Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elke86 schreef:Van hoofdschudden weet ik bijna niets, maar op stal bij ons stond er zo'n paard en die liep tot voor kort enorm goed en opeens is het terug hevig begonnen. Dus
ik zou niet te snel jubelen dat het door ADB zijn manier komt, maar eerder door iets dat medisch wat verminderd is (bijvoorbeeld minder pollen, ...).
Tulandro schreef:Heeft iemand nou al uitgelegd waarom die handen zo hoog moeten, en waarom je dus niet een rechte verbinding moet vormen met de mond?
cardy schreef:Tulandro schreef:Heeft iemand nou al uitgelegd waarom die handen zo hoog moeten, en waarom je dus niet een rechte verbinding moet vormen met de mond?
Ik kan het zelf ook niet goed uitleggen waarom dat moet, ook omdat ik het nog niet zo lang doe. Heeft vast te maken met je verdere houding, ik zie zelf persoonlijk liever mensen die hun handen zo hoog hebben dan dat ze hun handen vlakbij of zelfs op het zadel leggen (wat ik echt heel vaak en bij heel veel mensen zie). Verder als je naar de klassieke rijkunsten kijkt moet je daar je handen ook zo houden (toch?) en daar wordt er toch verder ook niet gevraagd waarom dat zo is?
En ook als je je handen zo laag hebt, is de kans groter dat je op je handen gaat leunen en dus je bovenlichaam naar voren zet.
Dit is in iedergeval wat ik denk waarom de handen zo hoog moeten.
Banzai schreef:hallo daar,
Er wordt gevraagd naar voorbeelden van paarden die op deze methode naar het Z zijn gereden. Ik ben zo'n voorbeeld. Ik heb mijn vorige paard met veel succes naar het Z2 gereden, volgens de methode van Antoine.
Mijn nieuwe paard heb ik gekocht als zijnde staatsgevaarlijk. Hij is door de fokker en africhter verkocht naar een handelaar die hem de volgende dag zou vervoeren naar Engeland. Daar zou hij nog door een of andere cowbow geprobeerd worden en als dat ook niet zou lukken, zou hij daar afgemaakt worden. 4 jaar oud.
Zowel de fokker als de africhtingsstal die hem zadelmak hebben gemaakt wilden niets meer van dit paard weten. Hij moest het land uit, het zou nl. slecht voor hun naam zijn als hier iemand met hem zou verongelukken.
De handelaar verkocht hem toch naar iemand in Nederland. Aan een meisje die hem terug heeft gebracht, na er 3 keer te zijn afgetorpedeerd.
En toen kocht ik hem. Omdat ik geinteresseerd was naar zijn afkomst heb ik de fokker en de africhter gebeld. En ben me werkelijk dood geschrokken van hun verhalen. De africhter vertelde me dat ik ECHT van hem af moest zien te komen. Hij was nl. erg vals en levens gevaarlijk. Ook was hij ontzettend lui en als ze hem daar doorheen probeerden te schoppen of slaan, dan ging hij als een gek tekeer. Alles hadden ze al geprobeerd, iemand erop met zweep, iemand achter hem met zweep, beiden slaan, maar hij ging niet meer. Hij beet zichzelf in de borst, liet zich vallen, ging vreselijk bokken en stijgeren etc. Al met al, ik moest er van af want het was een echte klootzak.
Maar ondertussen had ik hem dus al.
Ik nam hem mee naar Antoine en ben er daar voor het eerst opgegaan. Arm paard! Hij durfde niet te lopen. Was zo bang, was zo geslagen, dat hij zich voor alles afsloot. Aan de hand hebben we hem, met veel liefde en geduld, weer een beetje vertrouwen gegeven.
En nu, 4.5 maand verder, looptie geweldig! Hij is ontspannen, recht, alles behalve lui, aandachtig en los in zijn rug.
Ik ben Antoine onzettend dankbaar dat ik zijn systeem heb mogen leren.
Ook dit paard zal ik zeker weten met succes naar het Z rijden! Onder begeleiding van Antoine!
Banzai schreef:Hallo,
Meestal wordt een paard van voor kort gereden en van achter lang. Wij (aanhangers van De Bodt) willen onze paarden kort van achter en lang van voor.
Een paard kan kort achter worden als hij voldoende lengte voor krijgt.
De meeste paarden zie je van de loodlijn alleen maar naar achteren bewegen!
VValar schreef:Ik vind het trouwens wel grappig te lezen dat de AdB aanhangers denken dat 'stofzuigen' -zoals zij dat zo mooi verwoorden- wérkelijk goed is voor de rug (en benen). Naar mijn weten is de achterhand ergens heeeel ver weg wanneer je je paard laat stofzuigen. Omdat hij niet vwnw gereden wordt, kan die achterhand er ooit actief bij gereden worden. En dát heb je juist nodig om je paard soepel en los te maken in zijn hals/rug en écht van achter naar voren te rijden!
Siddieqje schreef:Op 2 teugels rijden
Recht richten in het begin, daarna paard soepel maken langs twee kant
Aanleuning
En vooral : Achterhand eronder zetten.
menollyke schreef:Ik weet niet genoeg over AdB om een inhoudelijke discussie aan te gaan. Ik wil alleen wel even zeggen dat het paard wat ik nu rij een zogenaamde headshaker is. In de zomermaanden schudt ze gigantisch met haar hoofd. Er is door verschillende mensen vastgesteld dat het hierbij gaat om een pollenallergie, ze heeft hooikoorts. Wat dus zou inhouden dat ze zes van de 12 maanden niet te berijden is.
Ik heb haar gereden volgens de echt klassieke dressuur, maar het schudden werd alleen maar erger, ondanks dat we hele lessen bezig waren met zelf goed gaan zitten, zodat je paard zou volgen. Op die manier heeft rijden geen zin, want je paard pijnigt dan zichzelf. (ze gooit haar neus tegen de bak om te schuren, maar dit doet ze dan ook in volle galop)
Nu rij ik een tijdje de basis oefeningen van AdB, dus echt de ontspanningsoefeningen en moet je raden.... Ze schudt tijdens het echte rijden niet meer. Alleen nog tijdens het naar de bak lopen, het instappen en het uitstappen. Voor de rest is ze los door haar lijf, loopt vrolijk met haar oortjes naar voren (en dat wil wat zeggen bij dit paard) en krijgt ruimere gangen.
Ik overvraag niets van haar, maar had de hoop in de zomermaanden ook te kunnen rijden en door deze methode lukt het ook. En dat is voor mij veel waard.
Daarnaast kraakt iedereen de foto's van Yulan af en ik vind dat niet helemaal eerlijk. Eigenlijk moet je in dit topic foto's bekijken van mensen die al een jaar ofzo bij AdB rijden, dan hebben ze echt de tijd gehad om de methode te leren kennen en kun je de vooruitgang zien. Yulan rijdt nog niet zo lang op deze manier en volgens mij zijn daarom haar foto's nog niet zo goed als iedereen ze wil hebben. Ze heeft pas 3 lessen gehad, dan kan je niet verwachten dat het opeens super gaat.
Daarnaast werkt AdB ook aan oprichting, dus het 'stofzuigen' moet je niet zien als eindresultaat, maar meer als tussenstap. En dat vinden veel mensen geloof ik moeilijk. Kijk naar een paard die de vijf stappen heeft doorlopen, kijk hoe die loopt, voor je het commentaar geeft over hewt 'stofzuigen'. Als nieuwe leerling leer je geloof ik ook niet gelijk in 3 lessen hoe je je paard in volledige oprichting kan laten lopen, op geen enkele manier. Hier ook niet, tenzij je er klaar voor bent. Neem dat in overweging. De mensen hier zullen misschien al jaren volgens een methode rijden en hebben daardoor een ander beeld van hoe het moet zijn als je een beginner bent. Bekijk deze foto's als een beginner van een andere methode en zie de ontspanning als hoofddoel voor deze lessen. Dan vallen die foto's niet zozeer tegen als dat je er hoge verwachtingen bij hebt.
@Yulan: misschien was het handig om voordat je deze discussie wilde gaan leiden in elk geval iemand gevonden te hebben die al langer volgens deze methode rijdt en dus wat verder in de lessen is. Op die manier krijgen de andere mensen ook een beter beeld van hoe het uiteindelijke plaatje moet zijn.
horseyfries schreef:En hoe lang doe je dit al Ir111?
Ik heb de ervaring met headshakers dat het op en af gaat dus je zal over een langere periode moeten bekijken of het inderdaad minder blijft of dat je paard toevallig in een goede periode zit.
Citaat:Zijn er ook voorbeelden van mensen die daadwerkelijk met deze trainingsmethode van B naar de Z2 bijv. zijn gegaan? Want dat mis ik eigenlijk een beetje.
Het hele skala wordt genoemd maar ik zie nergens een voorbeeld van iemand die met AdB al zover is dat hij kan verzamelen.
Hij is al jaren bezig, als het zo goed werkte moesten er nu toch wel al ruiters door hemzelf op dat niveau gebracht zijn?
Citaat:Van hoofdschudden weet ik bijna niets, maar op stal bij ons stond er zo'n paard en die liep tot voor kort enorm goed en opeens is het terug hevig begonnen. Dus ik zou niet te snel jubelen dat het door ADB zijn manier komt, maar eerder door iets dat medisch wat verminderd is (bijvoorbeeld minder pollen, ...)
Ludora schreef:Ook ben ik het er mee eens dat een paard eerst dient te ontspannen en de rug dient los te laten voor je uberhaupt aan oprichting denkt, maar het stofzuigen is niet voor ieder paard de methode, denk aan een paard dat al ver op de voorhand gebouwd is. Die gaat op de kop lopen, en ook dit heb ik gevoeld bij verschillende paarden die op de AdB manier gereden werden. Ieder paard is anders en daarom werkt het niet voor ider dier imo.
yulan schreef:1. Ontspannen
2. Aanleuning
3. Rechtrichten
4. Verzamelen
5. Oprichten