Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:29

_Penotti schreef:
Popstra schreef:
Heel eerlijk, ik denk als al die paarden die voor hun ,,veiligheid,, hulpteugels om moeten er al heel wat verkeerd gaat met de manier waarop ze gehouden worden. Geef ze eens meer bewegings vrijheid zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dan word trainen een stuk relaxter want je hoeft niet eerst 20 min te vechten omdat ze zo sterk en exprlosief zijn

Ligt er aan wat onder veiligheid word verstaan.

Ga even wat voorbeelden geven.
Ik reed vroeger de sensibele sportpaarden. Heerlijk vond ik deze paarden.
En heb nooit een slof of welke hulpteugel dan ook onder het rijden gebruikt.
Paarden stonden overigens 8 uur of langer per dag in de wei.
Dus in die vorm waren ze niet explosief. Maar opzij springen van een bakkabouter of bermkabouter was er natuurlijk wel bij. En daar helpt een slof sowieso niet tegen.
Met buitenrit regelmatig een snorkelend piafferend paard onder me gehad, maar nooit het gevoel van controle kwijt gehad.

Ik heb een ongeval gekregen, niet op het paard.
En daardoor ben ik balans en kracht kwijt geraakt. Niet kracht om aan de teugels te trekken, maar om me stabiel te houden. Moeilijk uit te leggen. Maar een paard een half uur rijden is voor mij nu echt sport, terwijl ik er voorheen makkelijk 4 achter elkaar reed en dan echt voor de sport ipv het gehobbel van nu.
Ben daardoor overgestapt naar de koudbloeden omdat ineens opzij springen voor mij nu ook moeilijker is om te volgen.

In de bak lopen ze gewoon ze licht als de sportpaarden eerder. Heb daar wel meer werk in moeten steken, merk ook dat ze wat meer als een diesel op gang moeten komen. Maar uiteindelijk lopen ze op zit en weinig hand. Ondanks de korte pootjes en de dikke nek en stevige kaak verbinding.
Maar dan ging ik met mijn jonge paard op buitenrit.
Joehooooo dat is leuk!!!
Daar waar de sensibele paarden onder me snorkelde op de plaats, stak hier meneer die dikke speknek in de lucht en ik had het idee dat mijn teugels aan een muur bevestigd waren.
En gaf me echt het gevoel dat hij er elk moment tussenuit kon klappen.
Nooit gedaan overigens, maar het gevoel is niet fijn.
En ik wilde dus gaan voorkomen dat hij dit wel ging doen en zo ging leren dat hij over mijn hulpen heen kon walsen.

Slof gekocht, want na 25 jaar sport had ik die dus geen.
Die was veel te lang. En continue 2 teugels in de hand doen mijn vingers ook niet meer.
Dus op de poetsplaats er al een knoop in gelegd zodat hij los hing, maar niet gevaarlijk tussen de benen bungelde.
En zo ben ik toen een poos gaan buitenrijden.
Kilometer met de slof niet in de hand. Maar als meneer dacht wel even te blij te worden eerst nog zo proberen weer naar normaal te krijgen. Maar als hij dan zijn middelvinger opstak pakte ik de slof erbij. En je zag hem denken, f*k, hoe kan dat nu?!
Ik heb hem er denk ik 3 keer bij gepakt en daarna nooit meer nodig gehad. Hij wist toen van oke dat grapje gaat niet meer.

Dus ja voor de eigen veiligheid, paard dat hele dagen buiten staat.
Dus daar zit niet altijd het probleem. :)

Sorry veel tekst geworden.

Dit vind ik eigenlijk een van de weinige echt geldende redenen om een hulpmiddel te gebruiken, vanwege lichamelijk gebrek. Maar dan zie je ook dat je hem na 3x aan de kant hebt kunnen leggen, dus hij is gebruikt om te trainen en niet om te dwingen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:56

Bedankt.
Toch vind ik het dan ook dwingen. Ook al deed ik het met goede reden.
Want ook ik ben dan ineens erg sterk en dwing hem die dikke speknek naar beneden te doen.

Maar is dwang altijd verkeerd?
Het woord is niet prettig. Maar in de sloot liggen is niet prettig, de kruising over vliegen is niet prettig.
En als ik kijk naar een groep paarden dwingt ook de een de andere aan de kant te gaan en ook dat gaat niet altijd lief.

Ik ben net als de meeste hier eens dat het weinig toevoegt om een paard nageeflijk te krijgen.
Dat krijg je niet uit dwang, dat krijg je niet door aan de voorkant te sjorren.
Het voorkomt geen opzij springend paard, het voorkomt geen bokkend paard en steigeren heb je zelfs nog eerder. Dus daar is het naar mijn idee ook niet nuttig voor.
Op een 4 jarige heb ik nog nooit in de bak gereden met slof of welke hulpteugel ook. (een , 5, 6 jarige enz ook niet :+ ) Ook niet na mijn ongeluk.

Een thiedeman/slof voor een buitenrit, ja kan ik me ook wel voorstellen, een thiedeman in een manegles ook, net als daar ook zo'n stootteugel tegen de ruitertje van de hals af te trekken.
Natuurlijk is het fijn als het zonder kan, maar soms moeten mens en dier nog leren.

Kijk naar de reden. Naar het gebruik. En ja ik denk ook dat een groot deel verkeerd en onnodig is, maar zeker nooit allemaal.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:26

Air schreef:
Door de manier van schrijven wellicht.
"Net doen alsof hij wilde nageven"
"Durft hij dit gedrag nog te vertonen"

Dan trek je toch de woorden uit zijn verband. Om het even verder toe te lichten, hij liep dan over de rug, achterhand er netjes onder, reageerde super op benen, geen valse knik, alleen aan de voorkant bleef hij veel te veel druk houden. En steeds als hij net het gevoel gaf af te gaan kauwen en je dat toe wilde staan ging zijn neus weer boven zijn oren uit, stopte hij met reageren op been enz. Dus van voor het zicht een netjes lopend paard, naar een paard wat nog slechter loopt dan het gemiddelde manegepaard in 1 seconde. En ja, hij durft dit gedrag nog steeds te vertonen. Meneer heeft nogal een eigen wil en wil niet altijd meteen wat mijn idee is en dat laat hij dan op die manier merken. Mag van mij, hij doet maar, ik blijf gewoon rustig doorgaan met vragen wat ik wil. En ja., het zadel past en hij is pasgeleden weer helemaal nagekeken. Ik ben erg zuinig op mijn ventje.

Elisa2 schreef:
Een paard die zich sterk maakt..ja dan ben je al te laat inderdaad. Geloof me, ook op fjorden, tinkers en friezen is dit prima te doen. Ik lees een gebrek aan "timing", no offence maar dus een gebrek aan handigheid van de ruiter. Ik weet zeker dat dit prima op te lossen is met de juiste training voor paard en ruiter.
[/quote]

No offence, maar een fjord, tinker of fries is niet echt te vergelijken met mijn razendsnelle, sensibele KWPNrtje met zeer sterke eigen wil. Op bijna de helft van mijn wedstrijd protocollen staat er wel ergens een opmerking dat hij wel erg snel is. Mensen die hem niet kennen hoor ik dat ook zeggen als ze hem ineens zien gaan. Mijn instructrice heeft ook niks aan voelen komen toen hij ineens besloot dat naar links schieten een betere optie was dan op rechts los moeten laten. En die rijd verder toch echt meerdere paarden per dag en echt niet de makkelijkste. Je voelt gewoon niks, je ziet niks aan hem, hij gaat gewoon met een juichpipo gezicht er tussenuit. Vorige zomer heeft toevallig 2 keer in korte dezelfde stalgenoot gezien wat er gebeurt en beide heeft ze niks gezien wat het ook maar enigszins aankondigde. Terwijl ze de 2de keer expres even goed naar hem aan het kijken was omdat ze nog steeds een verklaring zocht voor de eerste keer dat hij dat deed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:33

Penotti:Het is altijd belangrijk om te nuanceren, in DLD rijden de ponyruiters ook op pony's die bijgezet worden zodat ze goed hun rug blijven gebruiken en de ruiters gelijk leren uit de mond te blijven.

Echter denk ik dan wel dat het belangrijk is dat dieren niet in 1 houding gedwongen worden, want spieren verzuren dan. Dat kan nooit goed zijn..juist de afwisseling in hoofd/ halshouding is zo belangrijk. Maar goed, dat kunnen sommige ruiters ook prima zonder hulpteugels dus dat is een andere discussie.

Inoterry: ik kreeg de indruk dat je paard sterk was dus had me daar een ander type paard bij voorgesteld. Sommige paarden bouwen inderdaad spanning op waar je weinig van merkt en exploderen dan in eens. Maar ik denk dan wel dat je met grondwerk en een ander soortige training (wanneer bouwt hij spanning op, wanneer bouwt hij spanning op, wat doet hij dan, hoe kun je het voorkomen e.d.) uiteindelijk verder komt dan met symptoombestrijding van een slofteugel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:43

Hij is ook heel sterk. Voor een KWPNer is hij erg kort en stevig en heeft een flinke hals. Mensen zeggen ook vaak dat hij te dik is, die nodig ik dan uit om de ribben te voelen. En grondwerk heb ik met hem geprobeerd, hij straalt dan zo'n "dit is gewoon echt stom" energie uit dat ik het ook niet meer leuk kan vinden. En heb het met 3 verschillende instructrices geprobeerd en alle 3 gaven ze me de garantie dat hij het leuk zou vinden. Met mijn vorige paard vond ik grondwerk wel heel leuk.
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 08-04-20 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:45

_Penotti schreef:
maralyn schreef:
Sanne dat heb ik precies hetzelfde met mensen die over buitenritten schrijven.

Ook daar zit een opbouwende basis in. "Hoe moet je het een paard dan leren?"

Op de grond misschien?
Zorg eerst dat hij op de grond in alle situaties naar je luistert. Dan er achter (dubbele lange lijnen op juiste manier aangeleerd) en dan er op.
Grappige is, dat ik meerdere grote trainers ken, die het op precies dezelfde manier trainen.

Of gewoon in een stabiele groep drukken en laat ze er maar aan wennen.

(Overigens deed ik dit ook op deze manier met mijn merrie die echt bang was van koeien.
Aan een paaltje gezet voor het poetsen, pal naar het land van de koeien, naast de bak. Succes pony! Have fun! En daarna gewoon gereden. Knapte ze zienderogen van op.)

Een stabiele groep heb ik niet, dat zou zeker voor mijn tank een oplossing zijn.

Ga je er mee wandelen en hij word enthousiast moet je hem ook om je heen trekken. En ook dat valt dan niet mee. Want ook dan staat die nek strak naar voren, kaak vast.
Dubbele lijn ben je hem kwijt, behalve als je de dubbele lijn dus door het bit haalt naar de zijkant.
En geloof me, er zijn mensen geweest die het wel even voor kwamen doen :+
Want die wisten het ook wel hoe het moest.

Zoals gezegd, heb hem denk ik 3 keer in de hand gehad voor een metertje of 100 per keer.
Hij heeft geen kapotte mondhoeken gehad, geen lagen beschadiging, geen trauma's, ook geen trauma van in de sloot liggen.
Dus ja wat is dan eigenlijk het probleem?
Echt dat vraag ik me af,vertel het probleem dan?
Want het gaat dan niet om in de bak in de krul te trekken, dat is een andere discussie.

En aan een paaltje zetten bij angst???!!! Wow, dat vind ik pas erg.
(en het paaltje zou hier niet blijven staan, maar neemt tank wel mee)

Paaltje is een spoorbiels, maar goed, maakt niet uit.
Daarnaast, angst is te overwinnen.
En soms moet je er door ja.
Dat mag je erg vinden, maar ik heb er een doodbraaf paard voor terug.

Wat ik uit jouw post opmaak is duidelijk geen respect voor jou, en je paard is duidelijk niet voldoende opgevoed.
En dat vind ik pas erg!!!
Ik zou zeggen, ga daar maar eerst eens mee aan de slag.

Geen enkel paard walst over mij heen, dat is niet te veel enthousiasme, maar gewoon een gebrek aan opvoeding.
En ja, die zijn gevaarlijk ja.

Been there, done that.

sanne83

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:12

Ik begrijp ook niet helemaal het verschil tussen een slofteugel en een spoorbiels eigenlijk om je paard te leren dat wegrennen voor spannende dingen geen optie is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:33

We zouden hier ook op over kunnen gaan op pb... In plaats van te discussiëren van het onderwerp af.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:53

Ben van menig dat een groot deel zelfs geen teugels in het algemeen zou moeten gebruiken en die catogorie zie je dan zelfs al met ‘hulp’teugels aan de slag gaan..
In uitzonderlijke gevallen en met veel wetenschap over biomechanica vind ik het prima, maar dat ontbreekt er doorgaans in de basis al aan..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:13

Helemaal eens, Clasical. Het heeft geen nut om over individuele gevallen te discussiëren, iedereen vindt zijn geval de uitzondering. In de praktijk mist er vrijwel altijd een volledige basis, niet alleen van gehoorzaamheid, maar vooral van ontspanning. De meeste mensen rijden met een paard dat chronisch stress heeft en dan moet je dingen met kracht oplossen, want anders dring je niet door.

maralyn schreef:
We zouden hier ook op over kunnen gaan op pb... In plaats van te discussiëren van het onderwerp af.

Het gaat mij niet om de slofteugel of de spoorbiels. Druk op het hoofd is druk op het hoofd. Als de slofteugel altijd los hangt, is er geen druk. Als het paard geleerd heeft vast te staan, is er geen druk op het touw. In beide gevallen kan het volledig verkeerd uitpakken, als er wel druk op het hoofd komt. Het maakt dan niet uit of die druk van de ruiter aan de slofteugel komt, of van het paard die niet loskomt en aan z’n eigen hoofd trekt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:19

sanne83 schreef:
Helemaal eens, Clasical. Het heeft geen nut om over individuele gevallen te discussiëren, iedereen vindt zijn geval de uitzondering. In de praktijk mist er vrijwel altijd een volledige basis, niet alleen van gehoorzaamheid, maar vooral van ontspanning. De meeste mensen rijden met een paard dat chronisch stress heeft en dan moet je dingen met kracht oplossen, want anders dring je niet door.

maralyn schreef:

Het gaat mij niet om de slofteugel of de spoorbiels. Druk op het hoofd is druk op het hoofd. Als de slofteugel altijd los hangt, is er geen druk. Als het paard geleerd heeft vast te staan, is er geen druk op het touw. In beide gevallen kan het volledig verkeerd uitpakken, als er wel druk op het hoofd komt. Het maakt dan niet uit of die druk van de ruiter aan de slofteugel komt, of van het paard die niet loskomt en aan z’n eigen hoofd trekt.

Misschien had ik mijn bewoording beter moeten omschrijven.
En misschien helemaal niet personaliseren.

Dat laatste heb je helemaal gelijk in. Hierbij was de leadrope van vier en n halve meter absoluut niet gespannen, en kan ik door de basis het oplossen met houding en omdat mijn paard de basis heeft gehad!
Wél heeft ze geleerd dat ze niet mag rennen, daarom durf ik dit te doen. Dit had ik in het begin van haar "opleiding" ook zeker niet gedaan.

Maar ik begin wel op de grond, en dat was eigenlijk mijn doel.

Als jij op de grond, je paard niet voor elkaar hebt? Kan je het onder het zadel al helemaal vergeten.

En trainen van spannende dingen in het verkeer kun je trainen, vooral zonder slof.

Even een edit
En oooja! De meeste paarden (vooral de mensen) kennen de basis al niet, zowel niet van gehoorzaamheid als van ontspanning.
Nu vind ik wel, dat ontspanning wordt veroorzaakt (buiten management om, dus voer, stal, vrije beweging, rust ect) door gehoorzaamheid.

En gehoorzaamheid krijg je door duidelijkheid, wat mag niet? En wat mag vooral wel?
Negatieve bekrachtiging, en beloning met timing.

Niet alleen op de grond, ook vooral onder het zadel.

(Ik denk dat we eigenlijk heel erg op één lijn zitten hoor)
Laatst bijgewerkt door maralyn op 08-04-20 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:33

Helemaal eens. Het gaat in beide gevallen eigenlijk om de “zonder voorbereiding”.

Dat is wel een beetje de kern van het probleem met hulpteugels, in hoeverre ben je bereid terug te gaan en te zoeken naar de kern van het probleem en daar de oplossing te zoeken? Meestal is de hulpteugel volledig symptoombestrijding, maar er zijn zeker situaties te bedenken waarbij je misschien er toch voor zou kiezen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:34

sanne83 schreef:
Helemaal eens. Het gaat in beide gevallen eigenlijk om de “zonder voorbereiding”.

Dat is wel een beetje de kern van het probleem met hulpteugels, in hoeverre ben je bereid terug te gaan en te zoeken naar de kern van het probleem en daar de oplossing te zoeken? Meestal is de hulpteugel volledig symptoombestrijding, maar er zijn zeker situaties te bedenken waarbij je misschien er toch voor zou kiezen.

Tot op het heden nog geen situatie gevonden waarbij ik dit nodig acht.

Of ik heb de "juiste" paarden daarvoor nog niet getroffen.

Had mijn vorige post even ge-edit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:07

Ben wel benieuwd wat jullie er dan van vinden om een paard aan de longe bij te zetten zodat een beginnende Ruiter er goed op kan leren zitten? want daarvoor wordt vaak als reden aangehaald dat het paard dan zijn rug kan ontspannen waardoor de Ruyter beter kan zitten, maar ik vraag me wel eens af of het paard echt wel zijn rug ontspant als hij bijgezet wordt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:23

Er zijn misschien best paarden die kunnen ontspannen aan de bijzet. Maar ik hou er niet van. Ik vind het te stug en te statisch.

Sinds kort longeer ik mijn paard alleen nog aan de dubbel longe en ondanks dat ik in het begin even vreselijk onhandig was, wil ik nu niks anders meer. Je kan met dubbele longe veel meer voelen en afwisselen. Ik vind het fijn om mijn paard na wat aanspanning gelijk weer te kunnen ontspannen en de teugels en hals weer te verlengen en dat kan met de dubbele longe heel fijn. Ook afwisselen van stelling en buiging kan prima.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:57

Sammiex2000 schreef:
Ben wel benieuwd wat jullie er dan van vinden om een paard aan de longe bij te zetten zodat een beginnende Ruiter er goed op kan leren zitten? want daarvoor wordt vaak als reden aangehaald dat het paard dan zijn rug kan ontspannen waardoor de Ruyter beter kan zitten, maar ik vraag me wel eens af of het paard echt wel zijn rug ontspant als hij bijgezet wordt

Een bijzetteugel dwingt een houding af, geen ontspanning.
Het lichaam verteld waar het hoofd moet zijn, niet andersom.
Wat mij betreft leert een beginnende ruiter eerst een dosis theorie over biomechanica en daarnaast het liefste ook nog zitles op een simulator of zitstoel voor het juiste lichaamgebruik alvorens hij/zij überhaupt op een paard stapt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:20

Sammiex2000 schreef:

Bedenk heel even dat er iemand op jouw rug zit te stuiteren. Je reageert daarop door je rug aan te spannen en je hoofd omhoog te gooien: he, auw!!
Nu bindt iemand je hoofd naar beneden. Heeft dat enige impact op wat je voelt in je rug?

Mooie is dat we allerlei simulators hebben tegenwoordig. Maar ook op een mak paard kan je prima leren rijden, ik denk zelfs dat je beter en sneller leert rijden omdat je directe feedback krijgt van je paard als je niet fijn zit. Je leert ook gelijk dat een paard geen fiets is en dat je respons krijgt op wat je doet.
Ik leer iedereen rijden zonder teugels. Ik stuur het paard aan de longe en zij hoeven alleen te zitten.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:34

Eens dat de interactie met het paard nog altijd een betere methode is dan een simulator of zitstoel maar in het meest ideale geval leer je als jong kind rijden, zo ben je nog niet zo vervelend voor het lichaam van het paard en kun je met voorsprong werken aan balans en gevoel.
Mensen die al een sportieve basis hebben komen doorgaans beter weg als beginner op latere leeftijd, dus lichaamsgebruik, balans, spiercontrole etc. is toch wel een goede basis voor men op een paard stapt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:58

Ik bedoelde eigenlijk niet simulator vs levend paard, maar meer een paard zonder bijzetteugels om op te leren rijden. De feedback die je krijgt, leert je veel meer over rijden en paarden, dan leren rijden op een paard die geen feedback meer geeft en braaf in de houding rondjes draaft aan de bijzetteugel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:50

maralyn schreef:

Wat ik uit jouw post opmaak is duidelijk geen respect voor jou, en je paard is duidelijk niet voldoende opgevoed.

Geen enkel paard walst over mij heen, dat is niet te veel enthousiasme, maar gewoon een gebrek aan opvoeding.

Been there, done that.

Sorry, maar zie je dat je zelf wat je schrijft?
Je verwijt andere, maar zelf doe je ook wat echt niet hoort en totaal niet paard vriendelijk is.
Fijn dat je een braaf paard hebt gekregen, ik ook. Dus?
Ik geef zelf nog aan het inzicht te hebben dat een slof dwang is, jij praat jou grovere dwang goed en gaat ondertussen met de vinger staan priemen naar andere.

Lezen doe je ook al niet want mijn paard is nog nooit over me heen gewalst, dus waar is er dan geen respect?

Met iemand die op deze manier discussieert trek ik me terug.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 09-04-20 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:19

_Penotti schreef:
maralyn schreef:

Been there, done that.

Sorry, maar zie je dat je zelf wat je schrijft?
Je verwijt andere, maar zelf doe je ook wat echt niet hoort en totaal niet paard vriendelijk is.
Fijn dat je een braaf paard hebt gekregen, ik ook. Dus?
Ik geef zelf nog aan het inzicht te hebben dat een slof dwang is, jij praat jou grovere dwang goed en gaat ondertussen met de vinger staan priemen naar andere.

Met iemand die op deze manier discussieert trek ik me terug.

Als je zou leren lezen, dan lees je ook dat er helemaal geen grovere dwang heeft plaats gevonden!
Maar lees vooral wat je wilt lezen en wat niet!

Fijne dag nog gewenst.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:24

over lezen gesproken
Deze had ik ondertussen nog bijgevoegd: Lezen doe je ook al niet want mijn paard is nog nooit over me heen gewalst, dus waar is er dan geen respect?

Dat er geen grovere dwang heeft plaats gevonden bij die paal is puur geluk geweest.
Een bang paard aan een biels vast zetten is wreed.
Dat hij uiteindelijk niet zichzelf kapot heeft getrokken is geluk geweest, geen wijsheid.
Juist in angst kan een paard totaal gaan flippen als hij niet weg kan en denkt hij niet meer aan druk ontwijken.
Je hebt geluk gehad. Dus als je naar andere wijst, kijk eerst naar jezelf aub?

En ja dit heeft precies met het onderwerp te maken al heb je liever pb.
Dwang en dwang vergelijking.

Slof is dwang, geef ik al steeds toe. Al kunnen ze daar nog altijd doorheen lopen.
Vastzetten aan een biels bij angst is dwang waar ze niet bij weg kunnen.

Maar ik ga met jou inderdaad de discussie verder uit de weg. Eerst naar jezelf kijken voordat je wijst.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 08:52

Nee penotti. Geen puur geluk. Pure training.

Niks meer, niks minder.
Niks onvriendelijks aan.
Juist door ervaring!

Het door blijven gaan op dat stukje, zegt mij dat je enkel voor je eigen smoesjes gaat staan om je eigen goed te praten :')

Om je heen moeten trekken is ook door je geen walsen :') maar prima hoor!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:09

Dat tijdje vast zetten aan een paal word in de western wereld al jaar en dag gedaan. Van heel jongs af aan dan. Paarden leren zo hun geduld te bewaren. Daar heb je later veel profijt van.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:12

Of je verwart een braaf paard met een paard wat aangeleerd hulpeloos is. Geen kans om te vluchten, geen veiligheid dus het paard keert zich in zichzelf en levert zich hulpeloos over aan wat komen gaat.

Mijn paard zou braaf zijn, was dus gewoon doods, nu hij weer 'wakker' is is het een totaal ander paard. En ja in zijn opleiding heb ik dus een strenger bit er in gehangen en die heb ik ook nodig met bijv wandelen. Want helaas is zijn eerste opleiding nogal mis gegaan en een halve belg die weet hoe hij weg kan komen is niet lollig, niet als je er naast staat, niet als je er op zit.