Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:55

IMJ schreef:
Ik denk dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn. De foto die ik ertussen had geplakt hoorde juist bij een onderwerp over LDR, volgens jouw klopt dit dus niet.
Ik kan me goed voorstellen dat het plaatje hoort bij een onderwerp over LDR, want het is zeker een houding waarin veel LDR-beoefenaars hun paarden ook veel trainen. Het is echter niet "dé LDR-houding" waar zoveel discussie over is. Als dat namelijk LDR was, en het ging niet verder, dan zou er nooit zoveel commotie over zijn ontstaan.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:01

goed hoor....

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:23

Ik vind dit niet echt een prettig gezicht om naar te kijken. ook lijkt het em voor de paarden niet al te prettig. Maar opzich heb ik er niet heel veel problemen mee, mits de paarden ook vaak genoeg de kans krijgen hun hals te strekken en ze er ook ontspannen bij lopen. Ik heb genoeg ruiters gezien die deze methode gebruiken waarbij er totaal geen ontspanning in het paard te zien valt, dit vind ik dan echt afschuwelijk om naar te kijken. Maar ik heb ook vaak genoeg gezien dat een paard op deze manier reed, maar gewoon volledig ontspannen was en heerlijk door de bak reed.
Dus het LDR is niet echt het probleem, maar de ruiter. Er zijn te veel mensen die denken dat ze LDR aan het rijden zijn, maar ze hebben er gewoon werkelijk geen idee van waar ze mee bezig zijn. En daar ben ik fel op tegen!

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:20

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
En dan zou je nu eens de gangen van het paard van de meneer van die tijd en de gangen van de paarden heden ten dage moeten vergelijken... Een proef draait niet alleen om de piaffe of passage.

Dat verschil ligt hem eerder in de kwaliteit van het paard. Een proef hoort ook niet enkel te draaien om spectaculaire gangen...

Ook de piaffe op de oude foto is overigens niet helemaal correct: het voorbeen wordt naar achteren geplaatst ("triangulatie"). Hiermee "snoept" het paard wat gewicht van de achterhand af. Salli idem dito, maar inderdaad wat hoog in de croupe en hij is al achter de loodlijn. Verder tilt Salli z'n achterbeen relatief hoog op: bijna even hoog als het voorbeen. Ook dit duidt erop dat er niet genoeg gewicht naar het achterbeen is verplaatst.

Sali plaats ook wel gewicht op het achterbeenb, maar hij kantelt niet genoeg in het bekken vind ik!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:24

Raiza schreef:
_tarja_ schreef:
Ik heb ook nog foto's van het zichtsveld van het paard bij het rijden.
Eén bij het 'gewoon' rijden, één bij het hals strekken en één van de LDR methode

'gewone'halshouding
http://i30.photobucket.com/albums/c343/ ... .gif[/img]

Hals strekken:
Afbeelding

LDR methode:
Afbeelding

Mijn mening: bij de eerste 2 foto's kan het paard lekker voor zich kijken....en dus ook naar voren denken!!

Bij de LDR methode..kijkt het paard eigenlijk onder zijn eigen lichaam!!! Hoe kan een paard nou naar voren denken en voorwaart blijven gaan op een correcte manier dat ook de achterhand er correct onder zit.....als zijn zichtsveld onder hem is??? Bij die laatste foto heeft het paard zijn achterhand er goed bij, maar hij kantelt niet in zijn bekken. Kijk naar de piaff foto's voor wat ik bedoel. Ook vind ik dat het paard zijn rug bijna hol maakt ipv bol en ontspannen.

Maar nogmaals: Ik weet niet of de LDR methode goed of slecht is!! Ik probeer alleen mijn eigen visie te geven en er zelf achter te komen wat IK goed vind en wat niet!!

Heb je dat gele gezichtsveld er zelf in getekend of is dit "wetenschappelijk" zo, dat het gezichtsveld van een paard dat aan de loodlijn loopt maar 2-3 meter voor zich uit naar de grond kan kijken?
Lijkt mij erg overdreven beperkt zo.
Waarom ziet een paard dat netjes aan de loodlijn loopt dan heel goed die (bijv.) hond die 40-50 meter verderop aan komt lopen, en loopt een paard dat ver achter de loodlijn loopt dan niet tegen het hek aan als je er recht op af rijdt ???? Zal hij toch wel iets verder zien dan dat gele veldje.

Dit is wetenschappelijk! En ja..een paard ziet wel dat hondje van 40 meter vererop als hij even zijn ogen verdraaid, wat niet echt heel fijn voor hem is. Moet je zelf maar eens 5 minuten naar het plafon staren..dat houd je ook niet vol. Dit is hetzelfde principe. Daarbij komt nog kijken dat een paard heel veel hoord, dus zo ook kan schrikke van dat hondje of zelfs even tegen de hand komt.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:59

Ik blijf erbij: Hyperflxion is niet hetzelfde als LAAG,Diep en Rond rijden. Ik zie nl. niks dat 'Laag' is in de zin van 'laag bij de grond zijn' bij hyperflexion.
Ik wacht eigenlijk op Tyrza; ben benieuwd wat zij vindt.
De mening van Q weet ik nu wel een keer... (klinkt l*lliger dan ik het bedoel overigens ) Q, je zegt best intelligente dingen, maar ik ben toch meer een gevoelsmens. Al die theorie; het zal wel kloppen wat je zegt, in ieder geval voor een deel, maar het komt wat star op mij over.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:01

Ik lees mee, Yvonne... maar ik heb geen zin meer om te reageren omdat ik alles al een paar keer in den treure heb uitgelegd en verdedigt. En tegenstanders blijf je houden.

Feit is, en dat is volgens mij iedereen met me eens, dat mensen dit niet moeten nadoen omdat Anky en Co dit doen. Dit hoort onder begeleiding, op een bepaald niveau met een bepaald ruitergevoel toegepast te worden.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:05

Tyrza schreef:
Ik lees mee, Yvonne... maar ik heb geen zin meer om te reageren omdat ik alles al een paar keer in den treure heb uitgelegd en verdedigt. En tegenstanders blijf je houden.

Feit is, en dat is volgens mij iedereen met me eens, dat mensen dit niet moeten nadoen omdat Anky en Co dit doen. Dit hoort onder begeleiding, op een bepaald niveau met een bepaald ruitergevoel toegepast te worden.

Helemaal mee eens!!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:09

Ik ook natuurlijk!!

Maar vind je nu Tyrza; LDR=Hyperflexion, of is hyperflexion een apparte gymnastische oefening die bereikt kan worden in een bepaalde stadium van het LDR trainen..?

Ik begrijp overigens je "post-moeheid" t.o.v. deze discussie...

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:11

LDR is toch gewoon in een krul laten lopen??

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:41

Yvonnelind schreef:
Ik blijf erbij: Hyperflxion is niet hetzelfde als LAAG,Diep en Rond rijden. Ik zie nl. niks dat 'Laag' is in de zin van 'laag bij de grond zijn' bij hyperflexion.

Zeker is het lager dan in oprichting. Wat jij LDR noemt, is zeg maar een voorstadium van wat jij Hyperflexion noemt.
Ben jij dan van mening dat Anky geen Hyperflexion toepast, maar alleen hetgeen dat jij als LDR benoemt?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:45

Yvonnelind schreef:
Maar vind je nu Tyrza; LDR=Hyperflexion, of is hyperflexion een apparte gymnastische oefening die bereikt kan worden in een bepaalde stadium van het LDR trainen..?

Zo kan je het ook zien, maar dan is Hyperflexion wel LDR, alleen LDR niet persé hyperflexion. Wat in discussie is, is dan vooral het eindpunt van de LDR, de hyperflexion. Om in jouw termen te spreken.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:03

QQQQ schreef:
Zeker is het lager dan in oprichting. Wat jij LDR noemt, is zeg maar een voorstadium van wat jij Hyperflexion noemt.
Ben jij dan van mening dat Anky geen Hyperflexion toepast, maar alleen hetgeen dat jij als LDR benoemt?

Ik denk dat het een feit is dat Anky Hyperflext met haar paarden. Dat heeft weinig met meningen te maken lijkt mij...
Maar ik denk wel dat je het in een bredere context moet zien. Een paard rijd je geen 10 of 5 minuten in hyperflexion, tenminste; daar wil ik niet aan. Ik denk dat het een klein moment van strechen is, waarna het paard gewoon weer uit de oefenig wordt gereden in LDR of juist iets meer in oprichting met het neusje eruit. Ik vind het een linke oefening voor de meeste ruiters, en zou me er nooit aan wagen. Ik hoop dat de rest van de wereld het met mij eens kan zijn. In de klassieke dressuur zitten minder van dit soort oefeningen; dàt ben ik zeker met jullie eens. Ik heb het echter niet over het hyperflexen in de LDR discussie. Als deze discussie alleen over hyperflexie zou gaan, dan zou het ook wel "Hyperflexie" heten, toch..?!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:17

Yvonnelind schreef:
Ik denk dat het een feit is dat Anky Hyperflext met haar paarden. Dat heeft weinig met meningen te maken lijkt mij...
Maar ik denk wel dat je het in een bredere context moet zien. Een paard rijd je geen 10 of 5 minuten in hyperflexion, tenminste; daar wil ik niet aan. Ik denk dat het een klein moment van strechen is, waarna het paard gewoon weer uit de oefenig wordt gereden in LDR of juist iets meer in oprichting met het neusje eruit. Ik vind het een linke oefening voor de meeste ruiters, en zou me er nooit aan wagen. Ik hoop dat de rest van de wereld het met mij eens kan zijn. In de klassieke dressuur zitten minder van dit soort oefeningen; dàt ben ik zeker met jullie eens. Ik heb het echter niet over het hyperflexen in de LDR discussie. Als deze discussie alleen over hyperflexie zou gaan, dan zou het ook wel "Hyperflexie" heten, toch..?!

Die zou hyperflexie heten, als iedereen het zo zag als jij , maar voor tenminste de TS, Fronton en mij, is LDR hetzelfde als hyperflexion of rollkür.

Voor jou begrip: het gaat hier (en in de internationale discussie over dit onderwerp) dus over hyperflexion.

Ook hyperflexion wordt zeker door Anky en bijv Tineke gerust 5 tot 10 min lang volgehouden. Echt wel langer dan even oprekken, zoals je bijv. met je eigen kuiten doet in de opwarmfase van bijv hardlopen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:35

Yvonnelind schreef:
Het zal me een worst wezen wat voor naam je het geeft

Ik rijd gewoon en ik zoek het punt van losgelatenheid op. En bij het ene paard zit die hier en bij het andere paard zit ie daar.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:20

Tyrza schreef:

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:45

QQQQ schreef:
Als ik je goed begrijp stel jij het hoger optillen van het achterbeen gelijk met meer gedragenheid. Als een paard echter meer gewicht draagt, zal ie het achterbeen juist minder goed hoog kunnen tillen. Ik vermoed dat jij zo traint naar een meer verheven draf, die spectaculair kan ogen, maar nou niet persé beter is dan je "brave" draf (ook al scoort het wellicht beter op wedstrijd).

Om 'm meer te laten dragen, moet het achterbeen meer krijgen om te dragen, dus meer gewicht toegeschoven krijgen, niet minder, zoals je bereikt met het op de voorhand plaatsen van het gewicht in LDR. Veel (schijn)overgangen en tempocontrole bij toenemende oprichting zorgen hiervoor. Die weg duurt inderdaad wel langer.

Bij een verheven draf die jij bedoelt; zweverig en traag, weet ik zeker dat ik niet scoor, dan staat er overal: te weinig impuls.
Nee, ik werk toe naar een verzamelde draf waarbij het paard kortere, verheven passen maakt en waarbij de spronggewrichten van het achterbeen zeer gebogen onder de massa zijn gebracht. (zie regelement knhs) Er gaat dus heel veel draagkracht in de achterhand zitten. De hoek aan de achterkant van het achterbeen van het spronggewricht naar boven wordt dus steeds kleiner.
In deze draf dient je paard voldoende impuls te houden en snel van de grond af te lopen, snel over de benen te zijn.
Als je een verzamelde draf laat zien met een recht achterbeen, dan heeft het paard onvoldoende activiteit in de achterbenen en zal hoogstwaarschijnlijk niet volledig los op zijn lijf zijn.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:18

Mijn mening is dat het zeer paard onvriendelijk is en je paard er niet bepaald tevreden van wordt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:56

Egni schreef:
Nee, ik werk toe naar een verzamelde draf waarbij het paard kortere, verheven passen maakt en waarbij de spronggewrichten van het achterbeen zeer gebogen onder de massa zijn gebracht. (zie regelement knhs) Er gaat dus heel veel draagkracht in de achterhand zitten. De hoek aan de achterkant van het achterbeen van het spronggewricht naar boven wordt dus steeds kleiner.

Deze hoek dient kleiner te worden, omdat de achterhand zakt, niet omdat ie z'n been hoger optilt

Niet alleen het spronggewricht moet buigen, ook alle andere gewrichten in de achterhand.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:57

Als de achterbenen niet voldoende ondertreden met de benodigde kracht, dan kan de achterhand ook niet buigen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:04

Egni heeft het niet over ondertreden, maar optillen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:06

het paard moet dan wel het achterbeen meer optillen omdat deze anders gaat slepen.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:28

ik ga nu iets heel flauws zeggen: bijvoorbaat mijn excuses, maar ik kan het toch echt niet laten.
Sommige mensen die nog nooit van hun leven een paard afgericht hebben tot aan B-nivieau, hebben de hele boekenwinkel leeggelezen en weten alles in theorie prachtig te vertellen.

Citaat:
Het zal me een worst wezen wat voor naam je het geeft

Ik rijd gewoon en ik zoek het punt van losgelatenheid op. En bij het ene paard zit die hier en bij het andere paard zit ie daar.

andere mensen zijn dagelijks aan het rijden en africhten en hebben gewoon gevoelens bij wat ze doen.

Gun die mensen, nu eens het voordeel van de twijfel, mits je het idee hebt dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

Er werd (ik weet niet eens meer door wie) gesproken over Tineke Bartels. Als er een paardenvrouw 'pur sang'is met zoveel ervaring en gevoel voor paarden, niet alleen op het gebied van rijden en africhten maar ook op het gebied van omgang in de breedste zin des woords, dan is deze vrouw het wel.

Hoe kunnen wij dan (eigenlijk maar knoeiers) daar een oordeel over vellen.

Nogmaals, ik ben niet uit op nog een extra discussie, en op ruzie binnen dit topic, maar ik wilde het toch even kwijt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:29

Halleluja en amen

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:35

Ervaring en gevoel is heel belangrijk , ben ik helemaal met je eens . Maar een stukje theorie kennis moet je ook hebben om te weten hoe het paard inelkaar zit . En als je iets doet moet je wel weten WAAROM je iets doet.