Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:01

Maar hier plaats je ook weer druk op de schoft, en met al die katrollen trek je zo je paard in de krul. Ook het feit dat het touw vanonder de singel, tussen de voorbenen naar je hand komt vind ik niet zo fijn, als je paard een goede sprong maakt springt die zo met zijn voorbenen over dat touw met alle gevolgen van dien. (en dan heb je én de longe, én die hulpteugel én je zweep nodig?)
Ik zou het niet willen denk ik ...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:02

Het enige wat ik als nadeel eraan zie is toch dat koord vlak achter/ over de schoft, als dat nou via een drukverdeling oppervlak kan denk ik dat t wpn hele goede is, ik ken m echt alleen via iemand die m gebruikte met stappen bij peesblessure, volgens mij is ie ook daarom ontwikkeld en hebben ze toen ingezien dat er meer mee kan, hij bestaat al een heel tijdje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:11

Ze hebben daar geloof ik wel een soort "pad" voor, maar die kun je er zelf ook doen. Je hebt van die pads voor onder een gewone singel. Moet je alleen de lusjes wat kleiner maken. Ik denk dat de druk achter de schoft wel meevalt, omdat je het paard niet "vast" zet.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:34

Ik vind eigenlijk dat dit net is al al die andere hulpteugels.. Zoals slof martegaal etc. Je trekt je paard eigenlijk gewoon in de krul. Nadeel daarvan, paard loopt mooi met zijn hals en hoofd maar ondertussen kan hij gewoon zijn rugwegdrukken en zijn achterbenen laten stuwen het paard breekt na de schoft gewoon af... Gevaar met de katrollen is ook dat je dan niet voelt dat het paard op de voorhand duikt.... Persoonlijk zou ik het zeker afraden om te gebruiken.
Als je je paard niet wilt optuigen kan je naar mijn mening beter met een halster longeren...

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:49

Een chambon is wat dat betreft de juiste hulp teugel. Die laat het paard echt met zijn neus eruit lopen. Helaas houdt mijn merrie niet vab druk achter haar oren dus hij staat alweer op marktplaats :')

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:01

En dan nog iets, met dubbel longe achter de achterbenen langs krijg je weer dat effect van als het achterbeen naar achter gaat dan druk in de mond. Ik doe m dus over de rug.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:04

Ipsilonka schreef:
En dan nog iets, met dubbel longe achter de achterbenen langs krijg je weer dat effect van als het achterbeen naar achter gaat dan druk in de mond. Ik doe m dus over de rug.

Ik deed ook over de rug, hoe je fijn contact kan hebben als je continu die achterbenen ertussen hebt snapte ik niet zo.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:07

Ipsilonka schreef:

+:)+ Kan ik me helemaal in vinden, het lange teugelwerk & dubbel longe ligt zo heel dicht bij elkaar.
Maak genoeg mee dat alleen de weerstand van lijn door de ringen in combi met gewicht van lijnen al "teveel" is aan inwerking.
Dan verpruts je meer als dat het opleverd aan losheid en beweging.

Dan kun je, in mijn beeld tenminste , beter alleen lange teugelwerk doen of enkele lijn longeerwerk.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:25

Ipsilonka schreef:

>;) Bij een strakke starre hand krijg je dat effect wel jah... :=

Nogmaals:
schirocco24 schreef:
Ik zweer ook bij dubbele longe.. Mijn paard pikt dan ook geen hulpteugels want die komt omhoog zodra ze er achter komt dat ze "vast" zitten :+ dikke NO GO voor mijn merrie dus..
Wij hebben hier dan ook meerdere lessen in gehad, en ook 1 hand is een no go.. sorry hoor. Dubbele longe zijn wij begonnen voor de revalidatie. Met de dubbele wil je een bepaalde houding aan vragen, schoftlift en gedragenheid. Daarbij gaat je buiten hand mee met de beweging van het paard. De buitenlijn loopt achter achterlangs dus moet ook echt als een elastiekje mee bewegen (anders krijgt het als nog een ruk in de mond). En je binnenhand gebruik je alleen om het paard te "vragen" naar die buiging toe zodat de schoft omhoog kan komen en de achterhand kan ondertreden waardoor het zijn rug en buikspieren gaat gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:45

Ik heb ook zo'n longeerding als die in het filmpje wordt gebruikt. Mijn merrie vond het helemaal niets, kreeg schuurplekjes in haar oksel en tijdens het longeren ook bij elke stap rukjes in haar mondhoek....
Later ook overgestapt naar dubbele longe.

Ik longeer nu nog met enkele longe. Wil het bij het jonge paard wel met dubbele gaan proberen, maar dan moet ik haar eerst beter leren kennen en les nemen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:16

Hier longeren we eigenlijk nooit, of het moet in de wei.. en daar ben ik niet zo'n fan van..

Wij hebben vandaag eens les gehad van een andere instructrice.. Jeutje wat was dat werken! Echt een super les gehad, voornamelijk gericht op het rechtrijden van Kiwi, waar er bij mij ook wel wat foutjes in waren geslopen in de loop van de tijd.

En inderdaad die teugels veel korter nemen, maar dat voelt dan zo raar, alsof ik dan veel te streng ben.. maar ze vond dat ik heel zacht was in dr mond.. Had wel goed contact iig..

Ze vertelde na afloop dat ze het zo stoer vond dat ik bij haar een les had genomen (met trekpaard), we hadden ontzettend ons best gedaan.. kijk dat is nog eens leuk om te horen. Kiwi was op.. tot dat we weer op de dijk richting stal liepen, was ze ineens vergeten dat ze zo moe was.. :')

Wij gaan na mijn vakantie weer lessen bij haar.. moe maar voldaan.. heel anders dan ik gewend was.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:31

Even een andere kijk op je rijden is vaak niet verkeerd. Die ziet weer allerlei nieuwe foutjes waar je aan kunt werken. Fijn dan jullie zo'n goede les hebben gehad

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:04

Wat leuk Helene83 :) Ik vind het altijd fijn om eens bij iemand anders te lessen, zij merken soms dingen op die voor ons niet meer opvallen. Een les met een andere instructeur is altijd een goede gelegenheid om je methodes en gewoontes eens kritisch te bekijken, en soms kom je er dan achter dat de situatie veranderd is en dat je oude methodes misschien niet meer up-to-date zijn :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:12

Het was inderdaad weer een hele andere manier van les geven.. maar het beviel me prima.. weer even die basis op een goede manier er in zien te krijgen. Niet alleen voor Kiwi.. maar ook voor mij..
Ook heel fijn dat iemand die eigenlijk alleen warmbloedjes dressuur les geeft.. het ook erg leuk vindt om aan een ruiter met trekpaard les te geven. Het blijft een paard.. maar is soms net ff wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:16

Instructie van een "vreemde" is altijd leuk en interessant.

Ik heb nog even een vraag voor degenen die ervaring hebben met het opleiden van een jong paard. Wát doen jullie tijdens het trainen? De 1 zegt veel voltes, de ander zegt juist veel rechte lijnen. Gewoon een contactteugel en laat dat hoofd maar lekker waar het wil zijn, of juist stelling vragen en meer contact dan alleen teugelgewicht. En zo hoor ik nog veel meer tegenstellingen.

Uiteraard heb ik mijn eigen gedachten over het hoe en waarom, maar ik weet niet of ik het bij het juiste eind heb aangezien ik nog nooit eerder zo'n jong paard heb gehad.

Graag hoor ik wat jullie doen met een paard dat zadelmak is en vooral waarom jullie dat doen? Wat wil je ermee bereiken en wat ben je aan het trainen?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:42

Het hangt denk ik ook heel erg van het paard af. Ik heb niet heel veel ervaring. Maar mijn 'jonge' paard (ze is pas op haar 7e ingereden) doe ik vooral rustig aan. Goed die ontspanning erin. Veel draven en stappen. Steeds eerst een aantal rondjes rechtuit. Dan steeds een halve volte en weer rechtuit, halve volte en weer rechtuit om goed stelling te oefenen en haar wat rechter te maken. Als ik te veel wisselingen van stap en draf maak raakt ze erg gestressed en gooit ze haar hoofs in de lucht en is er niets meer mee te beginnen.
Maar ik zorg wel dag ik een licht maar duidelijk contact heb met de teugels

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 19:42

Dat is heel erg per paard verschillend, heel gevoelsmatig eigenlijk. Net ook wat het paard nodig heeft. De ene is wat stug in het lijf en heeft baad bij het rijden van voltes en gebogen lijnen om het paard wat soepeler te maken. Ook de rennerige paarden 'rem' je zo op een natuurlijke manier af en loop je minder kans om 'met de rem erop' te gaan rijden. Terwijl andere paarden juist zelf met de rem erop lopen, dan focus je al veel meer op looplust en rijd je eigenlijk voornamelijk rechte lijnen het liefst nog lekker buiten op lange rechte zandpaden ofzo.

Wat betreft de druk van de teugels dat is maar net waar het paard zelf behoefte aan heeft. Het ene paard is het fijnste op wat meer contact terwijl het andere paard een zo licht mogelijk contact wil. Eigenlijk merk je dat snel genoeg wat het paard fijn vind. Niet te veel focussen op 'wat volgens het boekje hoort' of wat anderen van mening zijn. Jij rijd en voelt waar het paard het beste op reageert.

Houd de rust in je trainingen maar wissel wel af, voorkom dat je altijd het zelfde doet en voel per dag hoe het paard aanvoelt en pas daar je training op aan. Dit kan vooral bij jonge paarden echt van dag tot dag erg verschillend zijn.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:23

Wat ik doe is niet te vaak niet te lang Maar als ik rijdt wel echt rijden! (dit uiteraard opbouwen)
Maar het heeft geen zin om het paard nu maar te laten doen en volgend jaar als die 4 is moet die wel ineens luisteren Dat snapt een paard niet Dingen die je vraagt simpel houden Maar wel duidelijk en consequent blijven!

Maak het ook niet te saai voor je paard rijdt idd wat voltes wat schakelen simpele overgangen

Neem nu mezelf als voorbeeld (vind mijn paard veel te lief en ohhh wat doet die het al goed) Een overgang naar het halthouden vind die moeilijk of hij doet iig alsof ;) Heb hem veel te lang hierin laten wringen (want hij vind het moeilijk) Volgens mijn instructeur kan hij dit prima in de wei zelfs vanuit galop :Y) Ben nu paar x duidelijk geweest halt is halt En het gaat vanzelf Of te wel ze mogen best iets moeilijk vinden Maar blijf wel duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:49

Bedankt voor jullie reacties +:)+ . Op dit moment doe ik ook hetgeen dat goed voelt, maar ik twijfel... Voltes rijden is natuurlijk best leuk, maar een paard moet natuurlijk eerst kracht krijgen. Rechtuit is een stuk eenvoudiger (een kind dat leert lopen of fietsen, stuur je ook niet direct allemaal bochten in, eerst rechtuit leren lopen is een stuk makkelijker) Stelling is goed en nodig, maar als hij nog niet voldoende kracht heeft lijkt het mij dat je eerder iets "verpest" dan dat het goed is voor het paard. En zo blijf ik twijfelen :') .

Ik rijd nu nog voornamelijk in de binnenmanege, maar ga het vanmiddag eens op het grasland naast de manege proberen, dan kan ik nl langere stukken rechtuit.

Lastig hoor, ik wil het zo graag goed doen :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:29

Met m'n paarden die ik opgeleid heb van jongsafaan rij ik alleen rechte en lange lijnen en flauwe bogen. Op twee teugels, naar voren en terug.
Paard in z'n natuurlijk evenwicht proberen te houden, horizontaal en niet te laag, niet te hoog.
En je rijden aanpassen aan je paard idd, wil ie alleen maar lopen en harder - ga ik veel overgangen terug maken, wik m'n paard niet lopen schakel ik veel met overgangen met de nadruk op actie- reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:31

knollentuin schreef:
Met m'n paarden die ik opgeleid heb van jongsafaan rij ik alleen rechte en lange lijnen en flauwe bogen. Op twee teugels, naar voren en terug.
Paard in z'n natuurlijk evenwicht proberen te houden, horizontaal en niet te laag, niet te hoog.
En je rijden aanpassen aan je paard idd, wil ie alleen maar lopen en harder - ga ik veel overgangen terug maken, wik m'n paard niet lopen schakel ik veel met overgangen met de nadruk op actie- reactie

Top! Dankjewel. Mijn paard wil het liefst eigenlijk iets te hoog lopen, maar zodra ze wat beter ontspant kan ik de hals redelijk horizontaal houden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:45

Ja het klinkt heel pesterig maar als m'n paard hoog wil lopen moet ie van mij iets lager en als ie hard wil moet ie wat trager of sneller en als ie traag wil wil ik wat actiever of nog wat trager, ik verander eigenlijk altijd iets, ofwel ik volg hierin eigenlijk nooit m'n paard, die zal altijd zoeken naar een voor hem comfortabele houding en makkelijk tempo
En dat is niet altijd de slimste keuze.
Het allerbelangrijkste vind ik dat jij als ruiter een eigen balans en evenwicht hebt waarmee je je paard kan ondersteunen om recht en op eigen benen te blijven lopen
Als de ruiter van voor naar achter en links en recht wiebelt hindert ie alleen maar z'n paard

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:53

Met jonge paarden heb ik eigenlijk geen ervaring. Dus daar kan ik moeilijk wat over zeggen.

Maar wij hadden vandaag echt een pestdag. Achterwaarts niet, voorwaarts niet, niet aan het been. Frustrerend. Dinsdag weer les. Maar hij zal nog wel moe zijn van de buitentraining van gister. Hij was echt mega aan het drammen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:00

knollentuin schreef:
Ja het klinkt heel pesterig maar als m'n paard hoog wil lopen moet ie van mij iets lager en als ie hard wil moet ie wat trager of sneller en als ie traag wil wil ik wat actiever of nog wat trager, ik verander eigenlijk altijd iets, ofwel ik volg hierin eigenlijk nooit m'n paard, die zal altijd zoeken naar een voor hem comfortabele houding en makkelijk tempo
En dat is niet altijd de slimste keuze.
Het allerbelangrijkste vind ik dat jij als ruiter een eigen balans en evenwicht hebt waarmee je je paard kan ondersteunen om recht en op eigen benen te blijven lopen
Als de ruiter van voor naar achter en links en recht wiebelt hindert ie alleen maar z'n paard

Ben ik met je eens. Wel vind ik het soms nog lastig om in te schatten of het paard iets echt moeilijk vindt of niet aankan of dat het gewoon gemakzucht is (je begrijpt waarschijnlijk dat ik een volwassen Pennymeisje ben, die vrij snel iets "sielugh" vind).

Ik durf wel te stellen dat ik een goede eigen balans en evenwicht heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:04

Ik heb de ervaring dat volte's voor een jong paard net gemakkelijker zijn, dan wel mooi grote gelijkmatige volte's.

Als ze rechtuit lopen en ze verliezen hun evenwicht gaan ze maar een kant op, en dat is op die voorhand duikelend vooruit. Zo is het heel erg moeilijk om ze terug op te vangen, zeker als het echt nog groentjes zijn en niet zo goed reageren op zit én de kracht verliezen om te kunnen reageren.
Ik zet ze in piste werk liever op grote voltes, is in eerste instantie misschien wat moeilijker, maar veel gemakkelijker om ze op tijd te kunnen opvangen (en dan gaan we ze uiteraard niet dwingen om in die draf dat ze moeilijk vindt te blijven, maar rijden we 3 passen goed, neigen ze eruit te duiken, terug naar stap, herstellen in stap, opnieuw aandraven. Net hetzelfde in galop, aanspringen, 2 passen ok, terug herstellen in draf, en zo verder en verder opbouwen).

Wat ik dan wél doe is veel buiten gaan rijden, ook lange rechte lijnen, maar daar rij ik dan vooral op stem en met los contact, omdat ik wil dat buiten rijden = ontspanning en daar wil ik dat ze gewoon relaxed met losse teugel op eigen benen loop. Dan hebben ze ook de ruimte om uit te zoeken welke draf /galop fijn is, als ze daar eens wat tempo bijsteken, laat ze maar doen, bij in de piste heb je constant de hoeken waar ze dan vrij scherp moeten draaien).

Dusja, hier een combi van de 2.