DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:46

Karl66 schreef:
Peninna, jij denkt dat een topruiter niet naar zijn of haar paard luistert en dat die paarden hun grens niet aangeven?

Ja die paarden geven ook hun grens aan en verwacht niet dat die ruiters daar altijd naar luisteren. Niets voor niets.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:49

peninna schreef:
Lezen Karl66, ik had het niet over topruiters, maar over ruiters die topruiters proberen na te doen!!! Ik geeft toe het is nog geen 10 over 4 s'nachts.

Mijn lezen is geen probleem

Jij begrijpt mij verkeerd. In elk topic over LDR wordt wel weer aangehaald dat paarden zulke verschrikkelijke meewerkende dieren zijn dat ze jarenlange dagelijkse mishandeling accepteren en op het moment dat het er in de ring op aan komt zich nog steeds maximaal voor hun ruiter geven.

Mijn, nu hopelijk wat duidelijkere, vraag naar aanleiding van jouw post was:

Als andere paarden wel hun grenzen aangeven, net zoals jouw paard dat doet, waarom willen mensen dan niet accepteren dat de wedstrijdpaarden van topruiters dat ook doen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:53

russel schreef:
Karl66 schreef:
Peninna, jij denkt dat een topruiter niet naar zijn of haar paard luistert en dat die paarden hun grens niet aangeven?

Ja die paarden geven ook hun grens aan en verwacht niet dat die ruiters daar altijd naar luisteren. Niets voor niets.

Dus het grote verschil tussen een topruiter en een gemiddelde bokker is dat bij de bokker het paard in een onhandelbare duivel verandert maar bij een topruiter in een GP-paard?

In de post over bij een stal gaan kijken wordt niet gezegd om bij een willekeurige stal te gaan kijken maar worden er bewust twee namen genoemd nl. Bartels en Voest. Deze twee namen worden niet zonder reden genoemd, vandaar mijn vraag aan HNS (waar ik trouwens nog steeds geen antwoord op heb gekregen)

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:02

Ok Karl, dat had ik niet uit je vraag begrepen.
Natuurlijk geven die paarden ook een grens aan. Als het een paard is dat te duidelijk aan die grens blijft vasthouden, zal hij snel exit zijn bij topruiters. Particuliere ruiters kunnen zich niet zo makkelijk een switch veroorloven. (Vandaar al die duivels )
Sommige paarden verleggen hun acceptatie grens makkelijker en sneller dan andere. Misschien wel te vergelijken met het verleggen van een pijn grens. Pijn went, naar verloop van tijd kan je de pijn opvoeren en ook dat went weer enz. Ook dat gaat bij de een makkelijker dan bij de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:07

quote="Karl66"]
russel schreef:
Karl66 schreef:

Dus het grote verschil tussen een topruiter en een gemiddelde bokker is dat bij de bokker het paard in een onhandelbare duivel verandert maar bij een topruiter in een GP-paard?

In de post over bij een stal gaan kijken wordt niet gezegd om bij een willekeurige stal te gaan kijken maar worden er bewust twee namen genoemd nl. Bartels en Voest. Deze twee namen worden niet zonder reden genoemd, vandaar mijn vraag aan HNS (waar ik trouwens nog steeds geen antwoord op heb gekregen)
[/quote]

Er zit ook nog een middenweg, het grijze gebied.

De gemiddelde bokker kan al een onhandelbare bok hebben als hij gewoon wil rondsturen. Nu lijkt het alsof die paarden bij elke stap door een helse pijn en ongemak moeten lopen, zo zit het natuurlijk ook niet. Maar heb je ook wel eens de plaatjes gezien van stang en trens en slof eraan en kin op de borst? Denk je dat daar nog veel verzet uit kan komen?

Karl66 met alle respect, maar iemand die een eenvoudig paard heeft, met veel moeite eindelijk die M gehaald heeft en zooooo graag in die Z wil komen en LDR gaat nabootsen, verwacht je dat dat goed gaat? Die paarden die lichamelijk veel in huis hebben worden aangekocht met GP ambitie. Die basis gaat vlot, zeer vlot, wanneer komt de LDR om de hoek?? Ik weet het niet, maar zijn die paarden al uitgegroeid? Meestal pas bij 6 a 7 jaar is het lichaam geheel volwassen gegroeid, het kraakbeen uitgehard de rug goed gesloten, maar die 6 jarigen lopen al niet meer in de basissport. Die basis is er heus wel professioneel ingereden, niet op de manegeruiterbasissnelheid met vallen en op staan. Maar nu over de grenzen, met een ruiter die net het paard niet te slim af is, ziet alle hoeken en gaten, maar de ruiters waar wij over praten zijn zo ervaren dat het paard 9 van de 10 keer net te laat is om het kunstje/verzet te laten zien en als ze zo ver komen, is het verzet van de ruiter ook niet mals. Dat bedoelen we. Een paard met de kin op de borst en flink wat ijzer in de mond, kan niet veel verzet meer geven. Sommige paarden zijn gewoon al afgestomd door pijn, want pijn doet het wel hoor, die gaan niet meer in verzet. Zou jij ook niet meer doen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:28

Karl66 schreef:
Twee vraagjes:

1. HNS kan je mij uitleggen wat de link tussen mishandeling als trainingsmethode en Stal Bartels/Emiel Voest is?

2. Waarom zijn al die eager to please paarden opeens ware duivels als je bij praktijkproblemen gaat kijken?

Ok Karl hier komen mijn antwoorden.

Ik heb hier in het algemeen niet zoveel te zeggen over Bartels en Voest.
Want punt 1 is dat ik het niet met mijn eigen ogen gezien heb en 2 ik heb geen bewijs wat daar allemaal te gaande is.
Ik zal misschien naar aanleiding van jou vraag mij eens onder die mensen daar gaan mengen en dan kom ik later hier wel weer op terug
Wat ik wél weet is dat er genoeg mensen zijn die alleen maar aan hún behoeftes denken en deze trainingsmethode als dé optimale weg zien om een paard te trainen.
Maar als je deze methode regelmatig en goed observeert komt het erop neer dat als het paard zou kunnen schreeuwen die op dat moment zijn longen uit zou schreeuwen, met de vraag waarom doe je mij dit aan?
Dat is volgens mij mishandeling.

Op jou 2de vraag kunnen er verschillende antwoorden zijn.
Een paard is van nature uit geen duivel.
Het zijn de mensen die de paarden tot duivels maken.
Gentleman was ook zo een oh zo lief, rustig en gewillig paard maar alleen onder het zadel.
Keek je naar de normale omgang en verzorging was die echt vreselijk.
En waarom?
Het bleek dat mensen hem hebben aangepakt omdat die zo moeilijk deed om alles en nog wat.
Hij wou de trailer niet in, hij liet zich niet vangen, kon niet stilstaan.
Tja hij was nu eenmaal bereid om met de mensen te vechtten die tegen hem gevochten hebben.
Ze hebben hem nooit helemaal kunnen breken, bij het rijden nam die sowieso al het iniatief in de handen maar hij deed het goed dus hebben ze het maar zo gelaten.

Wat ik al zei er kunnen verschillende antoowrden op jou 2 vraag zijn.
Karakter, instinct, wil, sluwheid bij ieder paard is het wat anders.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:06

Russel, er zijn twee belangrijke redenen om niet in de basis LDR toe te passen:

1. Ruitergevoel, je moet namelijk kunnen aanvoelen wanneer je over de grens gaat, zodat je een stapje terug kan doen.

2. De basis moet voor elkaar zijn voordat je LDR gaat toepassen. Aangezien die bij veel paarden in de basis nog niet voor elkaar is, heeft het geen toegevoegde waarde.

De meeste topdressuurpaarden zijn hoog in het bloed staande paarden. Kijk je naar een gemiddeld topic over Jazz-nakomelingen, de gemiddelde teneur in die topics is dat je en goed met paarden om moet kunnen gaan én respect voor die paarden hebben. Anders heb je binnen de kortste keren een stakende "rotknol".

Aangezien de meeste top-dressuurpaarden meer weg hebben van een gemiddelde Jazz-nakomeling dan van een alles accepterend manegepaard, kan je er op wachten dat dit soort paarden in de ring echt niet het welwillende meewerkende paard is vanuit het eager to please idee.

Ik denk dat HNS helemaal gelijk heeft over verschil in karakter, wil en ik zou zelf eerder slimheid dan sluwheid zeggen. Maar dat zijn nou net de punten waarop de meeste top-dressuurpaarden nog een slag moeilijker zijn dan het gemiddelde paard.

Ik denk dat de meeste mensen wel de verhalen kennen van ruiters die flink met de zweep trainen en in de proef er niks van bakken omdat het paard weet dat hij dan een loopje met de ruiter kan nemen. Als LDR die mishandeling is waar een aantal mensen het voor houdt, zou dat hier twee keer zo sterk gelden.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 15:26

Hoewel LDR al meer dan 300 jaar bestaat, wordt er pas echt aandacht aan besteedt sinds Anky haar gouden medailles is gaan verzamelen.
Het was dan ook niet vreemd dat een Duits blad het e.e.a. op de agenda heeft gezet.

Aangezien deze methode al jaren door bijna alle springruiters wordt gebruikt was tijdens de laatste vergadering over dit onderwerp ook Ludger Beerbaum uitgenodigd. Zijn stellingname was heel simpel
"als je het paard zelf wil laten bepalen hoeveel gallop-sprongen hij doet tussen twee hindernissen, heb je LDR niet nodig, wil je als ruiter echter zelf bepalen of dit 6-7-8 gallopsprongen moeten worden, dan is LDR een heel goede oplossing om je paard scherp aan de hulpen te krijgen."

Belangrijker was misschien nog de opmerking van Jean Bemmelmans (coach van het Spaanse dressuurteam). "Het is onmogelijk om te winnen met een ongelukkig en/of misbruikt paard" .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:15

Karl66 met je eens, maar kom eens kijken bij ons plaatselijke RV. Daar zitten lieden tussen die echt met hun eenvoudige knol die LDR uitoefenen. Beestje tandenknarsend en wegdraaiend oog, maar niemand die daar wat van zegt. Het komt nl steeds meer in opmars en dat is mijn kritiek.

Natuurlijk zijn er zat die hun knol in de krul trekken met een valse knik rijden, niet voelen dat de rug niet wordt gebruikt. Maar tussen deze ruiters zijn er ook die een stapje verder gaan door hem maar met de kin op de borst te gaan rijden, althans rijden? nee trekken. Heeft niks meer met ruitergevoel te maken. De paarden die dit pikken zijn de brave lieve meewerkende, mijne iig zal dit niet pikken en idd mijn paard zo gaan rijden, heb je heel snel een gemene rotbok.

Het zou mooi zijn dat mensen zo veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben dat ze weten dat ze toe zijn om LDR te gaan doen. Maar sporen worden toch ook al bij de 1e B proef gehanteerd?

Even over de topruiters. Ik kijk wel eens bij het losrijden als ik eens bij die wedstrijden ben. Ook dan zie ik wel eens paarden die met een waas voor de ogen, dus verstand op nul, met blauwe! tong doen wat ze moeten doen.

De laatste jaren is het toch zowiezo dat de sporters zover gaan met hun lijf en de overstrekking van het lijf zo ver is om de beste van de beste te gaan zijn. Steeds een stapje verder, maar dit wordt ook van de dieren verwacht. Vraag mij soms wel eens af wie er sport, het dier of de ruiter.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:57

russel schreef:
Vraag mij soms wel eens af wie er sport, het dier of de ruiter.

Dát is nog eens een goede vraag.

Afbeelding

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:12

Russel in de situatie die jij schetst praat je over iemand die een trainingsmethode verkeerd hanteert. Dat is altijd fout en daar is volgens mij geen discusie over. Er zijn ook genoeg, waarschijnlijk nog meer, mensen die klassiek trainen fout toepassen.

Je kunt nooit een trainingsmethode als fout diskwalificeren omdat er mensen zijn die niet snappen wat ze doen.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:27

Hoewel het natuurlijk altijd beter is als iedereen alles perfect zou doen, kan ik me eigenlijk niet zo heel druk maken om wat een ander fout doet.

Met rijden is het vrij simpel, hoe meer je verkeerd bezig bent, hoe eerder je jezelf tegenkomt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:49

Karl66 schreef:

Je kunt nooit een trainingsmethode als fout diskwalificeren omdat er mensen zijn die niet snappen wat ze doen.

En dát is ook een heel goed punt.
Je kunt mensen niet veroordelen als hun niet weten wat ze doen.
En het niet anders geleerd hebben.
Als kinderen van jongs af aan leren geweldadig te rijden dan kunnen hun er niks aan doen als ze het zo geleerd hebben.
Hun denken er niet over na.
Pas als je laat zien en er op aan duidt dat het waarschijnlijk mishandeling is en dat het slecht is wat hun doen beginnen ze pas te denken.
Alhoewel heb je dan nog van die figuren die echt sadistisch zijn en die het echt niks uitmaakt wat er met hun paarden gebeurt.

SuperPepeijn

Citaat:
Met rijden is het vrij simpel, hoe meer je verkeerd bezig bent, hoe eerder je jezelf tegenkomt.

Goed gezegd, maar jammer genoeg zijn er en blijven mensen bestaan die dit niet snappen en gaan zo steeds dieper de fout in.

Horsedances

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:28

SuperPepeijn schreef:
Hoewel het natuurlijk altijd beter is als iedereen alles perfect zou doen, kan ik me eigenlijk niet zo heel druk maken om wat een ander fout doet.

Exact wat Johan Hinnemann altijd zegt. "ÿou have good riding, and you have bad riding", but who am I to tell Michael Schumacher what he is doing wrong".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:23

Karl66 schreef:
Russel in de situatie die jij schetst praat je over iemand die een trainingsmethode verkeerd hanteert. Dat is altijd fout en daar is volgens mij geen discusie over. Er zijn ook genoeg, waarschijnlijk nog meer, mensen die klassiek trainen fout toepassen.

Juist maar wie verteld ze dat ze het fout doen, of dat het uberhaupt fout is?? Niemand toch? Zij die vinden dat LDR een super trainingsmethode is, willen toch ook niets anders horen? Dan komt er een publicatie als deze en hup het is onzin, geld verdienen over de rug van een ander.

Als mensen niet snappen wat ze doen is de trainingsmethode al bij de eerste aanzet fout. Als je niet snapt wat je doet, mag je er niet van uit gaan dat je het goed doet. Alles wat er dan goed gaat is puur toeval en met puur toeval kan je niet trainen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:47

mariska75 schreef:
Horseyfries,

Waarschijnlijk ben je al zo gewend aan de blik van al die te diep getrokken paarden met een daardoor afwijkende bewegingsvorm om je heen dat je "door de bomen het bos niet meer ziet".

Het ergste vind ik nog dat er heel veel paarden die zgn het systeem niet aankunnen worden afgeserveerd door de achterdeur, omdat het zogenaamd geen goede paarden zouden zijn.

De dressuur (zie doel FEI) is er voor bedoeld om een paard zo te trainen dat hij er beter, sterker en in ontspanning en harmonie met de ruiter samen werkt. Bedoeld om het paard sterker te maken door duurzame training die stap voor stap gaat.
Is hiermee dus bedoeld voor elk paard; dus een manier van trainen die bijna geen 'normaal paard" zou aankunnen heb ik hele sterke twijfels bij...

Ik heb te veel paarden gezien die door verkeerd rijden (te vroeg te diep) zo ongelooflijk in de problemen zijn gekomen dat ze op jonge leeftijd al het label onhandelbaar/recreatiepaard/weidemaatje/wandelpaard of zelfs slachtpaard kregen.
Gelukkig zijn er vele van hen met veel geduld en een goede manier van trainen (ja goed als je een paard voor 100% ten goede ziet veranderen) weer bovenop gekomen.

En is dat subjectief??? Ik mag toch hopen dat veel mensen het verschil nog kunnen zien en voelen (maar weet ook dat het jammergenoeg al lang niet meer zo is)!

Beste Mariska,

Ik heb ook heel veel paarden gezien die door verkeerd rijden helemaal verknoeid waren. Zij kwamen vervolgens op een stal terecht waar volgens het LDR principe getraind wordt en zijn van zielige zenuwachtige ongelukkige paarden veranderd in volkomen relaxte uitgebalanceerde evenwichtige sportpaarden. Eentje daarvan is momenteel kampioen van Nederland....

Wat Karl ook al talloze malen gezegd heeft en blijkbaar maar niet wil doordringen, is dat het niet de methode is maar de manier waarop het gebruikt wordt die het grote verschil uitmaakt.

Dat er paarden zijn die niet het niveau aankunnen wat de ruiter ervan verwacht, zal altijd zo blijven, op welke manier je ook traint. Dacht je nou echt dat bij klassieke ruiters elk paard een Grand Prix paard wordt?

Waar ik me elke keer weer over verbaas is dat mensen dingen als argumenten tegen LDR gebruiken die net zo goed gelden voor klassiek:
- dat niet iedereen het even goed kan
- dat niet alle paarden het gevraagde werk aankunnen
- dat paarden soms minder blij kijken op een foto

en het dan blijkbaar héél goede argumenten tegen LDR vinden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:53

amen!

en dan over door de achterdeur verdwijnen.......... is logisch, deze mensen hebben olympisch goud voor ogen, hebben niks aan een paard "gewoon" GP aankan, en dat paard die het net mist is het paard dat door de achterdeur weg gaat.

net zoals bij recreatieruiters als hun paard toch niet 100% betrouwbaar blijkt buiten.

@ HC, ik ben vandaag pas weer terug in de bewoonde wereld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:00

russel schreef:
Karl66 schreef:

Juist maar wie verteld ze dat ze het fout doen, of dat het uberhaupt fout is?? Niemand toch? Zij die vinden dat LDR een super trainingsmethode is, willen toch ook niets anders horen? Dan komt er een publicatie als deze en hup het is onzin, geld verdienen over de rug van een ander.

Als mensen niet snappen wat ze doen is de trainingsmethode al bij de eerste aanzet fout. Als je niet snapt wat je doet, mag je er niet van uit gaan dat je het goed doet. Alles wat er dan goed gaat is puur toeval en met puur toeval kan je niet trainen.

Je zou gelijk hebben als deze publicatie gericht was tegen de basisruiters die niet snappen wat ze aan het doen zijn. Alleen dat is niet het geval, ze richt zich juist tegen de top die wel weet wat ze doen.

Jammer genoeg stappen er veel te veel mensen op een paard zonder te snappen wat ze doen (zowel LDR als klassiek). Daar zijn twee oplossingen voor, die mensen verbieden paard te rijden of hopen dat ze een keer het licht zien en goede instructie gaan zoeken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:52

Mireille1970 schreef:
Dat is waarschijnlijk omdat het door de meeste afvallers van de methode een hetse tegen de winnaars is...

Het is namelijk pas ter discussie gesteld nadat Anky al 6 medailles had minimaal, en wat betreft Franke Sloothaak, Nicole Uphoff, Isabell Werth, Ludger Beerbaum, Peter Geerink, Jos lansink etc etc zijn vroeger helemaal niet ter discussie gesteld...

In 1992 heeft bijv St Georg deze rijstijl die bij Rembrandt werd toegepast zwaar "aangevallen". Inclusief 2 pagina grote foto van Rembrandt in rollkür.

Foutje, bedankt
Citaat:
Hoewel LDR al meer dan 300 jaar bestaat, wordt er pas echt aandacht aan besteedt sinds Anky haar gouden medailles is gaan verzamelen.
Het was dan ook niet vreemd dat een Duits blad het e.e.a. op de agenda heeft gezet.

Zelfde blad dus.....
Citaat:
In november 1992 is er een artikel in Duitsland gepubliceerd waarin het gebruik van de Rollkür door Duitse dressuur- en springruiters in de sport aan de kaak werd gesteld door Heinz Meyer. Hij noemt in dat artikel met name Nicole Uphoff en Rembrandt, de toendertijd 2-voudige Olympisch Kampioen dressuur en haar paard, en daarmee de meest prominente amazone, die naast tal van andere ruiters, de Rollkür methode in Duitsland gebruikte. Er is daarna nog een artikel in april 1994 verschenen, waarin Rollkür wederom ter diskussie werd gesteld.

Precies, die!
horseyfries schreef:
Als jij echt wilt ZIEN of paarden die zo gereden worden ongelukkig zijn dan is er maar één plaats waar je moet zijn: op stal bij de mensen thuis, kijk naar hun training en bepaal dan met je eigen subjectieve mening of jij vind dat het paard er ongelukkig uitziet.

En als iemand dat van dichtbij in de ring heeft gezien, dan heeft diegene een verkeerde subjectieve mening....
Jan_VT schreef:
De foto's zijn echt momentpnames... en zijn dusdanig waardeloos in mijn ogen.

Wel veel momenten...
Ekkie schreef:
LDR staat bekend als iets wat je sowieso geen uur achter elkaar doet. Ik las ooit een quote van Anky waarin ze aangaf dat het meer om 10 minuten aaneengesloten ging. Daarmee is het niet minder goed of slecht, maar dit even ter verduidelijking.
Probeer zelf eens 10 min een extreme houding vol te houden.

Over de DVD's: Die zijn bedoeld als informatief. De ruiters die erop te zien zijn, zijn allen van tevoren geïnformeerd over de DVD, hebben deze ontvangen en er is hen gevraagd of ze commentaar wilde inspreken om toe te lichten wat ze hier deden. Geen van hen heeft toelichting willen geven. Gemiste kans.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:11

Lieve beste Q, hoe kan iemand van dichtbij in de ring zien of een paard LDR trainen niet fijn vind als in de ring zelf het paard nooit LDR wordt ingesteld???
Wel blijven nadenken voor je iets zegt hé!

En wat betreft dat commentaar wat de topruiters die getoond worden op de DVD mochten geven: dat was wel een slimme zet van Ulrike ja, had ze gratis topruiters op haar DVD gehad die anders handen vol geld kosten..... Goh, wat vreemd dat ze dat niet voor haar wilden doen...

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:17

horseyfries schreef:
Lieve beste Q, hoe kan iemand van dichtbij in de ring zien of een paard LDR trainen niet fijn vind als in de ring zelf het paard nooit LDR wordt ingesteld???
Wel blijven nadenken voor je iets zegt hé!
Aller, Allerliefste horseyfries: dat doe ik ook.
Ik zat IN de ring toen Tineke Luxaflex op een clinic LDR voorreed, ik zat naast de ring toen Anky en haar leerlingen LDR op clinics voorreden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:19

"De ring" is algemeen paardrijnederlands voor wedstrijd hé

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:25

horseyfries schreef:
En wat betreft dat commentaar wat de topruiters die getoond worden op de DVD mochten geven: dat was wel een slimme zet van Ulrike ja, had ze gratis topruiters op haar DVD gehad die anders handen vol geld kosten..... Goh, wat vreemd dat ze dat niet voor haar wilden doen...
Wat een !
Ze maakt geen winst op die DVDs , kan je voor kostprijs bij d'r bestellen
Dat was met het commentaar niet anders geweest.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:27

horseyfries schreef:
"De ring" is algemeen paardrijnederlands voor wedstrijd hé

Nou die clinics worden vaak wel in wedstrijdringen gegeven, alleen is het dan ff geen wedstrijdring, maar gewoon een ring, of bak, of arena, of....

Raar toch.....een ring is toch niet rechthoekig

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:35

Wat betreft die DVD's: het had wel aardig wat beter verkocht en dus naamsbekendheid voor haar betekent als de hele Nederlandse top er met commentaar opstond....

We spreken nog wel eens af om samen naar een wedstrijd en dan met name de losrijring (ook rechthoekig....!;) ) te gaan kijken, ik ben wel benieuwd naar jouw reacties daar.