Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Justme_24 schreef:Sporen is eigenlijk alleen nodig als het paard minder goed reageert op been... ik heb niks tegen sporen maar ik mocht er pas mee rijden toen ik doorzittend mn benen helemaal stil kon houden.
Gizeppie schreef:Justme_24 schreef:Sporen is eigenlijk alleen nodig als het paard minder goed reageert op been... ik heb niks tegen sporen maar ik mocht er pas mee rijden toen ik doorzittend mn benen helemaal stil kon houden.
Hier ben ik het dus niet mee eens.. Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..
Citaat:Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..
Janneke2 schreef:Citaat:Sporen zijn niet om te gebruiken als je paard minder op je been reageert. Dan is het paard namelijk dood aan je hulpen (wat de ruiter overigens vaak zelf veroorzaakt). Sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Als jij een Z proef rijdt liggen de vlakken zo dicht bij elkaar waar jij de juiste hulp moet geven dat de oppervlakte minimaal is. Als jij dan geen spoortje gebruikt wordt het verwarrend voor het paard en kan je niet de juiste beenhulp gebruiken of wordt het lastiger om de juiste been hulp te gebruiken of te communiceren..
Zo heb ik het mij ook laten vertellen, over die verfijning.
Zelf denk ik dat het gewoon een erfenis van het slagveld is.
Ik heb paarden gereden voor wie de beenhulpen voor travers erg simpel waren: je zet de beweging in met zit, 'intentie' gewicht en die teugel tegen de hals, het buitenbeen duwt op de gewone plek (alleen bij galop buitenbeen achter de singel).
Altijd prima resultaat zonder spoor.