Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:43

Interessant topic!

Ik zie mensen reageren met ik rij paard omdat ik daarvan geniet en er ontspanning uit haal.

Maar dat is toch een totaal egoïstische reden die niks te maken heeft met of het ethisch verantwoord is om op een paard te gaan zitten?
Zolang mensen zo vanuit zichzelf blijven denken zie ik het voor de paardensport somber in.

Dan kan ik meer met berichten als dat het paard het leuk lijkt te vinden, of dat je paard rijdt om het paard goed in zijn lijf te laten zitten.

Mijn paard werd steeds schever toen ik een tijd niet kon rijden. Toen vroeg ik me ook wel af of dat mijn rijden meer 'rechtvaardigde' of dat ik voor mijn paard nog steeds beter nooit meer erop kon stappen.

De mens hoger stellen dan een dier heb ik ook een negatief gevoel bij. Voelt voor mij als grootheidswaanzin. Ga mee met Alisha daarin: we zijn niet gelijk maar wel gelijkwaardig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:49

Als we gelijkwaardig waren stond mijn paard wel elke avond te koken ipv ik zijn hooibak vol te stoppen :+
De baasjes hebben er nog altijd erg veel voor over voor dat stukje gelijkwaardig dat ik me vaak wel afvraag wie is de baas en wie het personeel :P

Nee even serieus, mens en dier is niet gelijkwaardig.
Maar dat zijn dieren onderling ook niet.
Die roofvogel die de muis pakt als voorbeeld.
Maar ook de kat die met de muis speelt en hem niet eens op eet.

Maar ook mijn ene paard bepaald voor de ander wie er eerst mag drinken.

En dat is niet erg. Dat moet je ook niet meten als negatief zien vind ik.
juist dat geeft veel meer verwarring voor een dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:52

Nee Penotti, dat is gelijk. Gelijkwaardig is iets anders. :)
Jij en ik zijn niet gelijk. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. We zijn wel gelijkwaardig.
We kunnen andere dingen, doen beslist ook andere dingen en functioneren op heel andere niveau's. Maar dat maakt de een niet slechter dan de ander.

Die kat is niet beter in het totaal plaatje dan die muis.

_Penotti

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:56

Zeg dat dan maar tegen die muis :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:59

Da's een beetje een flauwe reactie, vind je zelf ook niet?
En ik heb al meer dan eens katten zien gaan lopen van muizen en/of ratten en ze katten te snel af zien zijn. Dus zo "set in stone" is de afloop ook weer niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:13

Nee eigenlijk vind ik dat geen flauwe reactie. Echt niet.

En gelukkig loopt het meestal voor het paard ook goed af,

dat is wel een flauwe reactie :P

Gelijk, gelijkwaardig wat ook, dat is een mens en een paard niet.
Wil niet zeggen dat je hem niet moet respecteren of niet moet kijken als hij iets aangeeft waarom dat is.
Dat als hij iets "stout" doet er maar even op los moet slaan, ik vind dan ook dat je als ruiter gaat kijken wat deed IK fout waarom hij nu dit doet. En hoe kan ik dat veranderen/verbeteren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:21

Maar Penotti geef eens aan waarom jij dieren en mensendieren niet gelijkwaardig vind dan? Ik ben wel benieuwd naar je redenatie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:47

_Nelleke_ schreef:
sanne83 schreef:
Maar, is dat zo? We weten volgens mij wel hoe het feitelijk zit, ik denk dat we redelijk feitelijk kunnen zeggen dat geen enkel paard gelukkig wordt van in z'n mond getrokken worden, een lompe ruiter hebben of dubbele, tegenstrijdige hulpen krijgen, dus je kan hier allerlei mooie verhalen omheen verzinnen in je hoofd, maar dat maakt het natuurlijk geen waarheid.

Dit is een goed voorbeeld van wat voor mij de discussie rondom ethiek heel lastig maakt, naar mijn idee zou het verstandig zijn om vooral naar objectieve maatstaven te kijken. De paardenwereld (naar mijn idee veel erger dan bijv. bij honden) is echt vergeven van hele bijzondere interpretaties van paardengedrag. Mensen zien vaak blijdschap in stressgedrag, dominantie in angstgedrag, dus ik neem heel veel interpretaties echt met een enorme korrel zout.

De vraag of paarden iets leuk vinden, is best een ingewikkelde. Voor heel veel dingen geldt: vraag het eens in volledig vrijheid aan je paard, dan weet je z'n antwoord.
Omdat dat soms best ingewikkeld is (en voor de meeste mensen ook een brug te ver), kan je volgens mij het beste kijken naar alle dingen waarvan we weten dat ze die NIET leuk vinden. Niet dat ik denk dat plezier gelijk staat aan een afwezigheid van vervelende dingen, maar het is in ieder geval een begin. Voor mij is plezier van het paard niet eens de doorslaggevende factor voor het ethisch of niet-ethisch zijn van rijden, ik vind rijden ethisch worden op het moment dat het paard er neutraal over is, dus geen negatieve ideeën bij heeft, plezier is dan weer een stap verder.

Dus omdat er mensen zijn die hun paarden in de bek trekken is paardrijden niet ethisch verantwoord?

En omdat er mensen zijn die een teletak bij hun hond gebruiken moeten we het houden van honden maar afschaffen?

En omdat er nog steeds schandalen in slachterijen bestaan zoals het levend koken van varkens moeten we maar helemaal geen vlees meer eten.

OF

Moet je de misstanden in de ruitersport aanpakken en de kennis en kunde bij de ruiters verhogen door betere instructie en opleiding

En moet je de teletak afschaffen en mogelijkheden tot het vriendelijk trainen bij honden stimuleren

En moet je zorgen dat de misstanden in slachterijen ophouden en de dieren op een waardige manier kunnen leven en worden gedood als ze voor de consumptie bedoeld zijn.

Ik vind de vergelijking altijd zo suf. Omdat er misstanden zijn moeten we iets maar helemaal niet meer doen? Omdat er kinderen worden gepest moeten we maar stoppen met kinderen naar school doen? Omdat er dieren worden aangereden met auto's moeten we maar stoppen met autorijden? Etc etc etc...

Dat schrijf ik helemaal niet. Ik vind zelf paardrijden prima ethisch verantwoord, mits het paard er geen last van heeft.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:50

Sla jij een daas kapot die jou paard gemeen bijt?
Ik wel.
Dus ik vind die daas en een paard al niet gelijkwaardig.

Gelijkwaardig is voor mij inderdaad mensen onder elkaar, we zijn niet gelijk, maar staan wel net zo hoog in de voedselketen.

Wij als mens staan daar het hoogste in (of dat zo goed is laat ik even buiten beschouwing) en zijn dus niet gelijkwaardig.

Dieren hebben ook niet allemaal dezelfde waarde voor ons.
Die mug slaan we dood, of die wilde rat vangen we omdat deze ziektes verspreid of electrische kabels kapt bijt en we geen brand willen in huis of stal.
Dan is er ook nog een cultureel verschil, wij eten geen hond want die vinden we meer gelijk met ons, in andere landen is het geen probleem.

En ik denk als we in een hele nare positie komen te zitten, dat we, zelfs de vegetariers, een koe eten als er anders niets meer te krijgen is zoals in een hongerwinter in de oorlog. En dat het anders onze dood betekend.
Maar aan een mens gaan we niet zo snel.
Dus zijn ze niet gelijkwaardig.

josien_m_ schreef:
Maar Penotti geef eens aan waarom jij dieren en mensendieren niet gelijkwaardig vind dan? Ik ben wel benieuwd naar je redenatie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:06

Wat een leuk onderwerp om een discussie over te voeren, ik heb me inderdaad ook vaak afgevraagd of het berijden van een paard ethisch verantwoord is en ik wil even reageren op Temeraire.

Temeraire schreef:
Interessant topic!

Ik zie mensen reageren met ik rij paard omdat ik daarvan geniet en er ontspanning uit haal.

Maar dat is toch een totaal egoïstische reden die niks te maken heeft met of het ethisch verantwoord is om op een paard te gaan zitten?
Zolang mensen zo vanuit zichzelf blijven denken zie ik het voor de paardensport somber in.

Voor mij geldt ook dat ik rijd omdat ik zelf daar gelukkig van wordt, dus om egoistische redenen. Maar er is een voorwaarde aan verbonden, ik wordt pas gelukkig van een ritje wanneer ik het gevoel heb dat paardlief en ik elkaar aanvoelen, dat het opzadelen en opstijgen zonder dwang en geklier gaat en dat, wanneer ik er af kom, paardlief zich naar mij toedraaid en we gezellig samen in alle vrijheid terug naar de stal lopen, samen in onze eigen bubbel. Samengevat; mijn geluk hangt dus af van het geluk van het paard. Gaat er ergens in het hele rijtraject iets mis dan nadert voor mij het paardrijden de grens van het onethische. En natuurlijk zijn er wel eens dagen dat het ergens in het traject hapert wat dan een ritje van 5 minuten oplevert of dat ik niet verder kom dan de peesjes om en af doen.

Wat betreft de vraag van Koend of het rijden van gehandicapten ethisch verantwoord is; voor mij ja wanneer het voldoet aan mijn bovenstaande voorwaarden en nee wanneer er ergens in het proces weerstand bij het paard ontstaat. Voor mij is het belangrijkste dat de persoon, gehandicapt of niet, een band op kan bouwen met het paard waarin het paard een gelijkwaardige stem heeft. En om de stem van een paard te horen zullen veel mensen eerst moeten leren luisteren :o

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:56

Dank Penotti, je schrijft je mening alsof het vaststaande waarden zijn. Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Maar ok ik lees het als jouw argumenten. In tijden van extreme honger (neergestart vliegtuig in de Andes) eten mensen ook mensen. Maakt dat mensen dan ook ongelijk?
Wie wie doodmaakt geeft wel aan wie op dat moment de sterkste is op dat vlak. Dat vind ik nog weer wat anders dan gelijk van waarde zijn. Ieder organisme heeft een plek in het geheel en je kent het gezegde: een geheel is zo sterk als de zwakste schakel? Op dit moment wordt onze mensenwereld plat gelegd door een virus....
Ik ben met je eens dat verschillende dieren ook verschillende waarden voor ons hebben. Inderdaad lig ik niet wakker van een gesneuvelde daas.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:58

Voor mij zijn het inderdaad vaststaande waarden, er werd toch ook gevraagd hoe ik het zie?
Daarom zeg ik ook ik vind en Gelijkwaardig is voor mij ...
Dat een ander dat anders ziet begrijp ik, anders was hier de discussie wel klaar bij pagina 1 :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:02

Deze kwam ik ook nog tegen.

Citaat:
Volgens ethicus Franck Meijboom kunnen we de dieren in onze samenleving vier verschillende waarden toekennen, die gevolgen hebben voor onze omgang met die dieren.

1. De meest basale waarde is de gebruikswaarde: we zien dieren als een instrument en daarom mogen we ze gebruiken, doden en opeten voor ons gewin.

2. We kunnen dieren ook een morele waarde toekennen. Daarmee stellen we dat zij kunnen voelen en lijden en dat geeft de mens de morele plicht om hun lijden te beperken. We mogen dieren houden en gebruiken, maar zijn wel verantwoordelijk voor een goed welzijn. Het doden van dieren is welzijnsneutraal en daarom niet moreel verkeerd.

3. De intrinsieke waarde gaat nog een stap verder: we erkennen dat dieren een eigen waarde hebben. Het gebruiken en opeten van dieren is niet vanzelfsprekend; we moeten deze inbreuk op hun integriteit kunnen rechtvaardigen.

4. De hoogste waarde die we dieren kunnen toekennen is de inherente waardigheid. Daarmee zeggen we dat mensen en andere dieren moreel gelijkwaardig zijn. Het houden, gebruiken en opeten van dieren enkel voor ons gewin is hier niet mee verenigbaar.

Deze vier waarden kunnen we zien als een continuüm. Waar iemand op dat continuüm zit, dus hoe iemand naar dieren kijkt, verschilt per persoon en is afhankelijk van de diersoort waar het over gaat.

Ik denk dat er niet zo heel veel mensen in 4 zitten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:30

"Ik denk dat er niet zo heel veel mensen in 4 zitten."

Nee, dat denk ik ook niet, maar is is wel een beweging die kant op gaande.
Boeddhisten om te beginnen zijn daar al.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:35

Ja die zijn daar, hoeveel hebben we er daarvan in de wereld en in Nederland?

En ik vraag me dus af of we daar wel heen moeten, ik zeg van niet.
Kijk hier oa naar de hond die hier lui op de bank ligt, de deur staat open en de andere is buiten aan het snuffelen.
Krijgen straks hun hapjes.
Hebben ze ergens last van gaan we naar de dierenarts.

Dus geen dier houden, ik ben niet perse voor.
Wil niet zeggen dat ik er niet graag meer regels in wil zien.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:46

_Penotti schreef:
Sla jij een daas kapot die jou paard gemeen bijt?
Ik wel.

Dus ik vind die daas en een paard al niet gelijkwaardig.

Gelijkwaardig is voor mij inderdaad mensen onder elkaar, we zijn niet gelijk, maar staan wel net zo hoog in de voedselketen.

Wij als mens staan daar het hoogste in (of dat zo goed is laat ik even buiten beschouwing) en zijn dus niet gelijkwaardig.

Dieren hebben ook niet allemaal dezelfde waarde voor ons.
Die mug slaan we dood, of die wilde rat vangen we omdat deze ziektes verspreid of electrische kabels kapt bijt en we geen brand willen in huis of stal.
Dan is er ook nog een cultureel verschil, wij eten geen hond want die vinden we meer gelijk met ons, in andere landen is het geen probleem.

En ik denk als we in een hele nare positie komen te zitten, dat we, zelfs de vegetariers, een koe eten als er anders niets meer te krijgen is zoals in een hongerwinter in de oorlog. En dat het anders onze dood betekend.
Maar aan een mens gaan we niet zo snel.
Dus zijn ze niet gelijkwaardig.

Even dikgedrukt. Maar ik denk dat een insect ook toch net wel even anders in elkaar zit dan een zoogdier. Ik voel mij daardoor veel minder 'bad guy' wanneer ik een daas van mijn paard af mep als wanneer iemand zijn hond in elkaar stompt. Ze hebben geen centraal zenuwstelsel en niet de complexe vermogens zoals andere dieren wel hebben (en dan niet alleen een mens, want een hond of paard is ook al véél intelligenter en zit ingewikkelder in elkaar). Ik zal wel de enige zijn die hier serieus zo eerder al bronnen voor heeft bij betrokken :') , maar ik vind de vergelijking scheef. We staan gelijk als in; we hebben allemaal dezelfde waardes, maar ik vind wel dat een insect bijvoorbeeld anders is en dus zo behandeld wordt.
Natuurlijk heeft die daas verder net zoveel recht op zijn minileventje. :P

Aan de ene kant kunnen we alle organismes wel gaan vergelijken om zo hun leventjes (voornamelijk in gevangenschap) draaglijker te maken, maar ik denk dat het lastig gaat zijn om redelijk te blijven als we, zoals het gezegde zegt; appels met peren gaan vergelijken.

Voor mij persoonlijk staan dieren net zo hoog als mensen. Dat zal voor iedereen anders zijn en met deze achterliggende gedachtes is het gewoon heel lastig om iedereen met eenzelfde mening te kweken.

Edit:typo

Add: Ik denk dat een groot deel van de mensheid respect en kennis mist. En dan heb je dus ook nog de subjectieve onderwerpen waar we het nooit over eens zullen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:52

Volgens mij zitten de echte veganisten in 4.
Ikzelf zit in 3.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:54

Maar precies, die daas hoort ook in ons eco systeem en heeft ook nut enz enz.
Dus we maken verschillen in gelijkwaardigheid.

Maar hoe zie je dat dan bij een rat? die ziektes verspreid of door zijn geknaag brand kan veroorzaken?
Ik heb daar geen moeite mee dat die gevangen en gedood word, met die hond weer wel. Al zullen ze er in China gelijk over denken, hond/rat vermoed ik.
Terwijl ik persoonlijk toch vind dat een rat en een hond hetzelfde zullen voelen, staan ze bij mij niet gelijkwaardig aan elkaar. Ja sorry rat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:01

Zolang een rat geen overlast veroorzaakt en hij is buiten, mag hij er gewoon zijn. Die zullen hier echt wel zitten en de roofvogels zullen hem wel opeten als hij niet goed oplet.
Maar een plaag of binnen, dan is het gelijk over en uit met diezelfde rat. Dus cela depend→ dat hangt ervan af.
Met een daas ook. Zolang hij mij met rust laat prima. Maar als ik rijd en hij zit op mijn paard, heeft hij pech gehad en is hij de mijne.
Wespen, bijen komen graag nu in de schuur waar wij vaak eten. Geen probleem. De deuren staan helemaal open en zowel mijn man als ik geven ze met de hand een voorzichtige zwiepert zodat ze buiten verder vliegen. MAAR als ze echt doorzetten en agressief zich gaan opstellen en zich niet laten leiden, dan is het ook zo afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:02

_Penotti schreef:
Ja die zijn daar, hoeveel hebben we er daarvan in de wereld en in Nederland?

En ik vraag me dus af of we daar wel heen moeten, ik zeg van niet.
Kijk hier oa naar de hond die hier lui op de bank ligt, de deur staat open en de andere is buiten aan het snuffelen.
Krijgen straks hun hapjes.
Hebben ze ergens last van gaan we naar de dierenarts.

Dus geen dier houden, ik ben niet perse voor.
Wil niet zeggen dat ik er niet graag meer regels in wil zien.

Waarom niet eigenlijk?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:04

Nouja, ik ben sowieso een absolute knaagdierliefhebster :+ en ben absoluut niet blij als ze gedood moeten worden. Heb zelf ook ratten gehad (helaas allergisch) en vind het prachtige beesten. Inderdaad super intelligent.
Natuurlijk moeten ze in toom gehouden worden, maar ik denk in zo'n situatie juist weer; 'hoe kan dit zover komen?' ik zal het doden voor veiligheid niet afkeuren, maar ik vind dat gemeentes hier beter mee om moeten gaan. Het bij de bron aanpakken en toekomstig leed tegengaan. En een dodende val (of verdelger) is nooit plan A.
Laat ik even zo stellen dat zoogdieren (in ieder geval!) sowieso gelijk staan aan elkaar. Kat, hond, paard en rat, zelfs hamster. Zo ben ik opgegroeid, dat is mij geleerd, dat heb ik mezelf ook geleerd.
Maar lang niet iedereen zal dat voor knaagdieren voelen en dat is ook een beetje waar wij beiden over gaan nu.

Wellicht is een plaag niet helemaal te vergelijken, want normaliter zou jij een enkele rat waarschijnlijk (en dan heb ik dus niet over in huis) niet wat aandoen. Sommigen weer wel; dat vind ik dan weer not done. Ik kan volledig begrijpen dat dieren in de stad ed in toom moeten worden gehouden!

Overigens denk ik ook dat het verdelgen van bepaalde diersoorten gewoon absoluut nodig is, ook voor dierenwelzijn.

Ik dwaal af _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:07

Penotti, wat is nut van de daas in het eco systeem, of zit het gewoon in de voedsel keten onderaan en dient het alleen als voedsel voor een iets hogere in rang

ik sla een vlieg dood ( doe soms ook wel de deur/raam open dat ze naar buiten kunnen) maar een bij en wesp laat ik leven omdat deze voor mij duidelijk iets bijdrage - nodig voor de bestuiving- aan het eco systeem

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:08

pien_2010 schreef:
Zolang een rat geen overlast veroorzaakt en hij is buiten, mag hij er gewoon zijn. Die zullen hier echt wel zitten en de roofvogels zullen hem wel opeten als hij niet goed oplet.
Maar een plaag of binnen, dan is het gelijk over en uit met diezelfde rat. Dus cela depend→ dat hangt ervan af.
Met een daas ook. Zolang hij mij met rust laat prima. Maar als ik rijd en hij zit op mijn paard, heeft hij pech gehad en is hij de mijne.
Wespen, bijen komen graag nu in de schuur waar wij vaak eten. Geen probleem. De deuren staan helemaal open en zowel mijn man als ik geven ze met de hand een voorzichtige zwiepert zodat ze buiten verder vliegen. MAAR als ze echt doorzetten en agressief zich gaan opstellen en zich niet laten leiden, dan is het ook zo afgelopen.

ja precies dat dus.
Buiten zitten er hier ook ratten, zitten ze prima, maar op stal staan vallen.
Buiten staat dan ook wel een dazenval, maar dat is dan weer voor de paarden, niet voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:09

MCE, vliegen komen af op rottende organische materialen en ruimen deze op. Ze zijn zeker wel nuttig :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:11

Brokjes, omdat een dier het vaak beter heeft bij mensen thuis dan in de bikkelharde natuur.

MCE, ja dat nut.Ze horen in de voedselketen.
En wij zijn zo verwaand dat we denken dat ze minder voelen of als je in zielen geloofd ze geen ziel hebben misschien? Wie zegt dat dit zo is?
Als je het hebt over alles gelijkwaardig mag je ook die daas niet meppen. Dat is nutteloos doden, die had ook gegeten kunnen worden door de vogel met honger.