Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Ansie, volgens mij waren we zojuist tot de conclusie gekomen dat aanleuning (=contact) niet betekend dat je spanning of druk hebt maar dat het het communicatie lijntje is met je paard die net zo lang kan zijn als je wenst.
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig naar een FEI citaat waarin staat dat je paard op continue spanning gereden dient te worden.
Zou het misverstand komen door het woord zelf?
Dat aanLEUNING de indrukt wekt dat er kracht op staat?
piepenfiets schreef:Courbette word vanuit pesade gesprongen evenals de capriole.Het is de buiging van het achterbeen die het verschil maakt tussen pesade en levade.De SRS staat voor contact precies zoals Simpelman het beschrijft om nog maar niet te spreken van de hevelwerking die gebruikt word bij de levade( feitelijk van absolute naar relatieve oprichting)Het rijden op de blanke kandare is welzeker nog steeds onderdeel van het programma,momenteel uitgevoerd door de briljante Marcus Nowotny met zn bruintje Alea.Kijk de filmpjes van de onlangs gevierde 450 jarig bestaan; zie je de spanjaarden ook langskomen( en mij ook trouwens maar niet te paard)Verschillen en overeenkomsten zijn daar goed te zien.De versie met het zalvend commentaar van Kottas is het prettigst.Wil niet strayen van het onderwerp hoor maar zowel cadre noir als SRS werkt niet met doorhangende teugel echter met klassiek contact zoals beschreven in FN/FEI
Sizzle schreef:Jullie gooien ondertussen enkel met voorbeelden met scharenbitten.
Geef mij maar eens een voorbeeld van iemand die dat ook allemaal op een trensbitje doet.
Want uiteindelijk slaat het vergelijk nergens op tussen levade-passade en de gemiddelde B-Z ruiter.
Ik snap ook niet dat je op basis van de foto van Branderup kunt zeggen dat daar geen druk wordt uitgeoefend. De teugel hangt niet door en met zulke lange scharen is de inwerking van 1 pink bij wijze van spreke al 30x groter dan een stevige hand om een watertrensje.
Sorry jongens, voor mij is dat appels en peren. Dus ik haak af.
XavierB schreef:Ik zal daarom de vragen nog eens herhalen:
1. Werkt de druk die wordt gecreëerd door de blijvend aangespannen teugels communicatief? Zo ja, leg die werking dan eens concreet uit en verklaar waarom die communicatie niet kan verlopen met één enkel signaal?
2. Zo niet, werkt die druk dan mechanisch in (ofwel onder de assumptie dat zij een puur mechanisch proces doorheen het musco-skelletaal stelsel van het paard bestendigd of omdat het paard op deze mechanische druk reageert op een instinctief reflexmatige wijze)
3. Indien de aangehouden druk door gespannen teugels niet communicatief werkt, noch mechanisch werkt. Waarom deze druk dan?
Citaat:"Ideas with regard to the importance of theory over practice will always differ, but they will agree on one point, namely, that the one is not complete wihtout the other. Theory without practice is of little value, whereas practice is the proof of theory. It is the theoretical knowledge that will show the way to perfection. Theory is the knowledge, practice the ability. Knowledge must Always take precedence over action. This thesis is especially true of the art of riding. In spite of initial success, the self-taught person can never become more than a workman; only on a foundation of theory can riding develop to the realm of art.
(Podhajsky, The complete training of horse and rider in the principles of classical horsemanship, p.20)
Citaat:"But let us seriously examine the question. Not by using the esoteric and mundane statements which are the specialty of the dressage world, but by again getting our feet back on the ground (which would certainly not harm our balance!) "
(Philippe Karl, Taking over the equestrian world, in: http://philippe-karl.com/news/5/3/0/taking-over-equestrian-culture
Simpleman schreef:Xavier,
Geen enkel antwoord zal jou verder helpen.
Je hebt jezelf en ons begraven onder 17 pagina's teksten die een schijnbaar logisch samenraapsel zijn van alle mogelijkheden.
Je probleem is dat je niet door die 17 pagina's heen kunt kijken, overigens tot nu toe niemand.
Kon je dat wel dan hoefde je vragen niet te stellen.
Ik was soms wat denigrerend en dat lijk ik nu ook weer, excuses, het was ik omdat ik door je teksten heen "zie" dat je de intenties ervan zelf niet doorziet.
Het antwoord op je vragen is nog steeds:
"Je snapt het pas als je het kunt."
Leren paardrijden staat niet in boeken en ook niet in wetenschappelijke onderzoeken.
Paardrijden is in de eerste plaats stilte, zijn en voelen, ervaren, pas daar van uit krijgen sommige teksten zin, de meesten zullen zinloos blijken.
Ik raad je aan een goede leraar te zoeken die je inleidt in de kunst van het paardrijden zodat je kunt gaan voelen, dat zal je stil maken.
Maar, dat duurt jaren en jaren.
Je zult dan ervaren dat je je vragen niet meer hoeft te stellen, je kent het antwoord, je weet.
piepenfiets schreef:als iemand een ander kader hanteert is het handig om dat kader er aan toe te voegen. Nu zou anders de idee kunnen ontstaan dat iemand eigenlijk slechts met (nog niet eens goed gegooglde) theoriefeitjes probeert te verbloemen dat ie eigenlijk niet zo goed weet waar het over gaat. Gewoon een algemene hypothese hoor, is absoluut niet het geval maar zou een strategie kunnen zijn
piepenfiets schreef:Communicatie..je kan idd een opdracht geven en pas weer ingrijpen indien er verandering is,zoals eerder uitgelegd kan je er ook voor kiezen om een continue contact te onderhouden waarbij er een spanningsboog ontstaat,meer op biomechaniek gericht dan operante conditionering.
Citaat:praktisch: het is inderdaad zo dat voor een groot deel van de training een rechte teugel nodig kan zijn (zeker ten aanzien van sommige paarden) en wanneer men met trensbit werkt (het paard heeft immers nog niet geleerd om zeer lichte drukken te interpreteren, dat proces vergt heel wat tijd). Niettemin ligt het meest optimale streefdoel in het werken zonder aangehouden druk en om die steeds zo minimaal mogelijk te houden zonder het contact (dus geen druk) te verliezen.
Sizzle schreef:Citaat:praktisch: het is inderdaad zo dat voor een groot deel van de training een rechte teugel nodig kan zijn (zeker ten aanzien van sommige paarden) en wanneer men met trensbit werkt (het paard heeft immers nog niet geleerd om zeer lichte drukken te interpreteren, dat proces vergt heel wat tijd). Niettemin ligt het meest optimale streefdoel in het werken zonder aangehouden druk en om die steeds zo minimaal mogelijk te houden zonder het contact (dus geen druk) te verliezen.
Wat is het verschil dan?
Dat wil toch iedereen bereiken?
Maar 99,9% van de ruiters zullen die lichtheid niet bereiken omdat ze basisruiters zijn.
Dus wat probeer je nu eigenlijk met wat te vergelijken?
Ik heb toch echt het idee dat je enkel blijft hangen in mooie statische plaatjes.
Sizzle schreef:Citaat:praktisch: het is inderdaad zo dat voor een groot deel van de training een rechte teugel nodig kan zijn (zeker ten aanzien van sommige paarden) en wanneer men met trensbit werkt (het paard heeft immers nog niet geleerd om zeer lichte drukken te interpreteren, dat proces vergt heel wat tijd). Niettemin ligt het meest optimale streefdoel in het werken zonder aangehouden druk en om die steeds zo minimaal mogelijk te houden zonder het contact (dus geen druk) te verliezen.
Wat is het verschil dan?
Dat wil toch iedereen bereiken?
Maar 99,9% van de ruiters zullen die lichtheid niet bereiken omdat ze basisruiters zijn.
Dus wat probeer je nu eigenlijk met wat te vergelijken?
Ik heb toch echt het idee dat je enkel blijft hangen in mooie statische plaatjes.
cherie78 schreef:Een paard leert in eerste instantie ook enorm veel van stemhulpen, die immers al aan de longeerlijn zijn aangeleerd en in een nog vroeger stadium aan de hand.
Dus is wellicht ook een "rechte" teugel niet nodig.
XavierB schreef:cherie78 schreef:Een paard leert in eerste instantie ook enorm veel van stemhulpen, die immers al aan de longeerlijn zijn aangeleerd en in een nog vroeger stadium aan de hand.
Dus is wellicht ook een "rechte" teugel niet nodig.
volledig ermee eens dat stemhulpen een vaak onderschatte tool zijn. Niettemin werken stemhulpen in via een gelijkaardige vorm van associatief leergedrag (wat conditionering ook is). Door het consistent koppelen van één hulp aan de andere (wat op de grond veel makkelijker te bestendigen is), kan je inderdaad jouw hulpen enorm verfijnen en hulpenpakket uitbreiden. Verder kunnen stemhulpen ook via conditionering met positieve stimuli worden aangeleerd (hoewel dat bij paarden altijd wat moeilijker is dan bijvoorbeeld bij honden).
XavierB schreef:Beste Simpleman:
deze maal ben ik het volkomen met je eens. Niettemin worden de Richtlinien, of een variant of een sterk afgekookte versie (wat ik heb mogen meemaken toen ik jaren geleden voor de eerste keer in het zadel op de manege trad), nog zeer wijdverbreid in hun volledigheid (of vaak met nog grotere teugeldrukken dan zelfs de FN beoogt) toegepast. De populariteit, juist door de sport, is immens en mensen stellen zich vaak weinig vragen bij wat ze krijgen ingelepeld.
ikke schreef:en met de lappen tekst die jij ervan maakt, schrik je die mensen ook nog eens behoorlijk af om zich te verdiepen in de basis van deze materie, die ook voor hen toepasbaar is.
Ik geloof namelijk helemaal niet dat er zulke lappen tekst voor nodig zijn om anderen te overtuigen, in tegendeel, ik krijg er juist een gevoel bij dat je om de hete brij heendraait.
XavierB schreef:Beste Simpleman:
Overigens, de reden voor mijn lange schrijven is ook de hoop dat iemand ook op een specifiek bewijselement of op een specifieke redenering die ik formuleer een ander perspectief of ander materiaal heeft (vandaar dat ik ook vroeg in een ander topic naar jouw 'Nederlandse klassieke dressuur' methode).
Ook ik leer graag bij.
XavierB schreef:Ik beoog persoonlijk nooit een directe inwerking voor alle duidelijkheid. In het geval van een trensbit kan ik soms met een quasi rechte teugel rijden (hoewel die eigenlijk ook een lichte inbuiging heeft). Daar tolereer ik soms een zeer lichte extra druk (ik beoog ze dus niet en ik stel ze niet als 'standaard') omdat het paard nog niet geconditioneerd is om op de lichtste signalen te reageren en omdat de druksignalen op dat punt vaak duidelijk moeten verhoogd worden om de correcte buiging te garanderen. In een dergelijke fase zou ik immers (nogmaals bij sommige paarden) het contact kunnen verliezen.
Niettemin blijft mijn streefdoel, zelfs bij een trensbit, om de druk in de mond te herleiden naar het gewicht van teugels en bit, weliswaar met behoud van contact op het bit en waarvoor dat contact moet dienen.
Niettemin streef ik ernaar om
Simpelman schreef:XavierB schreef:Beste Simpleman:
Overigens, de reden voor mijn lange schrijven is ook de hoop dat iemand ook op een specifiek bewijselement of op een specifieke redenering die ik formuleer een ander perspectief of ander materiaal heeft (vandaar dat ik ook vroeg in een ander topic naar jouw 'Nederlandse klassieke dressuur' methode).
Ook ik leer graag bij.
Ik ben begonnen in dat wat men in de jaren 60 Klassieke Dressuur noemde, deze kwam direct voort uit de voor en na oorlogse NL cavalerie. In de rijscholen in die tijd werd volgens de methoden uit die cavalerie gereden, bon sens, efficientie, groot respect voor het paard, past op alles en iedereen. De c. officieren hielden zich bezig met rijkunst volgens de Kl tradities.
De grote ommekeer/verwatering in methode en ethiek ontstond in de jaren 80, het begin van de "Moderne Dressuur", dat wil zeggen wedstrijdsport, geld en goud. Een steeds lager niveau instructeurs leidt nieuwe instructeurs met een steeds lager niveau op.(een cumulus)
Mijn leraren waren ex militairen met strenge principes, een hoogstaande ethiek en veel kennis. Het doel was lichtheid.
Zij konden je laten zien hoe het moet en uitleggen waarom.
In mijn 2600 posts, waarvan je er vast een aantal gelezen hebt vind je deze NL methode en de ethiek terug.
In mijn leven heb ik het e.e.a. met paarden gedaan en daarvan en van veel anderen geleerd dat de "oude NL methode" zoals ik die ingegeven heb gekregen werkt.
Paarden zijn er kalm en tevreden mee, werkwillig, zonder weerstand, zonder druk, ze worden er mooier door, fit, ze stijgen in rangorde in de kudde, vertonen geen blessures.
Wat zou je daar meer over willen weten dan ik al geschreven heb?
Generaal Décarpentry heeft het doel van de methode opgeschreven, maar dat wist je al.![]()
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
XavierB schreef:Nu komt natuurlijk de historicus in mij terug naar boven: heb jij trouwens weet van bepaalde cavalerievoorschriften uit de Nederlandse cavalerie? Het zal je niet verwonderen dat die mij zeer sterk zullen boeien.