Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisza

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:42

@ Duncan; Daar zou je nog weleens gelijk in kunnen hebben... alleen met Longeren weet ik t zo net nog niet, want als ik probeer de longeerlijn strak te houden komt ze meteen naar me toe(wat ik niet toe sta) dus wat mij lijkt is dat ze dan wel 'zelfstandig' loopt, of zie ik dat verkeerd??
Denk dat ik wel wat kan vinden in je tips/uitleg...!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:49

DaisyH schreef:
@ Duncan; Daar zou je nog weleens gelijk in kunnen hebben... alleen met Longeren weet ik t zo net nog niet, want als ik probeer de longeerlijn strak te houden komt ze meteen naar me toe(wat ik niet toe sta) dus wat mij lijkt is dat ze dan wel 'zelfstandig' loopt, of zie ik dat verkeerd??
Denk dat ik wel wat kan vinden in je tips/uitleg...!

Idd, met longeren lijkt ze wel zelfstandig te lopen. Al zou ik je alsnog aanraden om eerst op de grond te zorgen dat ze ook in galop gewoon rustig kan galoperen. Als is het alleen dat je ervoor zorgt dat ze het werken gaat associeren met rustig galloperen. En uiteindelijk kan je dat op de grond beter reguleren (zonder aan teugels te gaan sjorren, waardoor je haar ook weer steunt) dan onder hetzadel, mede omdat jij voor haar evenwicht ook een stoorzender bent (en niet alleen jij persoonlijk, maar sowieso, een ruiter op een paardenrug). Dus eerst op de grond evenwicht, dan er op en het evenwicht terugvinden. Ik hoop dat je daar wat aan hebt Lachen

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:10

oke.. ga ik doen! hoop echt dat het effect heeft na een aantal weken.. misch wel maanden oefenen.. uit eindelijk moeten we er wel komen Lachen
en dan heb ik toch nog een ander vraagje.. Ze kan ook niet alleen zijn, in de wei wel, maar op stal, en met een buiten rit niet. meestal ga ik met me vader naar zo'n recreatie meer, en als me vader dan een sprintje trekt en ze heeft het niet meteen in de gaten dan vliegt ze er vandoor om hem in te halen. eventjes is het grappig maar elke x weer is niet leuk meer.. (WEER die galop)

Ga jij door dat gat gaat het paard ook door dat gat.
Het komt er eigenlijk op neer: wat JIJ doet doet het PAARD ook!
wat houd dat precies in?
is ze gewoon gehecht aan gezelschap? bang om achter gelaten te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:42

Het klinkt idd als "verlatingsangst". En daar zou dat racen in de galop voor mijn gevoel ook wel mee te maken kunnen hebben. Zij heeft (in de galop vooral) het gevoel dat jij niet duidelijk genoeg aanwezig bent als kuddeleider, voelt zich dus niet veilig, en gaat dus vluchten. Het hoeft dus niet eens aan jou te liggen.
Als het is wat ik denk zou je dat goed op kunnen lossen met freestyle, dus loswerken, longeren aan de lange lijnen, grondwerk, paniektraining... dan leert jouw paard namelijk dat ze jou in alle gevallen kan vertrouwen, dat ze bij jou altijd veilig is, en zal ze dus geen vluchtgedrag meer vertonen, en is het racen ook afgelopen. Ik denk namelijk niet dat dit een rijtechnisch probleem is. Maar dat geef je zelf ook al aan Knipoog .

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:47

DaisyH schreef:
oke.. ga ik doen! hoop echt dat het effect heeft na een aantal weken.. misch wel maanden oefenen.. uit eindelijk moeten we er wel komen Lachen
en dan heb ik toch nog een ander vraagje.. Ze kan ook niet alleen zijn, in de wei wel, maar op stal, en met een buiten rit niet. meestal ga ik met me vader naar zo'n recreatie meer, en als me vader dan een sprintje trekt en ze heeft het niet meteen in de gaten dan vliegt ze er vandoor om hem in te halen. eventjes is het grappig maar elke x weer is niet leuk meer.. (WEER die galop)

Ga jij door dat gat gaat het paard ook door dat gat.
Het komt er eigenlijk op neer: wat JIJ doet doet het PAARD ook!
wat houd dat precies in?
is ze gewoon gehecht aan gezelschap? bang om achter gelaten te worden?

Ik weet niet of jij een beetje weet hoe een paard zijn natuurlijke gedrag is? hoe een paard in een kudde leeft, hoe dat opgebouwd is ed? Want als ja vandaar uit kijkt, zijn de meeste paarden (ongeveer 99%) geen Alfa, geen leider dus. Die 99% zijn paarden die het liefst gedomineerd worden, sommige in meerdere mate als anderen. Ik vermoed dat jou paardje heel onderdanig is, jou als vertrouwt ziet en je zo dus helemaal het leiderschap toevertrouwd. Blijbaar ben jij voor haar de meest stabiele factor als jullie samen zijn. Maar blijkbaar zijn de paarden die normaal bij haar in de wei staan voor haar veiliger, voelt ze zich daar veiliger bij en blijft ze daar liever dan alleen met jou. Aan jou de taak om haar ervan te overtuigen dat jij óók een heel betrouwbaar persoon bent wat ze veilig kan volgen.

Ieder paard is gehecht aan gezelschap, paarden zijn namelijk gezelschapsdieren, het zijn kuddedieren die echt een maatje nodig hebben. Een paard alleen is bovendien ook ontzettend kwetsbaar voor roofdieren, in onze wereld niet natuurlijk, maar dat begrijpt een paard niet (die angst is instinctmatig). Het is dus helemaal niet vreemd dat ze zo reageerd Lachen

Heb je een foto van je paard? misschien een duidelijke hoofdfoto? Ben er wel nieuwschierig naar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:03

Ben ik helemaal met je eens... het is dus aan jou om te leren "paards" te praten, om dat maatje te worden, die btrouwbare, dominante, veilige kuddeleider.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:08

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:21

DaisyH schreef:
Ja ik weet wel dat het kudde dieren zijn etc.. maar vond het bij haar wel erg veel opvallen... maarja.. als ze in de wei staat en ik roep haar komt ze ook direct.. dat heeft voor mijn gevoel ook wel met vertrouwen temaken, maar misschien toch nog net niet genoeg....

Ik denk dat jou paardje gewoon een heel afhankelijk paard is, wat ontzettend veel steun nodig heeft. Aan jou de taak om haar die steun te bieden, en dan gaat het niet zozeer om vertrouwen, maar om een stabiele factor, die je voor haar moet zijn. En als ze jou als zodanig beschouwd kun je er heel rustig aan gaan werken om haar meer zelfvertrouwen te geven, dat ze van zichzelf wat dapperder word Lachen

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:28

ik gebruik soms een halsverlenger bij het longseren en rijden

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:36

Ik gebruik nooit iets... Nou jah ... Behalve een martingale als ze nogal heet staat (heel weinig)
Onder het longeren gewoon een halster of hoofdstel en een longeerkoord... Meer heeft ze niet nodig Lachen

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:22

Ik heb een jaar en fries voor iemand bijgereden welke in het begin altijd met Thiedeman werd gereden. Mijn ervaring is dat ze daar vreselijk op gaan hangen. Ik ben zelf vrij snel zonder gaan rijden en de eigenaar op den duur ook. Uiteindelijk is hij veel beter gaan lopen!
Nu rijd ik en ouder paard dat vroeger hoog in de dressuur heeft gelopen. Helaas loopt hij heel moeilijk nageeflijk, maar ik denk er niet aan om een hulpteugel te gebruiken, omdat ik weet dat het geen effect heeft. Zo gauw ik die hulpteugel eraf haal loopt hij weer precies hetzelfde als ervoor...
Maargoed, voor andere paarden heeft het wel effect wanneer eens in de week met een hulpteugel wordt getraind, dus ik snap dan heel goed dat je bijv. om de zoveel tijd een elastiek oid
gebruikt.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:24

In bos en op strand vaak martingaal.
Longeren met touwtjes, en verder zonder hulpteugels!

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:59

Die van mij is een beetje te laat geruind en wil nog wel is te sterk worden vooral met de middengalop. In het begin deed ik er 5 min. de slof er aan en was het over maar alleen onder begeleiding van mijn instructrice alleen durfde ik het niet omdat ik gewoon bang was om hem te verpesten.

Een vriendin van mij geloofde het dus niet dat hij zo sterk was en nog hengtenmanieren had/heeft. Ze vond het ook onzin dat ik er af en toe de slof aan deed. Toen heb ik dus gezegd oke..ga jij er maar op. Zij er op en na een paar rondjes stap kreeg ze hem een beetje naar beneden. Ook niet raar want hij is verschrikkelijk eenkennig. We liepen naar zijn stal en ze zei: nu snap ik waarom je die slof soms nodig hebt, hij is echt ontzettend sterk.

Ik maak geen misbruik van de slof maar als hij een loopje met mij neemt heb ik hem wel nodig. Sommige mensen zeggen dat het zielig is maar als je er gewoon goed mee omgaat, geen misbruik van maakt en niet uren en dagen er mee rijdt, denk ik dat je juist met een hulpteugel omgaat.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:43

In principe ben ik volledig tegen hulpteugels. Ik vind dat je de oorzaak van het probleem moet aanpakken en niet aan 'symptoombestrijding' gaan doen.

Maar toch zat ik eraan te denken om met de Gogue te gaan longeren... Wegens het niet meer passen van mijn huidig zadel, heb ik een ander moeten kopen. Helaas moet het besteld worden en de leveringstijd is 8 weken. Ik kan ook nergens een passend (!) zadel lenen.
Daar mijn paard al 5 weken vakantie heeft gehad, vind ik die extra 8 weken er net te veel aan Clown
Ik ben al een tijdje zonder hulpteugels aan het longeren, maar hij kijkt maar wat rond en gaat niet lekker over de rug lopen (onder zadel kan hij dit echter wél). Daarom dat ik nu overweeg om met een Gogue te longeren.
Hoe denken de "anti-hulpteugels-bokkers" hierover?

TOBIASJEANET

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:44

dit lijkt me niet meer dan logisch. zijn spiermassa wordt minder als je 'niks' met m doet. Ja
dan moet je straks weer van voor af aan beginnen. ben je weer een paar weken zoet. jammer van je werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:37

Precious20 schreef:
In principe ben ik volledig tegen hulpteugels. Ik vind dat je de oorzaak van het probleem moet aanpakken en niet aan 'symptoombestrijding' gaan doen.

Maar toch zat ik eraan te denken om met de Gogue te gaan longeren... Wegens het niet meer passen van mijn huidig zadel, heb ik een ander moeten kopen. Helaas moet het besteld worden en de leveringstijd is 8 weken. Ik kan ook nergens een passend (!) zadel lenen.
Daar mijn paard al 5 weken vakantie heeft gehad, vind ik die extra 8 weken er net te veel aan Clown
Ik ben al een tijdje zonder hulpteugels aan het longeren, maar hij kijkt maar wat rond en gaat niet lekker over de rug lopen (onder zadel kan hij dit echter wél). Daarom dat ik nu overweeg om met een Gogue te longeren.
Hoe denken de "anti-hulpteugels-bokkers" hierover?

Goed plan! Ik ben op zich niet tegen hulpteugels, onder het zadel vind ik het vaak discutabel, maar met longeren vind ik het heel nuttig, anders ben je bezig je paard alleen maar wat te laten lopen. Niet erg nuttig imo.
Een gogue is denk ik een goede keuze, om de bespiering op de rug, de buik en de nek goed te trainen, doordat een gogue zelf rondloopt, stimuleer je de nageeflijkheid (de hulpteugel geeft zelf ook na). Ik vind het een goed idee.

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:46

Bij mijn schimmel heb ik een slofteugel aangehangen, hij hing echt maar dat was uit veiligheids voorwaarden, omdat deze meneer van 1,75 echt een tijdje iedere dag wel 7x de lucht inging, en niet een beetje dreigen nee tot bijna achter overvallen toe, uiteindelijkbleek dat hij iets aan de rug had. Ik heb het zelf niet zo met de slofteugel ik vind dat ze er van gaan hangen, maar opzo momenten ben ik blij dat je ze EVEN kunt gebruiken

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:02

Hallo!
ik rijd 1 a 2 keer per week met slof... dit komt omdat mijn pony hoofdgooid... als ik hem 1 a 2 keer met een los slofje rijd (die dus alleen ingrijpt als hij hoofdgooid) dan loopt hij super.. doe ik dit niet, blijft hij constant hoofdgooien...
ik doe dit dus om hem even te corrigeren... verder laat ik de slof mooi in de kast...

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:21

ik gebruik of helemaal niets of een elastiek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:41

StalHaast schreef:
Hallo!
ik rijd 1 a 2 keer per week met slof... dit komt omdat mijn pony hoofdgooid... als ik hem 1 a 2 keer met een los slofje rijd (die dus alleen ingrijpt als hij hoofdgooid) dan loopt hij super.. doe ik dit niet, blijft hij constant hoofdgooien...
ik doe dit dus om hem even te corrigeren... verder laat ik de slof mooi in de kast...

Hoofdgooien is niet iets wat je oplost met een slof, hoor... Ik heb een paard gehad die deed het ook. Ben er mee naar mijn instructrice geweest, hij bleel last te hebben van het bit, een enkelgebroken trens, die drukte op het verhemelte en dat deed hem pijn. Heb er een dubbelgebroken trensje ingehangen en een tijdje met een los teugeltje gereden, probleem opgelost. Je paard kan trouwens ook last hebben van de rug, ze doen dat niet voor niets. Er een slof dan aanhangen is imo symptoombestrijding...

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:28

ik gebruik eigenlijk altijd een martingaal. dat is omdat mijn pony soms buiten enorm met zn hoofd in de lucht gaat. dan heb ik er weinig over te vertellen. en van een martingaal heeft hij verder geen last behalve dus als hij echt hoog gaagt mijn zn hoofd.
ik heb trouwens ook het gevoel dat ie sneller verzameld gaat lopen als ik m aan de teugel wil rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:45

Ik longeer op stal altijd los....dus niet eens aan de lijn...is voor het paard veel fijner. Buiten gebruik ik niets. Tijdens de les ook niet. En ik ben een grote tegenstander van een slof...ik zie mensen die met longeren gelijk dat ding erom hangen en niet zo losjes ook...ik vind het niet kunnen maar dat is mijn mening...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:07

wanneer ik twijfel over een paard: altijd martingaal.
Nieuw paard rijd ik de eerste keer altijd met martingaal, als ze dan aan de kletter gaan heb je toch nog iets of wat controle Knipoog (meer als zonder)
Verder gebruik ik aan de longe een elastiek die ik tussen de benen vast maak Lachen

En als ik buiten ga, hoe braaf het paard waar ik op zit ook is: áltijd martingaal.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:07

Ik gebruik bij mijn paard tijdens het longeren een Passoateugel.
Tijdens het rijden gebruik ik geen hulpteugels.

cashaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:16

Eigenlijk heb ik een hekel aan hulpteugels omdat die dingen meer hulpteugels zijn voor jou dan voor het paard. Meestal zijn dat soort problemen er goed uit te rijden. Je moet altijd goed naar het paard 'luisteren' en dan samen met je paard een oplossing zoeken. Soms duiden dingen ook op bijv. rugklachten ofzo. Een paard loopt niet voor niets te sterk of niet gebogen.
Plus dat hulpteugels meestal er alleen maar voor zorgen dat je paard de verkeerde spieren gaat trainen/belasten. Van een elastiek krijgen ze bijvoorbeeld enorm veel spieren in de nek en hals waardoor ze zonder dat ding veel te sterk worden.
Nee geef mij maar gewoon een zadel en een hoofdstel en een goede instructeur, dan kom je er een stuk beter uit, zowel voor jou als je paard. Nooit zomaar zo'n ding eraan is mijn advies.