Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ipsilonka schreef:En dan nog iets, met dubbel longe achter de achterbenen langs krijg je weer dat effect van als het achterbeen naar achter gaat dan druk in de mond. Ik doe m dus over de rug.
Ipsilonka schreef:En dan nog iets, met dubbel longe achter de achterbenen langs krijg je weer dat effect van als het achterbeen naar achter gaat dan druk in de mond. Ik doe m dus over de rug.
schirocco24 schreef:Ik zweer ook bij dubbele longe.. Mijn paard pikt dan ook geen hulpteugels want die komt omhoog zodra ze er achter komt dat ze "vast" zittendikke NO GO voor mijn merrie dus..
Wij hebben hier dan ook meerdere lessen in gehad, en ook 1 hand is een no go.. sorry hoor. Dubbele longe zijn wij begonnen voor de revalidatie. Met de dubbele wil je een bepaalde houding aan vragen, schoftlift en gedragenheid. Daarbij gaat je buiten hand mee met de beweging van het paard. De buitenlijn loopt achter achterlangs dus moet ook echt als een elastiekje mee bewegen (anders krijgt het als nog een ruk in de mond). En je binnenhand gebruik je alleen om het paard te "vragen" naar die buiging toe zodat de schoft omhoog kan komen en de achterhand kan ondertreden waardoor het zijn rug en buikspieren gaat gebruiken..
knollentuin schreef:Met m'n paarden die ik opgeleid heb van jongsafaan rij ik alleen rechte en lange lijnen en flauwe bogen. Op twee teugels, naar voren en terug.
Paard in z'n natuurlijk evenwicht proberen te houden, horizontaal en niet te laag, niet te hoog.
En je rijden aanpassen aan je paard idd, wil ie alleen maar lopen en harder - ga ik veel overgangen terug maken, wik m'n paard niet lopen schakel ik veel met overgangen met de nadruk op actie- reactie
knollentuin schreef:Ja het klinkt heel pesterig maar als m'n paard hoog wil lopen moet ie van mij iets lager en als ie hard wil moet ie wat trager of sneller en als ie traag wil wil ik wat actiever of nog wat trager, ik verander eigenlijk altijd iets, ofwel ik volg hierin eigenlijk nooit m'n paard, die zal altijd zoeken naar een voor hem comfortabele houding en makkelijk tempo
En dat is niet altijd de slimste keuze.
Het allerbelangrijkste vind ik dat jij als ruiter een eigen balans en evenwicht hebt waarmee je je paard kan ondersteunen om recht en op eigen benen te blijven lopen
Als de ruiter van voor naar achter en links en recht wiebelt hindert ie alleen maar z'n paard