Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:00

Even een stipje. Weet er zelf niks zinnigs over te zeggen, maar wil dit graag volgen.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:03

Elke86 schreef:
Van hoofdschudden weet ik bijna niets, maar op stal bij ons stond er zo'n paard en die liep tot voor kort enorm goed en opeens is het terug hevig begonnen. Dus
ik zou niet te snel jubelen dat het door ADB zijn manier komt,
maar eerder door iets dat medisch wat verminderd is (bijvoorbeeld minder pollen, ...) .

Ik waardeer je waarschuwing maar daar je mijn situatie niet kent zou ik voorzichtig zijn met je uitspraken. Het heeft wel leven geduurd voor ik jubelde namelijk, en toen ik jubelde was dat na een lange tijd niet jubelen... (raar woord als je dat vaker typt, jubelen...)

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:04

Zoals ik al zei weet ik van hoofdschudden niets. Maar ik betwijfel of het door ADB zijn manier ook effectief voor altijd stopt. Maar dat is iets dat je natuurlijk pas na een lange tijd gaat kunnen ondervinden.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:18

Naar mijn idee heeft een paard met hoefkatrol ook niets te zoeken in de hogere (dressuur) sport. AdB krijgt natuurlijk ook wel heel veel hetzij verreden hetzij medische probleemgevallen. Een headshaker heeft doorgaans geen kapotte benen en toevallig ken ik het paard van IR111 al vanaf dat die geboren is en de resultaten die zij nu behaald met dit paard zijn echt heel goed, het paard ken je gewoon niet meer terug qua beweging en uitstraling. Een paard waarvan de botten echt stuk zijn, kun je mijn inziens wel helpen door beter te rijden, zodat de belasting eerlijk is en daardoor het paard met eventuele supplementen (anit artrose poeder of zo) weer een acceptabel leven te geven, maar kapot bot wordt niet meer heel. Echter er zijn ook heel veel paarden die problemen in de benen in de zachte delen hebben, hiervoor kan een andere belastingsmethode wel goed werken omdat daarmee een chronische ontsteking in de bijvoorbeeld pezen en/of banden/slijmbeurzen wel kan genezen. Met dergelijke paarden is nog veel resultaat te behalen.

Iemand die met een 'klassieke' of andere instructeur kan werken aan een rijtechnische verbetering zal niet zo snel geneigd zijn de (onbekende) lessen van AdB te volgen. mede omdat dit vaak niet naast de deur is en je er veel inspanning voor moet leveren.

Het blijft natuurlijk altijd zo dat er meerdere wegen naar rome leiden. De resultaten die ik zo her en der hoor van de mensen met een headshaker die nu het systeem van AdB volgen, en ik ken er dus drie paarden persoonlijk en weet hoe moeilijk die zijn geweest en ook hoe er mee gereden is in het verleden, die zijn allemaal fors verbeterd met als resultaat dat zowel de ruiters (m/v) als de paarden weer blij zijn geworden. Goede zaak dus

StalMireille

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:38

hallo daar,

Er wordt gevraagd naar voorbeelden van paarden die op deze methode naar het Z zijn gereden. Ik ben zo'n voorbeeld. Ik heb mijn vorige paard met veel succes naar het Z2 gereden, volgens de methode van Antoine.

Mijn nieuwe paard heb ik gekocht als zijnde staatsgevaarlijk. Hij is door de fokker en africhter verkocht naar een handelaar die hem de volgende dag zou vervoeren naar Engeland. Daar zou hij nog door een of andere cowbow geprobeerd worden en als dat ook niet zou lukken, zou hij daar afgemaakt worden. 4 jaar oud.

Zowel de fokker als de africhtingsstal die hem zadelmak hebben gemaakt wilden niets meer van dit paard weten. Hij moest het land uit, het zou nl. slecht voor hun naam zijn als hier iemand met hem zou verongelukken.

De handelaar verkocht hem toch naar iemand in Nederland. Aan een meisje die hem terug heeft gebracht, na er 3 keer te zijn afgetorpedeerd.

En toen kocht ik hem. Omdat ik geinteresseerd was naar zijn afkomst heb ik de fokker en de africhter gebeld. En ben me werkelijk dood geschrokken van hun verhalen. De africhter vertelde me dat ik ECHT van hem af moest zien te komen. Hij was nl. erg vals en levens gevaarlijk. Ook was hij ontzettend lui en als ze hem daar doorheen probeerden te schoppen of slaan, dan ging hij als een gek tekeer. Alles hadden ze al geprobeerd, iemand erop met zweep, iemand achter hem met zweep, beiden slaan, maar hij ging niet meer. Hij beet zichzelf in de borst, liet zich vallen, ging vreselijk bokken en stijgeren etc. Al met al, ik moest er van af want het was een echte klootzak.

Maar ondertussen had ik hem dus al.

Ik nam hem mee naar Antoine en ben er daar voor het eerst opgegaan. Arm paard! Hij durfde niet te lopen. Was zo bang, was zo geslagen, dat hij zich voor alles afsloot. Aan de hand hebben we hem, met veel liefde en geduld, weer een beetje vertrouwen gegeven.

En nu, 4.5 maand verder, looptie geweldig! Hij is ontspannen, recht, alles behalve lui, aandachtig en los in zijn rug.

Ik ben Antoine onzettend dankbaar dat ik zijn systeem heb mogen leren.

Ook dit paard zal ik zeker weten met succes naar het Z rijden! Onder begeleiding van Antoine!

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:54

Ik zal hier ook maar eens reageren.

De stofzuig oefening ben ik ook niet voor. Mij is gezegd geweest dat ik die oefening zeker niet mag doen, daar je de voorhand dan teveel belast. En inderdaad,als je erover nadenkt, is dit logisch.

Voorwaarts - neerwaarts vind ik dan wel weer een goede oefening. Mits je paard rechtgericht is.

Ben nu 2x les gaan volgen bij Caroline ( geeft les a la DBDT) en ik moet zeggen dat ik die oefeningen nog nooit moeten doen heb.

Zij legt de nadruk op

Op 2 teugels rijden
Recht richten in het begin, daarna paard soepel maken langs twee kant
Aanleuning
En vooral : Achterhand eronder zetten.

Ik weet niet 100 % hoe Antoine werkt, maar ik ben zeker tevreden met Caroline. Mijn paard mankt niet meer, loopt ruimer, kan eindelijk links inplooien zonder haar te forceren, en plaatst haar achterhand eronder.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:56

@yulan

Ik vindt het goede foto's hoor, je bent goed op weg!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:05

het enige wat ik elke keer weer denk als ik de foto's zie van zo'n les of stage is: wat ziet dat er ongemakkelijk uit. Het ziet er zo onnatuurlijk uit om zijn hoofd de andere kant op te bewegen.. ik heb altijd geleerd dat het vanuit de schouder moet komen, maar dat zie ik absoluut niet.

Heeft iemand nou al uitgelegd waarom die handen zo hoog moeten, en waarom je dus niet een rechte verbinding moet vormen met de mond?

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:14

ik ben toevallig op dit topic gestrand en dacht... nou laat ik ook eens reageren . Mijn paardje Lavita heeft ernstige artrose, hoefkatrol, enz. (zie mijn profiel). We hebben haar al eens laten inspuiten in de kogel en speciaal beslag, maar er was geen verbetering. Het was eigenlijk afgelopen en ben toen terecht gekomen bij Antoine. Via hem ben ik bij een leerling terecht gekomen (Nakita de Boer) en daar heeft ze een maand in training gestaan. Uiteindelijk is haar heup weer recht komen te staan, bult bij de lendenen zijn weg en staart staat weer rechter. Ook loopt ze geen pas meer kreupel!! Na het rechtrichten en ontspanning ben ik nu begonnen aan het oprichten. Dit gaat echt super en hoef ook steeds minder de buitenstelling aan te nemen. Ze is echt losser dan ooit, ze hangt niet meer in mijn handen en haar hoofdje komt netjes op de loodlijn. Ook gaat ze steeds beter haar achterhand gebruiken en buigt ze ook steeds meer bij haar spronggewricht (terwijl ze een 2-3 en een 3tje voor spat daar heeft zitten). We zijn ook voorzichtig bezig met het wijken. Dit gaat allemaal super en eigenlijk verder zonder problemen (vroeger had ik nog wel een last met wijken dat ze haar achterhand niet mee nam of dat ze niet actief stapte). Ik denk echt dat je via de manier van antoine een happy athlite krijgt van je paard. Ik ben er zeker voor. Dankzij Antoine en Nakita kan ik straks gewoon weer wedstrijden gaan rijden en leeft ze nu nog.

Oja vorige keer dat ik er was waren ook twee vrouwtjes waarvan 1tje M2 reed. Zij waren dan ook tijdens die les die oefeningen ervan aan het oefenenen, en hij kon het heel rijtechnisch uitleggen en ondersteunen. Echt gewoon gged. En als ze bijv. de travers verkeerd inzette moest ze het eerst weer opnieuw totdat dat "vlekkenloos" ging.

(sorry voor het lange verhaal mensen )

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:18

Tulandro schreef:
Heeft iemand nou al uitgelegd waarom die handen zo hoog moeten, en waarom je dus niet een rechte verbinding moet vormen met de mond?

Ik kan het zelf ook niet goed uitleggen waarom dat moet, ook omdat ik het nog niet zo lang doe. Heeft vast te maken met je verdere houding, ik zie zelf persoonlijk liever mensen die hun handen zo hoog hebben dan dat ze hun handen vlakbij of zelfs op het zadel leggen (wat ik echt heel vaak en bij heel veel mensen zie). Verder als je naar de klassieke rijkunsten kijkt moet je daar je handen ook zo houden (toch?) en daar wordt er toch verder ook niet gevraagd waarom dat zo is?

En ook als je je handen zo laag hebt, is de kans groter dat je op je handen gaat leunen en dus je bovenlichaam naar voren zet.

Dit is in iedergeval wat ik denk waarom de handen zo hoog moeten.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:48

Ik vind het trouwens wel grappig te lezen dat de AdB aanhangers denken dat 'stofzuigen' -zoals zij dat zo mooi verwoorden- wérkelijk goed is voor de rug (en benen). Naar mijn weten is de achterhand ergens heeeel ver weg wanneer je je paard laat stofzuigen. Omdat hij niet vwnw gereden wordt, kan die achterhand er ooit actief bij gereden worden. En dát heb je juist nodig om je paard soepel en los te maken in zijn hals/rug en écht van achter naar voren te rijden!

StalMireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:58

Hallo,

Meestal wordt een paard van voor kort gereden en van achter lang. Wij (aanhangers van De Bodt) willen onze paarden kort van achter en lang van voor.

Een paard kan kort achter worden als hij voldoende lengte voor krijgt.

De meeste paarden zie je van de loodlijn alleen maar naar achteren bewegen!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:00

Ik heb niet alles gelezen, maar ik wil mijn ervaring even met jullie delen

Ik heb en aantal lessen gezien en zelf mee gereden in een clinick op onze stal.

Wat betreft het rechtrichten, dat AdB er zo veel aandacht aan besteed vindt ik erg positief, alleen de methode, hoe je dat bij hem moet doen vindt ik minder. Ik vindt het te 'ruw'. Een paard richt je recht door gewenning en het rijden, rijden doe je in mijn ogen met voornamelijk benen en zit. Wat ik vooral mee kreeg is dat het bij hem vooral met handen dient te gebeuren, en dat vindt ik minder.

Ook ben ik het er mee eens dat een paard eerst dient te ontspannen en de rug dient los te laten voor je uberhaupt aan oprichting denkt, maar het stofzuigen is niet voor ieder paard de methode, denk aan een paard dat al ver op de voorhand gebouwd is. Die gaat op de kop lopen, en ook dit heb ik gevoeld bij verschillende paarden die op de AdB manier gereden werden. Ieder paard is anders en daarom werkt het niet voor ider dier imo.

Dan heb ik ervaren hoe AdB wil dat je het paard in de oprichting rijdt, daarvan was ik helemaal niet gecharmeerd. Mss omdat ik zijn methode nog niet zo goed snapte, maar ik vond het meer over komen als geen gel*l trek em in de krul. Dus erg veel druk op de hand.

Ik vindt wel dat hij mensen aan het denken zet, die zelf nooit hebben begrepen waarom je een paard op een manier zal rijden, dus het rechtrichten en ontspannen van de rug. Maar als hij dit aan te onervaren ruiters met te weinig ruitergevoel probeerd te verkopen zie ik alleen maar ellende komen van deze methode. Met andere woorden, ik denk dat AdB verder is in wat hij overbrengt dan menig ruiter, waardoor de ruiter nog meer zonder nadenken gaat doen wat opgedragen wordt.

Ik ben dus niet echt positief maar ook niet echt negatief

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:31

cardy schreef:
Tulandro schreef:

Ik kan het zelf ook niet goed uitleggen waarom dat moet, ook omdat ik het nog niet zo lang doe. Heeft vast te maken met je verdere houding, ik zie zelf persoonlijk liever mensen die hun handen zo hoog hebben dan dat ze hun handen vlakbij of zelfs op het zadel leggen (wat ik echt heel vaak en bij heel veel mensen zie). Verder als je naar de klassieke rijkunsten kijkt moet je daar je handen ook zo houden (toch?) en daar wordt er toch verder ook niet gevraagd waarom dat zo is?

En ook als je je handen zo laag hebt, is de kans groter dat je op je handen gaat leunen en dus je bovenlichaam naar voren zet.

Dit is in iedergeval wat ik denk waarom de handen zo hoog moeten.

Maar op het moment dat jij dus geen rechte lijn vormt met de mond, maakt het niet uit of je je handen te hoog of juist te laag hebt, beide is een breuk met die lijn. En met beide kun je je handen vast zetten. Ik zou echt heel graag willen weten waarom dat zo is.

En inderdaad zoals ik al zei, ik vind dit geen goede manier van rechtrichten.. Rechtrichten is zeker belangrijk, maar ik denk dat dat vanuit je benen moet komen, en niet je paard zn hoofd scheef houden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:54

Banzai schreef:
hallo daar,

Er wordt gevraagd naar voorbeelden van paarden die op deze methode naar het Z zijn gereden. Ik ben zo'n voorbeeld. Ik heb mijn vorige paard met veel succes naar het Z2 gereden, volgens de methode van Antoine.

Mijn nieuwe paard heb ik gekocht als zijnde staatsgevaarlijk. Hij is door de fokker en africhter verkocht naar een handelaar die hem de volgende dag zou vervoeren naar Engeland. Daar zou hij nog door een of andere cowbow geprobeerd worden en als dat ook niet zou lukken, zou hij daar afgemaakt worden. 4 jaar oud.

Zowel de fokker als de africhtingsstal die hem zadelmak hebben gemaakt wilden niets meer van dit paard weten. Hij moest het land uit, het zou nl. slecht voor hun naam zijn als hier iemand met hem zou verongelukken.

De handelaar verkocht hem toch naar iemand in Nederland. Aan een meisje die hem terug heeft gebracht, na er 3 keer te zijn afgetorpedeerd.

En toen kocht ik hem. Omdat ik geinteresseerd was naar zijn afkomst heb ik de fokker en de africhter gebeld. En ben me werkelijk dood geschrokken van hun verhalen. De africhter vertelde me dat ik ECHT van hem af moest zien te komen. Hij was nl. erg vals en levens gevaarlijk. Ook was hij ontzettend lui en als ze hem daar doorheen probeerden te schoppen of slaan, dan ging hij als een gek tekeer. Alles hadden ze al geprobeerd, iemand erop met zweep, iemand achter hem met zweep, beiden slaan, maar hij ging niet meer. Hij beet zichzelf in de borst, liet zich vallen, ging vreselijk bokken en stijgeren etc. Al met al, ik moest er van af want het was een echte klootzak.

Maar ondertussen had ik hem dus al.

Ik nam hem mee naar Antoine en ben er daar voor het eerst opgegaan. Arm paard! Hij durfde niet te lopen. Was zo bang, was zo geslagen, dat hij zich voor alles afsloot. Aan de hand hebben we hem, met veel liefde en geduld, weer een beetje vertrouwen gegeven.

En nu, 4.5 maand verder, looptie geweldig! Hij is ontspannen, recht, alles behalve lui, aandachtig en los in zijn rug.

Ik ben Antoine onzettend dankbaar dat ik zijn systeem heb mogen leren.

Ook dit paard zal ik zeker weten met succes naar het Z rijden! Onder begeleiding van Antoine!

Ik zou graag het verhaal willen horen van je vorige paard, dat is immers het paard wat je naar de Z2 hebt gereden? Altijd onder begeleiding van Antoine en van nul begonnen? Of had het paard al wedstrijdervaring? Daar ben ik benieuwd naar, het verhaal van dit paard is prachtig maar hoe kun je na vier maanden training zeggen dat dit paard Z gaat halen?

Pardon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:32

Hmm..heb het meeste gelezen, en vind het een interessant topic. FF een post om op de hoogte te blijven

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:57

Banzai schreef:
Hallo,

Meestal wordt een paard van voor kort gereden en van achter lang. Wij (aanhangers van De Bodt) willen onze paarden kort van achter en lang van voor.

Een paard kan kort achter worden als hij voldoende lengte voor krijgt.

De meeste paarden zie je van de loodlijn alleen maar naar achteren bewegen!

Ik wil mijn paard ook kort van achter met ruimte van voor.
En ik train niet bij AdB.
Zo zijn er denk nog wel meerdere

VValar schreef:
Ik vind het trouwens wel grappig te lezen dat de AdB aanhangers denken dat 'stofzuigen' -zoals zij dat zo mooi verwoorden- wérkelijk goed is voor de rug (en benen). Naar mijn weten is de achterhand ergens heeeel ver weg wanneer je je paard laat stofzuigen. Omdat hij niet vwnw gereden wordt, kan die achterhand er ooit actief bij gereden worden. En dát heb je juist nodig om je paard soepel en los te maken in zijn hals/rug en écht van achter naar voren te rijden!

Ben ik niet helemaal met je eens.
Ik denk dat deze foto al genoeg zegt
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OF6OTR77

Siddieqje schreef:
Op 2 teugels rijden
Recht richten in het begin, daarna paard soepel maken langs twee kant
Aanleuning
En vooral : Achterhand eronder zetten.

Dit lijkt mij altijd de juiste basis
Van het begin af aan is dit ook mijn trainingsmethode geweest
Echter wel met mijn handen op de juiste hoogte.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:33

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:35

Waarschijnlijk dat het achterbeen ondertreedt ?

StalMireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:54

"Ik zou graag het verhaal willen horen van je vorige paard, dat is immers het paard wat je naar de Z2 hebt gereden? Altijd onder begeleiding van Antoine en van nul begonnen? Of had het paard al wedstrijdervaring? Daar ben ik benieuwd naar, het verhaal van dit paard is prachtig maar hoe kun je na vier maanden training zeggen dat dit paard Z gaat halen?"

Mijn vorige paard heb ik van zadelmak naar Z2 gereden, op de methode van Antoine.
Ik weet zeker dat ook mijn nieuwe paard het Z zal gaan halen omdat ieder gezond paard dat kan halen, mits op de juiste manier getraind door een ruiter met gevoel.
Moettie uiteraard wel gezond blijven.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:55

menollyke schreef:
Ik weet niet genoeg over AdB om een inhoudelijke discussie aan te gaan. Ik wil alleen wel even zeggen dat het paard wat ik nu rij een zogenaamde headshaker is. In de zomermaanden schudt ze gigantisch met haar hoofd. Er is door verschillende mensen vastgesteld dat het hierbij gaat om een pollenallergie, ze heeft hooikoorts. Wat dus zou inhouden dat ze zes van de 12 maanden niet te berijden is.

Ik heb haar gereden volgens de echt klassieke dressuur, maar het schudden werd alleen maar erger, ondanks dat we hele lessen bezig waren met zelf goed gaan zitten, zodat je paard zou volgen. Op die manier heeft rijden geen zin, want je paard pijnigt dan zichzelf. (ze gooit haar neus tegen de bak om te schuren, maar dit doet ze dan ook in volle galop)

Nu rij ik een tijdje de basis oefeningen van AdB, dus echt de ontspanningsoefeningen en moet je raden.... Ze schudt tijdens het echte rijden niet meer. Alleen nog tijdens het naar de bak lopen, het instappen en het uitstappen. Voor de rest is ze los door haar lijf, loopt vrolijk met haar oortjes naar voren (en dat wil wat zeggen bij dit paard) en krijgt ruimere gangen.

Ik overvraag niets van haar, maar had de hoop in de zomermaanden ook te kunnen rijden en door deze methode lukt het ook. En dat is voor mij veel waard.

Daarnaast kraakt iedereen de foto's van Yulan af en ik vind dat niet helemaal eerlijk. Eigenlijk moet je in dit topic foto's bekijken van mensen die al een jaar ofzo bij AdB rijden, dan hebben ze echt de tijd gehad om de methode te leren kennen en kun je de vooruitgang zien. Yulan rijdt nog niet zo lang op deze manier en volgens mij zijn daarom haar foto's nog niet zo goed als iedereen ze wil hebben. Ze heeft pas 3 lessen gehad, dan kan je niet verwachten dat het opeens super gaat.

Daarnaast werkt AdB ook aan oprichting, dus het 'stofzuigen' moet je niet zien als eindresultaat, maar meer als tussenstap. En dat vinden veel mensen geloof ik moeilijk. Kijk naar een paard die de vijf stappen heeft doorlopen, kijk hoe die loopt, voor je het commentaar geeft over hewt 'stofzuigen'. Als nieuwe leerling leer je geloof ik ook niet gelijk in 3 lessen hoe je je paard in volledige oprichting kan laten lopen, op geen enkele manier. Hier ook niet, tenzij je er klaar voor bent. Neem dat in overweging. De mensen hier zullen misschien al jaren volgens een methode rijden en hebben daardoor een ander beeld van hoe het moet zijn als je een beginner bent. Bekijk deze foto's als een beginner van een andere methode en zie de ontspanning als hoofddoel voor deze lessen. Dan vallen die foto's niet zozeer tegen als dat je er hoge verwachtingen bij hebt.

@Yulan: misschien was het handig om voordat je deze discussie wilde gaan leiden in elk geval iemand gevonden te hebben die al langer volgens deze methode rijdt en dus wat verder in de lessen is. Op die manier krijgen de andere mensen ook een beter beeld van hoe het uiteindelijke plaatje moet zijn.

Soms lijkt het eigenlijk wel anders

Maar goed, ik heb nog nooit de eer gehad "de grote meester" zelf aan het werk te zien, en ken niet genoeg van zijn methoden om daar wat inhoudelijks over te zeggen. Wat ik wel weet is dat ik niet zo ver van die piste in Maldegem woon, dus als jullie zin hebben om me eens uit te nodigen om zelf te komen kijken...

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:56

horseyfries schreef:
En hoe lang doe je dit al Ir111?
Ik heb de ervaring met headshakers dat het op en af gaat dus je zal over een langere periode moeten bekijken of het inderdaad minder blijft of dat je paard toevallig in een goede periode zit.

Met Olivia gaat het inderdaad met vallen en opstaan. Alleen normaal gesproken schudt ze of niet of juist de hele tijd. Als ze dus op stal al begint en tijdens het rijden stopt en pas weer begint met aan de hand uitstappen, dan is het voor mij duidelijk. Ze is nu periodes schudvrij, waarbij ze wel in het land er last van heeft.

Of het inderdaad helemaal verdwijnt, dat maakt me niet eens zoveel uit. Als ze maar berijdbaar is, dan ben ik allang tevreden. Lekker buitenritten kunnen rijden zonder gevaar voor je eigen gezicht En als het uiteindelijk helemaal verdwijnt en ook niet meer terugkomt, dan ben ik nog veel blijer. Maar het feit alleen al dat er verbetering inzit, is voor mij genoeg reden om te jubelen. Dat is met medicijnen namelijk niet het geval geweest dit jaar.

Verder vind ik dat in dit topic veel op AdB wordt betrokken, terwijl het hier om zijn METHODE gaat. Misschien is hij niet altijd de meest betrokken persoon of misschien is hij niet de meest sociale persoon, het gaat hier niet om de persoon AdB, maar om de methode AdB. (tenminste, dat geloof ik)

Citaat:
Zijn er ook voorbeelden van mensen die daadwerkelijk met deze trainingsmethode van B naar de Z2 bijv. zijn gegaan? Want dat mis ik eigenlijk een beetje.
Het hele skala wordt genoemd maar ik zie nergens een voorbeeld van iemand die met AdB al zover is dat hij kan verzamelen.
Hij is al jaren bezig, als het zo goed werkte moesten er nu toch wel al ruiters door hemzelf op dat niveau gebracht zijn?

Waarom moet alles in wedstrijdniveau omgerekend worden? Er zijn meer mensen zonder wedstrijdambitie, dan mensen met ambities. Dus iedereen die succesvol een paard weet te rijden volgens deze methode, maar geen wedstrijden rijdt, doet er niet toe? Of ik ooit met Olivia wedstrijden ga rijden, dat weet ik nog niet. Maar als ik het doe, dan doe ik het volgens deze methode. Om tot het verzamelen te komen en oprichten, hoef je geen wedstrijden te rijden.

Citaat:
Van hoofdschudden weet ik bijna niets, maar op stal bij ons stond er zo'n paard en die liep tot voor kort enorm goed en opeens is het terug hevig begonnen. Dus ik zou niet te snel jubelen dat het door ADB zijn manier komt, maar eerder door iets dat medisch wat verminderd is (bijvoorbeeld minder pollen, ...)

Olivia is allergisch, maar het gras waarvoor ze allergisch geeft pollen vanaf april/mei tot eind september/begin oktober. Ze stopt nu onder het rijden wel met schudden, echter aan de hand niet. Lijkt me dat er dan nog wel pollen in de lucht zitten. Andere oorzaken waren al langer geleden uitgesloten.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:05

Ludora schreef:
Ook ben ik het er mee eens dat een paard eerst dient te ontspannen en de rug dient los te laten voor je uberhaupt aan oprichting denkt, maar het stofzuigen is niet voor ieder paard de methode, denk aan een paard dat al ver op de voorhand gebouwd is. Die gaat op de kop lopen, en ook dit heb ik gevoeld bij verschillende paarden die op de AdB manier gereden werden. Ieder paard is anders en daarom werkt het niet voor ider dier imo.

Wat je zegt is juist, het is niet voor elk paard de methode. De ruiter moet dan ook kijken welke methode bij de ruiter past maar ook bij het paard. Pas als het voor allemaal werkt, dan kan je er echt aan werken en verder komen. Zolang de ruiter met andere dingen in zijn of haar hoofd zit, kan deze niet open staan voor een andere methode. Zolang het paard het niet aan kan, is dit kennelijk ook niet de methode.

Voor sommige paarden is dit de enige manier van rijden die niet te belastend is voor het paard, voor andere werkt dit niet. Hetzelfde geldt voor ruiters van deze paarden. Het moet je liggen en je moet er voor open staan.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:51

Menollyke, ik heb respect voor de manier waarop je je mening hier (en in andere AdB topic) neerzet. Goed verwoord!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:01

yulan schreef:
1. Ontspannen
2. Aanleuning
3. Rechtrichten
4. Verzamelen
5. Oprichten

Ik mis Takt en Impuls...

Oprichten is een onderdeel van verzameling.