Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muronia schreef:Hoewel ik denk dat je vanuit een fractie van een moment zoals een foto laat zien, niet alles kunt zeggen over de bewegingsafloop, zoals op de foto's van de jaarling hier boven, ben ik toch wel nieuwsgierig wat jullie hiervan denken. Ik heb 2 heel verschillende paarden als voorbeeld.
Paard 1. Dressuur gefokt, 17 jaar maar nog maar een jaar of 2 in regelmatige training en loopt sinds een paar maanden mee in de wedstrijden. Enorm buigzaam paard met een extreem goed achterbeen (daar is hij nationaal veulenkampioen door geworden destijds)
[ [url=m/JAT3RF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QF29qC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Paard 2, merrie, 6 jaar, Groninger, vanaf haar 4de getraind en gestart (L) maar er dit jaar een tijd tussenuit geweest en op deze foto weer in opbouw na veulen.
[ [url=m/HF9Jz8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Babootje schreef:Helemaal met jullie eens Elisa, Susanne en Danique. Hele zinnige opmerkingen; sluiten ook aan bij wat ik er zelf van vind. Het paard is heel heet en heel sensibel en daardoor is het rijden vaak ook nog best moeilijk voor mijn dochter. Kenzo is nog niet heel lang onder het zadel want ze heeft in 2020 een veulen gehad.
Het heeft ook even geduurd eer ze het been accepteerde en daar niet meer alleen maar heel hard ging.
Op het moment van het filmpje heeft ze ook wat spanning, op dat moment net verhuist naar een nieuwe stal. Ze loopt in het filmpje dus ook wat 'uit elkaar' en over tempo.
Wat Susanne zegt, doen we inderdaad nu allemaal met haar. En dat lukt steeds beter. Inmiddels kan ze op zit terugkomen en vooruit schakelen en wordt ze daar steeds gehoorzamer in, maar dat is nog maar recent.; het is een paard waar je zo min mogelijk op moet "doen" en echt op zit en been moet rijden.
Dat is natuurlijk altijd beter bij ieder paard, maar dit paard leert het je echt.
Goed gezien Elisa 2 (en ook Susanne) . De kleine tact-onzuiverheid is inderdaad aanwezig. Vooral als ze uit elkaar loopt. Veel zien het niet. Daarom liet ik ook dit filmpje zien. De buigproeven zijn goed. Er is niets te vinden. Paard wordt gemonitord in Bodegraven.
Qua rijden laten we haar meestal eerst een beetje lopen, omdat ze zich dan vanzelf wel ontspant. Ze doet geen rare dingen, maar is dan gewoon wakker. Als de rust erin komt, dan kunnen we haar ook wat ronder maken en wat meer aan elkaar rijden met wat oefeningen en dan zie je de tact-onzuiverheid eigenlijk niet meer. Galopperen doen we ook nog maar kleine stukjes, zodat ze op t achterbeen kan blijven en bewerkbaar.
Misschien zit t m toch in de bespiering en kunnen we het rijtechnisch oplossen.
Volgende week weer naar Bodegraven voor controle.
sanne83 schreef:Moet ik nou lijntjes gaan tekenen?Ik snap je punt misschien gewoon niet helemaal.
sanne83 schreef:Ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien.
Ik zie hetzelfde, maar dat is naar mijn idee minimaal verschil. Ik zie ook een paard volledig op lengte, ontspannen (en drie jaar en aan de longe, geen idee hoe de volgende pas eruit ziet?).
Is toch iets heel anders dan paarden onder het zadel die beoordeelt worden op takt? Ik denk dat je alles als geheel moet beoordelen.
996981 schreef:sanne83 schreef:Ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien.
Ik zie hetzelfde, maar dat is naar mijn idee minimaal verschil. Ik zie ook een paard volledig op lengte, ontspannen (en drie jaar en aan de longe, geen idee hoe de volgende pas eruit ziet?).
Is toch iets heel anders dan paarden onder het zadel die beoordeelt worden op takt? Ik denk dat je alles als geheel moet beoordelen.
Dat is precies wat ik bedoel. Mensen die ‘biomechanica’ beoordelen aan de hand van een foto staren zich veelal blind op driehoekjes en streepjes, terwijl die echt maar heel minimale informatie geven. Men zou juist moeten leren naar het hele paard te kijken in plaats van de makkelijk te beoordelen criteria. Neus op of achter de loodlijn en nek het hoogste punt is ook zo een. Als aan die twee punten wordt voldaan betekent het niet per definitie dat het ook van achter naar voren door het lijf is. Net zo min betekent het andersom niet dat een paard dat achter de loodlijn is en de nek niet het hoogste punt is van voor naar achter gereden wordt
996981 schreef:Volkomen mee eens.sanne83 schreef:Ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien.
Dat is precies wat ik bedoel. Mensen die ‘biomechanica’ beoordelen aan de hand van een foto staren zich veelal blind op driehoekjes en streepjes, terwijl die echt maar heel minimale informatie geven. Men zou juist moeten leren naar het hele paard te kijken in plaats van de makkelijk te beoordelen criteria. Neus op of achter de loodlijn en nek het hoogste punt is ook zo een. Als aan die twee punten wordt voldaan betekent het niet per definitie dat het ook van achter naar voren door het lijf is. Net zo min betekent het andersom niet dat een paard dat achter de loodlijn is en de nek niet het hoogste punt is van voor naar achter gereden wordt