QQQQ schreef:Als ik je goed begrijp stel jij het hoger optillen van het achterbeen gelijk met meer gedragenheid. Als een paard echter meer gewicht draagt, zal ie het achterbeen juist minder goed hoog kunnen tillen. Ik vermoed dat jij zo traint naar een meer verheven draf, die spectaculair kan ogen, maar nou niet persé beter is dan je "brave" draf (ook al scoort het wellicht beter op wedstrijd).
Om 'm meer te laten dragen, moet het achterbeen meer krijgen om te dragen, dus meer gewicht toegeschoven krijgen, niet minder, zoals je bereikt met het op de voorhand plaatsen van het gewicht in LDR. Veel (schijn)overgangen en tempocontrole bij toenemende oprichting zorgen hiervoor. Die weg duurt inderdaad wel langer.
Bij een verheven draf die jij bedoelt; zweverig en traag, weet ik zeker dat ik niet scoor, dan staat er overal: te weinig impuls.
Nee, ik werk toe naar een verzamelde draf waarbij het paard kortere, verheven passen maakt en waarbij de spronggewrichten van het achterbeen zeer gebogen onder de massa zijn gebracht. (zie regelement knhs) Er gaat dus heel veel draagkracht in de achterhand zitten. De hoek aan de achterkant van het achterbeen van het spronggewricht naar boven wordt dus steeds kleiner.
In deze draf dient je paard voldoende impuls te houden en snel van de grond af te lopen, snel over de benen te zijn.
Als je een verzamelde draf laat zien met een recht achterbeen, dan heeft het paard onvoldoende activiteit in de achterbenen en zal hoogstwaarschijnlijk niet volledig los op zijn lijf zijn.