Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:44

Yamcha..............AMEN

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:46

ja, ik denk dat een paard je wel degelijk in de maling kan nemen Haha! , maar als het iets is wat aan de gang blijft, ga ik wel verder kijken. Ik let ook goed op haar gedrag en daar kan ik wel uit opmaken of ze echt bang voor iets is of dat ze me in de maling neemt.
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 08-11-06 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:51

Citaat:
santos schreef:

Waar, roep ik. Ik heb een heel slim paard, geloof ik. Hij is ontzettend braaf en lief, maar neemt als het effe kan een loopje met je.
Opeens gaan hangen wat ie nooit gedaan heeft. Och, wat zielig. Maar dan nog eens, en nog eens. Na een rotschop niet meer gedaan. Opeens bijten tijdens poetsen, nog nooit gedaan. Goh zou ie wat mankeren? Na 3 keer een enorme oplawaai en niet meer gedaan.
Drammen om de trailer uit te willen, nog nooit gedaan, zou er wat zijn? Na drie keer een rotschop en over.
Hij keert regelmatig huiswaarts met mijn bijrijdster, heeft hij eens bij mij eemaal geprobeerd, maar doet dat niet meer.
Volgens bijrijdster is hij bang voor:vrachtwagens, aanhangwagens en trackers, nu hij is voor de duvel niet bang en vertrekt geen ene spier als er een voorbij komt.
Waar ik zelf het meest tegenaanloop, is de manege lessen. Als we 2 maal een opdracht krijgen om b.v. stil te staan en achteruit te lopen, gaat ie vanzelf de 3e keer stilstaan en achteruit lopen. Terwijl we dan alleen maar stil moesten staan. Ook 2 maal wijken en de derde maal rechtuitlopen over dat zelfde stuk , is voor hem wijken, want dat deden we net ook. Maar goed, dit is meer meedenken als uitproberen misschien.
Ik denk dus, dat hij je in de maling neemt als hij de kans krijgt.




goh, jouw paard en mijn paard zouden familie kunnen zijn
dus ja, ik denk dat een paard je wel degelijk in de maling kan nemen , maar als het iets is wat aan de gang blijft, ga ik wel verder kijken. Ik let ook goed op haar gedrag en daar kan ik wel uit opmaken of ze echt bang voor iets is of dat ze me in de maling neemt.


En na die "rotschoppen" nog niet door dat het dus wel degelijk aangeleerd gedrag is? De dominantie speelt ook een rol. De één vervalt sneller in gewoonte dan de ander. Dat het paard met jouw bijrijdster nog gewoon naar huis keert is omdat hij geen duidelijk signal krijgt het NIET te doen........en hij heeft aangeleerd dat hij dan gewoon lekker naar zn stalletje kan.........

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:04

Elisa2 schreef:
Nee maar je leert het hem ook niet af



nee hij bijt ook niet hard en het is speels dat is ie ook als het weer koud is en ik ga dan zijn benen borstelen dan bijt ie speels richting de borstel soms raakt ie hem en dan is ie overdonderd.

en ik ben blij dat mijn pony nog van die jeugdige trekjes heeft hij is tenslotte al 23 en dan hou ik hem graag jong je gaat een jong paard toch ook niet alles afleren

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:06

Dan neemt-ie je dus niet in de maling. Jij beloont het gedrag door het leuk te vinden, en dus gaat hij ermee door.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:08

ga toch een eind fietsen moet ik hem dan altijd slaan net zo lang tot het een standbeeld wordt......

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:12

Nee, helemaal niet. Slaan is helemaal niet nodig, snapt hij toch niet. Gewoon het gedrag wat je niet wilt hebben, negeren. Dan is het zó afgelopen. Maar goed... als je het leuk vindt, wat is het probleem dan?

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:13

slaan snapt ie niet???????????????? hoef je hem dus ook niks af te leren.......zucht sommig mensen.

Ze snappen heel goed wat slaan betekend

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:20

Nee, dat snappen ze niet. Zeker niet als je het eerst wel hebt goedgevonden. Negeren of duidelijk "nee" zeggen werkt veel beter.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:51

Ik vind dit een leuke topic. Zie hem net pas. Ik denk zelf ook niet dat een paard je bewust in de maling neemt. Maar mijn paard voelt wel heel goed aan wat wel en niet kan. Ik ben zelf niet de grootste held van de dag, gelukkig heb ik dit al een heel eind overwonnen.
Mijn dochter heeft weinig angst op hem. Zij kan overal met hem rijden zonder dat hij wegspurt.
Heel soms schrikt hij weleens, maar dat kan.
Ik zelf durf nog niet goed langs het riet te rijden bij ons in de bak, omdat hij daar het snelst schrikt.
Bij mijn dochter staat hij dan zelfs een hapje riet te eten en met mij springt hij er geregeld van tussen. Dit komt volgens mij omdat ik het eng maak, door mijn spanning en daar reageert hij dan op.

Aan de andere kant vind ik het zelf wel grappig om dingen te vertalen in grapjes uithalen etc., omdat ik weet dat hij dit kan doen, door mijn gedrag. Als ik iets verander doe ik dit door mijn gedrag aan te passen en ik merk dat hij dan mee verandert.

Laatst reed ik door een modderige bak op dat moment reed ik beneden zijn tempo met hem. Was vast niet goed, maar ik vond het op dat moment prima. Dit doet hij nu iedere keer zodra het drassig is.
Ik denk dan nou hij voelt mij goed aan. Als ik dit anders wil, zal ik dat moeten aangeven.

Dus hij kan natuurlijk veel harder lopen, maar ik gaf hem die kans en hij maakte daar dankbaar gebruik van.

Wat ik erg vind is dat er mensen zijn, die het inderdaad ervaren als pesten. Bij ons is er iemand die dit echt denkt en dus heel boos wordt op haar paard, uitschelden en slaan en schoppen is dus voor haar de enige reactie die ze kan bedenken. Ze denkt nooit dat zij zelf weleens de oorzaak kan zijn, voor zijn gedrag. Wij praten daar weleens over met haar, maar dringen nog niet echt door, helaas.'
We hebben haar nog nooit met plezier zien rijden, heel jammer. En heel sneu voor het paard.

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:48

Idd sneu voor het paard... jammer ook dat zij zich niet in het paard kan inleven, jammer dat zij (blijkbaar) niet kritisch genoeg kan zijn naar zichzelf.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:00

zo zeg, wat jammer, ik rijd ALTIJD MET PLEZIER. gelukkig maar.
dus haar paard "neemt haar in de maling"... knipoog Knipoog

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:02

'Gebruikmaken van de situatie' vind ik iets heel anders dan 'in de maling nemen'.

Alles in de natuur neemt instinctief of automatisch de weg van de minste weerstand.

In de uitleg van Yamcha en xyzutu2 kan ik mij heel goed vinden.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:12

Ik heb dit keer niet alle pagina's gelezen omdat ik op pagina 2 iets las waarop ik wil inhaken: een paard dat kreupelheid faket.
Mijn vorige paard heeft zich ooit eens verstapt tijdens het werk. Ik liet hem nog even stappen om te kijken of het vanzelf bijtrok maar nee, dus ik zette hem terug weg. Hij ging iedere dag gewoon lekker op de wei, ik spoot hem regelmatig af en verder poetste ik wat maar het werd maar niet beter, integendeel. Mijn paard liep na een paar dagen echt hinkend. Ik besloot het nog een paar dagen aan te kijken en wou dan de DA bellen om hem na te laten kijken.
De dag voor ik de DA wilde bellen kwam ik langs de andere kant naar stal gefietst. De weiden lagen achter de stallen en daarlangs liep een boerenweggetje waar ik over kwam. Wat schetst mijn verbazing als ik mijn paard in volle galop door de wei zie denderen, bokkend en wel? Terwijl hij galoppeert, ziet hij mij aan komen fietsen, gaat gelijk op de rem (met ik zweer het: een heel betrapt koppie!) en hinkelt verder op drie benen als het meest kreupele paard ter wereld.
Ik heb hem opgezadeld, ben er op gestapt, paard liep niet meer kreupel en heeft ook nooit meer kreupel gestaan daarna.
Dit lijkt me toch echt verdacht veel op foppen: hij wist imo prima dat kreupel zijn hetzelfde betekende als niet werken en uitgebreid vertroeteld worden.

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:15

Urielle schreef:
Ik heb dit keer niet alle pagina's gelezen omdat ik op pagina 2 iets las waarop ik wil inhaken: een paard dat kreupelheid faket.
Mijn vorige paard heeft zich ooit eens verstapt tijdens het werk. Ik liet hem nog even stappen om te kijken of het vanzelf bijtrok maar nee, dus ik zette hem terug weg. Hij ging iedere dag gewoon lekker op de wei, ik spoot hem regelmatig af en verder poetste ik wat maar het werd maar niet beter, integendeel. Mijn paard liep na een paar dagen echt hinkend. Ik besloot het nog een paar dagen aan te kijken en wou dan de DA bellen om hem na te laten kijken.
De dag voor ik de DA wilde bellen kwam ik langs de andere kant naar stal gefietst. De weiden lagen achter de stallen en daarlangs liep een boerenweggetje waar ik over kwam. Wat schetst mijn verbazing als ik mijn paard in volle galop door de wei zie denderen, bokkend en wel? Terwijl hij galoppeert, ziet hij mij aan komen fietsen, gaat gelijk op de rem (met ik zweer het: een heel betrapt koppie!) en hinkelt verder op drie benen als het meest kreupele paard ter wereld.
Ik heb hem opgezadeld, ben er op gestapt, paard liep niet meer kreupel en heeft ook nooit meer kreupel gestaan daarna.
Dit lijkt me toch echt verdacht veel op foppen: hij wist imo prima dat kreupel zijn hetzelfde betekende als niet werken en uitgebreid vertroeteld worden.


ik heb ook wel s zoietsd gehoord over n paard die in de bak net deed of ze kreupel was maar zodra je uit de bak ging en naar buiten ging liep ze goed..

mijn vorige pony ging bokken in de bak tot ik er af lag en dat deed ze buiten niet was t t braafste ponytje die ik kende haha ja foppen en faken kan n paard wel

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 22:25

@ Urielle: het is dus AANGELEERD GEDRAG; hij kan jou niet in de maling nemen, hij heeft wel begrepen dat bij die situatie JIJ er op een bepaalde manier reageert.

In de maling nemen is een MENSELIJK gevoel wat we aan het paard toeschrijven

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:28

Klopt Vincenza, maar iemand (weet niet meer wie) schreef dat een paard kreupelheid niet KAN faken, en bij dit paard kan ik me niet bedenken wat er gezondheidshalve mis was waardoor hij op het moment dat hij niet gezien wordt volop speelt en galoppeert en als er mensen bij zijn op drie benen ging lopen.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 22:39

@ Urielle: ik vind dat ook een hele moeilijke, moet ik zeggen hoor.

mijn paarden hebben het nog nooit gedaan iig

die staan al te trappelen wie er eerst mag en dan maken ze er ruzie over... Haha! waar ik dan niet op in ga anders nemen ze me de volgende keer i d maling haha Clown

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:59

je in de maling nemen, of maling aan je hebben, zijn toch wel 2 verschillende dingen. En ik denk dat het laatste wel voorkomt... Dat is meer uitproberen.

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:13

Zeer wijs gesproken...

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:08

Een paard kan je best in de maling nemen. Maar niet in de zin van: ''laat ik mijn baas plagen'' maar meer in de zin van : '' ik vindt dit vervelend en hoe kan ik er onderuit zodat het geen pijn meer doet''
Dat laatste zie je veel. Te veel. Zere rugen en scheve paarden zijn het gevolg.

nodenka

Berichten: 568
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:54

Citaat:
ik heb ook wel s zoietsd gehoord over n paard die in de bak net deed of ze kreupel was maar zodra je uit de bak ging en naar buiten ging liep ze goed..



Er zijn paarden die in de bak kreupel lopen en waar buiten niets aan te zien is, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze dit express doen.
Mijn paard heeft een tijdje in de bak slecht gelopen en zodra we naar buiten gingen was er weinig aan de hand, de DA er naar gekeken en er bleek echt iets aan de hand te zijn.
zo zie je maar dat er ook echt iets aan de hand kan zijn.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:33

idd, de bak kan vaak te zwaar zijn, ik heb een paardje (pony eigenlijk) die n onze bak niet zo goed kan draven en mijn paarden mogen van mij geeneens belast galopperen in de bak.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:03

Leuk topic Haha! Ik ga mee met deze uitspraak:

Citaat:
Uit proberen is de ruimte benutten die de ruiter hem geeft


Volgens mij was die van Kwiko? Bloos Wat ik wel merk met mijn paarden dat wanneer iemand anders hun rijd, dus iemand anders dan hun vaste amazone, ze wel laten merken hoe diegene is. Iemand die de nodige ervaring heeft, opstapt en denkt "kom laten we fijn rijden" zie ik altijd goed en fijn de baan doorgaan. Daarintegen als iemand met wat onzekerheid opstapt, zijn mijn paarden er een meester in om gelijk de leiding tenemen. Dan spoor ik een ruiter ook wel eens aan om "te gaan rijden want ze nemen je nu in de maling". Het is dus een stukje onduidelijkheid wat tussen ruiter en paard zit. Om eerlijk te zijn, mijn paarden zijn best slim en soms komen er best grappige dingen uit voort.

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:26

Citaat:
DAT IS NL WAT MET DIT TOPIC HOOP TE BEREIKEN: DAT EEN PAARD JE HELEMAAL NIET IN DE MALING KAN NEMEN doodgewoon omdat dat niet in hun wereld bestaat

je ziet ze elkaar in het koppel/kudde toch ook niet in het ootje nemen of iets bedenken zo van haha straks ga ik die of die merrie eens effe fijn in de maling nemen...



Ben jij een paard? Hoe weet je dan wat ze denken??
Paarden communiceren met ogen, oren (kortom lichaamstaal)
een veulen bijt andere veulens ,een ander veulen steigert tegen een veulen: rangorde? spel?
zo zijn er zoveel dingen!
goed, er zijn "grappen" die je denkt, "nee dat kan m'n paard nooit zelf bedacht hebbe" maar wat ik denk is dat ze het zien!
als 1 paard jou hele tijd wil bijten, en je reageert niet, dat jou paard na het zien vand it, ook probeert, wees daar maar zeker van.

maar om zoals mijn voorbeeld het verstoppen van een snoepje, ja dat "slim"! en dus ook in de maling nemen zoals wij dat zeggen.

dat zelfde paard, loopt weg met een vriendin van me, telkens als ze op haar rijd, en dat op haar oude dagen, maa rbij mij de 1ste 5 minuten, en dan ist van "oh het helpt toch niet" en ze doet normaal...
dat is testen!


ik denk dat hier verschillende dingen door elkaar gehaald worden qua
* uitproberen
* dominatie
* spel
en "in de maling nemen