Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:18

Eigenlijk is je dilemma heel duidelijk: durf jij het aan om een ander op dit dier te laten rijden? Wat als die het 13-jarige nichtje van een verre vriend is, aan wie jij het paard hebt weggedaan? Wat als dat nichtje, ondanks dat die verre vriend nadrukkelijk had gezegd dat dit niet mocht, toch stiekem naar het paard toe is gegaan en er toch op is geklommen? Hoe zou je je voelen als zo'n 13-jarig meisje de rest van haar leven in een rolstoel komt te zitten, of erger? Hoe kijk jij dan 'smorgens naar jezelf in de spiegel?

Dit paard is, onbedoeld, levensgevaarlijk geworden. Neem je verantwoordelijkheid.
Of je borgt dat er NOOIT weer iemand op kan komen te zitten terwijl het dier leeft.
Of je laat het inslapen of slachten.
Weggeven, laat staan verkopen, is geen optie. Daarmee kun je ongelukken niet voorkomen.

Die van mij heb ik laten inslapen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:22

Pauline

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:15

Je kunt niet alles redden. En ook niet alles beter maken.
Dat grondwerken is echt geweldig. Ik ben voor. Maar vroeg of laat komt er een moment dat zo iemand toch graag er op wil zitten. Ik was zelf zo iemand, kreeg een paard, ben er op gaan zitten en besloot meteen dat het klaar was. Dit paard was niet geschikt om te rijden, om allerlei redenen. Toen ik haar niet meer kon onderhouden door omstandigheden kreeg ik allerlei aanbiedingen maar iedereen wilde fokken of rijden. En stel het gaat mis? Wat dan?
Daarom heb ik haar uiteindelijk in laten slapen. Deed heel veel pijn maar ik wist dat ze vrij was van haar angsten en nooit meer bereden zou worden.
Maar elke redder gaat proberen erop te zitten. En dat is in dit geval niet verantwoord.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:24

Pauline schreef:
Dat grondwerken is echt geweldig. Ik ben voor. Maar vroeg of laat komt er een moment dat zo iemand toch graag er op wil zitten. Ik was zelf zo iemand, kreeg een paard, ben er op gaan zitten en besloot meteen dat het klaar was. Dit paard was niet geschikt om te rijden, om allerlei redenen. Toen ik haar niet meer kon onderhouden door omstandigheden kreeg ik allerlei aanbiedingen maar iedereen wilde fokken of rijden. En stel het gaat mis? Wat dan?
Daarom heb ik haar uiteindelijk in laten slapen. Deed heel veel pijn maar ik wist dat ze vrij was van haar angsten en nooit meer bereden zou worden.
Maar elke redder gaat proberen erop te zitten. En dat is in dit geval niet verantwoord.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn...
Er zijn ook mensen die paarden houden en daar niet op rijden, ik ben zelf zo iemand. Wegens medische redenen mag ik helaas niet meer paardrijden en heb ik me erbij neer moeten leggen dat ik nooit meer op een paard mag stappen. Wel heb ik zelf een paard wat hierdoor dus niet meer bereden wordt en waar ik dus andere dingen mee doe.
Uiteraard is het maar de vraag of je dit paard met enkel grondwerk goed zou kunnen houden en mogelijk zit hij zichzelf toch teveel in de weg en moet je hem uiteindelijk laten gaan. Maar het is niet zo dat iedereen er op zal klimmen. (al zou het gros dat wel doen)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:45

Ook als je door omstandigheden niet kunt rijden denk ik dat het beter is om geen paard te kopen dat niet gereden kan worden. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je hem/haar moet wegdoen en dan zit jij met nog een groter emotioneel probleem. Een paard dat al bij je is voordat hij/zij niet gereden kan worden, vind ik een ander verhaal. Ik heb namelijk twee paarden op pensioen en deze worden niet meer gereden. Als ik weer een paard koop, ga ik voor een gezond dier. Ook als ik in eerste instantie niet wil rijden (ben het nu zo gewoon en geniet nu op een andere manier van mijn paarden). Maar wie weet gaat het ooit nog eens kriebelen en dan vind ik dat ik op "mijn" paard moet kunnen rijden.

Ofwel hou je het dier, ofwel slacht je het dier maar verkoop niet door aan mensen die enkel willen gaan grondwerken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 15:23

Ik zou niet weten waarom die vlieger altijd op die manier op zou moeten gaan...dan spreek je hierin voor jezelf.
Er zijn heel veel mensen die paarden houden waar ze niet op willen/kunnen rijden. Er worden ontzettend veel paarden gehouden waar geen seconde op gereden wordt omdat ze met pensioen zijn, of ziek zijn, te klein of te groot zijn, niet braaf genoeg, fokmerries, geen klik met rijden, angst, gezondheidsredenen etc.... Er zijn legio mensen die gewoon paarden houden en van paarden houden zonder daarvoor te moeten rijden...

Niet ieder paard loopt rond om bereden te worden!
Toen ik hoorde dat ik niet meer mocht rijden was mijn paard 13 jaar. Je wil niet weten hoeveel mensen hebben gezegd dat ik hem dan maar moest verkopen. Ja zeg, al niet meer mogen rijden en dan ook nog mijn maatje op moeten geven. Ik kan vanaf de grond ook van hem genieten, ik word al blij als ik simpel naar hem kijk.... Hij is met zijn 13 met pensioen gegaan, nou en?
Hij sterft hier, bij mij als het zijn tijd is. Hij vindt het prima om niet bereden te worden, geniet van zijn paard-zijn. Het is goed zo. Tussentijdse verkoop zal niet nodig zijn, daar hoop ik nooit voor te komen staan en dan nog zou ik hemel en aarde bewegen om een plekje voor hem te zoeken waar hij zijn oude dag waardig mag slijten. Mocht dat onvindbaar zijn dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en wordt er niet meer met hem geleurd.

Je hoeft paarden ook niet preventief te ruimen als er oplossingen zijn waarbij een dier pijnvrij en paardwaardig zou kunnen leven.
Nogmaals, of dit van toepassing is op dit paard, daar kan ik niet over oordelen....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:51

Het is ook leuk om paarden te hebben zonder op ze te rijden. Allerlei andere dieren,bijv. honden, kun je ook niet op rijden en zijn toch leuk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:06

Ik heb er ook 1 waar ik niet op kan rijden. Deze is echter niet gevaarlijk.
Paard was hier al en zolang het kan, blijft hij in leven. . Nooit zou ik zo'n paard kopen of verkopen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:11

dieseltje schreef:
Pauline schreef:

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn...
Er zijn ook mensen die paarden houden en daar niet op rijden, ik ben zelf zo iemand. Wegens medische redenen mag ik helaas niet meer paardrijden en heb ik me erbij neer moeten leggen dat ik nooit meer op een paard mag stappen. Wel heb ik zelf een paard wat hierdoor dus niet meer bereden wordt en waar ik dus andere dingen mee doe.
Uiteraard is het maar de vraag of je dit paard met enkel grondwerk goed zou kunnen houden en mogelijk zit hij zichzelf toch teveel in de weg en moet je hem uiteindelijk laten gaan. Maar het is niet zo dat iedereen er op zal klimmen. (al zou het gros dat wel doen)

Je hebt gelijk, er zijn uitzonderingen. Maar als verkoper moet je daar echt niet op rekenen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:19

sneeuwpop schreef:
Ik heb er ook 1 waar ik niet op kan rijden. Deze is echter niet gevaarlijk.
Paard was hier al en zolang het kan, blijft hij in leven. . Nooit zou ik zo'n paard kopen of verkopen!
Zo denk ik er ook over :-)

Een paard dat bij mij iets begint te mankeren, of op pensioen moet, krijgt hiervoor zeker en vast de ruimte als het pijnvrij kan. Hem verkopen aan iemand anders zou ik niet durven aangezien ik dan bang ben dat het dier doorverkocht wordt en/of de nieuwe eigenaar van gedachte veranderd en/of ... Een ouder/ziek paard ruilen voor een gezond dier zou ik ook niet kunnen. Zolang ze pijnvrij zijn en genieten van hun leventje blijven ze bij mij.

Een nieuw paard moet voor mij wel 100 procent gezond zijn bij aankoop. Als ik dan echt een grasmaaier moest willen, neem ik liever een gezonde shet (is goedkoper).
Laatst bijgewerkt door Riel op 17-05-17 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:28

dieseltje schreef:
Ik zou niet weten waarom die vlieger altijd op die manier op zou moeten gaan...dan spreek je hierin voor jezelf.
Er zijn heel veel mensen die paarden houden waar ze niet op willen/kunnen rijden. Er worden ontzettend veel paarden gehouden waar geen seconde op gereden wordt omdat ze met pensioen zijn, of ziek zijn, te klein of te groot zijn, niet braaf genoeg, fokmerries, geen klik met rijden, angst, gezondheidsredenen etc.... Er zijn legio mensen die gewoon paarden houden en van paarden houden zonder daarvoor te moeten rijden....

Er zit natuurlijk wel een verschil in je eigen paard niet meer kunnen berijden wegens pensioen, blessure of wat dan ook en in het aanschaffen van een paard waarvan je op voorhand weet dat je er nooit op kan rijden.
Als er zoveel mensen zouden zijn die zoiets zochten zouden er minder shets naar de slacht gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:29

Ts, ik heb niet het hele topic gelezen maar heb jij ervaring met zadelmak maken? Want het feit dat ze aan ee hand alles braaf doen wil echt niet zeggen dat je er op kunt, dat is echt wel iets anders. Jij zegt dat het door zijn ataxie kwam, schrikreactie maar hij kan ook gewoon gesteigerd hebben door de schrik dat er in één keer iemand op ging zitten. Indien het paard niet te berijden is dan is de keuze of op de weide(bij jou) of naar de slacht. Doorverkopen zou ik iig nooit doen met zo'n dier. En dan nog, je krijgt er niets voor en waarschijnlijk gaat hij dan als slachtpaard ook op transport naar Frankrijk of Italie.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:34

bigone schreef:
Ts, ik heb niet het hele topic gelezen maar heb jij ervaring met zadelmak maken? Want het feit dat ze aan ee hand alles braaf doen wil echt niet zeggen dat je er op kunt, dat is echt wel iets anders. Jij zegt dat het door zijn ataxie kwam, schrikreactie maar hij kan ook gewoon gesteigerd hebben door de schrik dat er in één keer iemand op ging zitten. Indien het paard niet te berijden is dan is de keuze of op de weide(bij jou) of naar de slacht. Doorverkopen zou ik iig nooit doen met zo'n dier. En dan nog, je krijgt er niets voor en waarschijnlijk gaat hij dan als slachtpaard ook op transport naar Frankrijk of Italie.

TS heeft zover ik gelezen heb idd ervaring, en had er al keer of 20 op gezeten voor het mis ging.

@TS heb je al een keuze kunnen maken wat je gaat doen? Lijkt me lastig! Ondanks dat je t als projectje kocht, is de keuze naar inslapen toch altijd heftig.

Hey_Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:44

Ik snap echt niet dat er zo veel mensen hem zouden laten slachten...
Zoek een persoon aan wie je het paard verkoopt. Zorg dat je hem/haar vertrouwt en vraag of je af en toe eens langs mag komen om te kijken hoe het met hem gaat. als hij pijnloos en gelukkig door het leven gaat, waarom zou je hem dan slachten? zorg ervoor dat de persoon die je uitzoekt het goed voor heeft met het paardje en maak heel duidelijk dat er niet aan geprutst mag worden. Wat zegt de 'eigenares' van wie je het paard hebt hier eigenlijk over? Ik snap wel dat je er aan begonnen bent omdat het aan de longe goed ging.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:04

nuscaniels schreef:
Er zit natuurlijk wel een verschil in je eigen paard niet meer kunnen berijden wegens pensioen, blessure of wat dan ook en in het aanschaffen van een paard waarvan je op voorhand weet dat je er nooit op kan rijden.
Als er zoveel mensen zouden zijn die zoiets zochten zouden er minder shets naar de slacht gaan.

Deels waar, deels niet. Niet iedereen koopt een paard om op te rijden toch? Ik heb mijn shet ook gekocht terwijl ik wist dat ik er nooit op kon rijden, dat was ook niet zijn taak.
Heel veel mensen kopen paarden met een ander doel dan rijden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:23

dieseltje schreef:
Deels waar, deels niet. Niet iedereen koopt een paard om op te rijden toch? Ik heb mijn shet ook gekocht terwijl ik wist dat ik er nooit op kon rijden, dat was ook niet zijn taak.
Dat is ook waar maar een shet is een stuk goedkoper als je het vergelijkt met een groter paard dat ziek is of op pensioen. Mensen kunnen zich hier aan mispakken.

Maar bon, ik wens TS heel veel sterkte met haar beslissing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:28

Fia_Mara schreef:
Zoek een persoon aan wie je het paard verkoopt. Zorg dat je hem/haar vertrouwt en vraag of je af en toe eens langs mag komen om te kijken hoe het met hem gaat. als hij pijnloos en gelukkig door het leven gaat, waarom zou je hem dan slachten? zorg ervoor dat de persoon die je uitzoekt het goed voor heeft met het paardje en maak heel duidelijk dat er niet aan geprutst mag worden. Wat zegt de 'eigenares' van wie je het paard hebt hier eigenlijk over? Ik snap wel dat je er aan begonnen bent omdat het aan de longe goed ging.

Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring met paarden kopen/verkopen maar wat jij schetst is meestal een opmaat naar de handel. Niemand, bijna niemand neemt voor de lol een paard in de kost waar hij/zij alleen maar naar kan kijken. En dan heb ik het zelfs nog over gratis weggeven. Het slachten zal veel mensen niet leuk in de oren klinken maar er worden jaarlijks in Belgie en Nederland meer dan 10.000 paarden geslacht. En dan hebben we het nog niet over al die dieren die levend op transport gaan. Slachten is voor een dier snel, pijnloos. En wij denken o jee, slacht, een dier denkt niet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:38

Fia_Mara schreef:

Omdat hij ook in de omgang last heeft van spasmes en veel spanning. En eenkennig is... Dus of dat paard er gelukkig van wordt ergens op een wei te staan of alleen grondwerk te doen... Ik denk het niet.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:49

dieseltje schreef:
nuscaniels schreef:

Je hebt gelijk. Laat ik het anders stellen hoe ik het bedoel.
Ookal heb je een ander doel dan rijden dan wil het gros wel een gezond paard die kan doen waarvoor hij aangekocht is. Al zou ik alleen maar een weidemaatje zoeken dan wel een die pijnvrij weidemaatje kan zijn.
Ik heb zo een weidemaatje gekregen, top merrie die wel nog helemaal gezond is. Dit is wel een shet. Een paard zou te duur worden qua stalling.
Komen er in de toekomst mankementen dan krijgt ze wat nodig en haalbaar is, maar ik had niet met problemen willen beginnen.

Hey_Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:18

bigone schreef:
Fia_Mara schreef:

Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring met paarden kopen/verkopen maar wat jij schetst is meestal een opmaat naar de handel. Niemand, bijna niemand neemt voor de lol een paard in de kost waar hij/zij alleen maar naar kan kijken. En dan heb ik het zelfs nog over gratis weggeven. Het slachten zal veel mensen niet leuk in de oren klinken maar er worden jaarlijks in Belgie en Nederland meer dan 10.000 paarden geslacht. En dan hebben we het nog niet over al die dieren die levend op transport gaan. Slachten is voor een dier snel, pijnloos. En wij denken o jee, slacht, een dier denkt niet.

Ik denk niet dat leeftijd en ervaring hierbij uit maakt. Dit is mijn mening en die zal zo blijven. Als jij een andere mening hebt is dit voor mij ok. Ik zou het gewoon jammer vinden als dit paard naar het slachthuis gaat of ingeslapen wordt als er ergens iemand is die goed voor het paard kan en wil zorgen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:30

Fia_Mara schreef:
Ik denk niet dat leeftijd en ervaring hierbij uit maakt. Dit is mijn mening en die zal zo blijven. Als jij een andere mening hebt is dit voor mij ok. Ik zou het gewoon jammer vinden als dit paard naar het slachthuis gaat of ingeslapen wordt als er ergens iemand is die goed voor het paard kan en wil zorgen...

Utopia is een heel mooie plek, maar de lokatie weet ik nog steeds niet. Weidemaatjes, wandelpaarden, etc. komen zelden bij een goed en permanent thuis terecht. De boel bedriegen is te makkelijk en de winst te groot. Niet voor niets dat hier de stelling is : boven de 18 en/of chronische aandoening = enkel dood uit handen. Wil je een veilige plek om een paard met pensioen te sturen, dan betaal je daar gewoon voor. Kans dat er anders misbruik van gemaakt wordt is groot, en de ellende die er over in de krant komt (n.a.v. rechtszaak) is topje van de ijsberg.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:02

Fia_Mara schreef:

Ik weet wel zeker dat leeftijd en ervaring uit maakt.
Als je vaker hebt gezien dat een aard of pony in verkeerde handen komt en daardoor lijdt, zal het je veranderen.

Maar ondanks dat...het kost gewoon heel veel geld en naast je andere vaste lasten, hebben weinig mensen dat "over" , laat staan voor een paard waar je niet mee kunt sporten en vaak nog extra hoog in kosten is door de d.a kosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:20

nuscaniels schreef:
dieseltje schreef:
Er zijn heel veel mensen die paarden houden waar ze niet op willen/kunnen rijden. Er worden ontzettend veel paarden gehouden waar geen seconde op gereden wordt omdat ze met pensioen zijn, of ziek zijn, te klein of te groot zijn, niet braaf genoeg, fokmerries, geen klik met rijden, angst, gezondheidsredenen etc.... Er zijn legio mensen die gewoon paarden houden en van paarden houden zonder daarvoor te moeten rijden....

Precies.
Mijn eigen paarden blijven hier ook lopen.
Maar dat is heel anders. Dan heb je er bijvoorbeeld al 15 jaar zelf plezier aan gehad dan vind ik dat een verplichting naar mijn paard toe.
Maar ik zal er echt geen aankopen waar ik geen band mee heb en daar dan per maand zomaar even een paar honderd voor neer leggen.
En dan hopen dat er niet nog meer kosten aan komen.
Misschien dat jullie die geldboom hebben, ik mis hem :P

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 22:14

Helaas nog geen besluit kunnen maken. Wat is het verdomd lastig. Misschien wel weer een kansje. Hoor ik dit weekend meer over. Maar misschien kan ik een groot stuk weide huren voor een laag tarief. En dan kom hij daar te staan met mijn veulen van dit jaar. Dus duimen dat de oplossing wordt. En anders nog goed nadenken

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:19

het is altijd een lastige keuzen die wij mensen moeten maken wat een paard zelf niet kan.
als er kans is op verbeteren verkopen en iemand anders en blij kunnen maken als weidemaatje.
maar als hij pijn heeft dan het moeilijke om hem in te laten slapen