Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 16:36

Popstra schreef:
Weet je wat zielig is?
Die mensen die zelf jaren plezier hebben beleefd op de rug van hun paarden en die niet meer kunnen rijden en dan nu maar alles gaan lopen af zeiken en de heilige boon gaan uit hangen! Een ander niks gunnen
Dat is pas zielig

Nou, in het geval van HC denk ik dat het voortschrijdend inzicht is..... na rijp beraad kan hij zijn eigen pret niet meer rechtvaardigen.
En natuurlijk is het krom dat we een hond 23/7 in een bench zielig vinden, maar het bij paarden acceptabel vinden.
En vanzelfsprekend is het ook gek dat er zoveel dwangmiddelen zijn en gebruikt worden bij paarden wanneer paarden het zo leuk vinden volgens de ruiter, dat het feitelijk dus ook zonder die zaken zou moeten kunnen.
En zo zijn er best veel zaken die een beetje 'dubbel' zijn wanneer je er eerlijk naar kijkt.

Zeg ik dat ik vind dat men niet mag rijden? Ga ik er zelf mee stoppen? Ik weet het niet.... Maar ik wil wel kritisch blijven kijken.
Groeien als mens betekent nu eenmaal dat je soms ook inzichten moet bijstellen en afscheid moet nemen van iets dat je lief is, JUIST omdat het je lief is....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:03

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:
Maar wat is nu eigenlijk het doel van dit topic?
Is het gewoon weer even vingerwijzen hoe slecht we wel niet bezig zijn!? en met de huidige trend mee doen namelijk de paardensport kapot te maken?

Jeetje, zij zijn groot en wij zijn klein, het zieluguh slachtoffer van de verfoeilijke dierenvrienden.

Het is simpelweg aandacht voor het welzijn wat jij op de rug zittend in de rondte dwingt voor joúw lol.

Er is van alles en nog wat links en recht verboden om met dieren te doen en de ruiterij is nog steeds een beschamende uitzondering.
Ga maar eens wandelen met je hond, kind op de rug en een stuk ijzer aan een hoofdstel voor controle.
Dat de ruiterij niet de hand in eigen boezem kan steken is al decénnia helder.
Nu de rest van de wereld meer aandacht heeft voor dierenwelzijn is het enigen wat zielugh is, de reactie van de ruiterij.

Precies! Of houdt een stel brachycephale honden onder subtropische condities!
Of gaat die hand wellicht wat te diep in je boezem HC?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:07

Ninx schreef:
Nou, in het geval van HC denk ik dat het voortschrijdend inzicht is..... na rijp beraad kan hij zijn eigen pret niet meer rechtvaardigen.

Mijn gratis delen van kennis op dit gebied lijkt me een helder antwoord. De boodschapper werd 20 jaar geleden ook al beschoten. Persoonlijk aanvallen zijn zó voorspelbaar bij kritiek op de paardenhobby. Niet bepaald een compliment over de mentaliteit van die personen.

Het overgrote deel van de ruiterij is bezig met ethiek en techniek uit de 19de eeuw.
Voortschrijdend inzicht wordt met (angst)agressie buiten de ´sport´ gehouden.
Inmiddels is er nog maar een kleine groep mensen die ´sport´ letterliijk´ over de ruggen van paarden op bv de OS nog kan aanzien zonder empathie voor de arme dieren.
Het is echt een verbluffend, onbegrijpelijk fenomeen hoe het paardrijden uitgezonderd blijft van dierenbeschermende regels.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:12

Huertecilla schreef:
Het is echt een verbluffend, onbegrijpelijk fenomeen hoe het paardrijden uitgezonderd blijft van dierenbeschermende regels.

Tenzij je bedoelt dat het verbluffend is dat niet iedereen overal jouw criteria hanteert is dit simpelweg onwaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:19

Misschien lees ik niet goed, maar ik heb nog geen antwoord gelezen op mijn vraag. Ik stel hem nog een keer:

Hoe wordt er vastgesteld dat paardrijden schadelijk is? > Is daarbij een vergelijkbaar onderzoek gedaan naar 20+ paarden die in hun leven nog nooit gereden zijn, en zijn daarbij ook alle overige factoren (huisvesting, voeding, afstamming ed) meegenomen?
Want als je het één niet tegen het andere kunt afzetten, hoe kun je dan de oorzaak van de schade vaststellen?

Elisa2

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:22

Nee, na de podcast van Zefanja geluisterd te hebben weet ik dat er nog veel meer onderzoek nodig is en nuances op hun plek zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:34

Kuggur schreef:
Precies! Of houdt een stel brachycephale honden onder subtropische condities!
Of gaat die hand wellicht wat te diep in je boezem HC?

Typerende illustratie van een mentaliteit.
Heb nu bíjna drie maanden elke morgen een bevroren waterleiding naar de weide.
Gisterenochtend -8 :brr:
Hondjes krijgen ´s ochtends een truitje aan _O-

Bij het gebruik van dieren zou het moeten zijn dat je het NIET doet tenzij door degelijk onderzoek bewezen dat het NIET schadelijk is.
Bij de ruiterij is het andersom.
Het is echt een anachronisme.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:29

Lyona schreef:
Ik denk niet in de zin van 'paarden moeten werken voor de kost'. IK wil rijden, dus IK ben verantwoordelijk voor het plezier van mijn paard in zijn 'werk', en zijn gezondheid. En als mijn paard aan zou geven iets echt niet te willen, luister ik daarnaar. Of dat nu over het tuig gaan, de manier van rijden, of het rijden zelf.

Fijne, genuanceerde post, Lyona. Je hele post trouwens, ik quote een klein stukje wegens ruimte.

Ik worstel ook met de vragen uit de openingspost. Denk dat het paard inderdaad niet gebouwd is om een mens te dragen en we dus heel verantwoord moeten trainen en moeten luisteren naar het paard. Ik heb daar zelf maar beperkt de kennis en kunde voor en heb er dus hulp bij nodig. En moet blijven leren. Ethisch een moeilijke kwestie, ik vind mezelf vooralsnog redelijk hypocriet. Als ik heel eerlijk ben, rijd ik mijn paard inderdaad omdat ik dat leuk vind, niet omdat hij het zo graag wil of nodig heeft. Ik doe mijn best, heb welzijn hoog in het vaandel en hij heeft het best goed. Maar toch. Het is mijn hobby, niet de zijne.

Vergelijkingen met sporten als mens vind ik niet terecht. Wij hebben zelf de keuze. Het paard krijgt in vele gevallen die keuze niet. Daarom vind ik de post van Lyona mooi, zij geeft het paard wel een keuze en luistert goed. Ik hoop dat ook te doen en de juiste keuzes te maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:35

miereneter schreef:
Vergelijkingen met sporten als mens vind ik niet terecht. Wij hebben zelf de keuze. Het paard krijgt in vele gevallen die keuze niet. Daarom vind ik de post van Lyona mooi, zij geeft het paard wel een keuze en luistert goed. Ik hoop dat ook te doen en de juiste keuzes te maken.

Eens. Ik heb daarom ook moeite met: ik moet ook werken. Wij hebben het zo ingericht dat paarden helemaal niet hoeven te werken om iets te verdienen, dus dat is imo ook onzin om het met ons werk te vergelijken. Het lijkt me niet meer dan terecht dat paard daarin een keuze krijgt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:57

Elisa2 schreef:
Ik vraag mij ook af in hoeverre behandelingen een rol spelen in het goed/ pijnvrij houden van een paard wat gereden wordt.

Een paard wat regelmatig naar die fysio gaat bijvoorbeeld, zou daar verschil in zitten? Want ik denk wel dat een aantal paarden snel vast gereden worden en niet iedere ruiter kan met rijden/ trainen een paard goed houden.
Zelf vind ik dat een regelmatige check up belangrijk is voor ieder gereden paard, juist ook om vroegtijdige problemen op te kunnen sporen.
Als een zadel dan niet goed ligt of problemen veroorzaakt wordt dat als het goed is ook vroegtijdig opgemerkt net als spier atrofie wat vaak ontstaat bij slecht passende zadels.

Mijn veearts zegt altijd: Ik zie altijd of je fanatiek aan het trainen bent, want dan heb ik niets te doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:04

Veronica2 schreef:
Als Mireille den Hoedt en Karin Leibbrand je goeroe's zijn, dan is er nog een wereld te winnen aan informatie, kennis en kunde.

Nou inderdaad! Dat is een groepje waar ik graag ver van weg blijf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:09

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:
Als Mireille den Hoedt en Karin Leibbrand je goeroe's zijn, dan is er nog een wereld te winnen aan informatie, kennis en kunde.

Nou inderdaad! Dat is een groepje waar ik graag ver van weg blijf.

... en het argument hiervoor is:

(Die mensen zitten niet rechtop in het zadel, wellicht?)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:23

Janneke2 schreef:

Helaas.......ik heb deze dames vaak live aan het werk gezien en veel leerlingen die zichzelf inmiddels therapeut noemen gezien. Karin zit bij mij in de regio. De mensen die daar komen kunnen vaak nog niet eens op het goede been lichtrijden ( bij wijze van spreken). En gaan dan paarden behandelen. Vreselijk, echt de groep die heel veel geld verdient over de rug van een paard en het baasje zonder enige kennis van zaken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:30

Maar er is nog steeds geen antwoord op de vraag: Is rijden op paarden wel degelijk schadelijk?

Dat dit de wereld weer in is gekomen door ( inderdaad het zuidas typje die het zelf zielig vind en daar een zelfonderzoek naar is gaan doen. Zelf uitermate handig met marketing en met social media een podium heeft gevonden) iemand en iedereen dat volgt terwijl er volgens mij helemaal nog nooit onderzoek naar is gedaan.

( overigens, in 2005 is er door het kwpn al een onderzoek gedaan naar het paardenmens 2020. Hoogopgeleide vrouwen uit de randstad die veel vanuit emotie doen en heel zachtaardig zijn, waar uiteraard niets mis mee is. Maar het is wel een ander uitgangspunt en je ziet sinds jaren ook veel gedragsproblematiek bij diverse dieren) Let op, dit is geen goed of kwaad. Ik ben zelf ook vele malen zachter geworden dan toen ik nog op de boerderij rondliep. Al ben ik qua rijden altijd een zachte ruiter geweest. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:39

Je ziet dat niet alleen bij hun dieren. Wat dacht je van het gedragsproblematiek van hun kinderen!?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:45

Een paard is dus niet om op te rijden. Mogen ze wel als trekdier gebruikt worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:47

Popstra schreef:
Je ziet dat niet alleen bij hun dieren. Wat dacht je van het gedragsproblematiek van hun kinderen!?

Ik heb geen kinderen dus kom het weinig tegen. Maar geloof je direct!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:48

Janneke2 schreef:

Karen Leibbrand ken ik niet zo, Mireille den Hoedt wel en ik ben er geen fan van.

De theorie is leuk hoor, maar de uitvoering vind ik minder, en dam heb ik het niet over de remonte zit, want dat heb ik vroeger ook nog wel geleerd.
Dat heeft ook zeker zijn nut bij jonge paarden, zeker als ze gewicht dragen moeilijk vinden, is dat een fijne manier om ze uit te dagen de schoft te liften.

Maar mijn probleem zit hem hierin dat rechtrichten al zo oud is als de weg naar Rome, en dat je dat ook prima kunt doen door je paard te leren op buitenteugel na te geven, en de schouders simpelweg recht voor de heupen te plaatsen, waarbij je recht blijft op de rechte lijn, gebogen op de gebogen lijn.

Als jij buiging, gang en tempo kunt bepalen, en dat zo eerlijk mogelijk doet, zonder rukken of plukken, maar wel een stabiel contact aanbiedt geeft ieder paard daarop na. En als het paard voorwaarts gaat op je hulpen en je ze daarin niet bij elke pas been geeft, je consequent en correct bent in je overgangen en je wendingen, ontwikkelen ze impuls, kracht en worden ze steeds rechter.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:50

Remonte zit is heel normaal bij jonge paarden, daarom begrijp ik ook nooit zo goed dat iemand met een dressuurzadel een paard zadelmak maakt. Dan zit je altijd zwaar. Maar misschien ben ik heel ouderwets :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:52

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:

Helaas.......ik heb deze dames vaak live aan het werk gezien en veel leerlingen die zichzelf inmiddels therapeut noemen gezien. Karin zit bij mij in de regio. De mensen die daar komen kunnen vaak nog niet eens op het goede been lichtrijden ( bij wijze van spreken). En gaan dan paarden behandelen. Vreselijk, echt de groep die heel veel geld verdient over de rug van een paard en het baasje zonder enige kennis van zaken.

Hmmm, ze zijn zo te lezen slecht omdat jij ze slecht ('bij wijze van nog niet op het goede been lichtrijden') vind.

Dat kan.
Vrijheid van meningsuiting.

Zonder enige kennis van zaken lijkt mij in het geval van een dierenarts aantoonbaar onjuist.

Maar nu het argument nog...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:53

Janneke2 schreef:
Zonder enige kennis van zaken lijkt mij in het geval van een dierenarts aantoonbaar onjuist.

Heb jij haar diploma gezien?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:55

Benzz schreef:
Maar er is nog steeds geen antwoord op de vraag: Is rijden op paarden wel degelijk schadelijk?

Dat dit de wereld weer in is gekomen door ( inderdaad het zuidas typje die het zelf zielig vind en daar een zelfonderzoek naar is gaan doen. Zelf uitermate handig met marketing en met social media een podium heeft gevonden) iemand en iedereen dat volgt terwijl er volgens mij helemaal nog nooit onderzoek naar is gedaan.

( overigens, in 2005 is er door het kwpn al een onderzoek gedaan naar het paardenmens 2020. Hoogopgeleide vrouwen uit de randstad die veel vanuit emotie doen en heel zachtaardig zijn, waar uiteraard niets mis mee is. Maar het is wel een ander uitgangspunt en je ziet sinds jaren ook veel gedragsproblematiek bij diverse dieren) Let op, dit is geen goed of kwaad. Ik ben zelf ook vele malen zachter geworden dan toen ik nog op de boerderij rondliep. Al ben ik qua rijden altijd een zachte ruiter geweest. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet.

Waar blijkt uit hoe het de wereld in gekomen is?
En hoe rijmt de "zachtaardigheid van de hoogopgeleide Randstad persoon" met het feit dat hen ook verweten wordt een harde houding te hebben naar schapenhouders die problemen hebben met de wolf?
Is dat niet in tegenspraak met elkaar?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:57

Benzz schreef:
Remonte zit is heel normaal bij jonge paarden, daarom begrijp ik ook nooit zo goed dat iemand met een dressuurzadel een paard zadelmak maakt. Dan zit je altijd zwaar. Maar misschien ben ik heel ouderwets :+

Dan ben ik het ook :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:57

Avalanche schreef:
Maar mijn probleem zit hem hierin dat rechtrichten al zo oud is als de weg naar Rome, en dat je dat ook prima kunt doen door je paard te leren op buitenteugel na te geven, en de schouders simpelweg recht voor de heupen te plaatsen, waarbij je recht blijft op de rechte lijn, gebogen op de gebogen lijn.

Als jij buiging, gang en tempo kunt bepalen, en dat zo eerlijk mogelijk doet, zonder rukken of plukken, maar wel een stabiel contact aanbiedt geeft ieder paard daarop na. En als het paard voorwaarts gaat op je hulpen en je ze daarin niet bij elke pas been geeft, je consequent en correct bent in je overgangen en je wendingen, ontwikkelen ze impuls, kracht en worden ze steeds rechter.

;)... ik snap het probleem niet zo, in die zin dat ik wat jij beschrijft een valide manier van inrijden vind.

Zij het dat ik het vier jaar geleden een beetje anders deed en dat het effect mij 100% meeviel. ('Verraste' is net niet het goede woord. Ik kende het effect, maar om het dan concreet te ervaren met je jonkie is toch wel indrukwekkend.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:59

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:

Heb jij haar diploma gezien?

Pardon...???? >;)