Nu zijn er alweer allemaal reacties! Het gaat gewoon tè snel voor mij
! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

! ymneuss schreef:Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar ik ben het wel met je eens dat een goede ruiter zonder hulpteugels kan rijden.
Ik rij momenteel een vrij pittige merrie en het rijden ging (vooral in het begin) niet vlekkeloos (lees: hevig verzet enz.), maar ik heb geen één keer overwogen om er een extra teugel aan te hangen of een scherper bit te gebruiken. Nu, 5 maanden later gaat het echt al stukken beter, en al rij ik geen hoog dressuurniveau, ik vind toch dat ik wel kan rijden.
Yvonnelind schreef:Ja, dat topic over verzamelen zonder bit heb ik niet gevolgd inderdaad en mijn vorige bericht had ik al helemaal getypt voor ik de nieuwe reacties had gezien, vandaar dat ik het toch nog maar even gepost had...
Nu zijn er alweer allemaal reacties! Het gaat gewoon tè snel voor mij!
SuperPepeijn schreef:Tuurlijk is het voor de ruiter en niet voor het paard.
Wat is er precies met paardrijden vóór het paard dan?
) Yvonnelind schreef:Het gebruik van hulpteugels is trouwens niet slecht, het mìsbruiken van hulpteugels is slecht. En helaas zijn er te weinig mensen die zo kritisch naar zichzelf kunnen kijken om (objectief) te kunnen beoordelen of ze hulpteugels misbruiken of gèbruiken...
SuperPepeijn schreef:Wees toch eerlijk dressuur is voor de mens en niet voor het paard. Als we hierover al van mening verschillen zullen we het echt niet eens worden. Of leggen jouw paarden als ze op de wei staan zelf een zadel op hun rug? Het is een mooie gedachte maar niet een reeële.