[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:19

Ja, dat topic over verzamelen zonder bit heb ik niet gevolgd inderdaad en mijn vorige bericht had ik al helemaal getypt voor ik de nieuwe reacties had gezien, vandaar dat ik het toch nog maar even gepost had...

Nu zijn er alweer allemaal reacties! Het gaat gewoon tè snel voor mij !

Lusitana

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:20

ymneuss schreef:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar ik ben het wel met je eens dat een goede ruiter zonder hulpteugels kan rijden.

Ik rij momenteel een vrij pittige merrie en het rijden ging (vooral in het begin) niet vlekkeloos (lees: hevig verzet enz.), maar ik heb geen één keer overwogen om er een extra teugel aan te hangen of een scherper bit te gebruiken. Nu, 5 maanden later gaat het echt al stukken beter, en al rij ik geen hoog dressuurniveau, ik vind toch dat ik wel kan rijden.

Bravo voor je doorzettingsvermogen en koele hoofd.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:21

Yvonnelind schreef:
Ja, dat topic over verzamelen zonder bit heb ik niet gevolgd inderdaad en mijn vorige bericht had ik al helemaal getypt voor ik de nieuwe reacties had gezien, vandaar dat ik het toch nog maar even gepost had...

Nu zijn er alweer allemaal reacties! Het gaat gewoon tè snel voor mij !

Ja, het gaat echt heel hard hier, nu

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:22

En ik post te lange berichten en ik denk er te hard over na! Duurt te lang.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:22

@Fantine, kijk even naar de topictitel en denk rustig na, dan begrijp je het vast wel.

Zoals ik al eerder zei het is maar wat je doel is. Ik ken mensen met een handicap en die rijden dankzij een hulpteugel beter dan menig andere ruiter. Iets meer genuanceerd denken kan heel verhelderend zijn.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:23

dus je mag ook pas een mening hebben als je de sterren van de hemel rijdt?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:24

Iemand met een hadicap mist iets anders wat gecompenseerd wordt met een hulpmiddel. Dat vind ik iets heel anders.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:25

Oh dus dan wordt het opeens wel goed, dacht even dat er gezegd werd dat het altijd fout was. En hoe zit het dan met de top?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 31-05-06 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:25

SP, ik ken mensen met een handicap die op de paralympics starten en nog nooit een hulpteugel hebben gebruikt!

Ik ken ook iemand met een arm die juist moeilijke paarden van anderen pakt (en zonder hulpteugel) Nou jij weer. Een handicap op zich zegt niks en maakt de hulpteugel niet ineens onschuldig.

En hier bevestig je maar weer een keer dat de hulpteugel er voor de ruiter is, niet voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:26

Tuurlijk is het voor de ruiter en niet voor het paard.

Wat is er precies met paardrijden vóór het paard dan?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:29

En ik heb nooit gezegd dat het rijden met hulpteugels per defenitie altijd fout is, dus ik weet niet wie je aan wilt vallen, maar je het nu in ieder geval de verkeerde...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:30

SuperPepeijn schreef:
Tuurlijk is het voor de ruiter en niet voor het paard.

Wat is er precies met paardrijden vóór het paard dan?

Dressuur. Daar wordt een paard in principe beter van, maar als er wedstrijden aan te pas komen is het ineens iets heel anders (ik bedoel zodra de ruiter zijn wensen voorp stelt en het paard ondergeschikt wordt).

Verder vermaken paarden zich kostelijk onder de ruiter als ze plezier hebben in hun werk.

Een paard heeft beweging nodig en daar is de ruiter voor, een paard wordt er slechter van als het stilstaat. Dus rijden op zich, of beweging geven, doe je in beginsel voor het paard.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:32

Wees toch eerlijk dressuur is voor de mens en niet voor het paard. Als we hierover al van mening verschillen zullen we het echt niet eens worden. Of leggen jouw paarden als ze op de wei staan zelf een zadel op hun rug? Het is een mooie gedachte maar niet een reeële.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:33

Ik rijd regelmatig met een slofteugel, omdat ik reuma heb (ziekte van Bechterew) Hij zit er dan voor nood om, zodat, mocht Prisca ineens bedenken dat zetegen gaat werken, en ineens haar hoofd omhoog gooien, dan komt de klap op de slof en niet op mijn rug...

Ben ik nu automatisch een slechte ruiter? (ik zeg niet dat ik top ben hoor, absoluut niet, start niet eens )

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:36

Wat mij betreft niet hoor.
Als je maar niet als doel hebt dat je paard altijd koste wat kost in de krul loopt zonder dat je er werk van wilt hebben of geduld voor moet opbrengen.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:39

In de krul trekken daar heb je geen slof voor nodig, dat kan ook prima met een bit.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:45

Sommige mensen hebben zèlfs die 'handigheid' niet...

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:49

Ben het met je eens SuperPepeijn: dressuur is iets dat de mens heeft uitgevonden. Een bit en een zadel is in principe al onnatuurlijk en je kan er met verkeerd gebruik een hoop schade mee aanrichten, hetzelfde geld voor een hulpteugel. Bij correct gebruik is een hulpteugel net zo goed/slecht voor een paard als een bit.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:49

Dat betekent dan dat je niet zomaar mee eens, of oneens kan zeggen bij deze stelling.

Er zitten een heleboel kanttekeningen aan vast, waardoor er altijd uitzonderingen zijn naar de andere kant van de stelling. Er zijn natuurlijk vele situaties te bedenken waarin het slecht is om hulpteugels te gebruiken. Omdat het standaard uitrusting is geworden, omdat het verkeerd afgesteld is, omdat we niet weten hoe ermee te rijden om een correcte manier, omdat we er dingen mee willen bereiken waar ons paard nog niet aan toe is en zo zijn er no wel meer dingen te bedenken.

Moeten we wel allemaal in ons achterhoofd houden dat dat ook geen dingen zijn die bij de bedoeling van de hulpteugel horen. Dat komt allemaal pas ter sprake als wij misbruik gaan maken van de hulpteugel en op die manier ook van ons paard. Daar draait het toch om.

Wij willen zo nodig rijden en paarden zijn zo dat ze dat toelaten en het vaak zelfs leuk vinden. Als je tenminste dingen aan ze vraagt, die ze ook waar kunnen maken...

Verder horen er dan veel meer dingen bij zo'n lijstje:
- goede ruiters rijden altijd met een perfect passend zadel
- goede ruiters hebben nooit hun neusriem te strak zitten
- goede ruiters kunnen zonder sporen rijden
- goede ruiters rijden zonder zweep
- goede ruiters....

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:56

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik ben een voorstander van hulpteugels, mits correct gebruikt en als tijdelijke oplossing.

Ik zie veel liever iemand die toegeeft aan haar/zijn eigen tekortkomingen en deze oplost door tijdelijk een hulpteugel op de correcte manier te gebruiken dan iemand die maar blijft aanknoeien (waardoor er dus verkeerde spieren getraind worden en zodoende het allemaal nog moeilijker word) in de hoop dat het ooit wel beter zal gaan.
In mijn ogen is de 1ste persoon dan ook de vriendelijkste en betere ruiter.

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:59

Yvonnelind schreef:
Het gebruik van hulpteugels is trouwens niet slecht, het mìsbruiken van hulpteugels is slecht. En helaas zijn er te weinig mensen die zo kritisch naar zichzelf kunnen kijken om (objectief) te kunnen beoordelen of ze hulpteugels misbruiken of gèbruiken...

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Inge86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:59

Ik vind dit een erg goede discussie, omdat ik het om me heen vaak zie gebeuren. "Hij wil niet, Het lukt niet" en hup ze zijn al onderweg naar de ruitersportwinkel om een hulpteugel te halen.

Een hulpteugel kan uitkomst bieden en je verder helpen.

Je kunt er lang en breed over discussieren maar het feit blijft dat je alleen gebruik mag maken hiervan als je weet waarvoor het is en er verstandig mee om kan gaan anders heeft het zoiezo geen nut en moet je er gewoon vanaf blijven!

Toch vind ik dat een goede ruiter zonder kan! Je mag er best tijdelijk even gebruik van maken maar dan moet je het ook weer zonder gaan doen.

Het moet nut hebben!!! Zie het al een doktersrecept, een soort antibioticakuurtje. 2 weken gebruiken en dan moet het over zijn.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:15

SuperPepeijn schreef:
Wees toch eerlijk dressuur is voor de mens en niet voor het paard. Als we hierover al van mening verschillen zullen we het echt niet eens worden. Of leggen jouw paarden als ze op de wei staan zelf een zadel op hun rug? Het is een mooie gedachte maar niet een reeële.

Ik bedoel dat ALS je een paard gaat gebruiken... Je vroeg immers wat er aan paardrijden is voor het paard

Het paard is er nu voor gebruik van de mens, ALS je hem dan gebruikt, zul je het op een wijze moeten doen waar het paard baat bij heeft en hem niet in de wei of op stal laten rotten (ook 24/7 uur ALLEEN weidegang is niet altijd het beste voor een paard, maar dat is een andere discussie).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:16

Ik begin me na het lezen van dit topic toch steeds meer af te vragen wat een goede ruiter dan wel niet is

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:17

Een goede ruiter is iemand die geen slechte ruiter is