Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:37

Helemaal met jullie eens Elisa, Susanne en Danique. Hele zinnige opmerkingen; sluiten ook aan bij wat ik er zelf van vind. Het paard is heel heet en heel sensibel en daardoor is het rijden vaak ook nog best moeilijk voor mijn dochter. Kenzo is nog niet heel lang onder het zadel want ze heeft in 2020 een veulen gehad.
Het heeft ook even geduurd eer ze het been accepteerde en daar niet meer alleen maar heel hard ging.

Op het moment van het filmpje heeft ze ook wat spanning, op dat moment net verhuist naar een nieuwe stal. Ze loopt in het filmpje dus ook wat 'uit elkaar' en over tempo.
Wat Susanne zegt, doen we inderdaad nu allemaal met haar. En dat lukt steeds beter. Inmiddels kan ze op zit terugkomen en vooruit schakelen en wordt ze daar steeds gehoorzamer in, maar dat is nog maar recent.; het is een paard waar je zo min mogelijk op moet "doen" en echt op zit en been moet rijden.
Dat is natuurlijk altijd beter bij ieder paard, maar dit paard leert het je echt.

Goed gezien Elisa 2 (en ook Susanne) . De kleine tact-onzuiverheid is inderdaad aanwezig. Vooral als ze uit elkaar loopt. Veel zien het niet. Daarom liet ik ook dit filmpje zien. De buigproeven zijn goed. Er is niets te vinden. Paard wordt gemonitord in Bodegraven.
Qua rijden laten we haar meestal eerst een beetje lopen, omdat ze zich dan vanzelf wel ontspant. Ze doet geen rare dingen, maar is dan gewoon wakker. Als de rust erin komt, dan kunnen we haar ook wat ronder maken en wat meer aan elkaar rijden met wat oefeningen en dan zie je de tact-onzuiverheid eigenlijk niet meer. Galopperen doen we ook nog maar kleine stukjes, zodat ze op t achterbeen kan blijven en bewerkbaar.
Misschien zit t m toch in de bespiering en kunnen we het rijtechnisch oplossen.
Volgende week weer naar Bodegraven voor controle.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:47

Muronia schreef:
Hoewel ik denk dat je vanuit een fractie van een moment zoals een foto laat zien, niet alles kunt zeggen over de bewegingsafloop, zoals op de foto's van de jaarling hier boven, ben ik toch wel nieuwsgierig wat jullie hiervan denken. Ik heb 2 heel verschillende paarden als voorbeeld.

Paard 1. Dressuur gefokt, 17 jaar maar nog maar een jaar of 2 in regelmatige training en loopt sinds een paar maanden mee in de wedstrijden. Enorm buigzaam paard met een extreem goed achterbeen (daar is hij nationaal veulenkampioen door geworden destijds)
[ [url=m/JAT3RF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QF29qC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard 2, merrie, 6 jaar, Groninger, vanaf haar 4de getraind en gestart (L) maar er dit jaar een tijd tussenuit geweest en op deze foto weer in opbouw na veulen.
[ [url=m/HF9Jz8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik ook lastig vind, is dat de horizon niet recht staat op een aantal foto's. Dat vertekent het beeld wat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:34

Foto's staan recht op de lijn waarop het paard loopt (niet op de hoefslag op deze foto's want daar loopt het paard niet). Voorvoet-achtervoet even ver vanaf onderkant dus recht. Van je eigen 2 foto's staat er ook 1 niet recht trouwens. En wel meer foto's in dit topic zag ik. Maar lijkt me dat daar prima doorheen kan worden gekeken toch?

Babootje

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:14

Klopt. Ik zeg ook niet dat dat niet zo is, ik vind het altijd alleen lastig beoordelen zo. Zie liever een filmpje.
Ik heb de foto's ook niet gemaakt of bewerkt. Jij wellicht ook niet :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:21

Snap ik, ik vind filmpjes ook duidelijker. Maar weer on topic. Ik hoop hier dingen van op te steken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:24

Babootje schreef:
Helemaal met jullie eens Elisa, Susanne en Danique. Hele zinnige opmerkingen; sluiten ook aan bij wat ik er zelf van vind. Het paard is heel heet en heel sensibel en daardoor is het rijden vaak ook nog best moeilijk voor mijn dochter. Kenzo is nog niet heel lang onder het zadel want ze heeft in 2020 een veulen gehad.
Het heeft ook even geduurd eer ze het been accepteerde en daar niet meer alleen maar heel hard ging.

Op het moment van het filmpje heeft ze ook wat spanning, op dat moment net verhuist naar een nieuwe stal. Ze loopt in het filmpje dus ook wat 'uit elkaar' en over tempo.
Wat Susanne zegt, doen we inderdaad nu allemaal met haar. En dat lukt steeds beter. Inmiddels kan ze op zit terugkomen en vooruit schakelen en wordt ze daar steeds gehoorzamer in, maar dat is nog maar recent.; het is een paard waar je zo min mogelijk op moet "doen" en echt op zit en been moet rijden.
Dat is natuurlijk altijd beter bij ieder paard, maar dit paard leert het je echt.

Goed gezien Elisa 2 (en ook Susanne) . De kleine tact-onzuiverheid is inderdaad aanwezig. Vooral als ze uit elkaar loopt. Veel zien het niet. Daarom liet ik ook dit filmpje zien. De buigproeven zijn goed. Er is niets te vinden. Paard wordt gemonitord in Bodegraven.
Qua rijden laten we haar meestal eerst een beetje lopen, omdat ze zich dan vanzelf wel ontspant. Ze doet geen rare dingen, maar is dan gewoon wakker. Als de rust erin komt, dan kunnen we haar ook wat ronder maken en wat meer aan elkaar rijden met wat oefeningen en dan zie je de tact-onzuiverheid eigenlijk niet meer. Galopperen doen we ook nog maar kleine stukjes, zodat ze op t achterbeen kan blijven en bewerkbaar.
Misschien zit t m toch in de bespiering en kunnen we het rijtechnisch oplossen.
Volgende week weer naar Bodegraven voor controle.

Bedankt voor de verduidelijking! het klinkt alsof jullie er al goed mee op weg zijn, en sensibele paarden rijden, zeker als ze jong zijn kan een hele kunst zijn waarbij inderdaad ontspanning het belangrijkste is voordat er aan de andere zaken gewerkt kan worden.

Die tact onzuiverhuid zou ik me niet zo druk over maken, ik zie dat bij zoveel paarden en het is vaak rijtechnisch en ook rijtechnisch op te lossen. Uiteraard is laten checken of er geen andere zaken spelen altijd goed. :) Gaat vast helemaal goedkomen met meer km in de benen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:45

Ik heb nu wat filmpjes gezet in het topic dat eigenlijk alleen voor foto's bedoeld is. Omdat ik persoonlijk alleen foto's te beperkt vind om echt goed iets te beoordelen en zonodig advies te geven (en te ontvangen).
Ik vind het best heel waardevol om te toetsen (bijvoorbeeld hoe ik dat deed bij Kenzo) m.b.t. de tactonzuiverheid. Op een foto n.a.w. niet te zien.
Het is aan Manubres natuurlijk want het is haar topic. Het moet ook niet, maar mag? (Ik voel me redelijk in overtreding in relatie tot de topictitel) :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:57

Ik doe een poging tot foto’s beoordelen. Misschien klinkt niet alles even aardig maar het is niet bedoeld om te veroordelen. Ik bak zelf weinig van het rijden. Als iemand aanvullingen op opmerkingen heeft, brand los.

Foto 1, de foto van manubres
Ik zie een paard dat een wending loopt, hierbij redelijk recht lijk, maar toch nog wat naar binnen hangt. Het paard loopt in een voldoende ruime draf, het treed met het achterbeen in de afdruk van het voorbeen. De achterhand is er voldoende onder, de schoft wordt al een beetje gelift maar het zou mee mogen. Het loopt wat op de voorhand, maar ook met een wat lagere hoofd/half houding. Het paard lijkt het achterbeen mooi vlak neer te zetten, maar voor op de teen te landen. Iets wat uit de schouder kan komen (dan denk ik altijd aan de ongecontroleerde rollkur voorbenen om daar een idee bij te geven) of uit hoef en/of beenstand. Is het paard (licht)frans in het voorbeen?

Al met al vind ik het geen slecht beeld, work in progress. Makkelijker zou zijn om een foto te beoordelen die meer van zij is en op een rechte lijn, of recht van voor/achter genomen, maar ik ga toch proberen om wat over de ruiter te zeggen. Ik zie een ruiter die iets verlicht rijdt, een mooie lijn heeft van ellenboog naar bitring, maar zelf iets trotser in het schoudergebied mag zijn. De bovenrug is wat rond en lijkt daardoor wat strak en helpt het paard niet om beter vanuit de schouder te kunnen bewegen. Begrijpelijk is dat dit moeilijk is, zeker met onze bouw en huidige bewegingspatronen. De ruiter heeft het bovenbeen mooi aanliggen maar lijkt de teen iets te ver naar buiten te draaien. Misschien eens een klein beetje de hak naar buiten draaien en kijken of het paard dan iets makkelijker onder de ruiter door kan lopen? Probeer zeker niet te forceren in enkels om knieen, dat gaat je zeker niet helpen. Soms zijn enkele mm’s al voldoende voor grote veranderingen bij ruiter en paard.

Foto 2, de foto van c_alsemgeest
Een gewaagd moment tijdens een stressvolle/spannende gebeurtenis. Er is heel veel te zien op deze foto en het is ook prachtig te zien hoe alles met elkaar verbonden zit. Ik zie een paard wat ondanks dat het keurig net voor de loodlijn loopt de onderhals eruit drukt. Deze lijkt ook mooi getraind te zijn en als ik naar de verdere bouw kijk lijkt dit voor dit paard ook een houding die het makkelijk aan neemt. De hals lijkt aan de bovenkant ook wat hol in de bespiering. Het voorbeen wordt met veel ruimte naar voren gezet en ziet er imponerend uit. Echter vraag ik me af of het rechtervoorbeen optijd weg is voor het rechterachterbeen, deze komt nu wat trager erachteraan, maar is dit normaal ook zo? Als ik naar het voorbeen, de stand en de hoef kijk heb ik het idee dat het voorbeen wat traag afrolt en daardoor makkelijk aangetikt zou kunnen worden.
De rug is op deze foto wat weggedrukt terwijl het paard niet enorm stuwend in het achterbeen is, eerder wat kort achter en wat strak. Het paard heeft ook een kruisvorm waarbij het van nature makkelijker zou dragen ipv stuwen. Dit kan het beeld van over de rug lopen en gedragenheid misleiden.
Als ik naar de ruiter en het zadel kijk zie ik een ruiter in een mooie dressuurhouding maar naar mijn idee wat gedwongen. Waar dit paard mogelijk meer baat heeft bij een ruiter die nog de rug kan ontlasten om de schoft te liften en wat meer de hals te laten vallen lijkt me dat in dit zadel vrij lastig. Al kan ik me wel voorstellen dat je als ruiter fijn zit in het zadel, of bijvoorbeeld door lichamelijke ongemakken meer steun nodig hebt. Nu in het sta moment vind ik dat de ruiter iets teveel in de bovenbeen steun hangt, iets wat ik zelf ook doe als ik die dingen heb, het is zo verleidelijk, en daardoor minder onafhankelijk zit.
Een paard waarvan de achterkant wel wil, maar de voorkant nog wat ruimte moet maken door de schoft wat te liften en zo de rug wat minder weg te drukken.

Foto 3, de eerste foto van Urbiezira
Een moment waarbij de ruiter wat achter de beweging aan zit en het paard wat spanning toont in de mond en daarbij (zoals het lijkt) de onderkaak nog niet lekker kan ontspannen en laten afhangen. Het paard probeert wel mooi lengte te nemen in hals en rug maar het plaatje is nog niet compleet. Het achterbeen is niet extreem stuwend, maar wel wat gestrekt in de sprong en knie terwijl de kogel toch wel wat lijkt door te zakken, een houding die veel krachten uitoefend op de strekpezen. Maar goed dat is op dit moment van de foto. Er zit duidelijk nog meer gewicht op de voorhand, de kogel is een behoorlijk eind verder doorgezakt al kan het ook zijn dat het paard voor weker staat als achter van nature. Het paard lijkt op de foto wat op links voor te gaan vallen en daardoor nog redelijk scheef.

Als ik verder naar de ruiter kijk, lijkt deze ook iets scheef te zitten en de rechterschouder een fractie hoger te hebben, maar dat is een gok op wat ik zie want de schouder zelf kan ik natuurlijk niet zien. Het zou in ieder geval prima in het plaatje passen, rekening houdend met de scheefheid van het paard. Doordat de ruiter het onderbeen wat naar voren heeft, de hak ver heeft uitgedrukt ziet het been er gespannen uit en komt de ruiter achter de bewegingen aan te rijden. Lastig is dan op het juiste moment de juiste hulp te geven en lastig voor het paard is dan om de ruiter goed te gaan dragen als deze dat niet al van nature doet of vanuit een eerdere opleiding (beginnende ruiters moeten immers ook leren zitten en er zijn paarden dusver opgeleid dat het makkelijker wordt om het daar goed op te leren).

De 2e foto wil ik niet beoordelen mar wel kort over zeggen dat dit al een hele metamorfose is!

Foto 4, de eerste foto van Denise_Storm
Ik zie een sympathieke ruiter en een hard werkende pony. De pony is van het type duik de grond in en neemt hierin de ruiter wat mee. Geen gemakkelijke pony om de schoft te laten liften en te laten buigen in de gewrichten in de achterhand. Dat zie je op deze foto ook heel duidelijk terug. Ondanks de vorm van het kruis stuwt de pony best wel. Toch heeft het achter eerder aan de grond en nog redelijk richting het zwaartepunt als voor de het diagonale voorbeen wat matig naar voren wordt weggezet. Echter het stuwende achterbeen is verder in de beweging als het diagonale voorbeen. Taktmatig dus allemaal niet helemaal correct. In de kaak is spanning te zien en die is ook terug te zien in de hand van de ruiter.
De ruiter zit er niet heel verkeerd op, had iets minder naar beneden mogen kijken en de handen iets meer mogen dragen zodat de lijn van elleboog naar bitring hersteld wordt. De ruiter zit iets naar vore wat niet perse slecht hoeft te zijn in de training, let hierbij wel op dat de ruiter niet mee gaat naar de voorhand, maar wel in balans boven het zwaartepunt blijft.

Foto 5, de eerste foto van darkadia
Wat mij als eerste opvalt is de houding van de ruiter, de handen lijken niet helemaal gelijk te zijn en mogelijk op het paard te rusten. De onderbenen van de ruiter komen wat verder naar acher waardoor de ruiter wat voorover valt en mogelijk daardoor op de hals wat steun zoekt? Het paard echter stapt groot naar voren met het achterbeen, maar heeft voor nog wat te kort ruimte (wat teveel op de voorhand) om de pas naar voren mooi af te maken. Het gebruik van de rug vind ik niet eens zo verkeerd, het paard lijk mooi onder de ruiter door te willen bewegen en de schoft al wat te liften. De ruiter die wat voorover mee zit helpt het paard hier duidelijk bij. Iets meer balans bij de ruiter zou het paard dus nog meer kunnen helpen.
Het achterbeen is eerder aan de grond als het voorbeen wat ik zo kan zien, daar zou nog wat meer balans in mogen komen.

Foto 6, de foto van FleurSandro
Een pony met duidelijk een gelijkmatigere bouw als de pony van Denise_Storm, super leuk te zien. Wat ik in eerste instantie zie is een redelijk horizontaal evenwicht voor een 3 jarige. Echter zie ik toch nog weinig schoftlift wat verraad dat het paard nog wat de rug weg drukt onder de ruiter. De ruiter lijkt wat scheef te zitten en haar rechterschouder wat hier te hebben maar dat het paard net is een wending zit maakt dat dit lastig te beoordelen is.

Over het algemeen een fijn beeld maar nog wel op de voorhand en paard zou mi eerst mogen leren om de schoft en daarmee te ruiter wat te gaan liften. Hierdoor worden de buikspieren ook gelijkmatiger getraind en krijg me minder dat de buik de singel naar voren drukt (tenzij pony dragend is?, maar je schrijft over een hij).

Hier laat ik het voor een eerste ronde bij. Mogelijk als ik weer eens een rustig avondje heb dat ik dan weer ronde doe. Voor wie het leuk vind heb ik nog wel wat jonge pony’s toegevoegd zonder ruiter in hun natuurlijk (voor zover longeren natuurlijk is) gang.

Afbeelding
Jaarling merrie

Afbeelding
3 jarige aan de longe (een van de eerste keren)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 08:58

Oh wat een leuk ding die onderste! Duitse rijpony? Of een Welshje?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:14

Suzanne F. schreef:
Oh wat een leuk ding die onderste! Duitse rijpony? Of een Welshje?

Nrps cassanova du bois x djamaï du bois x milton

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:07

Ruige pony hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:26

Echt ruig ja. Ik hou er wel van :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:34

De foto van Lailapri illustreert heel mooi dat het voorbeengebruik voornamelijk afhankelijk is van de natuurlijke schoudervrijheid. Zo’n voorbeen bij ervaren paarden onder het zadel wordt meestal aangedragen als argument dat de rijtechniek ervoor zorgt dat het paard een biomechanisch onnatuurlijke beweging gaat maken, alsof die manier van bewegen het resultaat is van bijvoorbeeld een te korte hals of een neus die achter de loodlijn is. Dat is gewoon niet zo. Het hele driehoekjes en streepjes verhaal als gevolg van slecht rijden valt hier als een kaartenhuis in elkaar

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:37

Maar die streepjes kloppen toch redelijk prima in dit plaatje?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:38

Laat maar zien dan ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:10

Moet ik nou lijntjes gaan tekenen? :+ Ik snap je punt misschien gewoon niet helemaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:13

sanne83 schreef:
Moet ik nou lijntjes gaan tekenen? :+ Ik snap je punt misschien gewoon niet helemaal.

Ja ik ben wel benieuwd wat jij ziet. Ik zie duidelijk dat de hoek in het voorbeen opener is dan die in het achterbeen. Ook is het pijpbeen bij het voorbeen hoger dan achter. Dat is héél fout volgens mensen die op die manier kijken naar beweging van paarden, waarbij dan meestal verweten wordt dat het aan slechte rijderij ligt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:02

Ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien.
Ik zie hetzelfde, maar dat is naar mijn idee minimaal verschil. Ik zie ook een paard volledig op lengte, ontspannen (en drie jaar en aan de longe, geen idee hoe de volgende pas eruit ziet?).
Is toch iets heel anders dan paarden onder het zadel die beoordeelt worden op takt? Ik denk dat je alles als geheel moet beoordelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:15

Paarden onder het zadel beoordelen op takt is imo absoluut anders :j

De ruiter heeft zo ontzettend veel invloed op hoe een paard loopt en een kleine gewichtsverplaatsing kan een onwijs verschil maken voor de balans.
Daarom heb ik niet zoveel met de term 'eenpoters' zoals Karel de Lange hem graag gebruikt.

Een goed paard kan slecht gereden worden, en dan aan de longe heel andere dingen laten zien, of in vrijheid. En als je het rijden wilt beoordelen, moeten we imo ook echt naar de invloed van de ruiter kijken, en die kan in heel veel dingen zitten.

Ik ben er groot voorstander van eerst een baseline vast te leggen per paard, en dán pas de beoordeling met ruiter, en graag aan de hand van filmpjes. Een serie foto's zegt me ook al meer dan 1 foto. Een foto is echt alleen maar dat: een momentopname van een fractie van een seconde. Daar kun je dan de goede beelden uitplukken en de slechte laten liggen, en dat geeft een vertekend beeld.

Die baseline is fijn omdat sommige paarden van nature expressieve bewegers zijn, en dan de ruiter verwijten dat hij zo focust op het voorbeen is niet eerlijk. Sommige paarden doen dat, en sommige ruiters kiezen die paarden erop uit.
Andere paarden doen dat niet. Maar als een ruiter een paard wat van nature niet expressief is, wel zo kan laten lijken, weten we dus ook het een en ander, en dat voegt imo waarde toe aan de beoordeling. Daarom is die baseline belangrijk imo.

Maar zie je met die ruiter elk paard fijn lopen, dan weet je dus dat het een goede ruiter is. Heeft die ruiter de paarden tot op hoge leeftijd en zien ze er erg goed uit, dan weet je dat die persoon ook een goede eigenaar is.
Punt is dat beoordelen gewoon veel complexer is dan lijntjes en driehoekjes, en dat ook een filmpje goed gemaakt moet worden om een eerlijk en compleet beeld te geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:08

Als 3 jarige met bijzet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als 2 jarige
Afbeelding
Afbeelding
Als 1,5 jarige
Afbeelding
Als veulen
Afbeelding

Hierboven meer moment opnames. Je ziet dat een bijzet invloed heeft op zijn beweging.

Wat betreft rollkur en voorbeen. Mijn hoefsmid heeft veel paarden gedaan, ze kan aan de spanning in het been voelen of paard look a like rollkur gereden is (want daar gaat het vaak mis). Er zit dan een andere spierspanning in de schouder en de coördinatie wordt anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:33

Ik vind m echt superleuk. Is hij nog hengst?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:42

Hij ziet er op de foto’s met bijzet vooral voorwaartser uit. Dat heeft denk ik meer invloed op de beweging dan een loshangende bijzet. Hij is inderdaad erg stoer!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:46

sanne83 schreef:
Ik zie hetzelfde, maar dat is naar mijn idee minimaal verschil. Ik zie ook een paard volledig op lengte, ontspannen (en drie jaar en aan de longe, geen idee hoe de volgende pas eruit ziet?).
Is toch iets heel anders dan paarden onder het zadel die beoordeelt worden op takt? Ik denk dat je alles als geheel moet beoordelen.

Dat is precies wat ik bedoel. Mensen die ‘biomechanica’ beoordelen aan de hand van een foto staren zich veelal blind op driehoekjes en streepjes, terwijl die echt maar heel minimale informatie geven. Men zou juist moeten leren naar het hele paard te kijken in plaats van de makkelijk te beoordelen criteria. Neus op of achter de loodlijn en nek het hoogste punt is ook zo een. Als aan die twee punten wordt voldaan betekent het niet per definitie dat het ook van achter naar voren door het lijf is. Net zo min betekent het andersom niet dat een paard dat achter de loodlijn is en de nek niet het hoogste punt is van voor naar achter gereden wordt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:12

996981 schreef:
sanne83 schreef:

Dat is precies wat ik bedoel. Mensen die ‘biomechanica’ beoordelen aan de hand van een foto staren zich veelal blind op driehoekjes en streepjes, terwijl die echt maar heel minimale informatie geven. Men zou juist moeten leren naar het hele paard te kijken in plaats van de makkelijk te beoordelen criteria. Neus op of achter de loodlijn en nek het hoogste punt is ook zo een. Als aan die twee punten wordt voldaan betekent het niet per definitie dat het ook van achter naar voren door het lijf is. Net zo min betekent het andersom niet dat een paard dat achter de loodlijn is en de nek niet het hoogste punt is van voor naar achter gereden wordt

_/-\o_

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:14

996981 schreef:
sanne83 schreef:

Volkomen mee eens.
Als illustratie: academische rijkunst, waar de paarden netjes voor de loodlijn lopen, maar in 3 stukken uit elkaar.