Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Maar waarom dan toch die grens van 3 jaar? Of is het ook nog gezond en beschermend als ik mijn jaarling ga inrijden?
Gini schreef:Maar waarom dan toch die grens van 3 jaar? Of is het ook nog gezond en beschermend als ik mijn jaarling ga inrijden?
Kuggur schreef:Gini schreef:Maar waarom dan toch die grens van 3 jaar? Of is het ook nog gezond en beschermend als ik mijn jaarling ga inrijden?
Tuurlijk joh, want ieder principe geldt altijd, óók als je het tot in het absurde doortrekt.
Veulen geboren? Meteen een zadel erop en een rondje in de bak ermee. Wel even oppassen dat de navelstreng door is, staat zo slordig anders, die moederkoek achter je aan slepen.
bruintje123 schreef:Wat ik me nu ook nog weer afvraag hierdoor.
Beweging is goed, dat weten we al lang. Ook in een groep jonge paarden die elkaar lekker uitdagen omdat ze dan van die ren spurten maken, weer op de rem vliegen en net zo gek weer weg rennen.
Daar wordt heel het gestel sterk van.
Ik heb om de een of andere reden altijd jonge hengsten/ ruinen in de wei gehad.
En nou die stoeide wat af.
Even eten en hup dan begon het gesteiger en geren weer.
Nu heb ik 2 jonge merries staan.
Wat een rust.
Ze rennen wel eens op en neer op een dag met een bok erbij, maar dat was het dan ook wel weer.
Betekent dat nu dat ruinen/ hengsten beter ontwikkelen hierdoor in hun hele lijf?
Beter bestand zijn tegen blessures later?
pol013 schreef:Nog steeds minimaal 1 keer per week naar het bos voor rechtuit, verschillende ondergronden en ervaring. Daarnaast longeren tot het noodzakelijke minimum bepekt (nu nooit meer) en zelden in 20x40 rijden. Vaker op 30x70 of nog groter.
safina schreef:Voor het dragen van een ruiter moeten de spieren rondom de romp moeten sterk genoeg worden om het gewicht te te kunnen dragen. Dat worden ze niet als je er in de jonge jaren niets mee doet en er met 6 jaar opeens opklimt, want spieren en pezen worden vooral sterker als je ze gebruikt tijdens de groei en daarna veel minder. Mij lijkt dus dat je dat ook stap voor stap moet trainen, waarbij je ze moet gaan belasten zonder overbelasten. Beter op jonge leeftijd een lichte ruiter erop die 1 a 2 keer in de week een kwartiertje wat met het paard doet en dat heel, heel rustig uitbouwen. Sterke en goed getrainde rompspieren zijn ontzettend belangrijk voor een paard onder zadel. Ik vind het best aannemelijk dat je je paard meer helpt door op jonge leeftijd te werken aan goede spierontwikkeling dan door er maar zo krampachtig vanaf te blijven.
sanne83 schreef:Gini schreef:Maar waarom dan toch die grens van 3 jaar? Of is het ook nog gezond en beschermend als ik mijn jaarling ga inrijden?
Ben ik ook wel benieuwd naar! Even iets minder extreem, maar waarom lijkt 3 die magische grens en niet 2 of 2,5 of 4?
Citaat:pol013 schreef:Nog steeds minimaal 1 keer per week naar het bos voor rechtuit, verschillende ondergronden en ervaring. Daarnaast longeren tot het noodzakelijke minimum bepekt (nu nooit meer) en zelden in 20x40 rijden. Vaker op 30x70 of nog groter.
Waarom niet longeren? Als je de logica doortrekt, zou je juist zeggen dat je van jongs af aan moet belasten op de cirkel. Dat is immers (even uitgaande van een toekomstig dressuurpaard) wat ze de rest van hun leven gaan doen. Dus voorbereiding daarop is misschien helemaal geen slecht idee?
Citaat:safina schreef:Voor het dragen van een ruiter moeten de spieren rondom de romp moeten sterk genoeg worden om het gewicht te te kunnen dragen. Dat worden ze niet als je er in de jonge jaren niets mee doet en er met 6 jaar opeens opklimt, want spieren en pezen worden vooral sterker als je ze gebruikt tijdens de groei en daarna veel minder. Mij lijkt dus dat je dat ook stap voor stap moet trainen, waarbij je ze moet gaan belasten zonder overbelasten. Beter op jonge leeftijd een lichte ruiter erop die 1 a 2 keer in de week een kwartiertje wat met het paard doet en dat heel, heel rustig uitbouwen. Sterke en goed getrainde rompspieren zijn ontzettend belangrijk voor een paard onder zadel. Ik vind het best aannemelijk dat je je paard meer helpt door op jonge leeftijd te werken aan goede spierontwikkeling dan door er maar zo krampachtig vanaf te blijven.
Zoals je het beschrijft, zou ik daar best een voorstander van zijn. Rompspieren zijn ontzettend belangrijk, maar naar mijn idee gaat het er daarbij heel erg om hoe ze gebruikt worden.
Dat is juist mijn reden om pas met 4 in te rijden, omdat je vaak ziet dat paarden van 3 het niet lang volhouden om hun schoft te liften. Is natuurlijk absoluut afhankelijk van hoe je het doet, met welk gewicht erop en hoe lang.
safina schreef:Omdat er nooit een eenduidige grens te trekken is, die voor ieder paard geldt, in elke situatie. Je moet kijken naar het paard, het ras, zn bouw, maar ook wat je ermee van plan bent, wat je eigen mogelijkheden zijn, naar hoe hij reageert, hoe hij het oppakt.... Het is maatwerk.
Ik hoop dat mensen die magische grens eens uit hun hoofd zetten en zelf gaan nadenken.
Citaat:Het leven van een dressuurpaard bestaat natuurlijk niet enkel uit cirkels lopen.Het lastige met longeren vind ik dat je niet heel makkelijk gedoseerd op kunt bouwen. Paard moet meteen op die cirkel, dat vraagt veel en even rechtuit gaan ter ontspanning en afwisseling is lastig. Maar mij lijkt dat het op een zeker moment prima een onderdeel kan zijn van de training.
Citaat:Als ze het niet lang volhouden, dan vraag je teveel. Dan moet je een stap terug in de training. Kortere tijd trainen, rustiger, minder gewicht minder intensief. Maar niet een jaar gaan wachten. Tenminste: niet als je van het inzicht uitgaat dat trainen in de groei belangrijk is voor een krachtige spierontwikkeling.
sanne83 schreef:safina schreef:Als ze het niet lang volhouden, dan vraag je teveel. Dan moet je een stap terug in de training. Kortere tijd trainen, rustiger, minder gewicht minder intensief. Maar niet een jaar gaan wachten. Tenminste: niet als je van het inzicht uitgaat dat trainen in de groei belangrijk is voor een krachtige spierontwikkeling.
Die spieren komen er snel op. Ik vind het zelf vooral belangrijk voor pezen en botten om jong te trainen.
Uiteindelijk is een paard van drie nog flink in de groei en alleen door de groei zelf wordt een paard al veel sterker.
Als ik dan het verschil zie in het gemak dat een gemiddelde 4-jarige een normaal persoon kan dragen en het extreem wiebelende van een 3-jarige én ik neem mee dat de meeste mensen toch veel te snel gaan, meestal te lang doorgaan en geen 50 kg wegen, dan adviseer ik mensen graag met 4 jaar te beginnen.
safina schreef:Ik denk ook dat daar m een beetje de crux zit. De jaren dat een paard in de groei is bieden "a window of opportunity" als het gaat om het sterk en krachtig maken van zijn lijf. Als je die kansen niet pakt, haal je die achterstand nooit meer in. Maar je kunt ook flink je glazen in gooien door te grote stappen te zetten.
Ik vind het wel eens jammer. Want doorgaans houden mensen vast aan die magische leeftijdsgrens die ze voor zichzelf hebben. Blaten ze kritiekloos verhalen over groeischrijven na, zonder dat ze het echt snappen. En verdiepen ze zich verder nergens in. En dan denk ik: "jouw paard gaat kansen missen. Want jij zou nu kunnen werken aan sterke pezen, sterke botten, sterke spieren, een goede longcapaciteit, motoriek etc. Nu, in de groeiperiode, kan je resultaten boeken die je straks niet meer kunt bereiken. En jij denkt dat je hem spaart door hem enkel aan een halstertje achter je aan te laten sjokken tot hij uitgegroeid is. Jammer voor je paard dat jij dat denkt"
...maar dan zie je even later weer ergens zo'n >80 kilo ruiter zonder onafhankelijke zit een driejarige in de krul trekken en dan denk je: "laat ook maar...ik zeg al niks meer."
nontie schreef:Zie ze ook vaak genoeg met 3 ingereden worden en daarna nog lekker een half jaar/jaar het land weer op.
Ik dacht altijd met de reden dat ze zo jong wat makkelijker te 'breken' zijn dan wanneer ze al wat ouder zijn en meer eigen karakter en eigen willetje hebben.