Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:57

Mars schreef:
Daphara schreef:
Als ik kijk naar hoeveel ruiters er werkelijk te zwaar zijn voor hun paard ten opzichte van het percentage ruiters dat met niet goed passend harnachement rijdt, dan denk ik dat de focus op het verkeerde punt ligt.

Nee hoor, het zijn beide terechte punten. En gewicht/curves is punt van dit topic, dan andere dingen erbij halen die óók niet okee zijn zoals passend zadel/te scherp bit/sporen vind ik dan weer erg makkelijk.

Bodypositivity vind ik ook zoiets... dat je zélf tevreden bent met overgewicht is prima en aan jou. Dat je een dier belast met die extra kilo's vind ik niet prima. Dan ben je meer met jezelf bezig dan met het welzijn van je dier.

En dat curvy ruiterkleding tegenwoordig nodig is vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling.
Eens, behalve dat curvy an sich niet het probleem is.

De OP is wat dat betreft ook gewoon niet heel duidelijk imo. Curvy en overgewicht zijn echt twee verschillende dingen. Ik ben vrij curvy, maar met iets meer dan 55kg bij een lengte van 1.73 heb ik bij lange na geen overgewicht en moet ik zo’n beetje op een Shetlander gaan zitten om te zwaar te zijn. :+ Wat Urielle ook al ergens noemt: iemand kan ook helemaal niet curvy zijn, maar wel overgewicht hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:59

Ja die persoon heeft al heel wat commentaar gehad.
Terwijl de meeste niet eens een beetje van het niveau van haar rijden.
En hebben die paarden er last van? Gezien de prestaties denk ik niet.
Dat maakt het ook zo moeilijk. En ik begrijp de discussie helemaal hoor. :j
En als het mij nu lukte er 10 af te krijgen begon ik er vandaag alweer mee.
Maar voor nu weet ik niet wat ik ff meer moet doen, eet tussen de 50-70 koolydraten per dag.
Denk dat veel slanke mensen meer eten.
En koolydraten zou toch het welvaarts eten zijn.

Suzanne F. schreef:
Blijft toch moeilijk. Ik zie het er niet aan af DP. Ik zie veel schokkendere gevallen voorbij komen hier op Bokt. Tijd geleden was er ook meisje wat heel goed kon rijden ondanks dat gewicht, ze reed zelfs met 2 paarden Grand Prix en dat zette me wel aan het denken. Ik vond haar echt flink te zwaar, in ieder geval qua uiterlijk. Maar ze kon er toch heel knap mee rijden blijkbaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:00

Blussem schreef:
Ik snap niet dat sommige het zo ver laten komen dat ze zo dik zijn. Dat zal mij nooit gebeuren.

Ik zal de koning even bellen. Hij wil vast wel een lintje voor je klaarleggen.

Ik vind zelf dat je iemand niet op kledingmaat of op foto moet beoordelen. Als ik mensen wel eens vertel hoe zwaar ik ben dan zeggen ze vaak, nee, meen je dat nou?

Nu zal de helft dat wel zeggen om aardig te doen :') maar de andere helft geloof ik wel dat ze niet hadden gedacht dat het zo erg was.

Ik denk dat je echt naar de kilo's moet kijken en rekening moet houden met je paard. Een dier kan niet voor zichzelf opkomen dus dan moeten wij dat doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:01

Amandavd schreef:
Ineke2 schreef:
Nee ik wil niet provocerend zijn of doen. Hoe wil je het dan noemen? Het zit in de weg en dan kun je niet goed meebewegen / mee zijn met je paard.

Je vraagstelling had bijvoorbeeld kunnen zijn:

Ik heb mij altijd afgevraagd of ruiters met overgewicht geen last van hun overgewicht ervaren tijdens het rijden?

Is maar een voorbeeld. Klinkt een stuk aardiger en bewuster dan blubberen. Zijn nog steeds mensen met gevoel waar je over praat.

Wat minder gevoelig zijn is prettig(voor jezelf), bovendien zal het een paard worst wezen hoe iets omschreven wordt. Het paard zal er mee rond moeten lopen, die kilo's teveel van de ruiter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:03

Ik vind dat je als curvy ruiter prima op een paard kunt zitten mits het een paard is die bij je postuur past.
Denk dat het daar vaak wat mis gaat.

Ik vind het juist mooi als een paard dan ook groot en flink is met flinke benen ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:04

Amandavd schreef:
Ik vind zelf dat je iemand niet op kledingmaat of op foto moet beoordelen. Als ik mensen wel eens vertel hoe zwaar ik ben dan zeggen ze vaak, nee, meen je dat nou?

Bij mij was het altijd andersom. :')
Ze vroegen altijd heel verbaasd: Weeg jij maar 54 kilo??? Oftewel, dat zouden we niet zeggen als we je zo zagen. :+
En dat klopt ook wel, ik heb altijd hele stevige benen gehad, met name bovenbenen en ik leek zwaarder dan ik was. Maar goed, inmiddels 10 kilo zwaarder en ik zie mezelf niet meer echt fijn op een paard zitten nu. Niet eens het gewicht maar wel de fitheid en de coördinatie. Maar ik rijd ook niet meer, dat scheelt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:06

Mars schreef:
Daphara schreef:
Als ik kijk naar hoeveel ruiters er werkelijk te zwaar zijn voor hun paard ten opzichte van het percentage ruiters dat met niet goed passend harnachement rijdt, dan denk ik dat de focus op het verkeerde punt ligt.

Nee hoor, het zijn beide terechte punten. En gewicht/curves is punt van dit topic, dan andere dingen erbij halen die óók niet okee zijn zoals passend zadel/te scherp bit/sporen vind ik dan weer erg makkelijk.

Bodypositivity vind ik ook zoiets... dat je zélf tevreden bent met overgewicht is prima en aan jou. Dat je een dier belast met die extra kilo's vind ik niet prima. Dan ben je meer met jezelf bezig dan met het welzijn van je dier.

En dat curvy ruiterkleding tegenwoordig nodig is vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling.

Precies dit.
Overigens is het op bokt ( al jaren) zo dat voor elk wissewasje geroepen word dat het zadel misschien niet goed ligt, de tandarts moet komen etc... Daar word dus juist wel steeds meer aandacht aan besteed. En dat is positief voor de paarden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:08

Ik denk dat de vorm van je lijf precies niets uit maakt. 15% (incl zadel) vind ik de max voor op een paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:11

DuoPenotti schreef:
Maar voor nu weet ik niet wat ik ff meer moet doen, eet tussen de 50-70 koolydraten per dag.

Koolhydraten is voor sommige mensen gemakkelijker om in de gaten te houden dan kcal, maar uiteindelijk gaat het om de inname van kcal en zijn de macro's eigenlijk van ondergeschikt belang, mits je maar voldoende van ieder eet. 1g eiwit/kg lichaamsgewicht, voor de meeste mensen tot ongeveer 100kg = 100g; 35g vet minimaal en bij voorkeur 50g vet i.v.m. de galblaas dagelijks legen; minimaal 25g koolhydraten per dag, en liever minimaal 0.5g kh/kg lichaamsgewicht. Hoe je de rest van de kcal verdeeld doet er eigenlijk niet zo toe.

Met weinig koolhydraten eten kan je bij zeer vetrijk eten alsnog ver over je kcal heenkomen. En met veel koolhydraten kan je alsnog gewoon afvallen, mits je maar onder je kcal-behoefte blijft. Ik ben zowel op koolhydraatarme als op koolhydraatrijke diëten afgevallen, maar wat voor de één beter vol te houden is, hoeft dat niet voor de ander te zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:12

__Sannne schreef:
Blussem schreef:
Ik snap niet dat sommige het zo ver laten komen dat ze zo dik zijn. Dat zal mij nooit gebeuren.

Wederom een fijne toevoeging van Blussum. Waar haal je toch al die mooie opmerkingen vandaan, meid?

Heerlijk toch, al die blijheid. Geen idee hoe oud Blussum is, maar ik vind het echt zo'n opmerking van een jong volwassene. Vol vertrouwen in de toekomst, maar het leven moet nog beginnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:14

DuoPenotti schreef:

Suzanne F. schreef:
Blijft toch moeilijk. Ik zie het er niet aan af DP. Ik zie veel schokkendere gevallen voorbij komen hier op Bokt. Tijd geleden was er ook meisje wat heel goed kon rijden ondanks dat gewicht, ze reed zelfs met 2 paarden Grand Prix en dat zette me wel aan het denken. Ik vond haar echt flink te zwaar, in ieder geval qua uiterlijk. Maar ze kon er toch heel knap mee rijden blijkbaar.

Die specifieke paarden wellicht niet, wat dan weer niks zegt over andere paarden. Of wellicht hadden ze er wel last van, maar konden ze het handelen. Geen idee.

Maar er is wel een reden dat een dergelijk postuur in de topsport nauwelijks voorkomt :). En het lijkt me ook niet dat om één uitzondering de regel te veranderen, om het even kort door de bocht te zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:17

Mizora schreef:
Koolhydraten is voor sommige mensen gemakkelijker om in de gaten te houden dan kcal, maar uiteindelijk gaat het om de inname van kcal en zijn de macro's eigenlijk van ondergeschikt belang, mits je maar voldoende van ieder eet. 1g eiwit/kg lichaamsgewicht, voor de meeste mensen tot ongeveer 100kg = 100g; 35g vet minimaal en bij voorkeur 50g vet i.v.m. de galblaas dagelijks legen; minimaal 25g koolhydraten per dag, en liever minimaal 0.5g kh/kg lichaamsgewicht. Hoe je de rest van de kcal verdeeld doet er eigenlijk niet zo toe.

Met weinig koolhydraten eten kan je bij zeer vetrijk eten alsnog ver over je kcal heenkomen. En met veel koolhydraten kan je alsnog gewoon afvallen, mits je maar onder je kcal-behoefte blijft. Ik ben zowel op koolhydraatarme als op koolhydraatrijke diëten afgevallen, maar wat voor de één beter vol te houden is, hoeft dat niet voor de ander te zijn.

Ik heb daarvoor een dieet gedaan van letten op de kcal via diëtiste, maar lukte afvallen ook niet mee.
Nog erger heb een crash dieet gedaan met shakes, zelfs daar niet mee.
Kreeg wel als kadootje een paar kilo extra toen ik stopte. :+

geeft wel de wanhoop weer hoe graag mensen met een maatje meer minder willen wegen en dat het zo gemakkelijk niet is bij iedereen.
En dat is wat ik toch wel aan sommige mensen mee wil geven.
En ik begrijp het hoor, in mijn slanke tijd zou ik het zelfde gedaan hebben.
Want dan is het toch echt eigen schuld dikke bult.... toch.
Moeten ze er maar wat voor doen hoor :j

En nee voor het paard maakt dat niet uit.
Ik zal zelf ook niet op een smalle kwpn-er gaan zitten.
Maar de meeste ruiters kiezen ook wel een passend paard.
Denk niet dat we moeten gaan veroordelen op enkele die dat niet doen, of omdat een merk een curvy line lanceert.
Dat is eigenlijk het enige wat ik met mijn berichten mee wil geven.
Want word nu wel wat te persoonlijk, dus door.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:23

curvy ruiters hoe ervaren jullie het rijden??

we lezen wat een ander ervan vind maar hoe ervaren curvy ruiters fysiek zelf het rijden, komt het overeen met hun/uw verwachtingen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:28

Mars schreef:
kimmie261 schreef:
En neem een beetje mannelijke ruiter , die weegt toch ook snel 80+ kilo , en dan nog een paard belasten met bv over hindernissen te laten springen .. is toch ook niet goed dan in het kader van gewicht en leed in deze discussie .

.

Een man van 1.90 en 80kg heeft een gezond BMI. Dus controle over die 80kg. Een vrouw van 1.60 en 80kg komt boven de 30 qua BMI, obesitas. Dan heb je dus steeds te maken met massa achter de beweging aan.

Overigens eens mbt voltige, lijkt me ook geen fijne manier van belasten.

Kidde schreef:
Uhh volgens mij zeggen heel veel mensen in dit topic juist dat de maat vaak niet uitmaakt, maat dat het om het gewicht gaat

Als het alleen om gewicht gaat, dan maakt het toch niet uit of je 1.10m bent en 80 kilo weegt of 1.90m bent en 80 kilo weegt..

En ik zit toch echt wat jaren in de paarden ik heb veel mensen zien rijden maar nog nooit iemand zien rijden waarbij je een vetmassa zag klapperen.. :')

Paarden hebben het maar goed hier in Nederland... Ik opende vanmorgen eerst de pagina van het paarden ziekenhuis in Egypte, en man o man, wat hebben die van ons het toch goed, zelfs als er iemand met een "10 kilo" of "maatje teveel" op hun zit....

Ik vind het een prima discussie hoor, maar voor wat wij de paarden over het algemeen belasten, geloof ik gewoon niet dat ze last hebben van een ruiter met maatje 46 of met een beetje 'blubberend' vet... Wel meer van het scheef rijden , de onkunde waarmee mensen paarden rijden , en het belasten in bv springparcoursen /eventings... welke wij ook allemaal doen voor ons 'lolletje', geen paard die erom vraagt om dit te moeten of mogen doen.

Maw... wij houden van paarden, maar vooral van onze lol met ze, ons pleziertje... Het paard zelf komt in vele vormen op de 2de plaats... Of dit nu is met een maatje teveel op een paard stappen of deze over een 1.60m hoge hindernis te laten springen, is in míjn ogen 1 pot nat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:32

Geen eerlijke vergelijking, Kimmie. Onze paarden lopen rond omdat wij dat leuk vinden, die dieren in Egypte lopen rond omdat mensen van hun afhankelijk zijn voor hun livelihood. Veel eigenaren willen wel anders, maar weten niet goed hoe of kunnen het niet betalen, alleen geldt voor hen geen paard/ezel = helemaal geen inkomen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:33

Mijn benen zijn dik door een combinatie van lymfoedeem en lipoedeem. Ik pas de “gewone” maten van veel merken niet, kom niet eens over m’n knie heen. Dus ik ben blij met iets grotere broeken. Ben ik te zwaar, ja, kan ik afvallen? Ja maar helaas zullen mijn benen nooit dunner worden. Gelukkig ben ik niet te zwaar voor m’n paard maar wordt er soms wel ongelukkig van hoe sommige mensen er maar vanuit gaan dat je alleen ff hoeft af te vallen....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:36

Mkango schreef:
Geen eerlijke vergelijking, Kimmie. Onze paarden lopen rond omdat wij dat leuk vinden, die dieren in Egypte lopen rond omdat mensen van hun afhankelijk zijn voor hun livelihood. Veel eigenaren willen wel anders, maar weten niet goed hoe of kunnen het niet betalen, alleen geldt voor hen geen paard/ezel = helemaal geen inkomen.

Daarom hebben onze paarden het nog wel heel erg goed.. De hele omgang met paarden is daar heel anders, wil niet zeggen dat dat ook paarden zijn.. ( je zou nl zeggen als ze er zo van afhankelijk zijn dat ze dieren dan wel heel goed zouden behandelen, toch?)

Ik blijf deze discussie echt veel te overtrokken vinden, en nee iemand met zwaar obesitas moet natuurlijk niet meer op een paard gaan zitten ,maar een maatje meer moet geen groot probleem zijn, of 15 kilo meer...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:37

MCE schreef:

we lezen wat een ander ervan vind maar hoe ervaren curvy ruiters fysiek zelf het rijden, komt het overeen met hun verwachtingen

Ik heb vooral vetjes op mijn billen en dijen, ter beeldvorming maat 42/44 heupen, maat 38/40 taille en een E cup. De zandloper dus.

Gewicht op je dijen zit tot zekere hoogte in de weg, voor je beenhouding. Mijn tenen schuiven door mijn figuur naar buiten en rijden zonder een goede sportbh.... no way

Ik heb een supergoede conditie, veel spieren en doe wat aan krachttraining. Ik heb volgens mijn BMI denk ik licht overgewicht. Nou ben ik maar klein, dus mijn gewicht op zich blijft denk ik onder de 15% waar over gesproken wordt. Ik heb dus een passend paard bij mijn gewicht.

Kan me over mijn gewicht eerlijk gezegd niet zo druk meer maken. Ik probeer vooral stabiel te blijven, veel te bewegen en zorgen dat ik spierkracht behoud.

Maar zitten de vetjes in de weg, ja tuurlijk. Zou ik liever die vetjes niet hebben, tuurlijk. Maar tot op zekere hoogte is dit mijn bouw en mijn figuur, dus zal ik het ermee moeten doen. Zolang ik gezond ben, goede conditie heb, ben ik tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:41

kimmie261 schreef:
Mkango schreef:

Daarom hebben onze paarden het nog wel heel erg goed.. De hele omgang met paarden is daar heel anders, wil niet zeggen dat dat ook paarden zijn.. ( je zou nl zeggen als ze er zo van afhankelijk zijn dat ze dieren dan wel heel goed zouden behandelen, toch?)

Ik blijf deze discussie echt veel te overtrokken vinden, en nee iemand met zwaar obesitas moet natuurlijk niet meer op een paard gaan zitten ,maar een maatje meer moet geen groot probleem zijn, of 15 kilo meer...

Je hebt duidelijk geen enkel idee van hoe die mensen leven, dus oordeel daar alsjeblieft ook niet over. Of ga erheen en ga er wat aan doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:43

Mkango schreef:
Je hebt duidelijk geen enkel idee van hoe die mensen leven, dus oordeel daar alsjeblieft ook niet over. Of ga erheen en ga er wat aan doen.

:D Ik ben een aantal keer in Egypte geweest, en heb daar teveel gezien...veel te veel...Dus niet te snel dingen zeggen als aanname...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:46

Kimmie, met je eens
Ik voel inderdaad mijn buik nu ook niet na klotsen.
Ik heb ook altijd een nare smaak als mensen het over vet dat achter de massa komt, echt joh?!
Hoe komen mensen er op???
Zullen we mensen met een D cup ook maar laten stoppen met rijden, ondanks bh zal dat ook wel naklotsen?
Ja kan ik dan geen mening over hebben met mijn kleine B cupje.
Maar echt dat is dingen zoeken, gewicht is gewicht.

Kijk als mensen door bolle benen niet meer kunnen lichtrijden en achter de beweging komen, dan heb je het ergens over. Maar of dat gebeur, denk ik ook niet, want je kunt rijden of je kunt het niet.
Maar vet dat achter de massa komt...nee, lompe rare verzinsels.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:47

Ik mag hier nauwelijks meepraten, maar ik wilde alleen even uitspreken dat ik het een zeer positieve ontwikkeling vind dat dit tegenwoordig echt ter discussie staat. En dat het lijkt alsof veel mensen ook body positivity los geen zien van het feit of je op een paard moet klimmen.

Een aantal jaar geleden was dat minder. Ik zocht toen nog voor mijn paard van 1.69 een bijrijder. Ik had er een maximum gewicht aan gehangen (65 kilo). Ik had een hele bak commentaar gekregen. Ook dat 65 veel te laag was en dat niemand zo licht was en dat 80 prima was. Maar mijn paard had beginnende rugproblemen en ik woog zelf toen nog 50 kilo. Dus ja, toch een max.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:54

Amandavd schreef:
Ineke2 schreef:
Nee ik wil niet provocerend zijn of doen. Hoe wil je het dan noemen? Het zit in de weg en dan kun je niet goed meebewegen / mee zijn met je paard.

Je vraagstelling had bijvoorbeeld kunnen zijn:

Ik heb mij altijd afgevraagd of ruiters met overgewicht geen last van hun overgewicht ervaren tijdens het rijden?

Is maar een voorbeeld. Klinkt een stuk aardiger en bewuster dan blubberen. Zijn nog steeds mensen met gevoel waar je over praat.

Ik denk niet dat de mensen waar het over gaat weten hoe het anders voelt. Dus het aan hun zelf vragen lijkt me niet de beste optie. Pas als je slank bent kan je je voorstellen hoe het voelt dat alles goed aansluit. Vet beweegt tegen de bewegingen in, als je dat gewend bent zal je daar zelf geen last van hebben..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:56

Suzanne F. schreef:
Als curvy ruiter kan je prima rijden. Met overgewicht niet.

knip

Ik wil conditie hebben en mee kunnen zijn in de beweging en niet het paard in de weg zitten. Die dieren lopen wel om ons te plezieren. Dan is het gewoon sneu als je daar geen rekening mee houdt.

Eens. Ik zal verder voor mezelf spreken:

- Het zal mij een biet wezen hoe dik/dun/curvy/mager iemand is. Yay voor body positivity. Als jij lekker in je vel zit, ben ik blij voor je. Lichamen zijn zo verschillend, zo mooi zijn als we van die stereotype idealen uit de modewereld afkunnen.
- Een groot, gespierd paard kan meer gewicht dragen dan een iel kleintje. Daar hebben we de 15%/20% norm voor.
- Op mijn kleine Arabier komt straks geen te zware ruiter. Ja, ik zal een maximumgewicht (en lengte) hanteren. Dat is geen discriminatie van 'dikke' mensen, dat is paardenwelzijn. Als ik zelf dikker wordt, ga ik er ook niet meer op.
- Goed dat er mooie kleding voor curvy lichamen / grotere maten is.

Zoals vaker gezegd: het zijn toch echt verschillende issues. Je kunt een prachtig lichaam hebben, en toch te zwaar voor een paard. Neem je eigen verantwoordelijkheid hierin.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 14-05-21 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:57

Tango1979 schreef:
MCE schreef:

we lezen wat een ander ervan vind maar hoe ervaren curvy ruiters fysiek zelf het rijden, komt het overeen met hun verwachtingen

Ik heb vooral vetjes op mijn billen en dijen, ter beeldvorming maat 42/44 heupen, maat 38/40 taille en een E cup. De zandloper dus.

Gewicht op je dijen zit tot zekere hoogte in de weg, voor je beenhouding. Mijn tenen schuiven door mijn figuur naar buiten en rijden zonder een goede sportbh.... no way

Ik heb een supergoede conditie, veel spieren en doe wat aan krachttraining. Ik heb volgens mijn BMI denk ik licht overgewicht. Nou ben ik maar klein, dus mijn gewicht op zich blijft denk ik onder de 15% waar over gesproken wordt. Ik heb dus een passend paard bij mijn gewicht.

Kan me over mijn gewicht eerlijk gezegd niet zo druk meer maken. Ik probeer vooral stabiel te blijven, veel te bewegen en zorgen dat ik spierkracht behoud.

Maar zitten de vetjes in de weg, ja tuurlijk. Zou ik liever die vetjes niet hebben, tuurlijk. Maar tot op zekere hoogte is dit mijn bouw en mijn figuur, dus zal ik het ermee moeten doen. Zolang ik gezond ben, goede conditie heb, ben ik tevreden.

dat is ook het belangrijkste, knap dat je er zo instaat en kunt rijden