Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:14

Nee hoor, dan houden ze bijv. het achterbeen gewoon langer aan de grond dat het voorbeen. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:20

Als paard tactfout maakt zijn de lengtes verschillend... in het skala is dat punt 1
In uitgestrekte draf moet paard nog steeds aan elkaar blijven (over de rug, verbinding tussen voor- en achterhand) .. Anders valt paard in twee stukken en ben je aanleuning, ontspanning/souplesse en takt kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:21

Wat je helaas in de (hogere) dressuursport steeds meer ziet. :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:22

Ik weet het niet hoor maar volgens mij is het gewoon in eerste instantie het belangrijkste dat het paard de achterhand eronder zet. De billen zakken wat, loopt mooi rond af waardoor het paard met meer kracht kan afzetten en dus vanuit achter gaat lopen. Wat ik op mijn foto's zie; een paard dat redelijk tegen dat moment aanliep. Voor het mooie mist er net wat, maar als hij niet enigszins actief was, liep hij hier op de voorhand. Hij komt hier in mijn ogen juist wat van de voorhand af. Hij gaat lekker aan het werk, en dat is toch in eerste instantie het doel?! Dat je je paard zo rijd dat hij zijn spieren gaat gebruiken, en lekker aan het werk gaat. En ik moet zeggen dat hij op de momenten dat hij even lekker liep en niet met me aan de loop ging, dat hij echt fijn liep, lekker aan het werk was, en ik vrij weinig in de hand had.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:24

LoveUggs schreef:
Ik weet het niet hoor maar volgens mij is het gewoon in eerste instantie het belangrijkste dat het paard de achterhand eronder zet. De billen zakken wat, loopt mooi rond af waardoor het paard met meer kracht kan afzetten en dus vanuit achter gaat lopen. Wat ik op mijn foto's zie; een paard dat redelijk tegen dat moment aanliep. Voor het mooie mist er net wat, maar als hij niet enigszins actief was, liep hij hier op de voorhand. Hij komt hier in mijn ogen juist wat van de voorhand af. Hij gaat lekker aan het werk, en dat is toch in eerste instantie het doel?! Dat je je paard zo rijd dat hij zijn spieren gaat gebruiken, en lekker aan het werk gaat. En ik moet zeggen dat hij op de momenten dat hij even lekker liep en niet met me aan de loop ging, dat hij echt fijn liep, lekker aan het werk was, en ik vrij weinig in de hand had.

Dat is wat ik net zei, dat is niet wat er in eerste instantie belangrijk is volgens het skala.

edit: Akkoord het paard moet actief zijn, maar om de achterbenen te trainen zal je paard toch echt even wat veel mensen noemen 'op de voorhand' moeten lopen. En dan bedoel ik niet hangen, dat is iets anders, maar die stap kan je niet overslaan. Je kan niet meteen verwachten dat een paard verzamelt oftewel 'van de voorhand af komt' want dan is alle lichtheid die je voelt een illusie
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 10-06-15 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Ben ik helemaal met je eens. :j
Niemand kan beweren dat je niet op de goede weg bent.

_Marinke_

Wat betreft de benen discussie..

Een (jong) paard wat net in training komt wil je op een horizontaal evenwicht hebben, het gewicht gelijk verdeeld over 4 benen. Je ziet dan 3-hoeken waarbij voor en achter even groot is. Echter zie je ook dat het achterbeen verder uitzwaait naar achteren. Het paard stuwt dan meer. Wanneer dat paard door training sterker word en meer gaat dragen met het achterbeen worden die passen achter volgens mij ook altijd wel wat kleiner omdat het paard tegelijk ook sneller moet worden in het achterbeen. Maar dan zwaaien de voorbenen ook niet. Ook zie je dat de achterbenen nu niet meer zo ver uitzwaaien naar achteren (voorbij de staart). De achterbenen worden meer onder de massa geplaatst. De voorhand krijgt nu wel meer ruimte waardoor het paard ruimer KAN bewegen vanuit de schoft. En volgens mij is dat ook gelijk een stukje optisch bedrog, wanneer de ruiter vraagt aan het paard om ook ruimer te bewegen lijkt het alsof de pas van de voorbenen groter word terwijl dat imo helemaal niet zo is. Het paard krijgt immers ook een langer zweefmoment.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:25

En dat met de 5e keer rijden _/-\o_

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:30

LoveUggs schreef:

En weet je ook wat je dan nou net miste waardoor die net tegen dat moment aan liep? :)
Leuk paardje trouwens! En vind het zo leuk om jou vooruitgang als ruiter ook telkens weer te zien! +:)+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:35

Marinke, jazeker. Het feit dat hij lekker aan de loop gaat met me, we elkaar moeten leren kennen, en hij echt heel vervelend was. Dan rijd je toch minder lekker, wat rommeliger.. Het is jammer Day het me even niet lukt het filmpje te pausen want dan zou je kunnen zien wat ik bedoel..

Edit; dit was idd ook pas de 5e keer dat ik er op zat

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:40

Jup je ziet dat je wat ontspanning mist. Dat is ook begrijpelijk voor een combinatie die elkaar nog moet leren kennen. Maar als je dat straks beter voor elkaar hebt gaan alle andere punten die je noemt ook al een stuk beter en makkelijker. ;-)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:42

Excuses, ik had over dit feit heengelezen :) maar er wordt wel heel netjes om mijn opmerking heengepraat moet ik zeggen -O-

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:45

Dit is t filmpje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:46

Praktisch elk paard loopt in het begin op de voorhand als het wordt ingereden. :j
Je kunt er dan voor kiezen om zo snel mogelijk de (door jou) gewenste houding te realiseren en daarbij stappen over te slaan en het grote risico lopen om later in de problemen te komen.
Of om het rustig aan te doen, het paard het tempo te laten kiezen, kritiek te krijgen, en een langdurig en duurzaam resultaat te boeken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:47

KoudbloedKim schreef:
Praktisch elk paard loopt in het begin op de voorhand als het wordt ingereden. :j
Je kunt er dan voor kiezen om zo snel mogelijk de (door jou) gewenste houding te realiseren en daarbij stappen over te slaan en het grote risico lopen om later in de problemen te komen.
Of om het rustig aan te doen, het paard het tempo te laten kiezen, kritiek te krijgen, en een langdurig en duurzaam resultaat te boeken.

Danjewel _/-\o_ mijn opmerking was dus wat misplaatst, want ik vermoed dat LoveUggs zich daar bewust van is?

ik ga hierna ook meteen je filmpje bekijken Celiien

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:50

Marinke, dat hoop ik wel haha. Ik moet maar even volhouden dat ik niet onder de indruk ben van zo'n trucjes. En dan hopen dat het minder word haha.

SinneJ, sorry over het hoofd gezien. Paard knalt ook regelmatig op de voorhand hoor. Maar de stukjes dat hij écht lekker loopt gaat hij toch wel meer met die achterhand aan het werk.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:52

LoveUggs schreef:
Marinke, dat hoop ik wel haha. Ik moet maar even volhouden dat ik niet onder de indruk ben van zo'n trucjes. En dan hopen dat het minder word haha.

SinneJ, sorry over het hoofd gezien. Paard knalt ook regelmatig op de voorhand hoor. Maar de stukjes dat hij écht lekker loopt gaat hij toch wel meer met die achterhand aan het werk.

Waar ik eigenlijk op doel is: werk je bewust volgens het skala met vw nw om op die manier de achterhand te activeren?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:53

Zet het filmpje van @Cellien even stip 0.57 dit paard loopt nu dus goed?
We hebben het over de driehoekjes.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-06-15 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:53

LoveUggs, (het is jouw filmpje toch?) wat wij waarschijnlijk zouden doen met een paard als in het filmpje, is hem kleine voltes laten lopen, waardoor het binnenachterbeen er goed onder zou komen en hem beter zal gaan dragen.
Hij lijkt weg te rennen voor druk, het lijkt me niet direct onbalans, wat ook vaak een reden is voor rennerig gedrag.
Ik vind het wel knap dat je deze uitdaging aan gaat en denk dat er heel wat winst te behalen valt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:55

Simpelman schreef:
Zet het filmpje van @Celien even stip 0.57 dit paard loopt nu dus goed?
Is deze opmerking sarcastisch bedoeld? Of is dit een oprechte vraag? :)

Je kunt toch uit zo'n filmpje niet 1 beeld eruit halen waarop hij en halve seconde 'goed' loopt en dan zeggen dat dat paard goed loopt?
Juist dit filmpje laat het totaalbeeld zien.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:56

Jaa in het filmpje zie je heel duidelijk 'ons probleem'. Hij loopt lekker en ineens gaat de knop om, vliegt hij weg in galop of hout zijn hoofd de lucht in een valt naar binnen. Volgende moment heb ik hem weer waar ik wil een loopt hij braaf verder, om het vervolgens weer opnieuw te doen. Ik heb hem gister ook steeds op de volte gezet als hij zo raar deed. Op een gegeven moment idd de voltes gaan verkleinen als hij zo hard ging en in rustig tempo weer vergroten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:56

We discussieren.
We zijn niet aan het bekritiseren.

Op 0.57 zijn beide benen keurig in driehoekjes te plaatsen, het achterbeen treedt onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:57

Een goed lopend paard gaat niet alleen om het 'goed' zetten van de benen he. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:58

LoveUggs schreef:
Jaa in het filmpje zie je heel duidelijk 'ons probleem'. Hij loopt lekker en ineens gaat de knop om, vliegt hij weg in galop of hout zijn hoofd de lucht in een valt naar binnen. Volgende moment heb ik hem weer waar ik wil een loopt hij braaf verder, om het vervolgens weer opnieuw te doen. Ik heb hem gister ook steeds op de volte gezet als hij zo raar deed. Op een gegeven moment idd de voltes gaan verkleinen als hij zo hard ging en in rustig tempo weer vergroten
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar een filmpje over een half jaartje! :))

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:59

@KoudbloedKim,
Toch begon dit stukje discussie daarmee, die mooie driehoekes en dat correct ondertredende achterbeen.