Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:57

Natuurlijk worden ze relaxter met de jaren maar als het echt onmogelijk is om zonder Sedolin naar buiten te gaan kan je beter wachten tot ie inderdaad relaxter is geworden

Als je paard zo bang is voor een paard met ruiter erop, waarom laat je hem er dan niet eerst aan wennen in een thuissituatie? Op vreemd terrein is alles enger dan thuis. Ikzelf ben heel makkelijk zolang ik weet dat ik m gewoon bij me kan houden vind ik alles best, hij kan t maar gezien hebben dan is t volgende x minder eng. Dus laat m lekker wennen aan enge dingen thuis, bouw vertrouwen op en ga dan dingen buiten opzoeken die wel eens eng kunnen zijn. Als t vertrouwen er is zul je verbaasd zijn hoeveel dingen je paard met je doet ( zonder Sedolin!)
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 14-05-06 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:01

MissVicky, ik reageerde niet op jou maar op samsam die vroeg zich nml af of kim verwachtte dat ie relaxter werd door de jaren heen.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:03

Ah ok, moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen, ben net terug van wedstrijd en nogal moe...( slechte smoes ik weet t )

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:07

Renske_ schreef:
MissVicky, ik reageerde niet op jou maar op samsam die vroeg zich nml af of kim verwachtte dat ie relaxter werd door de jaren heen.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze nu met haar 6-jarige naar buiten moet met sedalin, slof en bodyprotector en nog regelmatig thuis in de bak zandhapt, dat de tijd dat ze buiten kan rijden zonder zadel niet echt gaat komen.

Tuurlijk zal hij wel met de jaren wat rustiger worden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:08

elk paard wordt gematigder door de jaren heen

het gewoon dingen doen is bij dit peerd het sleutelwoord........... en ik heb mijn beperkingen ....... en om de rit gunstig te laten verlopen voor mij en hem, heb ik deze maatregel toegepast............. volgende keer niet nodig

@ samsam, denk dat je je lelijk vergist ik ben nogal eigenwijs

zandhappen gebeurt slechts heel miniem............ en eigenlijk alleen als ik ladida rij
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 14-05-06 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:10

Ik hoop het voor je Kim!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:12

Ga je hem de eerste keer op concours ook nog wat verdoven, of is hij zo tussen de andere dieren wel rustig?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:16

KiWiKo schreef:
het gaat in dit geval om mij. Ik ben vandaag met mijn 6 jarige kanonskogel die mij gisteren nog alle hoeken van de bak heeft laten zien een ontspannend buitenritje gaan maken. (enz)

Ik ben het helemaal met je eens!
Veiligheid gaat boven alles!

Dus als ik de meeste andere begrijp moet je dit beesie beperken tot een bak waar hij elke keer dezelfde rondjes loopt? Nou sorry hoor maar dat vind ik dus NIET kunnen.

Misschien ga ik het zelf ook wel proberen , niks op tegen hoor!
Ik kan zo wel weg, maar het is echt übergevaarlijk! Hij bokt en sjeest als een wilde, ben ik even blij dat ik blijf zitten. Maar buiten vind ik dit te riskant.

Trouwens, Als dit zulke troep zou zijn waarom kun je het dan overal kopen?

Wat heb je liever
1) een paard waar je leuk mee naar buiten kan enzo, plezier mee beleven, steeds iets nieuws?
2) een paard dat wordt afgestompt in de bak omdat hij gewoonweg niet naar buiten mag omdat je dan iets moet geven waar veel mensen tegen zijn ?

Noraly

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:17

ik weet het zeker Samsam ik hebb een heel eerlijk paard, onstuimig maar heel eerlijk.............

en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik eerder een buitenrit zonder de gebruikelijke optoming maak met de meneer datik in het z zit met hem ............. ik heb geen talent "D

hihi verdoven op wedstrijd mag niet maar hij heeft heel veel angst voor een paard met ruiter....... over twee weken rijd ik mijn eerste wedstijd met de grote meneer........ het losrijden maak ik me zorgen om, de proef niet

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:18

en slof ook niet...

Hoe is hij thuis met anderen in de bak dan?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:21

wil je niet weten hij kruipt tegen de muur op maar het wordt steeds beter

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:23

Maar springt hij weg, gaat hij rennen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:32

nee, hij kruipt gewoon tegen de wand op hij GING door de muur heen , nu vind hij het minder eng en kunnen we zelfs in de manegelessen meerijden.......... maar dat heeft wat voeten in de aarde gehad

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:36

Wat nou als je een ander paard of erger nog een groep paarden in het bos tegenkomt??

Het spijt me zeer maar ik vind het ook niet kunnen Klinkt mij in de oren als een zeer onzeker paard, dan zou ik hem thuis liever nog beter voor elkaar willen hebben, dan maar wat minder afwisseling.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:39

we kwamen een ander paard in tegensgesteld richting tegen en ik kon een alternatieve route kiezen...........mijn geluk

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:43

Ja dat is idd geluk hebben. Maar er komt een keer dat je dat niet kan

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:47

en dan??????????

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:48

Ja dat is dan jouw probleem denk ik
Jij zegt net dat hij niet tegen andere paarden met ruiters erop kan. Sja bedenk eens wat zou ik zeggen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:55

dus moet ik heel veek met combinaties in de bak gaan rijden eb dat gaat nu redelijk goed

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:58

Prima dus
Ik zou dus oefenen totdat ik een heel zeker gevoel daarover heb en dan naar buiten gaan. Dan heb je die sedalin in iedergeval niet meer nodig.. ( ook niet voor jezelf )

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:58

Ik vind het wel maf dat hij schrikt van andere paarden. We hebben bij ons op stal ook een paard gehad die dat deed. Geen idee waarom.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:08

youngster schreef:
Prima dus
Ik zou dus oefenen totdat ik een heel zeker gevoel daarover heb en dan naar buiten gaan. Dan heb je die sedalin in iedergeval niet meer nodig.. ( ook niet voor jezelf )

Kijk en daar raak je nu de kern, jij bent Kim niet, die blijft van uitdagingen houden van welke vorm ook .

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:10

sarabande schreef:

Kijk en daar raak je nu de kern, jij bent Kim niet, die blijft van uitdagingen houden van welke vorm ook .

En zijzelf zegt dat veiligheid voor alles gaat.. dus ik snap het niet helemaal

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:12

Ikn kan het ook niet uitleggen.... peerd is zoo zo bang van andere paarden MET ruiters

@ youngster............... ik ben gewoon een raar mens

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:19

ik ben het er wel mee eens dat ze met dit paard naar buiten gaat (het paard moet het tenslotte ooit leren en niet ieder paard is gelijk de eerste keer rustig) maar niet eens met het middel wat ze gebruikt heeft. je hebt tegenwoordig ook nerve control en dat schijnt te helpen op een natuurlijke manier. ik heb dit overigens zelf nog nooit geprobeerd, dus kan hier zelf niets over zeggen, maar mijn instructrice zegt dat dit goed kan werken. sedatie vind ik persoonlijk eng, omdat het paard minder controle heeft over zijn lichaam. ook al merk je dit niet direct het kan in bepaalde situaties erg gevaarlijk zijn in mijn ogen.