Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:37

Maakt mij geen fluit uit of er een verschil is tussen inrijden of zadelmak maken. Zo'n lichaam is er nog lang niet klaar voor om erop te zitten. Vind het ook zo typisch, mensen hebben zo'n haast en veel mensen willen wedstrijden rijden terwijl er nog zoveel andere dingen zijn die je kunt doen met je paard, o.a. dapperder maken, gezellig wandelen, je leiderspositie vaststellen etc. (krijgen we dat gemiep ook niet meer van mensen die op wedstrijd hysterisch doen als er toevallig toeschouwers met paraplu's aan de kant staan Knipoog ) Paard: snork, ruiter: schiet op! paard: snork snork snuif ruiter: schup, mep, stel je niet aan, vooruit! paard: snork sprong opzij ruiter (inmiddels over de zeik): DOE DIE PARAPLU WEG, JE ZIET TOCH DAT MN PAARD ER BANG VOOR IS Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:11

Ik ben het echt zó met jou eens gewoon!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:17

Ja gewoon!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:29

Ja gewoon...? Verward

Ik ben er een voorstander van om een paard op 3, of liever nog 4 jarige leeftijd te beleren c.q. zadelmak te maken. Ik leer de 2,5 jarigen alleen wat een dek is, wandelen aan de hand e.d.
Ik ben dan ook geen voorstander van de hengsten verichtings onderzoeken.

Een paard kan nog lang genoeg 'in dienst' van de mensen zijn en ik laat ze liever nog even een jaartje langer in de wei spelen; daar leren ze ook veel van.

Natuurlijk heb ik makkelijk praten; ìk heb zat andere (oudere) paarden om te rijden en heb dus nooit geen haast met beleren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:32

Ik ook hoor. Mijn eigen merrie is ook ruim 3 nu. De jonge paarden die ik reed vroeger, reed ik voor een handelaar. En ach, het was beter dat ik het deed in mijn bedachtzaamheid, dan menig ander. En de dieren hadden er plezier in ook. Het waren stuk voor stuk heel fijne paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:37

Desiree schreef:
Ja gewoon!
Haha! Haha! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:06

[quote="Desiree'']En er zijn wel degelijk jonge kinderen die naar het gymnasium worden gestuurd omdat ze zich vervelen op het niveau van hun leeftijd genoten. Niet ieder kind is hetzelfde, niet ieder jong paard is hetzelfde.
[/quote]

Vindt er toch wel een degelijk verschil zitten tussen het lichamelijk en geestelijk belasten. Vindt dit geen eerlijke vergelijking

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:23

De titel van het topic klopt niet met wat je beschrijft. Als dat wat je beschrijft de trend zou zijn, dan is dat een kwalijke ontwikkeling. Ik kan er geen enkel begrip voor opbrengen, ik begrijp wel waarom het gebeurt. Dat de markt hierom vraagt, is een one-liner die nergens op slaat. Mensen hebben geen geduld, ze willen goedkoop op de eerste rang zitten, een jaartje eerder scheelt toch weer een enorm bedrag aan kosten...... Economische belangen spelen hier de hoofdrol, mogelijk onwetendheid. De geestelijke en lichamelijke belasting van kinderen (mensen) vergelijken met die van een paard, geeft al aan dat men de psyche en het gestel van een paard en de ontwikkeling niet begrijpt. Typisch Nederlandse aanpak, iets anders preken dan doen. Een paard dat je een jaar te vroeg zwaar belast, kan daar de rest van z'n leven last van hebben en daardoor veel problemen geven. Dat is niet leuk voor het paard, niet voor de ruiter of eigenaar en ook niet goed voor het ego. Het paard is uiteindelijk de klos. Paarden doen bijna alles wat je vraagt. We leggen dat uit als fijn en goed. Een paard weet niet wat goed en fout is op voorhand, dat leert het paard wel, alleen is de schade dan al aangericht.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:27

Goofy44 schreef:
De titel van het topic klopt niet met wat je beschrijft. Als dat wat je beschrijft de trend zou zijn, dan is dat een kwalijke ontwikkeling. Ik kan er geen enkel begrip voor opbrengen, ik begrijp wel waarom het gebeurt. Dat de markt hierom vraagt, is een one-liner die nergens op slaat. Mensen hebben geen geduld, ze willen goedkoop op de eerste rang zitten, een jaartje eerder scheelt toch weer een enorm bedrag aan kosten...... Economische belangen spelen hier de hoofdrol, mogelijk onwetendheid. De geestelijke en lichamelijke belasting van kinderen (mensen) vergelijken met die van een paard, geeft al aan dat men de psyche en het gestel van een paard en de ontwikkeling niet begrijpt. Typisch Nederlandse aanpak, iets anders preken dan doen. Een paard dat je een jaar te vroeg zwaar belast, kan daar de rest van z'n leven last van hebben en daardoor veel problemen geven. Dat is niet leuk voor het paard, niet voor de ruiter of eigenaar en ook niet goed voor het ego. Het paard is uiteindelijk de klos. Paarden doen bijna alles wat je vraagt. We leggen dat uit als fijn en goed. Een paard weet niet wat goed en fout is op voorhand, dat leert het paard wel, alleen is de schade dan al aangericht.....
Zeer wijs gesproken weer! Ben het zoals altijd helemaal met jou eens!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:01

Marije1984 schreef:
[

Ik ben er helemaal niet op uit om een paard dat net onder het zadel moet te belasten of het nu 2,5, 3 jaar of 4 is, fysiek of mentaal. Dat maak jij er kennelijk van.

En wat Goofy zegt, daar heb ik nog wat op aan te vullen. Het klopt dat men anders doet dan zegt. Enerzijds moeten paarden in een b proefje nageeflijk zijn, maar anderszijds zijn er juries die zeggen dat de paarden al met de achterhand er onder moeten kunnen. Tegelijkertijd moeten 4 en 5 jarige paarden op de Pavo cup al flink kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Er is toch ook geen haan die daar naar kraait?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:31

Desiree schreef:
Marije1984 schreef:
[

Ik ben er helemaal niet op uit om een paard dat net onder het zadel moet te belasten of het nu 2,5, 3 jaar of 4 is, fysiek of mentaal. Dat maak jij er kennelijk van.

En wat Goofy zegt, daar heb ik nog wat op aan te vullen. Het klopt dat men anders doet dan zegt. Enerzijds moeten paarden in een b proefje nageeflijk zijn, maar anderszijds zijn er juries die zeggen dat de paarden al met de achterhand er onder moeten kunnen. Tegelijkertijd moeten 4 en 5 jarige paarden op de Pavo cup al flink kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Er is toch ook geen haan die daar naar kraait?

Zoiets heet commercie en je leest niet goed. Ik zeg dat ik het geen eerlijke vergelijking vindt die je geeft. Ik zeg niet dta jij je paarden belast op jonge leeftijd dat staat nergens.
Maar jij zegt dus eigenlijk: Als ze op de pavo en de hengsten keuringen zo dom zijn om het geld en de commercie boven het belang van het paard te zetten dan moet iedereen het doen.
Ik denk eerder dat de mensen met paarden zo dom zijn dat voorbeeld te volgen. De uitstervende paarden mensen zullen het wel laten hoor.
Tegenwoordig zijn er mensen met poen die nooit een paard gezien heeft paarden mensen. Dat zijn de boosdoeners, Tja voorbeeld doet helaas volgen goed of slecht......

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:51

Waarom is het altijd gelijk alles of niets. 2,5 jaar en dan erop vind ik gewoon te vroeg. Idem voor longeren.

Persoonlijk vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om er voor de 1e keer op te stappen. Wat niet automatisch wil zeggen dat ze voor die tijd niets hoeven te doen. Er zijn meer dingen die je kunt doen ipv van erop zitten. Grondwerk, enge-dingen-training, aan de lange lijnen, mee als handpaard. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ook daarbij moet uiteraard wel nog steeds gekeken worden naar wat het dier fysiek en mentaal aankan en rustig opbouwen.

Maar het lijkt wel een heleboel mensen niet weten dat er nog een heel scala aan mogelijkheden zijn tussen het paard op het land laten staan en erop gaan zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:43

Inderdaad Freggel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:32

Ben het eens met Freggel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:37

Ik vind zelf 4 jaar weer te laat (op een slungel na)
3 jaar rustig wat beginnen, daar heb ik door de tijd heen nog geen schadelijke gevolgen van gezien, ook niet als ze 10 zijn.

Van een heleboel gefrut tussen door ben ik dus geen voorstander.
Daar wel veel ellende van gezien.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:42

Waarom vind je 4 jaar te laat? Lichamelijk gezien is het alleen maar beter voor het paard. De pony van mijn zusje is ook met 4 jaar ingereden en doet het nu hartstikke goed onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:45

Ow, als je wil wachten mag je van mij wachten tot de 6 Lachen
Ik heb er in die zin geen problemen mee als mensen zo lang willen wachten.

Maar ik vind dat zelf te laat.
Met de 3 gaat prima zonder problemen. Dus waarom dan niet?
En dan ga ik persoonlijk ook graag rustig aan de gang.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:02

tussen de 2.5 en 3jaar juist wel lekker freubelen en aan de hand laten zien,horen en voelen dat er niks aan de hand is en niks eng is,vooral ook leren dat ze dr hoeven laten krabben,aan oren,tanden enz betasten zodat dat ook fijner is voor de hoefsmid en dierenarts als die langskomen.Lekker over straat gaan wandelen en aan het verkeer laten wennen.

Tussen 3 en 3.5 longeren,dan zadeltje erop ,hoofdstelletje erin en daarna paar keer ophangen erop en stappen,drafje en galopje leren aanspringen.
Dan een half jaartje de wei op en dagelijks in de hand houden.

Met 4-4.5j het longeren en rijden oppikken rustig aan opbouwen en doorrijden tot 4-5x per week,dan is er niks aan de hand,zegt mijn ervaring.
Begin je te laat hiermee 5-6j dan zijn ze vaak aan t puberen en is het erg moeilijjk omdat ze dan al zeer sterk zijn,begin je te vroeg dan zijn ze vaak overbelast rond de 5-6jaar en krijg je een stakend paard in de pubertijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:50

Spelenderwijs beginnen met 2,5 vind ik niet zo schadelijk, het gaat er meer om wat je er daarna mee gaat doen. Als je zo'n dier 2 x per week kwartiertje rijdt, gewoon wat stap, draf, galop slijten ze echt niet zo hoor. Vooral niet als je ze dan een zomer wegzet, dan zijn ze vaak hanteerbaarder als dat je ze probeert zadelmak te maken als ze 3,5 of 4 zijn.

Het enigste gevaar zie ik erin als je echt een vervelende 2,5 jarige treft, die zal je dan toch moeten aanpakken en werk moeten geven om hem gehoorzaam te krijgen. En dat is dan eigenlijk teveel op die leeftijd. Maar vaak staan die jonge dieren nog heel open voor invloeden en is de dominantie minder aanwezig als een jaar later.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:18

Ik begin dus ook rond de 2,5 alleen nog niet erop of aan de longe maar andere dingen. Juist om ze al dingen te leren. Ik vind het heerlijk om aan de lange lijnen te werken. Zadelmak kan ook al eerder dan 4 jaar, alleen met ruitermak wacht ik liever tot ze 4 zijn.

Paard laten staan tot zijn 4e en er niets mee doen vind ik ook niet ideaal. Maar voorlopig mag mijn jaarling nog even lekker in de wei staan met zijn vriendjes.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:08

Marije1984 schreef:

Zoiets heet commercie en je leest niet goed. Ik zeg dat ik het geen eerlijke vergelijking vindt die je geeft. Ik zeg niet dta jij je paarden belast op jonge leeftijd dat staat nergens.
Maar jij zegt dus eigenlijk: Als ze op de pavo en de hengsten keuringen zo dom zijn om het geld en de commercie boven het belang van het paard te zetten dan moet iedereen het doen.
Ik denk eerder dat de mensen met paarden zo dom zijn dat voorbeeld te volgen. De uitstervende paarden mensen zullen het wel laten hoor.
Tegenwoordig zijn er mensen met poen die nooit een paard gezien heeft paarden mensen. Dat zijn de boosdoeners, Tja voorbeeld doet helaas volgen goed of slecht......

Ik kan niet voor anderen spreken, slechts voor mezelf! Ik kan bij sommige paarden beginnen op 2,5 jarige leeftijd ZONDER ze te belasten, mentaal of fysiek, wat ook niet met een 4 jarige zou doen die net begint. Ik vind dat je niet al gelijk druk moet leggen op een paard dat helemaal moet beginnen.

Kinderen leren in het begin immers toch ook spelenderwijs, met tekenen en verhaaltjes en zo? Dat moet met paarden ook vind ik.
Ik zeg dus dat het KAN. En al dat commerciele rondom paarden keur ik ook niet goed, maar dat is ook mijn wereld niet en ik zou er niet thuis passen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:53

Bij ons zie je trouwens wel weleens paarden die bij nog net geen 3 de beginselen krijgen... (Dat zijn vaak de grotere dieren met een wat sterker karakter) en daarna weer voor een jaar terug gaan naar het land met leeftijdgenootjes totdat ze 3,5 - 4 zijn, dan gaan ze verder aan het werk.

Op zich te vroeg, toch kan ik me wel in deze manier van inrijden vinden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:53

Ik vind 2,5 jaar echt nog te jong om een paard zadelmak te maken! Je kan dan wel met lichte dingetjes beginnen maar laat het zwaardere lekker totdat ie ouder is

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:54

Er zijn meer mensen met een paard, er zijn minder paardenmensen.

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:56

Laat een paard genieten van zijn jeugd en pubertijd, pas wanneer het dier lichamelijk en geestelijk zover is kan je rustig beginnen met het beleren. 2,5 jaar is misschien eerder, maar echt niet beter; een paard wat beleerd is in de tijd dat het er klaar voor was zal met veel meer overtuiging lopen en lekkerder in zijn vel zitten.

De wereld draait niet alleen om de rechten en wil van de mens, kijk ook eens naar het welzijn van zo'n dier; dan kan je toch wel bedenken dat het beter is om nog even te wachten met het inrijden?