Houding en zit foto beoordeling topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:14

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:D

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 07:33

@celine_famke
Onderbenen iets naar voren leggen en hakken iets meer uitdrukken. Ik heb het idee dat als je gaat staan je iets naar voren valt (dit komt doordat je benen iets teveel naar achter liggen.)
En handen rechtop.
Voor de rest heel netjes.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:12

Kimmie25501 schreef:
Elise, ik kan eigenlijk niet zo goed uitleggen hoe ik het kan zien. Maar je ziet op de foto dat je schouders al naar voren zijn, en dat je je rug een beetje bol trekt.
deksel, qua rug houding wel, op die foto zie je wel heel goed dat je nek voor je romp staat. Ben je ooit onderzocht op scoliose?

Top, dankjewel. Scoliose lijkt mij niet, aangezien ik mijn bekken juist totaal niet kan kantelen en 1 van de symptonen is toch dat ik dan wel mijn bekken gemakkelijk zou kunnen moeten kantelen (Mooie zin :')). Ook heb ik niet echt pijnklachten in mijn rug (afgezien van het maandelijkse kwaaltje) :).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:21

@celine_famke, ik krijg het idee dat je je onderrug wat vast zet waardoor je je onderbenen erg ver onder je lichaam steekt.

Als je je onderrug wat meer los laat, dan gaan je benen ook meer ontspannen en beter afhangen.

Afbeelding
Tijdens de middendraf. Ik vind het lastig mijn lijf te ontspannen.
Afbeelding
Afbeelding

Blixem

Re: Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:25

@peelie

Leuke haf trouwens :)

Graag zou ik je hakken iets uitgedrukt zien en het lijkt of het zadel te klein voor je is?

Voor de rest neusje mag er wat meer uit

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:26

Afbeelding

Hoe meer ik over een goede houding nadenk, hoe moeilijker ik het soms vind...
Heb sinds kort les Centered Riding. Doet wonderen voor je houding!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:28

Volgens mij is het niet de bedoeling te beoordelen op het paard? Daar vraag ik ook niet om...

Zadel is zeker niet te klein. Ik heb in tijden niet zo veel ruimte ghad in een zadel. Het verkeerd om kantelen van mijn bekken zorgt er voor dat ik wat te ver achter in het zadel ga zitten met mijn zitbeenknobbels. Iets waar ik veel op oefen, maar met wedstrijd of spanning is het opeens een heel andere wereld :P

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:10

Wil iemand nog een reactie geven op mijn foto op de vorige pagina?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:13

Naskapower schreef:
Voor alle mensen van wie de tenen kapstokken zijn:

tenen naar binnen draaien doet zeer, is ook slecht voor je gewrichten want je forceert de boel.

Til je been op vanuit de heup, draai je been nu iets naar binnen zodat je knie richting het zadel gaat.
Je been ligt nu platter tegen het zadel waardoor je steviger zit, een eventuele stoelzit verminderd en je teen staat netjes naar voren.

Dit was met recht de beste houding tip die ik van mijn instructrice (xDreamerx @ bokt) gehad heb

Wat vinden jullie van deze foto?
Mijn eigen opmerkingen zal ik morgen geven.

[ [url=m/0X4UNc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijken waar je naar toe wilt, neem aan dat dit niet de schoft is? :9 Je handen mag je dragen, hakken uitdrukken en je voet naar binnen. Wat ik me afvraag is: ik heb tot nu toe geen pijn gehad met het naar binnendraaien? Ben ik een uitzondering of hoe zit dat? :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:17

Naskapower schreef:
Wil iemand nog een reactie geven op mijn foto op de vorige pagina?

Handen zelf dragen. Aktiever recht op gaan zitten, benen losser naar beneden laten afhangen waardoor de tenen naar binnen draaien en de hakken ontspannen naar beneden gaan hangen. Verder mag je je heupen iets achterover kantelen en je hoofd meer boven je lichaam dragen ipv er voor. ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:43

Peelie: Je hebt een goede basishouding die op het eerste gezicht echt wel goed lijkt. Wat me echter opvalt is de spanning die je maakt in je bovenbenen/bekken/onderrug. Je lijkt je met je dijen vast te zuigen aan het zadel, wat voor veel spanning zorgt. Hierdoor wordt je onderrug hol en heb je onvoldoende gewicht in je beugels (die ook wat te lang lijken, met name op de eerste foto). Op de laatste foto zakt ook je ribbenkast iets in en worden je schouders rond.

Ik vermoed dat je een wat verkorte en/of verkrampte Illiopsoas spier hebt. Dat is de spier die van de binnenkant van je onderrug naar de binnenkant van je bovenbenen loopt. In deze spier lijk je dus veel spanning te maken om in het zadel te blijven zitten. Dit verstoort je balans in het zadel en de beugels, maar ook je ademhaling. Zie maar eens wat een rood hoofd je hebt op de laatste twee foto's en hoe je je schouders optrekt. Ik snap dat dit een vorm van overleven is in de proef, maar er is een betere manier:

Om je te helpen te ontspannen in draf is het van belang dat je weet hoe je op een losse manier mee kunt veren in je gewrichten en zo de zwaartekracht zijn werk kunt laten doen. Je blijft dan beter in je zadel zitten zonder te zuigen, zonder teveel kracht te moeten zetten en zonder je ademhaling te forceren.

Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten, maar daardoor kun je niet lekker meebewegen. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit en balans zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden. Het volgen van de beweging wordt dan makkelijker.

Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een goede manier om het doorzitten (klinkt raar, maar werkt echt!) te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Die vering in de knieën is essentieel bij het doorzitten.

Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.

Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.

Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:
• Druk je hakken goed uit, zover je kan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.
• Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert, met behoudt van de vering in je knieën. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden. De beweging vang je op met je knie en heupgewrichten.

Begin met een keer zitten en dan weer staan en bouw het aantal passen achter elkaar zitten steeds verder uit. Een kleine, langzame draf is makkelijker te zitten dan een grote draf. Begin dus makkelijk en bouw het steeds verder op. De vering in je knie heb je geleerd tijdens het staan. De beweging van je bekken wordt belangrijker wanneer je gaat zitten. Deze beweging lijkt op achteruit fietsen. Wanneer je niet meer kunt volgen, ga dan weer even staan om je benen weer stabiel te maken en de vering in de knie weer terug te vinden en probeer dan weer opnieuw. Dit werkt beter dan tijdens het doorzitten te blijven rommelen.

Om het gevoel en het juiste gewicht in je zitvlak beter te leren voelen, kun je op een braaf paard met een extra gewicht rijden. Bijvoorbeeld een zak met zand. Ongeveer 2 kg helpt hierbij al. Het extra gewicht drukt je meer in je zadel en helpt je het juiste gevoel vinden.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:04

Alicia2u: wat een herkenbare beschrijving. Alhoewel je reactie voor een andere post bedoeld was, kan ik er ook wat mee. Mijn paard is erg voorwaarts en erg snel gespannen. Door mij uiteraard.... Ik ben aan het leren om los te laten in mijn zit....

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:22

Irishuizinga schreef:
@celine_famke
Onderbenen iets naar voren leggen en hakken iets meer uitdrukken. Ik heb het idee dat als je gaat staan je iets naar voren valt (dit komt doordat je benen iets teveel naar achter liggen.)
En handen rechtop.
Voor de rest heel netjes.

Bedankt! Wat je zegt over het lichtrijden etc klopt wel! Heeft iemand daar misschien tips voor?

Peelie schreef:
@celine_famke, ik krijg het idee dat je je onderrug wat vast zet waardoor je je onderbenen erg ver onder je lichaam steekt.

Als je je onderrug wat meer los laat, dan gaan je benen ook meer ontspannen en beter afhangen.

Dat klopt inderdaad, van mijn rug. Ik weet alleen echt niet wat ik daar aan kan doen haha. Probeer altijd te ontspannen maar het lukt niet..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:34

Alicia2u wat een onzin om vanaf 2 foto's te zeggen dat iemand verkorte spieren heeft!

Peelie kan me wel vinden in je comment wb je zadel herken ik ook bij mezelf door kanteling v bekken kom je niet midden in je zadel maar wat meer op de lepel. Denk dat het misschien wel kan helpen om je beugels iets korter te doen. (1 gaatje of een halve) hierdoor krijg je wat meer balans en kom je beter in het midden. Wat veel mensen met wat stevige korte boven benen doen is de beugels langer want dat oogt mooier of rijdt fijner (doe ik namelijk zelf ook o:) )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:43

Of ze verkort zijn of verkrampt kun je zonder aanvullend onderzoek niet bepalen, maar op de foto's in deze topic en ook de foto's zonder paard in het profiel zie je dezelfde houding van onderrug en bekken terug. Op basis daarvan trek ik mijn conclusie. Bovendien is het een veel voorkomend probleem wat ik met name bij mensen met deze lichaamsbouw vaak terug zie. Het is niet onoverkoombaar, maar zeker een aandachtspunt, met name als men goed wil leren/kunnen doorzitten.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:11

Nog steeds vind ik het veel te voorbarig om het zo te zeggen van 3 foto's kan ik en wil ik dat ook helemaal niet!

Enige wat ik wil zeggen om ook ontopic te blijven
Ik zou graag een andere bekken kanteling willen zien hierdoor komt de wk in een rechtere en ontspannerder lijn. Beugels een gaatje korter waardoor je meer druk onder de middenvoet kan zetten ipv op d'r tenen. Ik denk dat dat ten goede komt van haar balans.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 03:52

Alicia. Bedankt voor jou uitgebreide uitleg. Toevallig ben ik fysiotherapeut in opleiding. En hou ik me dus oa veel bezig met spieren.

Het klopt dat mijn illiopoas verkort is. Dat heb je goed gezien. Ik ben een periode heel fanatiek bezig geweest met rekken, toen ben ik er achter gekomen dat niet alleeen mijn illiopoas verkort is, maar ook de quadriceps en tensor, wat allenmaal bijdraagt aan een vooroverkanteling van mijn bekken en hol trekken van mijn rug (wat vaak ook pijnlijk is trouwens). Zonder begeleiding van een andere fysiotherapeut om extra te kunnen rekken ga ik het in mijn eentje niet redden heb ik toen gemerkt.

Verder is het scharnieren in mijn knieën niet echt het probleem, dat ligt bij mij echt in mijn heupen/rug (altijd handig als die regio soms pijnlijk is). Een gaatje korter zitten doe ik al en het gaat ook niet om nog een gaatje korter te zitten. Dan gaan mijn knieën over de wrong heen. Daarbij heb ik geen korte, maar wel erg stevige bovenbenen. Mijn onderbeen daarintegen is wel erg kort, dat maakt het optisch soms ook lastig om correct te zitten. Laten we zeggen dat ik niet het perfecte lijf heb voor paardrijden :P

Jou tips kan ik niet zo 1, 2, 3 op Nash uitproberen (de pony op de foto), iets met sensibel, schrikkerig en dingen op zijn rug als anders spannend vinden. Dus daar zal ik Mara (mijn andere pony) voor gebruiken. Ik zal eens kijken hoe ver ik daar mee kom.

Samen met mijn instructrice zijn we wel bezig met mijn houding (centred riding) en dat gaat bij tijd en wijlen erg goed, als mijn lijf meewerkt :)

Bedankt voor jou uitgebreide uitleg.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 05:39

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 06:40

Ik zal het morgen even uitgebreid doorlezen. Ik heb nu de filmpjes gekeken van de oefeningen. Maar ik zal met de tekst eens kijken of ik ook begrijp waarom ze oefeningen doen zals ze doen.

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:48

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:54

Afbeelding
Afbeelding

sorry in de vorige post ging het niet helemaal goed

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:12

@miss_potter
De foto's zijn helaas een beetje onduidelijk en klein.

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:18

ja het lukt me niet om ze groter te krijgen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:25

Dan moet je het woord avatar uit de link halen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:37

Wil iemand mijn foto dd 31-8 beoordelen, of is deze niet duidelijk genoeg?