schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:30

Dus zij is wel gaan schuimen door ontspanning, maar andersom zou het volgens jouw redenatie ook kunnen?

Goofy44

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:38

Ik denk dat het in jouw situatie correct is. Je moet ook naar de andere indicatoren kijken. Er zijn ook paarden die door aanspannen van bepaalde spiergroepen meer gaan schuimen.....
Let op:
- orenspel
- ogen
- proesten
- likken van de lippen
- loslaten
- winden laten
- afmesten in gang
- de bewegingen
....

Beinvloeding:
- snoepje, appeltje
- bit met bepaalde smaak
- tongbeenskelet (nek, onderkaak, borstbeen verbindingen)

Een beschadigd tongbeen-skelet maakt eerlijk rijden met een bit onmogelijk.

Daarnaast moet je je paard goed kennen, de reacties kunnen ook per paard sterk verschillen.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:09

Mijn paard schuimt ook aaaltijd. Als ik aan het rijden ben, vliegen de vlokken me soms om de oren

Als ik hem vrij laat springen, met halster, dan schuimt ie ook...

Ik denk een teken van ontspanning 0fz0 ?

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:32

Mijn vorige verzorgpaard schuimde ook altijd, zelfs als ik een stukje met haar ging stappen aan het halster. Maar dan schuimde ze wel meer, als er meer stressvolle factoren in de buurt waren. Met rijden schuimde ze ook altijd, maar dan schuimt ze meer als ze harder moet werken. Tijdens een uur kinderritje schuimt ze niet, maar dan ontspant ze ook niet.
Het artikel in bit klonk inderdaad wel heel logisch, ga zelf maar eens een uur met een stok in je mond rondlopen... Maar ik weet het nog niet, ben er voor mezelf niet helemaal achter.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:26

Hmm mijn paard schuimt en kwijlt tegelijk
Wat is dit dan?

Als hij kwijlt en schuimt tegelijk is hij wel ontspannen maar kauwt heel veel op het bit vandaar het schuimen maar ik weet dus niet waar dat kwijlt vandaan komt iemand??

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:37

mijn pony schuimt ook vaak.
Niet overdreven veel, maar hij heeft wel een witte mond.
Vooral als ik lekker ontspannen heb gereden doet hij dit.
Ik kan ook goed merken wanneer hij ontspannen is en wanneer gespannen.
Bij het ontspannen is hij aan het knabbelen op zijn bit en blijft hij lekker laag lopen.
Als hij gespannen is mest hij veel en gaat een beetje dribbelen.
Gelukkig is hij vaak ontspannen en heeft dus altijd wel een schuimend bekkie Haha!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:34

Ik denk dat schuimen heel goed is..Jury's zien dit graag!! Een tijdje geleden werd ik er op aangesproken door mijn jury, om dat Fee zo ongelovelijk absurt schuimt Clown

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:59

eigelijk goede vraag. de mijne deed eerst nooit schuimen (reed nooit aan de teugel dat soort dingen) en nu ben ik er wel mee bezig en loopt nu ontspannen. en nu schuimt hij wel.

Fieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:20

het paard waar ik op rij op de manege schuimt ook, hij loopt erg ontspannen en knabbelt op zijn bit het teken dat goed werkt en zijn hoofd er bij houdt. Niets verkeerd mee dus

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:32

schuimen in de mond -> bit goed aanvaarden
schuimen op het lichaam -< die spieren hebben goed gewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:10

die van mij schuimt bijna nooit maar is wel altijd ontspannen! alleen als we super veel hebben gedaan wil hij wel eens gaan schuimen maar echt bijna nooit.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:28

Mijn pony kwijlt alleen als ze geen zin heeft, dan hangen der van die draden uit der mond.
maar als ze goed der best doet gaan ze schuimen.

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 01:28

zo lees je wel meer dingen maar er is dus wel degelijk verschil tussen schuimen en kwijlen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:28

Mijn paard schuimt altijd, de ene keer heel erg de andere keer heeft ze alleen een wit randje om d'r mond. Als ze niet schuimt is het rijden meestal ooik niet goed gegaan Clown

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:29

Is een teken dat je paard het bit goed accepteerd

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:27

Speeksel(vloed) en/of schuimen alleen is geen indicatie of een paard gespannen of ontspannen is. Speeksel(vloed) heeft weinig met ontspanning te maken. Schuimen kan met ontspanning te maken hebben, het kan ook een teken van spanning zijn. Het is erg kort door de bocht om tot de conclusie te komen dat een paard ontspannen is als het paard schuimt in de mond en/of met schuimvlokken strooit. Alleen dit herkenbare kenmerk is onvoldoende om te bepalen of een paard gespannen of ontspannen is. Je zal de andere herkenningsfactoren in de overweging mee moeten nemen als je je alleen op "zien" baseert, als je rijdt kun je het naast al dan niet "schuimen" ook goed voelen. Het punt is alleen dat een "kijker" en/of "ruiter" moet weten waarnaar je moet kijken en wat de uitleg is die je eraan geeft. Hetzelfde geldt voor het rijden: je moet in staat zijn om a.d.h.v. "gevoel" te bepalen of een paard ontspannen is. De meeste ruiters in de breedte sport ontbeert dat "gevoel".

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:42

meeennnn heb jij een hanboek naast je liggen goofy Haha!

of gewoon communicatief vaardig.......
ben het wel met je eens dat de ruiter in staat moet zijn om te voelen wanneer
paard ontspannen is. schuimen alleen kan inderdaad meerdere oorzaken hebben.
die van mij schuimt met messing in bit gewoon blank stuk minder...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:39

Als mijn pony echt super lekker loopt gaat die schuimen
is die drwars en loopt die voor geen beter dan zie ik geen schuim
maar dan hoor je hem ook niet kouwen op zijn bit

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:00

mijn paard schuimt 7 van de tien keer Clown . maar toch loopt hij altijd heel ontspannen en ook lekker nageefelijk/aan de teugel. maar heeft altijd wel het schuim op zijn lichaam vooral tussen zijn benen lijkt net slagroom maar ook op zijn hals.

maar nu heb ik een vraag. heb hem vanmorgen gewoon even gelongeerd alleen even aan touw niks met hulp teugel ofso en ook gewoon aan halster. maar nu had hij echt een schuimend mondje hoe komt het dat hij nu dan wel schuimt?

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:11

mijn haf longeer ik aan het halster hij is meestal liever lui dan moe . tijdens het werk houd hij stijf zijn mond dicht en als hij uiteindelijk stappen mag dan begint hij kauw bewegingen te maken en terwijl hij dat doet loopt de kwijl met slierten uit zijn mond. ook onder het rijden lopen er vaak slierten kwijl uit zijn mond. gebit is vorig jaar grondig na gekeken en er waren toen geen ongerechtigheden te zien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:04

Er is idd een verschil tussen gezond schuimen en kwijlen door slecht bitgebruik. Wordt nogal eens verwart...

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:02

Tmara schreef:
Is een teken dat je paard het bit goed accepteerd

Hier ben ik het helemaal mee-eens. Als je paard ontspannen is, kauwt het op zn bit. Ik heb laatst een nieuw bit gekocht, ze raadde me een van koper(?) aan omdat die een bittere smaak heeft. Paarden vinden dat lekker en gaan daar dan mee spelen, dus schuimen.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:22

Ik heb het een en ander gelezen in een paardenblad,
Ik zal het even overtypen.. Ik vond het zelf erg interessant.
Het is maar een klein stukje van het artikel.

Meer nadelen van het bit.
Meer nadelem van het bit liggen onder andere op het fisiologische vlak.
De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal xijn bij het paard strikt gescheiden.
als het paard galoppeert is de ademhalingsweg wijd open en de weg naar de slokdarm stevig gesloten.
Wanneer hij slikt is het precies andersom.
door het bit in zijn mond worden eetsignalen naar het brein gestuurd en wordt de kaureflex geactiveerd. Het paard begint tong en kaakbewegingen te maken en de aanmaak van speeksel wordt geactiveerd. zodra de ruiter het paard vraagt te bewegen ontstaat er incompatibiliteit. een fysiologisch conflict omdat het sympathische(beweging) en het parasympatische(rust en eten) systeem tegelijk wordt geactiveerd. Het paard kan van nature niet tegelijk eten en stappen, draven of galopperen. Het is dan ook volstrekt tegennatuurlijk dat een paard schuimt tijdens de beweging. maar dit wordt vreemdgenoeg positief gevonden. Voortst wordt het paard door de speekselvorming door het bit gedwongen om te slikken. Daarvoor wordt de luchtweg afgeknepen met als gevolg een vertraging van de ademhaling. Maar de ademhaling volgt bij een galopperend paard het ritme van de beenbewegingen, die normaal met elkaar in balans zijn. het paard zal nu proberen het ritme van ademhaling te herstellen door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het eindresultaat is een onregelmatige rommelige gang.

Veel paarden hebben onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld door het bit:
hoofdschudden, tong over het bit leggen, mond open houden, schuimen, kwijlen, op het bit leunen, hoofd in de lucht gooien enz.

Ik rijd zelf met bit op manegepony's, maar na het lezen van dit artikel ben ik toch wel gaan nadenken en ze hebben wel gelijk met wat ze schrijven.. ik denk ook dat als ik een eigen paard zou kopen dat ik dan ook bitloos ga rijden..

Hoe denken jullie hierover?

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:23

Ik las ook nog dan kwijlen en schuimen een teken van pijn is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:24

Onzin, want een paard schuimt ook bitloos, of gewoon met longeren aan een halster

Dus het ligt niet aan het bit.

Overigens is het een oud topic, maar gezien de wel nuttige reacties, laat ik het nog open.