Dilemma, paard te groot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:53

Majabeestje schreef:
Volgens mij kan een paard heel goed te groot zijn. Er zullen hier heus Anky's zijn die zo'n groot dier prima weten te rijden. Maar je merkt wel aan je eigen lijf of het haalbaar is of niet, iedereen is anders en de een kan prima op een groot paard en de ander niet.
De conclusie is duidelijk TS, hartstikke verdrietig natuurlijk maar dit paard komt echt wel goed terecht en jij kan straks beter uit de voeten met een kleiner exemplaar. Er zijn zat brave, kleinere paarden.
Succes!

Ik ben zelf ook niet zo groot en voelde me ook nooit prettig op kolossen vanaf zo'n 1.72. Ook moeite met meekomen in de vaak zevenmijlsgalop, ook al waren ze vaak braver dan het kleinere spul waar ik liever op reed. Bleek jaren later dat ik dus zelf een rugprobleem had wat meegespeeld moet hebben met mijn moeite met meekomen op zo'n grote. Was niet eens zozeer rijtechnisch, ik kon door mijn stijve rug (mis een tussenwervelschijf) domweg niet voldoende meekomen.. . Sindsdien reed ik hooguit op E-pony's.

har166

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:43

Het perfecte paard bestaat niet. Bij ieder dier is er wel iets waarvan je denkt ' ach het zou toch fijner zijn als.... '. Veel dingen zijn trainbaar, maar niet alles. Ik ben 1.63 en heb nu een pony van 1.40, mijn vorige pony was 1.53. Maakt qua rijden echt niet uit, maar de karakters zijn heel anders. Helaas houdt mijn huidige pony niet van buitenrijden en dat deed mijn vorige pony wel maar die had weer meer beweging nodig waar ik minder tijd voor had. Het beste paard wat ik ooit reed was een kwpn-er van rond de 1.75. Zou ik zelf niet gauw uitkiezen maar wat een fijn karakter had ie en wat was ie super braaf buiten. Mijn doel is een beetje door de bak tokkelen en op buitenrit gaan en mijn volgende pony moet daaraan voldoen en hoe groot en welke kleur hij dan heeft zal me een worst wezen. Dus ts, ik zou gewoon heel goed nadenken over wat je wilt met rijden ( dus wat is jouw doel voor een pony ) want een te groot paard kan rijtechnisch makkelijker worden door goede training, wellicht door andere instructie of bijrijder, als dat letterlijk het enige is waaraan hij niet voldoet dan zou ik hem niet verkopen maar gaan lessen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 19:07

Zoolgangster schreef:
Majabeestje schreef:
Volgens mij kan een paard heel goed te groot zijn. Er zullen hier heus Anky's zijn die zo'n groot dier prima weten te rijden. Maar je merkt wel aan je eigen lijf of het haalbaar is of niet, iedereen is anders en de een kan prima op een groot paard en de ander niet.
De conclusie is duidelijk TS, hartstikke verdrietig natuurlijk maar dit paard komt echt wel goed terecht en jij kan straks beter uit de voeten met een kleiner exemplaar. Er zijn zat brave, kleinere paarden.
Succes!

Ik ben zelf ook niet zo groot en voelde me ook nooit prettig op kolossen vanaf zo'n 1.72. Ook moeite met meekomen in de vaak zevenmijlsgalop, ook al waren ze vaak braver dan het kleinere spul waar ik liever op reed. Bleek jaren later dat ik dus zelf een rugprobleem had wat meegespeeld moet hebben met mijn moeite met meekomen op zo'n grote. Was niet eens zozeer rijtechnisch, ik kon door mijn stijve rug (mis een tussenwervelschijf) domweg niet voldoende meekomen.. . Sindsdien reed ik hooguit op E-pony's.

Dat dus.
Ik heb een scheve wervelkolom en lichamelijk nog wat issues die blijkbaar niet goed samen gaan met een groot paard.
En ja daar kom je soms pas later achter.
Anyway van mij mag dit dicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:43

Maar ts,je zegt dat dit dicht mag,maar misschien vind je via Bokt wel het ideale nieuwe baasje voor je paard?Velen hier hebben hem immers al bewonderd!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:18

maaike5581 schreef:
Mijn instructrice kent ons goed en geeft zelf ook aan dat het verstandig is om naar iets kleiners te kijken.

En nogmaals ik ben geen beginner.
Jammer dat het wel zo wordt weg geschreven.
Ik rij vanaf mijn 6e en wordt over een week 40.

Ik heb dit "probleem" niet eerder aan de hand gehad, hij is ook mijn 1e reus.

Nou dan ben je al een stap verder dan je was, je kunt gaan kijken naar dat wat je wel zou kunnen passen van grootte. En nogmaals het is altijd jammer om afscheid te nemen, maar er kan ook voor jullie beiden weer iets nieuws starten waar je ook geen spijt van hoeft te hebben! ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:25

Om je even uit de droom te helpen, lichamelijke issues gaan vaak met geen enkel paard gemakkelijk samen. Ik snap dat je hem verkoopt want je hebt geen zin in rondhobbelen maar besef heel goed dat een kleiner paard wat soepeler is en ook op M/Z niveau loopt ook op de juiste manier soepel moet worden gehouden en gereden, succes met je zoektocht.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:37

Ik heb met mezelf 'afgesproken' dat ik geen paard meer wil met een hogere stokmaat dan mijn eigen lengte (en liever nog 5cm kleiner).

Het plaatje is met een iets groter paard nog prima, het voelt voor mij niet goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:40

maaike5581 schreef:
Dat dus.
Ik heb een scheve wervelkolom en lichamelijk nog wat issues die blijkbaar niet goed samen gaan met een groot paard.
En ja daar kom je soms pas later achter.
Anyway van mij mag dit dicht.

Dat gaat met geeneen paard goed. Bij een ander paard ga je tegen dezelfde problemen aanlopen. En met een beetje pech ook nog andere die je bij deze niet hebt. Zoals ik al zei; tel je zegeningen.
En een topic kan niet op slot op verzoek, dan kan je hem beter ontstippen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:42

Nou sommige paarden kunnen wel makkelijker zitten dan een groot sportpaard, zeker met lichamelijke problemen kunnen bijv. iberische paarden veel makkelijker uit te zitten zijn qua gangen. Het ene paard rijdt ook "lichter" dan het andere paard. Met dit verhaal van de TS erbij snap ik het wel beter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:44

bigone schreef:
Om je even uit de droom te helpen, lichamelijke issues gaan vaak met geen enkel paard gemakkelijk samen. Ik snap dat je hem verkoopt want je hebt geen zin in rondhobbelen maar besef heel goed dat een kleiner paard wat soepeler is en ook op M/Z niveau loopt ook op de juiste manier soepel moet worden gehouden en gereden, succes met je zoektocht.

Dit ben ik totaal niet me je eens. Met lichamelijke issues is het juist heel belangrijk een comfortabel zitten paard te vinden die fijn aan de hulpen staat. Die zijn vaak zelf al soepeler en hoef je niet dagelijks intensief te blijven trainen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:58

Maar dan moet ze niet zomaar zoeken naar ‘een kleiner paard’ maar naar een specifiek type paard. Dan is de keuze voor een paard sowieso ondoordacht geweest. Als je weet dat je lichamelijke problemen hebt dan zal je met paardrijden sowieso klachten ondervinden en moet je op zoek naar een specifiek type paard met vlakke gangen etc. Maar vergeet de echte wedstrijdsport dan maar. Het is een afweging die je moet maken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:23

Soms weet je van te voren toch niet dat je de lichamelijke klachten hebt, of er last van hebt met rijden Suzanne F. Vergeet de wedstrijdsport dan maar, beetje flauwe opmerking. Met een paard met vlakkere gangen kan je net zo goed mee doen. TS rijd geen grand prix. Hier kocht ik 6 jaar geleden een grotere KWPN'er met enorme bewegingen die wat flegmatiek is. Ik herpakte mijn conditie nooit en 4 jaar geleden kwam ik erachter dat dit een medische reden had. Hier is de ruin gebleven, ik ben er enorm aan gehecht, en heb me aangepast met hem tot wat rustige recreatieve ritjes. Wist ik dit van tevoren, nee, absoluut niet, heb altijd dat soort paarden gereden in de dressuur. Nu heb ik er een merrie bij gekocht die kleiner is (al zit het hem daar voor mij niet in, het gaat om hoe het paard beweegt en of hij het niet neemt van mijn enorm verminderde spierkracht, ik kan flegmatieke paarden erg slecht naar voren rijden, dan ben ik na een paar rondjes helemaal op), vlakker, maar voor mij het meest belangrijk dus, veel voorwaartser van zichzelf. Dat kan zeker veel verschil maken. Ik heb geen wedstrijdambities meer, maar deze had net zo goed in de sport gepast als de grote ruin met zijn enorme bewegingen.

TS je hebt je keuze gemaakt, je ruin vind vast snel een fijne plek. Zeker geen schande in verkopen, al houd in de gaten dat het je bij een kleiner paard niet hetzelfde overkomt, maar neem aan dat je instructrice mee kijkt naar welk type paard je zoekt. Soms is rijden gewoon strijd, ondanks dat je gek met je paard bent. Ik vind de hobby veel te duur om iedere dag met tegenzin op te stappen, iemand anders gaat van jouw paard vast wel heel gelukkig worden. Iedereen kan aangeven dat het op te lossen is rijtechnisch, en dat is heel veel natuurlijk, maar als jouw gevoel weg is, is het prima zo en kijk je verder.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:40

bigone schreef:

Niet mee eens. Ik heb ook rugklachten en kan niet op paarden rijden, krijg direct last. Kleine paarden met kleinere bewegingen wel maar het beste gaat op een pony.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:41

Ts heeft besloten en dat mag toch lijkt me :)

Dat prachtige paard heeft zo een ander fijn huis.
En ze heeft nu geleerd daarvan wat ze zeker niet moet gaan kopen en waar op te letten bij een volgende.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:43

Ook niet mee eens idd, ik kan geen 2 rondjes draven op mijn enorme ruin, gewoon omdat ik en beweging uit moet zitten en enorm naar voren moet rijden. Ik krijg daar ook geen consequente doorpak meer in om hem meer voorwaarts te rijden, het wordt een cirkel, hij weet dat mijn been spierkracht zo weg is, dus doet geen moeite en ik kan niet meer doorzetten. Maar op mijn merrie is het gewoon zitten en meeliften, de beweging van haar gaat mij prima af en ik houd rustig een uur vol in alle gangen. Daar heb ik bijna geen beenspieren voor nodig. Het kan dus echt wel verschil maken, afhankelijk van je lichamelijke klachten natuurlijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:46

bigone schreef:

Niet waar, er zijn immers paarden die lekkere vlakke gangen hebben waar mensen met lichamelijke problemen veel fijner op kunnen rijden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:48

Ik zou voor een compacter paard gaan en deze verkopen/verhuren.
Zelf kende ik ook 'n klein vrouwtje die zo'n grote tank als paard had en het zag er niet uit als combinatie. Als jurysport je doel is dan zou ik daar toch zeker ook op letten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:02

Iedereen leest blijkbaar dat het niet samen gaat, er staat niet gemakkelijk.
Welk paard je ook onder je billen hebt, je lichaam zal toch bepaalde dingen moeten kunnen. We hebben het niet over paralympisch dressuur waarbij geen kracht in één hand al genoeg is om voor in aanraking te komen. Een scheve rug is wat goed rijden betreft imo een van de meest lastige dingen. Wanneer je rug slecht functioneert is dat gewoon bagger bij het rijden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:44

Maar het maakt wel degelijk verschil welk paard je rijd bigone. Mijn verminderde spierkracht (meest belangrijke voor mij bij het rijden, ook last van rug, pijn in gewrichten, ben met veel gezegend helaas) is geen probleem bij een paard wat werkwilliger is, goed aan de hulpen staat en beter voor mij te zitten is. Ik kan niet meer trainen naar dat doel met een paard dat daar niet is, omdat mijn lichaam dat niet meer aan kan op dit moment, maar een paard dat daar al wel is, kan ik prima rijden zonder last te hebben van mijn lichaam. Ik heb er dus 2 op stal, 1 die dat allemaal niet heeft en ik in 10 minuten compleet gesloopt af stap met veel pijn en de ander waar ik vrolijk een uur op rond kan rijden. Het kan wel degelijk heel veel verschil maken voor je lichaam. Ik neem mijn lichamelijke klachten dus niet perse mee op ieder paard. Ik hoef met dat tweede paard nergens door heen, hoe bagger idd alle klachten zijn die ik heb, ik heb op haar bijna geen last. Dus waarom mijn lijf blijven pijnigen met iets wat niet meer gaat? (en geloof mij, die acceptatie van mijn kant heeft heel lang geduurd, ik sta nog steeds met tranen in mijn ogen te kijken hoe mijn puber dochter dat eerste paard wel kan rijden, want ik zou zo graag willen, al prachtig dat zij er wel plezier van heeft). Op het tweede paard rijd ik met plezier rond, ik zeg wel eens zij is de electrische fiets voor mij in tegenstelling tot een gewone fiets.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:51

Lengte heeft wel degelijk te maken.
Mijn instructrice is niet ve groter en zij heeft dus ook moeite om op hem door te zitten met bv uitgestrekte draf.

Spijtig ook om te lezen dat "men" denkt dat het paard niet goed is of niet goed op niveau.
Hij wordt nu sowieso door haar gereden ivm blessure mijn kant.

Paard loopt super en zal waarschijnlijk na de versoepeling met haar starten in Z1.

Ja hij staat te koop, nee hij gaat niet over 1 nacht ijs weg.
Alleen naar een gouden plekje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:51

Ik vermoed dat ts het vervelend vindt dat veel mensen zeggen dat ze het paard niet zou moeten verkopen. Maar dat is heel goed bedoeld van die bemoeierige Bokkers,want door schade en schande weten velen van ons hoe moeilijk het is om aan een gezond braaf paard te komen. En ze willen ts een teleurstelling besparen als ze deze weg zou doen en een andere kopen.Bokt staat vol met topics van mensen die net een nieuw paard gekocht hebben en nu heel veel problemen ervaren.Met ziektes en onhandelbaar gedrag.Maar,uiteraard is de keuze geheel aan ts .Als ze een hele intense klik met het paard zou hebben dan zou ze ondanks rijkunstige problemen er niet aan denken om hem weg te doen. Nu wil ze dat wel en dat is een teken dat dit paard toch niet de ware voor haar is.Ik ben wel heel benieuwd hoe de zoektocht naar juiste baas\juiste paard verder zal verlopen.Dus ik hoop dat ts ons op de hoogte houdt en zich niet laat afschrikken door allerlei commentaren.Dat is nu eenmaal eigen aan Bokt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:54

maaike5581 schreef:
Lengte heeft wel degelijk te maken.
Mijn instructrice is niet ve groter en zij heeft dus ook moeite om op hem door te zitten met bv uitgestrekte draf.

Spijtig ook om te lezen dat "men" denkt dat het paard niet goed is of niet goed op niveau.
Hij wordt nu sowieso door haar gereden ivm blessure mijn kant.

Paard loopt super en zal waarschijnlijk na de versoepeling met haar starten in Z1.

Ja hij staat te koop, nee hij gaat niet over 1 nacht ijs weg.
Alleen naar een gouden plekje.

Ook lange ruiters hebben denk ik moeite om door te zitten in een uitgestrekte draf op een (groot) paard.

Prima dat jij je paard wilt verkopen, ik ben echter wel van mening dat je je lengte als slap excuus gebruikt, maargoed jouw paard jouw keuze. Veel succes met de verkoop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:54

anjali schreef:
Ik vermoed dat ts het vervelend vindt dat veel mensen zeggen dat ze het paard niet zou moeten verkopen. Maar dat is heel goed bedoeld van die bemoeierige Bokkers,want door schade en schande weten velen van ons hoe moeilijk het is om aan een gezond braaf paard te komen. En ze willen ts een teleurstelling besparen als ze deze weg zou doen en een andere kopen.Bokt staat vol met topics van mensen die net een nieuw paard gekocht hebben en nu heel veel problemen ervaren.Met ziektes en onhandelbaar gedrag.Maar,uiteraard is de keuze geheel aan ts .Als ze een hele intense klik met het paard zou hebben dan zou ze ondanks rijkunstige problemen er niet aan denken om hem weg te doen. Nu wil ze dat wel en dat is een teken dat dit paard toch niet de ware voor haar is.Ik ben wel heel benieuwd hoe de zoektocht naar juiste baas\juiste paard verder zal verlopen.Dus ik hoop dat ts ons op de hoogte houdt en zich niet laat afschrikken door allerlei commentaren.Dat is nu eenmaal eigen aan Bokt!

Dit vind ik wel een mooie samenvatting.
Ik denk idd ook dat de mensen die zeggen niet verkopen dit doen omdat ze een lief paard heeft.
En dat kan inderdaad heel anders.

Maar als de klik er niet is, is het voor het paard ook niet leuk en staat hij inderdaad beter bij iemand waar hij wel echt past.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:53

Tja...ik zal wel cynisch zijn...maar ik vind het nogal apart, binnen een week van...ik heb een groot dilemma....naar ik ga niet over 1 nacht ijs met verkopen...naar een behoorlijk creatieve advertentie waarin een paard dat niet in galop te krijgen/houden is verkocht wordt als leerpaard op M/Z niveau met een daarbij behorende prijs...naar paard verkocht... en door....naar nieuwe is al aangekocht.

Hoe groot is dan je dilemma geweest vraag ik mij af?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 17:56

oji schreef:
Tja...ik zal wel cynisch zijn...maar ik vind het nogal apart, binnen een week van...ik heb een groot dilemma....naar ik ga niet over 1 nacht ijs met verkopen...naar een behoorlijk creatieve advertentie waarin een paard dat niet in galop te krijgen/houden is verkocht wordt als leerpaard op M/Z niveau met een daarbij behorende prijs...naar paard verkocht... en door....naar nieuwe is al aangekocht.

Hoe groot is dan je dilemma geweest vraag ik mij af?

Je hebt geen idee.
Oordeel niet over iets waar jij geen flauw idee van hebt :wave: