Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pauline schreef:Je kunt niet alles redden. En ook niet alles beter maken.
Dat grondwerken is echt geweldig. Ik ben voor. Maar vroeg of laat komt er een moment dat zo iemand toch graag er op wil zitten. Ik was zelf zo iemand, kreeg een paard, ben er op gaan zitten en besloot meteen dat het klaar was. Dit paard was niet geschikt om te rijden, om allerlei redenen. Toen ik haar niet meer kon onderhouden door omstandigheden kreeg ik allerlei aanbiedingen maar iedereen wilde fokken of rijden. En stel het gaat mis? Wat dan?
Daarom heb ik haar uiteindelijk in laten slapen. Deed heel veel pijn maar ik wist dat ze vrij was van haar angsten en nooit meer bereden zou worden.
Maar elke redder gaat proberen erop te zitten. En dat is in dit geval niet verantwoord.
dieseltje schreef:Pauline schreef:Je kunt niet alles redden. En ook niet alles beter maken.
Dat grondwerken is echt geweldig. Ik ben voor. Maar vroeg of laat komt er een moment dat zo iemand toch graag er op wil zitten. Ik was zelf zo iemand, kreeg een paard, ben er op gaan zitten en besloot meteen dat het klaar was. Dit paard was niet geschikt om te rijden, om allerlei redenen. Toen ik haar niet meer kon onderhouden door omstandigheden kreeg ik allerlei aanbiedingen maar iedereen wilde fokken of rijden. En stel het gaat mis? Wat dan?
Daarom heb ik haar uiteindelijk in laten slapen. Deed heel veel pijn maar ik wist dat ze vrij was van haar angsten en nooit meer bereden zou worden.
Maar elke redder gaat proberen erop te zitten. En dat is in dit geval niet verantwoord.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn...
Er zijn ook mensen die paarden houden en daar niet op rijden, ik ben zelf zo iemand. Wegens medische redenen mag ik helaas niet meer paardrijden en heb ik me erbij neer moeten leggen dat ik nooit meer op een paard mag stappen. Wel heb ik zelf een paard wat hierdoor dus niet meer bereden wordt en waar ik dus andere dingen mee doe.
Uiteraard is het maar de vraag of je dit paard met enkel grondwerk goed zou kunnen houden en mogelijk zit hij zichzelf toch teveel in de weg en moet je hem uiteindelijk laten gaan. Maar het is niet zo dat iedereen er op zal klimmen. (al zou het gros dat wel doen)
sneeuwpop schreef:Zo denk ik er ook overIk heb er ook 1 waar ik niet op kan rijden. Deze is echter niet gevaarlijk.
Paard was hier al en zolang het kan, blijft hij in leven. . Nooit zou ik zo'n paard kopen of verkopen!
dieseltje schreef:Ik zou niet weten waarom die vlieger altijd op die manier op zou moeten gaan...dan spreek je hierin voor jezelf.
Er zijn heel veel mensen die paarden houden waar ze niet op willen/kunnen rijden. Er worden ontzettend veel paarden gehouden waar geen seconde op gereden wordt omdat ze met pensioen zijn, of ziek zijn, te klein of te groot zijn, niet braaf genoeg, fokmerries, geen klik met rijden, angst, gezondheidsredenen etc.... Er zijn legio mensen die gewoon paarden houden en van paarden houden zonder daarvoor te moeten rijden....
bigone schreef:Ts, ik heb niet het hele topic gelezen maar heb jij ervaring met zadelmak maken? Want het feit dat ze aan ee hand alles braaf doen wil echt niet zeggen dat je er op kunt, dat is echt wel iets anders. Jij zegt dat het door zijn ataxie kwam, schrikreactie maar hij kan ook gewoon gesteigerd hebben door de schrik dat er in één keer iemand op ging zitten. Indien het paard niet te berijden is dan is de keuze of op de weide(bij jou) of naar de slacht. Doorverkopen zou ik iig nooit doen met zo'n dier. En dan nog, je krijgt er niets voor en waarschijnlijk gaat hij dan als slachtpaard ook op transport naar Frankrijk of Italie.
nuscaniels schreef:Er zit natuurlijk wel een verschil in je eigen paard niet meer kunnen berijden wegens pensioen, blessure of wat dan ook en in het aanschaffen van een paard waarvan je op voorhand weet dat je er nooit op kan rijden.
Als er zoveel mensen zouden zijn die zoiets zochten zouden er minder shets naar de slacht gaan.
dieseltje schreef:Dat is ook waar maar een shet is een stuk goedkoper als je het vergelijkt met een groter paard dat ziek is of op pensioen. Mensen kunnen zich hier aan mispakken.Deels waar, deels niet. Niet iedereen koopt een paard om op te rijden toch? Ik heb mijn shet ook gekocht terwijl ik wist dat ik er nooit op kon rijden, dat was ook niet zijn taak.
Heel veel mensen kopen paarden met een ander doel dan rijden.
Fia_Mara schreef:Ik snap echt niet dat er zo veel mensen hem zouden laten slachten...
Zoek een persoon aan wie je het paard verkoopt. Zorg dat je hem/haar vertrouwt en vraag of je af en toe eens langs mag komen om te kijken hoe het met hem gaat. als hij pijnloos en gelukkig door het leven gaat, waarom zou je hem dan slachten? zorg ervoor dat de persoon die je uitzoekt het goed voor heeft met het paardje en maak heel duidelijk dat er niet aan geprutst mag worden. Wat zegt de 'eigenares' van wie je het paard hebt hier eigenlijk over? Ik snap wel dat je er aan begonnen bent omdat het aan de longe goed ging.
Fia_Mara schreef:Ik snap echt niet dat er zo veel mensen hem zouden laten slachten...
Zoek een persoon aan wie je het paard verkoopt. Zorg dat je hem/haar vertrouwt en vraag of je af en toe eens langs mag komen om te kijken hoe het met hem gaat. als hij pijnloos en gelukkig door het leven gaat, waarom zou je hem dan slachten? zorg ervoor dat de persoon die je uitzoekt het goed voor heeft met het paardje en maak heel duidelijk dat er niet aan geprutst mag worden. Wat zegt de 'eigenares' van wie je het paard hebt hier eigenlijk over? Ik snap wel dat je er aan begonnen bent omdat het aan de longe goed ging.
dieseltje schreef:nuscaniels schreef:Er zit natuurlijk wel een verschil in je eigen paard niet meer kunnen berijden wegens pensioen, blessure of wat dan ook en in het aanschaffen van een paard waarvan je op voorhand weet dat je er nooit op kan rijden.
Als er zoveel mensen zouden zijn die zoiets zochten zouden er minder shets naar de slacht gaan.
Deels waar, deels niet. Niet iedereen koopt een paard om op te rijden toch? Ik heb mijn shet ook gekocht terwijl ik wist dat ik er nooit op kon rijden, dat was ook niet zijn taak.
Heel veel mensen kopen paarden met een ander doel dan rijden.
bigone schreef:Fia_Mara schreef:Ik snap echt niet dat er zo veel mensen hem zouden laten slachten...
Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring met paarden kopen/verkopen maar wat jij schetst is meestal een opmaat naar de handel. Niemand, bijna niemand neemt voor de lol een paard in de kost waar hij/zij alleen maar naar kan kijken. En dan heb ik het zelfs nog over gratis weggeven. Het slachten zal veel mensen niet leuk in de oren klinken maar er worden jaarlijks in Belgie en Nederland meer dan 10.000 paarden geslacht. En dan hebben we het nog niet over al die dieren die levend op transport gaan. Slachten is voor een dier snel, pijnloos. En wij denken o jee, slacht, een dier denkt niet.
Fia_Mara schreef:Ik denk niet dat leeftijd en ervaring hierbij uit maakt. Dit is mijn mening en die zal zo blijven. Als jij een andere mening hebt is dit voor mij ok. Ik zou het gewoon jammer vinden als dit paard naar het slachthuis gaat of ingeslapen wordt als er ergens iemand is die goed voor het paard kan en wil zorgen...
Fia_Mara schreef:Ik denk niet dat leeftijd en ervaring hierbij uit maakt. Dit is mijn mening en die zal zo blijven. Als jij een andere mening hebt is dit voor mij ok. Ik zou het gewoon jammer vinden als dit paard naar het slachthuis gaat of ingeslapen wordt als er ergens iemand is die goed voor het paard kan en wil zorgen...
nuscaniels schreef:dieseltje schreef:Ik zou niet weten waarom die vlieger altijd op die manier op zou moeten gaan...dan spreek je hierin voor jezelf.
Er zijn heel veel mensen die paarden houden waar ze niet op willen/kunnen rijden. Er worden ontzettend veel paarden gehouden waar geen seconde op gereden wordt omdat ze met pensioen zijn, of ziek zijn, te klein of te groot zijn, niet braaf genoeg, fokmerries, geen klik met rijden, angst, gezondheidsredenen etc.... Er zijn legio mensen die gewoon paarden houden en van paarden houden zonder daarvoor te moeten rijden....
Er zit natuurlijk wel een verschil in je eigen paard niet meer kunnen berijden wegens pensioen, blessure of wat dan ook en in het aanschaffen van een paard waarvan je op voorhand weet dat je er nooit op kan rijden.