Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cinnepin schreef:en op welk niveau rijd je dan om je hulpen te verfijnen? dat hoeft echt pas op hoog niveau omdat de hulpen van meerdere oefeningen dan dicht bij elkaar liggen. En dat is onder de M echt niet nodig, dan hoor je je paard correct te kunnen rijden zonder, kan je dat niet vind ik je geen goede ruiter
wjerdo schreef:Ik rijd ook met sporen op mijn haflinger.. Rijd bij de KNHS gewoon het B en bij de competitie met M2.
Waarom zou ik in de B dan geen sporen mogen dragen, omdat ik bij voorbaad dan een mindere ruiter zou zijn?
Ik draag ze in de B omdat ik ook wil, dat dan niets of bijna niets te zien is van mijn hulp. Of dat nu voor het wijken, travers, of een volte rijden is.
loveomara schreef:Het is wel een feit dat er heel makkelijk 'als oplossing' sporen worden gebruikt. Is er een paard niet vooruit te branden, gebruik je toch een paar sporen. Zelf manegepony's en paarden worden gereden door lesklanten met sporen.
Wij hebben een E-pony die voorwaarts genoeg is en ook prima haar oefeningen kan doen maar als mijn 11-jarige dochter er op rijdt wil ze wel eens lanterfanten en b.v. niet willen wijken. De instructrice kwam al snel met de oplossing om met sporen te gaan rijden. Waarom moet ons paardje gestraft gaan worden met sporen terwijl mijn dochter nog geen kracht en overwicht genoeg heeft haar de oefeningen goed te laten doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar met sporen te laten rijden. En dan porren maar zeker.
Ik ben tegen sporen, probeer eerst je paard maar goed zonder sporen te laten lopen. Is een kunst op zich hoor!
neetje86 schreef:weer zo'n leuke discussie. mijn mening. als je spoortjes gebruikt om dat je paard langzaam is ozo ben je niet zo slim bezig vind ik. je paard raakt er aan gewend en je zult naar steeds grovere sporen moeten grijpen voor het zelfde resultaat. sporen gebruiken om je hulpen te verfijnen niks mis mee. ik rijdt af en toe met sporen om soms net dat extra te krijgen van mn pony. dus nee je bent geen slechte ruiter met sporen. maar je hebt wel ruiters die sporen slecht gebruiken.
Marije112 schreef:Ik had net weer een geweldige discussie met m'n moeder..
We zaten zo internationaal springen op de tv te kijken, en toen kwam 't onderwerp sporen voorbij..
Mijn moeder begon gelijk van "Alleen slechte ruiters gebruiken sporen" Blablabla..
Ik daar in tegen kwam "Met springen vindt ik het ook niet kunnen, alleen in de hogere dressuur heb je 't gewoon nodig"
En daar kwam ze weer met d'r ditjes en d'r datjes..
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening..
WendyenMilan schreef:als ik op een heet beest zit, ga ik echt geen sporen om doen..