Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:sanne83 schreef:Maar, is dat zo? We weten volgens mij wel hoe het feitelijk zit, ik denk dat we redelijk feitelijk kunnen zeggen dat geen enkel paard gelukkig wordt van in z'n mond getrokken worden, een lompe ruiter hebben of dubbele, tegenstrijdige hulpen krijgen, dus je kan hier allerlei mooie verhalen omheen verzinnen in je hoofd, maar dat maakt het natuurlijk geen waarheid.
Dit is een goed voorbeeld van wat voor mij de discussie rondom ethiek heel lastig maakt, naar mijn idee zou het verstandig zijn om vooral naar objectieve maatstaven te kijken. De paardenwereld (naar mijn idee veel erger dan bijv. bij honden) is echt vergeven van hele bijzondere interpretaties van paardengedrag. Mensen zien vaak blijdschap in stressgedrag, dominantie in angstgedrag, dus ik neem heel veel interpretaties echt met een enorme korrel zout.
De vraag of paarden iets leuk vinden, is best een ingewikkelde. Voor heel veel dingen geldt: vraag het eens in volledig vrijheid aan je paard, dan weet je z'n antwoord.
Omdat dat soms best ingewikkeld is (en voor de meeste mensen ook een brug te ver), kan je volgens mij het beste kijken naar alle dingen waarvan we weten dat ze die NIET leuk vinden. Niet dat ik denk dat plezier gelijk staat aan een afwezigheid van vervelende dingen, maar het is in ieder geval een begin. Voor mij is plezier van het paard niet eens de doorslaggevende factor voor het ethisch of niet-ethisch zijn van rijden, ik vind rijden ethisch worden op het moment dat het paard er neutraal over is, dus geen negatieve ideeën bij heeft, plezier is dan weer een stap verder.
Dus omdat er mensen zijn die hun paarden in de bek trekken is paardrijden niet ethisch verantwoord?
En omdat er mensen zijn die een teletak bij hun hond gebruiken moeten we het houden van honden maar afschaffen?
En omdat er nog steeds schandalen in slachterijen bestaan zoals het levend koken van varkens moeten we maar helemaal geen vlees meer eten.
OF
Moet je de misstanden in de ruitersport aanpakken en de kennis en kunde bij de ruiters verhogen door betere instructie en opleiding
En moet je de teletak afschaffen en mogelijkheden tot het vriendelijk trainen bij honden stimuleren
En moet je zorgen dat de misstanden in slachterijen ophouden en de dieren op een waardige manier kunnen leven en worden gedood als ze voor de consumptie bedoeld zijn.
Ik vind de vergelijking altijd zo suf. Omdat er misstanden zijn moeten we iets maar helemaal niet meer doen? Omdat er kinderen worden gepest moeten we maar stoppen met kinderen naar school doen? Omdat er dieren worden aangereden met auto's moeten we maar stoppen met autorijden? Etc etc etc...
josien_m_ schreef:Maar Penotti geef eens aan waarom jij dieren en mensendieren niet gelijkwaardig vind dan? Ik ben wel benieuwd naar je redenatie.
Temeraire schreef:Interessant topic!
Ik zie mensen reageren met ik rij paard omdat ik daarvan geniet en er ontspanning uit haal.
Maar dat is toch een totaal egoïstische reden die niks te maken heeft met of het ethisch verantwoord is om op een paard te gaan zitten?
Zolang mensen zo vanuit zichzelf blijven denken zie ik het voor de paardensport somber in.
Citaat:Volgens ethicus Franck Meijboom kunnen we de dieren in onze samenleving vier verschillende waarden toekennen, die gevolgen hebben voor onze omgang met die dieren.
1. De meest basale waarde is de gebruikswaarde: we zien dieren als een instrument en daarom mogen we ze gebruiken, doden en opeten voor ons gewin.
2. We kunnen dieren ook een morele waarde toekennen. Daarmee stellen we dat zij kunnen voelen en lijden en dat geeft de mens de morele plicht om hun lijden te beperken. We mogen dieren houden en gebruiken, maar zijn wel verantwoordelijk voor een goed welzijn. Het doden van dieren is welzijnsneutraal en daarom niet moreel verkeerd.
3. De intrinsieke waarde gaat nog een stap verder: we erkennen dat dieren een eigen waarde hebben. Het gebruiken en opeten van dieren is niet vanzelfsprekend; we moeten deze inbreuk op hun integriteit kunnen rechtvaardigen.
4. De hoogste waarde die we dieren kunnen toekennen is de inherente waardigheid. Daarmee zeggen we dat mensen en andere dieren moreel gelijkwaardig zijn. Het houden, gebruiken en opeten van dieren enkel voor ons gewin is hier niet mee verenigbaar.
Deze vier waarden kunnen we zien als een continuüm. Waar iemand op dat continuüm zit, dus hoe iemand naar dieren kijkt, verschilt per persoon en is afhankelijk van de diersoort waar het over gaat.
_Penotti schreef:Sla jij een daas kapot die jou paard gemeen bijt?
Ik wel.
Dus ik vind die daas en een paard al niet gelijkwaardig.
Gelijkwaardig is voor mij inderdaad mensen onder elkaar, we zijn niet gelijk, maar staan wel net zo hoog in de voedselketen.
Wij als mens staan daar het hoogste in (of dat zo goed is laat ik even buiten beschouwing) en zijn dus niet gelijkwaardig.
Dieren hebben ook niet allemaal dezelfde waarde voor ons.
Die mug slaan we dood, of die wilde rat vangen we omdat deze ziektes verspreid of electrische kabels kapt bijt en we geen brand willen in huis of stal.
Dan is er ook nog een cultureel verschil, wij eten geen hond want die vinden we meer gelijk met ons, in andere landen is het geen probleem.
En ik denk als we in een hele nare positie komen te zitten, dat we, zelfs de vegetariers, een koe eten als er anders niets meer te krijgen is zoals in een hongerwinter in de oorlog. En dat het anders onze dood betekend.
Maar aan een mens gaan we niet zo snel.
Dus zijn ze niet gelijkwaardig.
_Penotti schreef:Ja die zijn daar, hoeveel hebben we er daarvan in de wereld en in Nederland?
En ik vraag me dus af of we daar wel heen moeten, ik zeg van niet.
Kijk hier oa naar de hond die hier lui op de bank ligt, de deur staat open en de andere is buiten aan het snuffelen.
Krijgen straks hun hapjes.
Hebben ze ergens last van gaan we naar de dierenarts.
Dus geen dier houden, ik ben niet perse voor.
Wil niet zeggen dat ik er niet graag meer regels in wil zien.
pien_2010 schreef:Zolang een rat geen overlast veroorzaakt en hij is buiten, mag hij er gewoon zijn. Die zullen hier echt wel zitten en de roofvogels zullen hem wel opeten als hij niet goed oplet.
Maar een plaag of binnen, dan is het gelijk over en uit met diezelfde rat. Dus cela depend→ dat hangt ervan af.
Met een daas ook. Zolang hij mij met rust laat prima. Maar als ik rijd en hij zit op mijn paard, heeft hij pech gehad en is hij de mijne.
Wespen, bijen komen graag nu in de schuur waar wij vaak eten. Geen probleem. De deuren staan helemaal open en zowel mijn man als ik geven ze met de hand een voorzichtige zwiepert zodat ze buiten verder vliegen. MAAR als ze echt doorzetten en agressief zich gaan opstellen en zich niet laten leiden, dan is het ook zo afgelopen.