Lusitana schreef:Wintu Het gaat erom dat zijn oordeel niet kwam uit ervaring met dat paard, maar zuiver om het feit dat het een merrie was. Hij zou hetzelfde paard wél rijden als het een ruin of hengst was. Dát vind ik niet okee.
Wat rassen betreft, dat soort voorkeuren begrijp ik wel, en ik heb ook alleen maar gezegd dat Engels Volbloeds ook heel fijne paarden zijn, niet beter dan Lusitanos. Sterker nog, ik heb gezged, en dat meen ik, dat er geen paard boven de Lusitano gaat. Maar ook dat het als lievelingsras bij mij pas op de derde plek staat omdat mijn voorkeur gaat naar rankere rassen, maar dit is gebaseerd op mijn fysieke mogelijkheden, en inderdaad ook smaak, niet op hun karakter ofzo. Maar dat staat los van het hele ik wil geen merrie rijden.
Ik vind het niet okee om te discrimineren op geslacht als het werkelijk nergens op gebaseerd is. Dat is geen kwestie van smaak.
En als hij er niet op wil, prima hoor, maar als hij het paard zou proberen, kan hij ervaren wat een fijn paard het is, dat was de enige gedachtengang erachter. Sterker nog, ik heb gezegd dat ik snap dat hij liever een stoer paard rijdt. Ik was op dat moment echt niet in discussie. Ik vond het alleen raar dat hij zo stellig kon zijn dat hij er niet op wilde omdat het een merrie was.
Elisa2 Ja, hengsten en ruinen zijn de rijpaarden.
Ik denk dat dit deels komt vanuit het machismo (vooral in Spanje) maar ook deels uit het feit dát merries gebruikt worden voor fokken en dat gaat hier meer op stoeterijen, dus die leven gewoon op het land en worden dan niet ingereden want daar zijn ze niet voor bestemd. Maar merries bij particulieren worden wel gewoon ingereden, hoor. (En er zijn ook fokkers die merries inrijden en verkopen, hoor, maar over het algemeen is op een stoeterij hun enige taak de productie)
Ja hij heeft zijn vooroordeel al klaar omdat het een merrie is. Ik snap helemaal wat je bedoelt.
Dat merries traditioneel gezien minder gereden worden heb ik geen problemen mee. Maar als het door zulke vooroordelen komt dan vind ik dat wel kortzichtig.