Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Het lijkt tegenwoordig wel een trend je paard te vermenselijken afschuwelijk vind ik dat. broadway schreef:ik kijk anders tegen jouw verhaal aan, ik lees dat deze pony zoveel energie heeft, dat het gevaarlijk werd.....waarom met 5 jaar pas beleerd....hebben ze het eerder geprobeerd en is het daar al fout gegaan??? Hoe ging het longeren met jouw instructrice, kwam er ontspanning of juist meer spanning????Ontelbare keren in het zand gelegen??? Onder toeziend oog van Gert??? Zover mag het dus juist NIET komen!!! Zijn probleem (pony) is de ophoping van energie en het niet/slecht afvloeien, wat ook blijkt in jouw verhaal toen hij even stil gestaan heeft....DAAR ZOU IK MEE BEGONNEN ZIJN, energie eruit halen en leren spanning af te vloeien!!!!!!Logisch dat Gert er wel mee overweg kon,want ik weet nu hoe de eerste keer is gegaan , het paard breken zodat hij niks meer probeert....!!!!Tegen jouw zeggen... domweg doorgaan,hijzelf niet denkend aan wat er fout kan gaan.....het maakt hem weer sterker dat jij zovaak valt, lees zelf maar wat je zegt....je hebt respect voor hem....zittalent en lef....hielp zijn broer jouw ook????Zat er ook een touw om zijn neus????En de zweep(voorwaartse druk)???? Waar bleef de hulp in de vorm van lichaamstaal????Hij kan het dat blijkt, maar het echte probleem werd duidelijk niet verholpen( ophopen van energie en het niet af kunnen vloeien)!
hananya schreef:broadway schreef:ik kijk anders tegen jouw verhaal aan, ik lees dat deze pony zoveel energie heeft, dat het gevaarlijk werd.....waarom met 5 jaar pas beleerd....hebben ze het eerder geprobeerd en is het daar al fout gegaan??? Hoe ging het longeren met jouw instructrice, kwam er ontspanning of juist meer spanning????Ontelbare keren in het zand gelegen??? Onder toeziend oog van Gert??? Zover mag het dus juist NIET komen!!! Zijn probleem (pony) is de ophoping van energie en het niet/slecht afvloeien, wat ook blijkt in jouw verhaal toen hij even stil gestaan heeft....DAAR ZOU IK MEE BEGONNEN ZIJN, energie eruit halen en leren spanning af te vloeien!!!!!!Logisch dat Gert er wel mee overweg kon,want ik weet nu hoe de eerste keer is gegaan , het paard breken zodat hij niks meer probeert....!!!!Tegen jouw zeggen... domweg doorgaan,hijzelf niet denkend aan wat er fout kan gaan.....het maakt hem weer sterker dat jij zovaak valt, lees zelf maar wat je zegt....je hebt respect voor hem....zittalent en lef....hielp zijn broer jouw ook????Zat er ook een touw om zijn neus????En de zweep(voorwaartse druk)???? Waar bleef de hulp in de vorm van lichaamstaal????Hij kan het dat blijkt, maar het echte probleem werd duidelijk niet verholpen( ophopen van energie en het niet af kunnen vloeien)!
Ik snap werkelijk niet dat je zo over iemand kunt oordelen die je niet kent, in wie je je niet verdiept hebt en dat over een meisje en een pony die je niet kent...
En dit is een methode die hij door heel wat jaren heen ontwikkeld heeft en zich keer op keer bewezen heeft. Zo heeft hij honderden paarden succesvol beleerd!
Dat een meisje van 15 dit niet zomaar na doet vind ik niet meer dan normaal...
En hoe menselijk je inderdaad een paard wilt maken: ze zijn het niet! En er zijn gewoon paarden die zich moeilijk/niet door een ruiter te laten berijden....
shan schreef:Jessix schreef:Ben benieuwd naar jullie mening.
Gisteren was ik op Horse Event in Deurne en zag daar Gert van den Hof 2 jonge paarden (zo uit de wei) beleren in een kwartier.
Wat vinden jullie daar nou van? Goed of niet goed?
zoals ik het lees gaat het topic meer over de manier waarop en wat men daarvan vind dan over het feit dat het op een show was, dit is er allemaal later bijgehaald.

Don_Marcello schreef:Op het eerste gezicht en als je zijn commentaar en uitleg er niet bij hoort lijkt het op het ouderwetse rodeo inrijden. Flink laten bokken met een ruiter die toch niet valt totdat het paard opgeeft omdat het niet lukt het gevaar eraf te bokken.
Dit is echter maar een klein aspect, namelijk niet vallen. Dat lijkt me beter dan wel vallen waardoor een paard leert dat als hij bokt, de ruiter eraf valt.
Wat echter nog veel belangrijker is, is dat Gert heel goed aanvoelt wat voor paard hij voor zich heeft, een brutale of juist in bange. Hij past ook zijn aanpak daarop aan.
Daarbij geeft hij hele duidelijke en volgens mij heel correcte hulpen. Die zijn natuurlijk bij een onbeleerd nog erg groot, maar daardoor wel duidelijk voor het paard en hij krijgt er ook reactie op. Beginnen met een duidelijke (te grote) hulp en die steeds kleiner maken lijkt mijn beter dan een kleine hulp geven die niet werkt en dan steeds groter maken tot je wel reactie krijgt want zo maak je een paard ongevoelig voor de hulp.
Overigens zijn het volgens mij meestal geen paarden die ongetraind uit de wei komen, maar veel vaker probleempaarden die al wel gelongeerd zijn maar waar de eigenaar is vastgelopen.
hananya schreef:Die grondman is de eerste paar keren het belangrijkst.
. Een onervaren persoon kan best zelf zijn paard inrijden, mits geholpen door een ervaren en adequaat persoon op de grond. Degene die de eerste 5 keer op het paard stapt hoeft alleen maar niet te storen in de beweging, de rest hangt af van het inzicht van de 'helper'. Ik stap ook écht niet op een jong paard als ik geen vertrouwen heb in de persoon naast mij, of beter gezegd, vertrouwen in het inzicht en de mogelijkheid tot snel en adequaat handelen van die persoon.
. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn eigen manier, en er is er maar eentje geweest die we weg hebben gebracht (reed toendertijd op een dressuurstal). Die merrie was ontzettend kopschuw en enorm vluchterig, daar zou zo veel tijd in gaan zitten dat het niet rendabel zou zijn die zelf te beleren. Dus een maand weggebracht en wát een verbetering zeg! Nog steeds niet blij als je aan d'r hoofd kwam, maar wel vertrouwen en inzet onder het zadel, bleek echt een heel fijn paardje te zijn. hananya schreef:broadway schreef:ik kijk anders tegen jouw verhaal aan, ik lees dat deze pony zoveel energie heeft, dat het gevaarlijk werd.....waarom met 5 jaar pas beleerd....hebben ze het eerder geprobeerd en is het daar al fout gegaan??? Hoe ging het longeren met jouw instructrice, kwam er ontspanning of juist meer spanning????Ontelbare keren in het zand gelegen??? Onder toeziend oog van Gert??? Zover mag het dus juist NIET komen!!! Zijn probleem (pony) is de ophoping van energie en het niet/slecht afvloeien, wat ook blijkt in jouw verhaal toen hij even stil gestaan heeft....DAAR ZOU IK MEE BEGONNEN ZIJN, energie eruit halen en leren spanning af te vloeien!!!!!!Logisch dat Gert er wel mee overweg kon,want ik weet nu hoe de eerste keer is gegaan , het paard breken zodat hij niks meer probeert....!!!!Tegen jouw zeggen... domweg doorgaan,hijzelf niet denkend aan wat er fout kan gaan.....het maakt hem weer sterker dat jij zovaak valt, lees zelf maar wat je zegt....je hebt respect voor hem....zittalent en lef....hielp zijn broer jouw ook????Zat er ook een touw om zijn neus????En de zweep(voorwaartse druk)???? Waar bleef de hulp in de vorm van lichaamstaal????Hij kan het dat blijkt, maar het echte probleem werd duidelijk niet verholpen( ophopen van energie en het niet af kunnen vloeien)!
Ik snap werkelijk niet dat je zo over iemand kunt oordelen die je niet kent, in wie je je niet verdiept hebt en dat over een meisje en een pony die je niet kent...
En dit is een methode die hij door heel wat jaren heen ontwikkeld heeft en zich keer op keer bewezen heeft. Zo heeft hij honderden paarden succesvol beleerd!
Dat een meisje van 15 dit niet zomaar na doet vind ik niet meer dan normaal...
En hoe menselijk je inderdaad een paard wilt maken: ze zijn het niet! En er zijn gewoon paarden die zich moeilijk/niet door een ruiter te laten berijden....
Citaat:Tja het domme publiek vind het leuk..
Waarom een paard breken als het gros van de paarden ook op gewone manier te beleren zijn.
Ik heb hem ook eens aan het werk gezien en vond het totaal niks.
. Maar ik denk dat deze manier voor dominante paarden erg goed werkt, beter dan iemand die er thuis mee aanklungeld er 3 keer afketst en het paard dus laat winnen. Deze dieren moet je overdonderen anders overdonderen ze jou!
.

KiWiKo schreef:heeeei das flauw, je hebt een foto van de mijne gepikt en mij weg gesjopt![]()
zit vast ergens Neostan in
Nee geen Neostan.. maar daar hebben we er wel 1 van..
geweldig
tot nu toe zijn ze allemaal hetzelfde gebleken laat geestelijk volwassen, stout tot ongeveer 7
maar wel heel eerlijk