Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:17

Dit vind ik een geval van een amazone die te zwaar is voor haar paard. Wat vinden jullie? Ik vind het totaal plaatje absoluut niet mooi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-09-06 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:18

Maar boshobbelaars zonder les zijn veel slechter dan mensen van 90 kg die wel letten op hoe hun paard loopt.
En de meeste wedstrijd ruiters hebben wel les...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:20

Lennox schreef:
En dan zijn we weer bij waar ik het net over had Haha!. Het heeft inderdaad met lichaamslengte te maken. Anders zouden mensen die over de 1.80 m zijn als snel niet meer kunnen paardrijden als het maximum gewicht dat een paard kan dragen 80 kg is dan kunnen heel veel mensen stoppen met paardrijden.

Maar daar lees je niet goed... Knipoog
Ik heb het over een bepaald type paard. Het type dat zo tussen de 1.65/1.75m ligt... Daar zou ik inderdaad geen kerel van 1.95m opzetten met een gewicht van 90+...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:21

Mag ik geen link plaatsen naar een ander topic?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:21

Amina_ schreef:
Het ligt er allemaal aan HOE je het paard rijdt, iemand die weinig weegt kan serieus tegen de bewegingen zitten, wat veel belastender is dan een zwaarder persoon die goed op zijn paard zit.

Hier ben ik het absoluut mee eens. Ik ben een ruiter met overgewicht. Mijn paard heeft geen last om mij te dragen. Hij is 178 en kwa postuur perfect voor mij. Wat denk je dat Albert Zoer weegt? Piet Raaymakers? Uiteraard is er een grens op welk dier je gaat zitten als je zwaarder bent dan de gemiddelde ruiter. Maar ik ben van mening dat het voor het paard belastender is om een ruiter van 60 kilo te dragen die niet mee is met de beweging, dan een ruiter van 100 kilo maar wel mee met de beweging is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:23

Citaat:
Mag ik geen link plaatsen naar een ander topic?

Niet zonder toestemming van die ruiter.

Maar heb het voor je na gevraagt in het modteam, omdat ik hier niet mag modden.
Dan kan het altijd nog terug als ik verkeerd zit.
Maar ik vind het veel te ver gaan als je zomaar andere voor te dik uit gaat maken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:24

Ik weeg meer dan 80 kg maar minder dan 90kg en ben 1.83 lang. (precies weet ik het niet) en mijn fjordelokus van 1.54 kan mijn prima dragen hoor. Ik heb ook nog 2 KWPNérs gehad een van 1.73 en een van 1.85 en ook geen enkel probleem. Ik krijg ook nooit opmerkingen dat het niet zou kunnen trouwens....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:26

kIk blijf erbij dat er dus een misplaatst schoonheidsideaal wordt voorgeschoteld door de media. Laat ik nu even de discussie over welk gewicht een paard/pony echt maximaal zou kunnen dragen even buitenwege.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:26

ik begrijp het, maar in het topic reageerde TS zelf ook dat ze te zwaar is, maar dat ze denkt dat ze geen belemmering vormt voor het paard. En omdat die discussie daar niet plaats mag vinden in dat topic, omdat het over de foto's gaat, leek het me hier een plek om er verder over te praten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:27

Ik ben ook ruiter met overgwicht, en om eerlijk te zijn, ik zit er zelf enorm veel mee als ik ga rijden. Iedere keer als ik ga rijden of als ik topics zoals deze voorbij zie komen denk ik, ben ik wel goed bezig als ik op die rij, of op die? Kan ik daar wel goed op rijden, is dat wel gezond?

Als het paard waar je op rijdt geen gewichtdrager is, maakt het geen ene bal uit hoe breed of hoe groot hij is. Der zijn paarden van 1.70 die maar heel weinig gewicht kunnen hebben, en pony's van 1.40 die heel wat gewicht kunnen hebben.

Ik vertrouw op mijn instructeur als hij mij ergens op zet, dat hij de gezondheid van het paard voorop zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:28

Dat weet ik wel zeker Mork.

Toen ik ruim onder de BMI zat vonden mensen me mooi slank.
Nu ik schommel tussen net in, net buiten de bovengrens van de BMI vinden mensen me dik.
Toch zit ik nu veel beter bij het gezonde gewicht dan toen.
Dat zegt dus heel wat over hoe mensen (verkeerd) kijken naar lichamen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:29

avanoort schreef:
ik begrijp het, maar in het topic reageerde TS zelf ook dat ze te zwaar is, maar dat ze denkt dat ze geen belemmering vormt voor het paard. En omdat die discussie daar niet plaats mag vinden in dat topic, omdat het over de foto's gaat, leek het me hier een plek om er verder over te praten.

Dan kan TS zelf hier plaatsen Lachen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:29

xx_Horsiex schreef:
Ik ben ook ruiter met overgwicht, en om eerlijk te zijn, ik zit er zelf enorm veel mee als ik ga rijden. Iedere keer als ik ga rijden of als ik topics zoals deze voorbij zie komen denk ik, ben ik wel goed bezig als ik op die rij, of op die? Kan ik daar wel goed op rijden, is dat wel gezond?

Als het paard waar je op rijdt geen gewichtdrager is, maakt het geen ene bal uit hoe breed of hoe groot hij is. Der zijn paarden van 1.70 die maar heel weinig gewicht kunnen hebben, en pony's van 1.40 die heel wat gewicht kunnen hebben.

Ik vertrouw op mijn instructeur als hij mij ergens op zet, dat hij de gezondheid van het paard voorop zet.

lekker blijven rijden!!!!!!!!!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:31

Zoals al eerder is gezegd, het gaat niet alleen om gewicht, maar om lengte vs gewicht. En niet alleen om de stokmaat van het paard, maar zoals gezegd de lengte in de pijp en rug. Dat maakt waarom een IJslandertje veel meer kan dragen dan een KWPN-er van 1.80m.

Ik vind iemand veel te dik als hij/zij niet normaal door kan zitten, omdat hij/zij last heeft van zijn eigen lijf (in dit geval benen). Zo iemand kan gewoon niet goed op zijn kont zitten.
Dressuur is nou eenmaal een sport waar het uiterlijk (van ruiter en paard) behoorlijk mee tellen.

Maar wie ben ik om te zeggen dat deze mensen niet mogen rijden??

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:31

terorita schreef:
xx_Horsiex schreef:

lekker blijven rijden!!!!!!!!!!

Doe ik ook, maar ik zal nooit op een paard of pony stappen waarvan ik denk dat hij me niet kan dragen. Tong uitsteken Alhoewel ik gelukkig nog lang geen 90 weeg.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:33

Precies! Ik merk bij mezelf ook wel eens dat ik het doe hoor? Maar omdat ik zelf ook niet de ideale maten heb, denk ik hier over na. Ik ben altijd doodgegooid met mooie mensen op mooie paarden. Het leek zelfs dat al die mensen voor het mooie alleen al goede punten kregen met proefjes.
Ik werd er kotsmisselijk van!!! Ik heb er zelfs zoveel last van gehad dat ik gewoon met alles wilde stoppen. In mijn omgeving begrepen ze me niet. |Je bent helemaal niet dik na ja een beetje misschien. Nou daar wordt je vrolijk van!
Ik ben gaan afvallen omdat ik er zelf last van ging ondervinden.
Maar soms zijn mensen stevig door een medisvhe oorzaak en dan zelfs hebben mensen vooroordelen.
Nee als stevige ruiter moet je je plekje in de sport en recraetie fanatiek verdedigen, althans dat gevoel geeft het wel bij mensen die ik ken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:33

Alani schreef:
Zoals al eerder is gezegd, het gaat niet alleen om gewicht, maar om lengte vs gewicht. En niet alleen om de stokmaat van het paard, maar zoals gezegd de lengte in de pijp en rug. Dat maakt waarom een IJslandertje veel meer kan dragen dan een KWPN-er van 1.80m.

Ik vind iemand veel te dik als hij/zij niet normaal door kan zitten, omdat hij/zij last heeft van zijn eigen lijf (in dit geval benen). Zo iemand kan gewoon niet goed op zijn kont zitten.
Dressuur is nou eenmaal een sport waar het uiterlijk (van ruiter en paard) behoorlijk mee tellen.

Maar wie ben ik om te zeggen dat deze mensen niet mogen rijden??

En daar kan ik alleen maar dit van zeggen:

Afgod

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:34

Jammer dat het uiterlijk zo mee telt. Maar goed dat begrijp ik ook wel. Ik zie dat zelf ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:36

Mork schreef:
Precies! Ik merk bij mezelf ook wel eens dat ik het doe hoor? Maar omdat ik zelf ook niet de ideale maten heb, denk ik hier over na. Ik ben altijd doodgegooid met mooie mensen op mooie paarden. Het leek zelfs dat al die mensen voor het mooie alleen al goede punten kregen met proefjes.
Ik werd er kotsmisselijk van!!! Ik heb er zelfs zoveel last van gehad dat ik gewoon met alles wilde stoppen. In mijn omgeving begrepen ze me niet. |Je bent helemaal niet dik na ja een beetje misschien. Nou daar wordt je vrolijk van!
Ik ben gaan afvallen omdat ik er zelf last van ging ondervinden.
Maar soms zijn mensen stevig door een medisvhe oorzaak en dan zelfs hebben mensen vooroordelen.
Nee als stevige ruiter moet je je plekje in de sport en recraetie fanatiek verdedigen, althans dat gevoel geeft het wel bij mensen die ik ken.

Ik was om gezondheisredenen zo dun, nu daarom stevig.
Maar erg makkelijk oordelen voor een ander dat je dan af moet vallen...

Ik heb toch de dag van vandaag niet het idee dat mijn paard moeite had met mij en ook niet in de Z.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:39

Houden zo!!! Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:42

runningkawa schreef:
Vergeet niet dat modellen en beroemde tv personen wel wat minder hebben dan maatje 38 Lachen
En daar wil men maar wat graag op lijken.

Op tv lijkt je 5 kg zwaarder.
Ik denk dat het wel mee valt dat 'men' daarop wil lijken. Meestal valt het juist tegen wanneer ze een beroemd persoon in het echt zien.

Sommige mannen zien er 'goed' uit in een film, maar zulke mannetjes in het echt zijn mij veelste dun....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:43

Waarom zijn er dan tegenwoordig zoveel jongeren met eetproblemen?

En idd, op tv zie je er 5 kg zwaarder uit, kun je nagaan hoe eng dun sommige zijn.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:44

veels te dun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:47

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:48

Nou hier wil ik ook wel op reageren. Ik ben ook een ruiter met overgewicht, mijn BMI geeft obesitas aan en ik moet (ben er ook mee bezig) ongeveer 30 kg afvallen... Ik heb maat 46 (zit bijna weer op de 44) en zal echt nooit van mn leven in maatje 38 passen, gewoon omdat mijn figuur daar niet voor gemaakt is. Mag ik dan geen wedstrijden gaan rijden? (naast het feit dat ik geen eigen paard heb en dus echt niet op een paard zal rijden zoals beschreven)...

Toch heb ik het nog helemaal niet meegemaakt dat ik een paard heb gehinderd in het rijden, ik heb ook wedstrijden gesprongen. Ik ben soepel genoeg om zonder krukje op te stijgen en ik kan ook gewoon doorzitten zonder te bonken in het zadel. Heel veel mensen schrikken als ze horen dat ik 30 kg moet afvallen, "zoveel is toch helemaal niet nodig"? Je kunt dus echt heel moeilijk inschatten hoeveel iemand weegt en ik denk dat je je er heel snel in vergist. Maar ik rij met zoveel plezier en het is voor mij mijn ontspanning, dat ik toch wel blijf rijden. Ik heb nooit gehoord dat ik niet meer op een paard mocht, en ik kan zelf ook wel beoordelen of ik wel of niet op een paard kan rijden.

Vind dat je een paard uit moet kiezen dat bij je past. Maar dat geldt voor iedereen en heeft ook o.a. met karakter te maken. Ik ga voor grote paarden, die vind ik helemaal geweldig, en het staat me nog ook! Ik hou niet van ielige arabiertjes, die vind ik ook te nerveus...