Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:37

Ach, ik vind dit echt niet kunnen, arm beest.
Een jong paard moet nog een goed evenwicht vinden, daar is geduld bij nodig, en natuurlijk
zijn er mensen die het geduld niet hebben, en het paard moet meteen nagevelijk zijn, en hij moet gevoelig zijn, en op kleine hulpjes reageren.. Waar zijn ze mee bezig? Het verkl*te van een paard, zodat hij vroeg versleten is? Nou, als dat is wat ze willen; koop dan een houten paard, een paard is toch een levend dier, met gevoel. En daar denken sommige mensen gewoon niet aan..
Mensen, waarom koop je een jong paard als hij al een volleerd wedstrijd paard moet zijn, of al nagevelijk enzo. Je wilt je paard toch nagevelijk hebben, omdat hij dan ontspant? Ja, moet je vooral een Slof gebruiken. Want dan dwing je het paard, en als het paard gedwongen word, denk je dan echt nog dat hij gaat onspannen? Vergeet het..

Kort samen gevat; Koop dan gewoon een volleerd paard, dan heb je je slof ook niet nodig.
Neem een jong paard als je het geduld en de ervaring er voor hebt. Wat vele niet hebben Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:41

volbloed6 schreef:
maikeltje schreef:
Volbloed6, als mijn jonge paard vervelend gaat lopen doen en gaat uitproberen(wat jonge paarden nu eenmaal doen, dan los ik dat niet op door lief tegen hem te praten hoor. Dat los ik op door hem duidelijk te vertellen dat ongewenst gedrag niet is toegestaan, daarvoor heb ik soms een hulpmiddel nodig. Als jij alles kunt oplossen zonder enig hulpmiddel, dan ben ik heeel benieuwd naar die methode van je. Hoe los jij het op als een (jong) paard begint te rennen en je kunt hem op je zit niet terugrijden? En hij reageert ook niet op je stem en heeft gewoon zin een een potje hardlopen? Laat je hem dan begaan of leer je hem dat dat niet getolereerd wordt? Ik zet 'm dan een keer op z'n nummer, zo'n gedrag wil ik hem nl meteen afleren.

Ik rijd bij Antoine de bodt. Ik zou zeggen kom een keer kijken. Hij heeft mijn volbloed ook ZONDER slof en hulpmiddelen gereden puur door
Ontspanning
Aanleuning
Recht richten
Verzamelen
Oprichten

Mijn volbloed was zo wild als het maar kon, en slechts 4 jaar toen ik hem kreeg. Paard loopt op hoog niveau en heeft nooit een slofteugel aangehad. Zo kan het dus ook!

Ik rijd op op de manier van AdB Knipoog
Doordat paard 4 maanden of langer kreupel was, nu gaat het stuk beter, en nagevelijke komt er aan Knipoog
Waarom trekken, waarom slof, waarom sporen, waarom zoveel leer om het te dwingen?
(dat zinnetje hierboven komt over op mijn hele verhaaltje wat ik net zei Clown )
Lees dat dus maar, daan zie je mijn mening.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:48

Het zal mij een zorg wezen of Renske een slof om Wisteria hangt en haar met sporen rijd.
Ik denk dat Renske heel goed weet waar ze mee bezig is hoor..
Alleen hoop ik niet dat andere mensen met minder ervaring dit als voorbeeld gaan nemen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:59

Maar hoeveel geduld moet je hebben? Wat moet je als een paard aan de hand reageert op druk, dus wijkt voor druk. Maar onder het zadel niet reageert op het been terwijl het aan de longe wel de stemhulpen kent. Ook reageert het paard niet op een zweepje. Ik ben erg benieuwd wat je dan moet? Maanden maar proberen met een paard wat toch niet reageert op been of een paar keer spoortjes omdoen zodat het paard wel reageert?

Ik ben heeel benieuwd Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:08

Als het paard dood voor het been is , is dat een puur rijtechnische probleem is er met drie weken hoopguit al uit, vrij zimpele oplossing voor, en de oplossing is zeer zeker geen spoor

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:18

zolang de slof niet strak zit tenzij hij z'n hoofd hoog in de lucht gooit wat is het probleem bij het gebruik dan

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:21

Ik neem aan van niks, tenminste als een slof goed word gebruikt wat maakt eht dan uit hou oud het paard is.

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:21

MrWilson schreef:
zolang de slof niet strak zit tenzij hij z'n hoofd hoog in de lucht gooit wat is het probleem bij het gebruik dan

Ja ik zie er ook niks verkeerd in hoor !!gr

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:54

Ik ben tegenstander van beide. Slof gaat nog wel mits die goed gebruikt wordt.
een spoortje vind ik áltijd slecht, hoe goed de ruiter ook is. Je legt toch direct een verkeerde basis aan als je begint met sporen. ze moeten reageren zonder sporen. ik gebruik liever een zweepje om bij te tikken achter de kuit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:04

das niet waar karoliefje......... Haha!

althans, ik persoonlijk rij liever met een spoortje omdat je dan heel gericht aanwijzingen kan geven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:19

Ik rijd alle jonge paarden in zonder slof en zonder sporen maar wel met zweep.
Nu staat bij dit meisje de slof vaak niet aan, maar sommige fotos wordt het paard op allen slof gereden.
Nu ben ik persoonlijk van mening dat een slof niet nodig is bij een jong paard ook niet als je hem goed kunt gebruiken. Want in de hand van de meester is de slofteugel niet nodig. Liever dan een gogue ofzo die niet in jouw hand zit dus die je ook niet per ongeluk kunt gebruiken.
En sporen liever niet die paarden moeten leren op de kuit voorwaarts te gaan en als je dan per ongeluk spoor geeft paard schiet naar voren en ruiter schiet terug.

Nee gewoon geduld hebben en met een ervaren paard naar buiten als je toch wilt maar liever als je hem onder controle hebt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:33

Karoliefje_ schreef:
een spoortje vind ik áltijd slecht, hoe goed de ruiter ook is. Je legt toch direct een verkeerde basis aan als je begint met sporen. ze moeten reageren zonder sporen. ik gebruik liever een zweepje om bij te tikken achter de kuit

en wat als het paard dus NIET reageert op en zweep?
Zo eentje heb ik namelijk staan Haha!

Met longeren was ie perfect aan de stemhulpen. Zweep heeft ie nooit ontzag voor gehad dus die optie werkte niet. De combinatie van ik op zn rug en stemhulpen snapte hij niet. Nee, na 6 week nog niet Been reageerde hij niet op, zweep ook niet. Dus spoortje, schop ik mn knol niet verrot en reageerde hij wel op.

Hoe hadden jullie dit dan gedaan?Blijven schoppen terwijl ze toch niet reageren werkt nl niet...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:59

Joscaa schreef:
Ach, ik vind dit echt niet kunnen, arm beest.
Een jong paard moet nog een goed evenwicht vinden, daar is geduld bij nodig, en natuurlijk
zijn er mensen die het geduld niet hebben, en het paard moet meteen nagevelijk zijn, en hij moet gevoelig zijn, en op kleine hulpjes reageren.. Waar zijn ze mee bezig? Het verkl*te van een paard, zodat hij vroeg versleten is? Nou, als dat is wat ze willen; koop dan een houten paard, een paard is toch een levend dier, met gevoel. En daar denken sommige mensen gewoon niet aan..
Mensen, waarom koop je een jong paard als hij al een volleerd wedstrijd paard moet zijn, of al nagevelijk enzo. Je wilt je paard toch nagevelijk hebben, omdat hij dan ontspant? Ja, moet je vooral een Slof gebruiken. Want dan dwing je het paard, en als het paard gedwongen word, denk je dan echt nog dat hij gaat onspannen? Vergeet het..

Kort samen gevat; Koop dan gewoon een volleerd paard, dan heb je je slof ook niet nodig.
Neem een jong paard als je het geduld en de ervaring er voor hebt. Wat vele niet hebben Knipoog

kort samengevat: lees ff het hele topic, er is al meerdere malen uitgelegd+met foto's laten zien dat de slof níet wordt gebruikt
om het paard na te laten geven!
en een jong versleten paard is al helemaal het laatste wat ik wil, omdat ik al 2 afgekeurde sportpaarden heb staan...dus zoals je ook kan lezen gaat dit paard voornamelijk lekker mee naar het bos Knipoog

verder ben ik blij om te lezen dat er toch meer bokkers zijn die een slof niet als martelwerktuig zien maar juist als een nuttige hulpteugel!

nog ff toevoeging, rij nu volledig zonder slof, en heb geen kopstoot meer gehad Haha!
voor mij dus bewezen dat bij goed gebruik een slofteugel wel degelijk iets op kan lossen Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:02

Verschilt per paard. De ene reed ik 2 jaar zonder sporen en bij de andere al de 2 x dat ik erop zat.
Slof is ook per paard verschillend maar alleen voor mijn eigen veiligheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:03

renske............. verschil in ervaring........ kan je mensen niet kwalijk nemen\

sommige mensen hebben gewoon als referentiekader hun enigste eigenste paard of de paarden van de manege.......

en dan kunnen ze zich moeilijk inleven in andere situaties

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:08

Netjs opgelost renske Ja

houttuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:07

je hebt nog al wat over je heen gekregen, volgens mij had je niet van dit soort van reactties verwacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:19

Goofy44 schreef:
Een "verreden paard" heb je in tal van gradaties. Een verpest paard, kan je zonder slof of zeer kort met slof, heel snel duidelijk maken wat de bedoeling van andere oefeningen is. Daar gebruik je de slof even voor. Als je een slof bij een verreden paard ook langer nodig hebt, dan is het paard niet alleen verreden, maar beheerst de ruiter die het paard corrigeert, het corrigeren ook niet. Een slof - als noodrem - dus voor veiligheid van de ruiter en de omgeving, geeft alleen maar aan dat er sprake is van een ernstig probleem, dat opgelost moet worden. De slof lost niets op en voorkomt niets, tenminste als je op een normale manier wilt rijden. Een slof kan je bij een verreden paard voor correctie, even helpen.

Behalve als je paard als jong paard zijnde dóór de slof "verreden" is zoals met de mijne het geval is. Die begint te freaken zodra er ook maar iets dat lijkt op een slofteugel in de buurt komt... Ik ben dan ook (zoals meerdere mensen hier) fel tegen het gebruik van slof bij een jong paard door een onvakkundige ruiter (die de slof in mijn geval dan ook nodig had voor de veiligheid).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:37

houttuin schreef:
je hebt nog al wat over je heen gekregen, volgens mij had je niet van dit soort van reactties verwacht

wat bedoel je hier mee??
kijk eens naar mijn aantal berichten, lijkt me duidelijk dat ik al een aardig tijdje op bokt kom, en dus als geen ander weet hoe bokt reageerd op oa een slof, of te grote mensen op shetjes of op alles wat "zielig" is...
zit overigens ook nog op antwoord te wachten nav mn reactie op je vorige opmerking..

en compleet los van heel bokt, Wis doet het súper!! voor mij dus duidelijk dat ik de goede keuze heb gemaakt door tijdelijk de slof te gebruiken!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:40

KiWiKo schreef:
renske............. verschil in ervaring........ kan je mensen niet kwalijk nemen\

sommige mensen hebben gewoon als referentiekader hun enigste eigenste paard of de paarden van de manege.......

Ik heb ook pas 1 paard zadelmak gemaakt en ingereden voor zover ik in inrijden kan praten bij mn gehandicapte knol Clown Mss heb ik het geluk er gelijk 1 gehad te hebben die in t begin echt niet op mn been reageerde Haha!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:11

Ik vind een slof 9 van de 10 keer niet nodig, ben er ook op tegen,
Maar dat komt omdat de slof ook 9 van de 10 keer wordt gebruikt om het paard in een krul te rijden.

Maar ik begrijp in dit opzicht eigenlijk wel waarom renske dat deed en juist geen martingaal Ja

Ook is de slof er al bij Renske af, dus ja, je ziet het niet vaak, maar eigenlijk is het effectief slofgebruik. Knipoog

Neemt nog steeds niet weg dat ik er op tegen ben Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:17

Splinter schreef:
Ik vind een slof 9 van de 10 keer niet nodig, ben er ook op tegen,
Maar dat komt omdat de slof ook 9 van de 10 keer wordt gebruikt om het paard in een krul te rijden.

Maar ik begrijp in dit opzicht eigenlijk wel waarom renske dat deed en juist geen martingaal Ja

Ook is de slof er al bij Renske af, dus ja, je ziet het niet vaak, maar eigenlijk is het effectief slofgebruik. Knipoog

Neemt nog steeds niet weg dat ik er op tegen ben Haha!

Precies Splinter...... Zo zie ik het ook. Het inmiddels wat meer van het topic gelezen.
Ik vind dat teveel mensen teruggrijpen op allerlei hulpmiddelen. En vaak nog onkundig en onnodig ook.
En paarden 'in de krul' rijden (zeker jonge paarden) daar ben ik al helemaal tegen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:23

Machie schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb ook pas 1 paard zadelmak gemaakt en ingereden voor zover ik in inrijden kan praten bij mn gehandicapte knol Clown Mss heb ik het geluk er gelijk 1 gehad te hebben die in t begin echt niet op mn been reageerde Haha!

Maar misschien lag dat wel niet aan het paard, maar aan de manier waarop hij is ingereden. Ik kan me voorstellen dat paarden in het begin niet op been reageren, omdat ze het verband niet kunnen leggen. Dat moet je ze aanleren, door gebruik van de hulpen die ze al wel kennen ( bijv. stemhulpen, longeerzweep ). Ik heb ook weinig referentiekader op dit punt, ik heb het idee dat Renske altijd goed afweegt waar ze mee bezig is, en blijkbaar heeft het geholpen, dus kan er niet zoveel problemen mee hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:16

Machie schreef:
Karoliefje_ schreef:

en wat als het paard dus NIET reageert op en zweep?
Zo eentje heb ik namelijk staan Haha!

Met longeren was ie perfect aan de stemhulpen. Zweep heeft ie nooit ontzag voor gehad dus die optie werkte niet. De combinatie van ik op zn rug en stemhulpen snapte hij niet. Nee, na 6 week nog niet Been reageerde hij niet op, zweep ook niet. Dus spoortje, schop ik mn knol niet verrot en reageerde hij wel op.

Hoe hadden jullie dit dan gedaan?Blijven schoppen terwijl ze toch niet reageren werkt nl niet...

Dan ben je weer in het uiterste geval, maar de meeste paarden zijn niet zo toch? dan zou ik ook spoortjes omdoen en daarmee rijden. veel keuze heb je niet, maar ik heb het over het gemiddelde dier, je ziet tegenwoordig mensen altijd met sporen rijden 'Ja ik houd mijn been wel stil' Dan nog, moet die inprincipe kunnen reageren zonder, tenzij je bijv een paard hebt als jij. Maar bij horses at work heb ik er overigens nooit commentaar op, het is ieder zijn eigen pakje aan Ja

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:18

Ik heb ook een heel apart paard Knipoog