Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsiej

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:02

ik rij mijn vz fjord ook met sporen. Niet omdat ze niet aan me been is, maar omdat ik het netter vind staan als je je paard een tik met je zweep moet geven ipv een klein tikje met je spoor. Tevens op wedstrijd vind ik dat een stuk netter!
En net zoals Alacairion zei, om je hulp te vervijnen!
Maar als je er mee rijd moet je er wel mee kunnen rijden. Niet van die manege meiden die sporen om doen omdat hun paard sloom is, en dan eens ontzettend gaan tikken ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:43

en op welk niveau rijd je dan om je hulpen te verfijnen? dat hoeft echt pas op hoog niveau omdat de hulpen van meerdere oefeningen dan dicht bij elkaar liggen. En dat is onder de M echt niet nodig, dan hoor je je paard correct te kunnen rijden zonder, kan je dat niet vind ik je geen goede ruiter

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:24

ruiters met sporen slecht?? echt onzin. Ruiters met sporen die er onkundig mee omgaan: dat is zeker slecht.

Ik vind ook dat je sporen pas nodig hebt op het moment dat jeje hulpen gaat verfijnen. TOCH en nu zullen velen tegen mij keren vind ik dat sporen (als je een stille beenligging hebt) een deel zijn van een ruiter outfit...ik zelf rijd trouwens niet met sporen hoor, puur omdat ik die nog niet verdien. Ik heb ze wel eens om als mijn paard hengstig is, omdat ze mijn kuithulp en een tikje met de zweet dan als een " genot" ervaart en een prikje met de spoor de enige manier is waar ze normaal op reageert. Voor de rest ben ik daar nog niet aan toe.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:46

Cinnepin schreef:
en op welk niveau rijd je dan om je hulpen te verfijnen? dat hoeft echt pas op hoog niveau omdat de hulpen van meerdere oefeningen dan dicht bij elkaar liggen. En dat is onder de M echt niet nodig, dan hoor je je paard correct te kunnen rijden zonder, kan je dat niet vind ik je geen goede ruiter

M-niveau is wel wat meer dan wat extra oefeningetjes. Op het moment dat je verzameling wilt gaan vragen, moet je gewoon heel gedoseerd inkomen. dat kan met sporen beter dan met een vlakke kuit.
Vanaf de M zijn sporen ook verplicht, of nee: in de klasse B en L heb je ontheffing om niet met sporen te rijden (zo heet het officieel). Volgens de FEI en andere hippische organisaties horen sporen nu een maal bij de basisuitrusting van de ruiter.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:51

je mag pas met sporen rijden als je een stille beenligging hebt, en vaak als je bij een rijvereniging rijdt overleg eerst met de instructeur wat hij er van vindt.
sporen zijn er niet voor het excuus mijn paard is niet voorwaarts, hij luisterd niet naar me beenhulp.

sporen zijn er voor om de hulp te verfijnen, een paard moet op een kleine hulp al reageren doet ie dat niet ga dan weer terug naar de basis daar is ergens de fout gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:15

Zelfs het aangalloperen in de B, het wijken in de L, moet allemaal verfijnd worden. Een doel van de dresuur; het zo min mogelijk laten zien van je hulpen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:17

Ik rijd ook met sporen op mijn haflinger.. Rijd bij de KNHS gewoon het B en bij de competitie met M2.
Waarom zou ik in de B dan geen sporen mogen dragen, omdat ik bij voorbaad dan een mindere ruiter zou zijn?

Ik draag ze in de B omdat ik ook wil, dat dan niets of bijna niets te zien is van mijn hulp. Of dat nu voor het wijken, travers, of een volte rijden is.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:20

ik ben het eens met wat velen in dit topic zeggen:
Ruiters met sporen zijn pas slecht als ze er niet mee om weten te gaan.

Ik reed in het begin op Kadanz zonder sporen, want mijn beenligging was niet stil genoeg. Ik rijd nu een jaar met sporen en ik geloof er niet in dat je dan een slechte ruiter bent. Zoals al eerder genoemd, dan zouden de meeste ruiters slechte ruiters zijn. Zolang je weet hoe je ermee omgaat is er niks mis met sporen.....

boldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:38

Het is wel een feit dat er heel makkelijk 'als oplossing' sporen worden gebruikt. Is er een paard niet vooruit te branden, gebruik je toch een paar sporen. Zelf manegepony's en paarden worden gereden door lesklanten met sporen.

Wij hebben een E-pony die voorwaarts genoeg is en ook prima haar oefeningen kan doen maar als mijn 11-jarige dochter er op rijdt wil ze wel eens lanterfanten en b.v. niet willen wijken. De instructrice kwam al snel met de oplossing om met sporen te gaan rijden. Waarom moet ons paardje gestraft gaan worden met sporen terwijl mijn dochter nog geen kracht en overwicht genoeg heeft haar de oefeningen goed te laten doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar met sporen te laten rijden. En dan porren maar zeker.

Ik ben tegen sporen, probeer eerst je paard maar goed zonder sporen te laten lopen. Is een kunst op zich hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:41

wjerdo schreef:
Ik rijd ook met sporen op mijn haflinger.. Rijd bij de KNHS gewoon het B en bij de competitie met M2.
Waarom zou ik in de B dan geen sporen mogen dragen, omdat ik bij voorbaad dan een mindere ruiter zou zijn?

Ik draag ze in de B omdat ik ook wil, dat dan niets of bijna niets te zien is van mijn hulp. Of dat nu voor het wijken, travers, of een volte rijden is.

Amen!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:52

loveomara schreef:
Het is wel een feit dat er heel makkelijk 'als oplossing' sporen worden gebruikt. Is er een paard niet vooruit te branden, gebruik je toch een paar sporen. Zelf manegepony's en paarden worden gereden door lesklanten met sporen.

Wij hebben een E-pony die voorwaarts genoeg is en ook prima haar oefeningen kan doen maar als mijn 11-jarige dochter er op rijdt wil ze wel eens lanterfanten en b.v. niet willen wijken. De instructrice kwam al snel met de oplossing om met sporen te gaan rijden. Waarom moet ons paardje gestraft gaan worden met sporen terwijl mijn dochter nog geen kracht en overwicht genoeg heeft haar de oefeningen goed te laten doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar met sporen te laten rijden. En dan porren maar zeker.

Ik ben tegen sporen, probeer eerst je paard maar goed zonder sporen te laten lopen. Is een kunst op zich hoor!

ben ik inderdaad met je eens Ja
Je ziet inderdaad vaak dat naar sporen gegrepen wordt omdat het paard niet voorwaarts is. Dat is dan vaak alleen maar eigen schuld, niet het paard. Ik heb wel sporen om, maar gebruik je eigenlijk nooit. Kadanz is voorwaarts genoeg van zichzelf, maar ze wil nog wel eens voor mijn binnen been wegvallen of zo. als mijn kuit dan nie voor oplossing zorgt druk ik de spoor lichtjes aan. Dat hoef ik maar een keer te doen en de boodschap is duidelijk.

Ik ben ook verschrikkelijk tegen porren, ruiters die dat doen zijn wel slechte ruiters. Hun paarden lopen netjes, maar zodra je de sporen eraf zou halen lopen ze voor geen meter meer.....

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:02

weer zo'n leuke discussie. mijn mening. als je spoortjes gebruikt om dat je paard langzaam is ozo ben je niet zo slim bezig vind ik. je paard raakt er aan gewend en je zult naar steeds grovere sporen moeten grijpen voor het zelfde resultaat. sporen gebruiken om je hulpen te verfijnen niks mis mee. ik rijdt af en toe met sporen om soms net dat extra te krijgen van mn pony. dus nee je bent geen slechte ruiter met sporen. maar je hebt wel ruiters die sporen slecht gebruiken.

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:09

neetje86 schreef:
weer zo'n leuke discussie. mijn mening. als je spoortjes gebruikt om dat je paard langzaam is ozo ben je niet zo slim bezig vind ik. je paard raakt er aan gewend en je zult naar steeds grovere sporen moeten grijpen voor het zelfde resultaat. sporen gebruiken om je hulpen te verfijnen niks mis mee. ik rijdt af en toe met sporen om soms net dat extra te krijgen van mn pony. dus nee je bent geen slechte ruiter met sporen. maar je hebt wel ruiters die sporen slecht gebruiken.

AMEN!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:02

Kandanz, ik heb geschreven op de LK en daar werd een M2 amazone uit de ring gestuurd omdat het paard door was.. Zij mocht haar proef van de juri niet meer afmaken! En hier ben ik het dus mee eens.

Ik ben een amazone die idd altijd met een spoor rijdt, maar ik vind wel dat ik met een spoor kan rijden, kinderen kunnen zo op mijn paarden weg rijden zonder spoortje en met een stuk minder kracht dan wat ik heb in mijn benen en ze lopen dan gewoon (y).
Wil alleen maar zeggen dat een ruiter die misschien in de sport niet hoger dan een L niveau rijdt niet per defenitie een slechtere ruiter is.. Heb slechtere gezien in het Z....

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:07

ik rijd eigenlijk bijan nooit met sporen, en ik vind dat je het principe "met sporen rijden is slecht" niet kunt vastleggen.
Mijn ruin is soms absoluut niet aan het been, rent hij weg, en andere grappen, dit is mooi op te vangen met sporen, als het weer goed gaat, rijd ik niet meer met ze, zo net mijn merrie, als ze hengstig is, is ze niet vooruit te branden, ze is vroeger heel hard voor de kar geslagen met de zweep(vandaar die 11 striemen in haar billen) dat als ik de zweep erbij pak, ze een angstaanval ongeveer krijg, met sporen is dit niet zo, en dan kan ik haar lekkerder rijden, bij sommige hengstigheden is dit niet nodig, bij sommige wel Knipoog
ik heb wel eens een ruiter gezien die de sporen zo in het paard zette dat het open wonden had in zijn buik, dan doe je toch écht iets goed fout!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:19

hihi de LK is de Limburgse Kampioenschappen..

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:56

Wat een onzin zeg! 'Ruiters met sporen zijn slecht.' Ben het er echt níét mee eens.
Tornado rijd ik ook met sporen, niet omdat hij anders niet 'actief' genoeg is, of niet naar mijn beenhulp luistert, maar gewoon om de hulpen te verfijnen. Bij dressuur moet je de hulpen bijna tot niet zien. Oké als je je paard ermee verpest, en alleen maar hard aan het schoppen bent, en iedere maand scherpere sporen nodig hebt, nee dan ben je niet goed bezig met je sporen. Maar over het algemeen gebruiken de ruiters/amazone's hun sporen om hun hulpen te verfijnen, en niet om het paard extra voorwaarts te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:10

ik rijd mijn paard zonder sporen en ook dan zie je niet altijd goed mijn hulpen hoor. Ze is gewoon goed aan het been! Ik vind het echt onzin om in de b er een spoor om te hangen. Je moet je paard ook goed aan het lopen hebben zonder spoor. Zeker op dat niveau

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:42

dus grand prix ruiters zijn daarom ineens slecht?

mensen die sporen VERKEERD gebruiken zijn ''slecht'',als je sporen consequent en wanneer het nodig is gebruikt is er niks aan de hand.

en je paard kan zonder sporen ook wel aan het been zijn maar met sporen kun je je hulpen verfijnen.en je kunt je paard scherper maken op je hulpen.en zie dat liever al in de B dan pas op M niveau...

WendyenMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:38

ik vind sporen absoluut niet slecht, ik gebruik ze eigenlijk altijd.. ligt er natuurlijk aan op welke pony ik zit.. als ik op een heet beest zit, ga ik echt geen sporen om doen.. maar ik spring in de klasse L en ik heb die sporen gewoon echt nodig, want anders is Milan niet voorruit te branden.. ze is gewoon niet zo snel meer.. dus ik vind het absolute onzin als je zegt dat ruiters met sporen slecht zijn.. geldt natuurlijk niet voor mensen die "scherpe" sporen gebruiken en die te overmatig gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:38

wendyenmilan, dat is dus ene geval van sporen niet goed gebruiken vind ik. Ze zijn er niet voor om je paard voorwaarts te houden. Dan doe je toch iets niet goed

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:53

Marije112 schreef:
Ik had net weer een geweldige discussie met m'n moeder..
We zaten zo internationaal springen op de tv te kijken, en toen kwam 't onderwerp sporen voorbij..
Mijn moeder begon gelijk van "Alleen slechte ruiters gebruiken sporen" Blablabla..
Ik daar in tegen kwam "Met springen vindt ik het ook niet kunnen, alleen in de hogere dressuur heb je 't gewoon nodig"
En daar kwam ze weer met d'r ditjes en d'r datjes Knipoog ..
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening..

Waarom niet? Omg.
Als je nu een parcours rijdt, ik spreek dan wel over minstens 1m, kan het toch zijn dat je paard bijvoorbeeld een pasje meer wil nemen maar dat het niet gaat en dat jij er hem over wilt. Dan lijkt het me best handig als je een spoortje hebt, om net als in de dressuur, je hulpen te verduidelijken, als je daar je been in zet, zonder spoor, zit je gegarandeerd in de sprong, dat kan ik je verzekeren. Je hebt paarden die van nature liever van te ver springen dan van te dicht, elk paard verschilt natuurlijk maar ik vind dat men niet direct de stelling moet zeggen ' met springen vind ik het niet kunnen '. Spring je trouwens zelf?
Ik gebruik thuis ook geen sporen maar als ik op wedstrijd ga is het voor mij een zekerheid. Zweep is ook handig, maar de moment voor de afzet zijn sporen efficiënter.
En kom nou niet af met jullie pennypraat, leer eerst rijden voordat je een nuttig antwoord geeft.
Bloos

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:01

WendyenMilan schreef:
als ik op een heet beest zit, ga ik echt geen sporen om doen..

Tip: Wil je weten of je sporen correct weet te gebruiken (=ten allen tijden van je paard af weet te houden)?

Doe ze dan JUIST om als je op zo'n heet beest zit Pling

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:13

ruiters met sporen zijn niet slecht! Ruiters die hun sporen verkeerd gebruiken wél!
Mijn pony is goed aan de hulpen, ik rijd alleen op wedstrijd met sporen. Zo kan ik, als het écght nodig is, nét dat beetje extra er uit halen. Is het niet nodig blijven mijn sporen gewoon van zijn buik.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:23

anky van grusven rijdt toch met sporen? maar zij is toch niet slecht?