde je wat ik probeerde duidelijk te maken Bloos

Haha! Haha! Haha! idd, dat bedoelde ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:04

amosje schreef:
nja het ligt ook vaak aan de de gene die je les geeft die zegt dit die doet het zo...
Daarom moet je ook kritisch zijn van wie je les krijgt. Ga eens rondvragen, kijk mee met lessen, neem iemand mee die er verstand van heeft... dan kom je heus aan een goede instructeur... en goede instructie hoeft niet gelijk heel duur te zijn, hoor!

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:11

ik heb een tijdje geleden les gehad en gewoon goed voorwaarts en ontspannen gereden en wat denk je.. ze liep aan de teugel!! het was wel maar voor 5 minuten ofzo, maar ik was dolgelukkig.. Het was fijn en ik ben metteen gestopt met dingen als spelen met de teugels enz. Ik heb het nu zelf ervaren en weet dat het zo beter gaat!! Normaal zit ze alleenmaar te stressen en haar hoofd in de lucht te gooien, vooral bij de overgangen.. Nu ging het helemaal goed, en weet ik dat het anders kan!!

Yamcha ik ben helemaal voor je metode, het werkt heel erg goed!! Ik ben nu zelf helemaal gestopt met spelen met de teugels en terughouden en drijven tegelijk.. Het was namelijk allemaal nutteloos. Ze liep af en toe met haar hoofd gebogen maar je voelde niks.. De laatste keer is het me niet nog een keer gelukt, maar ik ga er hard aan werken!! Ja Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:17

is ook logisch he, hoe kun je ontspannen als er iemand constant in je mond zit te rommelen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:15

Felisie schreef:
ik heb een tijdje geleden les gehad en gewoon goed voorwaarts en ontspannen gereden en wat denk je.. ze liep aan de teugel!! het was wel maar voor 5 minuten ofzo, maar ik was dolgelukkig.. Het was fijn en ik ben metteen gestopt met dingen als spelen met de teugels enz. Ik heb het nu zelf ervaren en weet dat het zo beter gaat!! Normaal zit ze alleenmaar te stressen en haar hoofd in de lucht te gooien, vooral bij de overgangen.. Nu ging het helemaal goed, en weet ik dat het anders kan!!

Yamcha ik ben helemaal voor je metode, het werkt heel erg goed!! Ik ben nu zelf helemaal gestopt met spelen met de teugels en terughouden en drijven tegelijk.. Het was namelijk allemaal nutteloos. Ze liep af en toe met haar hoofd gebogen maar je voelde niks.. De laatste keer is het me niet nog een keer gelukt, maar ik ga er hard aan werken!! Ja Haha!

Kijk, dat is leuk om te horen!!! Supergevoel he, als ie dan echt aan de teugel loopt... en weet je wat het mooiste is? Je paard voelt zich ook super op dat moment!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:13

VValar schreef:
Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.

ik hoef maar 2 ophoudingkjes te maken en hij loopt al goed.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:26

Ik rijd hem van achter naar voren als het ware ( kan het hier niet zo goed uitleggen )
maar ik maak altijd eerst veel overgangen zodat ie goed op mijn been reageert
en figuren rijden enzoo ( volte openen en sluiten helpt bij mij ook heel goed! )
en dan op een keer als die lekker '' wakker '' is, hem benen geven en een beetje tegenhouden
als het ware met de teugels ( niet trekken! ) en dan gaat ie zoals mijn instructrice dat altijd
zegt echt '' marcheren '' Clown Knipoog
Dan word ie nageeflijk en komt hij vanzelf '' aan de teugel ''.
Haha!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:28

_Rapido_ schreef:
Ik rijd hem van achter naar voren als het ware ( kan het hier niet zo goed uitleggen )
maar ik maak altijd eerst veel overgangen zodat ie goed op mijn been reageert
en figuren rijden enzoo ( volte openen en sluiten helpt bij mij ook heel goed! )
en dan op een keer als die lekker '' wakker '' is, hem benen geven en een beetje tegenhouden
als het ware met de teugels ( niet trekken! )
en dan gaat ie zoals mijn instructrice dat altijd
zegt echt '' marcheren '' Clown Knipoog
Dan word ie nageeflijk en komt hij vanzelf '' aan de teugel ''.
Haha!

Ik bedoelde eigenlijk meer druk geven op de teugel Bloos maar niet dat je het bit uit zijn mond rukt hoor! Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:37

Nadat 't paard eerst goed losgestapt is, teugels op maat, goed bezig houden met veel figuren en later ook (schijn)overgangen (ook handig om wat meer impuls te krijgen mocht dat er nog niet zo zijn).
In stap en galop beweegt mijn hand mee met de mond, in draf houdt ik mijn handen op de plaats (hoewel dit me nog niet altijd goed lukt, soms bewegen ze stiekem mee met het lichtrijden als ik even niet oplet Nagelbijten / Gniffelen ) en verder bewegen ze netjes mee met het paard (bijv. met figuren etc.). Zo weinig mogelijk gepruts met de mond en veel vanuit je zit en benen rijden. Eventueel wel een keer na het drijven direct een kleine ophouding om te kijken of (en hoe) het paard daarop wilt reageren, maar over het algemeen gewoon door veel aan het werk te zetten en met een stille hand te rijden.
En nee, ik zal heus niet ieder paard direct mooi nageeflijk krijgen. (Geen enkel paard direct, natuurlijk Haha! ). Maar als er een paard onder mij nageeflijk loopt.. dan is het wel echt nageeflijk en niet gespannen opgekruld of uit ellende maar met een gebogen halsje.

Kneepjes en spelen met de teugels en dat soort dingen zie ik totaal het nut niet van in. Toeschouwers zullen zien dat het paard mooi zijn hoofd en nek buigt dan, maar voor mensen die wat meer naar achter lopen en het hele paard zien.. is het plaatje vaak ieeets minder mooi Haha! Haha! Bovendien, hoe verwacht je nou van een paard dat hij zich in de kaak (en nek, en rug) kan ontspannen als het stuk ijzer in z'n mond steeds beweegt, heen-en-weer getrokken wordt ('spelen' en 'kneepjes' zijn vaak al centimeterwerk, en dan beweegt het bit dus door de mond, ja) en dat soort ongein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:31

Inderdaad, kneepjes en spelen valt voor mij altijd onder trucjes, en je krijgt een paard niet nageeflijk door trucs, wel door correct rijden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:08

Ik gebruik wel eenklein kneepje om mijn paard te vertellen dat we gaan uitstrekken. Dit werkt echt super, ik krijg veel sneller meer reactie... Maar dat valt toch onder het maken van een ophouding?

Helaas zie je veel mensen continu kneepjes geven, spelen (zagen) en iedere pas een schop met het been geven. Je krijgt zo´n onrustig beeld daarvan...