Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:57

mylittlejoy schreef:
MarcR schreef:
Niet iedereen geeft zijn paard wel eens een tik. Ik heb ons paard nog nooit geslagen of gestampt.
Zij is zo opgevoed dat ze weet dat als ze in onze handen is moet luisteren en dit hebben we bereikt zonder enige vorm van geweld. Wat wij gebruikt hebben is goede begeleiding, de juiste kennis, kunde en geduld.

Dat is heel prettig voor jullie, maar wat werkt bij één individueel paard, hoeft niet te werken bij alle paarden. Er zijn genoeg paarden die inderdaad genoeg hebben aan een blik of een vingertje om ze te corrigeren, echter zijn er ook genoeg paarden die tijdens het opvoedproces (en dan met name de paarden die door te zacht optreden onopgevoede monsters zijn geworden) even een welgeplaatste tik nodig hebben om wel degelijk te beseffen dat het niet allemaal bluf is wat dat mensenpersoon daar op de grond uitdraagt. (Let wel, ik heb het over een tik. Niet het je paard in elkaar rammen of schoppen)

Wat werkt bij onze merrie, zij heeft een zeer dominant karakter, werkt bij bijna alle paarden.
Een paard zal tijdens zijn opvoeding weinig of geen positieve invloed hebben van een tik of schop maar wel van de juiste houding en communicatie van de mensen naar hen toe.
Wat ik stel heb ik niet alleen bij ons paard gezien maar ook bij tientallen andere, ook "onopgevoede monsters".

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:13

MarcR schreef:
Inderdaad zijn er veel niet opgevoede paarden, dit is enerzijds een gevolg van betutteling maar evengoed van slaan en schoppen. Een slag of een schop zal een tijdelijke oplossing bieden maar geen structurele oplossing, de kans is groot dat het geweld steeds zal toenemen om resultaat te hebben ofwel zal een paard eens reageren met geweld waar jij weerloos tegen staat.
Er is nooit een "juist" moment om een paard te slaan of te schoppen, als je dit moet doen heb je alle voorgaande signalen van je paard gemist.

Niet iedereen geeft zijn paard wel eens een tik. Ik heb ons paard nog nooit geslagen of gestampt.
Zij is zo opgevoed dat ze weet dat als ze in onze handen is moet luisteren en dit hebben we bereikt zonder enige vorm van geweld. Wat wij gebruikt hebben is goede begeleiding, de juiste kennis, kunde en geduld.

Ben je nu veren in je eigen billen aan het steken????
Het is fijn dat je een harmonieuze relatie met je paard hebt. Wat ik om me heen zie is het paard dwingen te doen wat hij eigenlijk zou moeten leren. In Harmonie weet je je paard duidelijk te maken wat je wilt en heeft het het vertrouwen om te doen wat je vraagt. Met dwang gebeurt er uiteindelijk ook wat wat de bedoeling is, maar hebt blijft een relatie gebaseerd op macht. En we weten allemaal waar macht toe leid.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:09

Helaas is mijn paard met pensioen maar hij is de beste leermeester die je kan hebben. Lomp gedrag als in het zadel ploffen, hard been en hand gebruik worden keihard afgestraft. Letterlijk dan. Hij vouwt zich dubbel en bijt je vol in je been of voet. Doe je normaal, relax en rustig, heb je totaal geen last van hem. Is het het fijnste paard wat je kan hebben.

Nies_

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:47

Uh nou.. Mijn paard is toch anders heel goed opgevoed. Krijg er regelmatig complimenten over. Nou dat was toch echt niet zo toen ik het dier kocht en dat was met de fluwelen handschoenen methode ook echt niet goed gekomen. Toen ze mij probeerde te bijten bleef het niet bij een tik kan ik je zeggen en dat is ook maar bij één poging gebleven, dus doel toch bereikt dan en effectief ook. De jonge paarden hier op stal heb ik daarentegen nog nooit een tik gegeven, die zijn gewoon vanaf begin af aan netjes opgevoed. Scheelt een hoop ellende. Bij mijn paard kan ik de tijd ook niet noemen overigens, gelukkig.

Het probleem is echt niet de mensen die af en toe een tik uitdelen, het probleem is dat mensen kwaad blijven en/of hun eigen frustratie uiten op het dier. Slaan en schoppen hoeft daar niet eens perse bij aan te pas te komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:41

Nu vind de mijne best goed opgevoed. Alleen houd hij niet van een grove rijstijl. En ik kan hem geen ongelijk geven. Als je normaal rijd merk je er niks van. Het is ook niet dat je er met fluwelen handschoentjes op hoeft te stappen hoor.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:01

Fluwelen handschoentjes. Er wordt gewoon lacherig gedaan als je vriendelijk bent voor je paard. Sorry maar ik vind dat echt belachelijk. Mijn paard is een echte gentleman, ondanks mijn "fluwelen handschoentjes".

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:36

De zoektocht in mijzelf zie ik terug in sommige stukken. Met mijn vijfjarige ruin ben ik gestart met wedstrijden en geniet ik weer van de dressuur. Ik heb helaas met een eerder paard een instructrice gehad van de hardere hand. Niet mijn stijl en het plezier was ver te zoeken... Zonder kritisch op elkaar te reageren vind ik het positief om te lezen dat mensen zelf nadenken over hun normen en waarden.

Jolien wat jij beschrijft is idd waar ik ook erg bang voor ben. De prestatie moet geleverd worden en ik ben wel eens bang dat de sport mensen hun normen vervaagd. Het lastige vind ik wel dat ik een prachtige training kan hebben, een geweldig relaxt en tevreden knol onder mij heb bij het uitstappen maar dat daar toch echt wel een tikje of duidelijker doorkom moment met mijn benen bij zit. Ik heb aan het einde van de rit oprecht het gevoel dat knollief tevreden is.... Wat is het balans? Kijk alle hororverhalen lijken mij duidelijk. Met betrekking tot geweld en onwetendheid ben ik het ook helemaal eens maar hoe bereik je voor jezelf het ideaalbeeld zonder dat je je hoeft te schamen ten opzichte van je paard?

1 ding en hij werd gelukkig eerder benoemd maar slecht materiaal, slecht onderkomen en een ruiter die niet kan rijden en daar niet aan werkt zijn net zo erg als je het mij vraagt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:29

Ik vind het raar dat hier de vergelijking 'niet slaan = iemand met fluwelen handschoentjes' wordt gemaakt. Er zit zó veel ruimte tussen die twee uitersten! Je zou al bijna bang worden om te zeggen dat je je paard geen tik verkoopt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:39

Of anders om dat je dat wel doet...
Gelukkig zitten er heel veel tinten grijs tussen zwart en wit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:51

MarcR schreef:
Wat werkt bij onze merrie, zij heeft een zeer dominant karakter, werkt bij bijna alle paarden.
Een paard zal tijdens zijn opvoeding weinig of geen positieve invloed hebben van een tik of schop maar wel van de juiste houding en communicatie van de mensen naar hen toe.
Wat ik stel heb ik niet alleen bij ons paard gezien maar ook bij tientallen andere, ook "onopgevoede monsters".

Dat vind ik nogal bold gesteld, maar goed, ieder zijn mening. Ik denk echter dat een juiste houding en communicatie in veel gevallen voldoende is en onontbeerlijk bij een goede opvoeding van je paard, maar dat er simpelweg gevallen/paarden zijn waarbij je zal moeten laten zien wat je grenzen zijn. In een kudde hebben ze ook niet altijd meteen aan de juiste houding alleen genoeg; daar gaat wat aftasten van de grenzen aan vooraf. Nogmaals, ik bedoel niet dat je je paard zou moeten willen slaan of schoppen. Totaal niet. Maar een corrigerende tik op het juiste moment ben ik niet tegen.

@lollieloes: In dit soort topics vind je vaak profielschetsen twee uitersten: de mishandelende wedstrijdruiters die niets om hun paard geven en alleen maar willen winnen ten koste van alles aan de ene zijde en de geitenwollensokken pedagogisch verantwoorde types die tegen elke vorm van dwang zijn want je moet hand in hoef richting de zonsondergang wandelen. :') Het is erg moeilijk om te zien dat daar ook een weg tussen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:53

badeendje schreef:
Ik vind het raar dat hier de vergelijking 'niet slaan = iemand met fluwelen handschoentjes' wordt gemaakt. Er zit zó veel ruimte tussen die twee uitersten! Je zou al bijna bang worden om te zeggen dat je je paard geen tik verkoopt.

En dat je dat wel doet maakt je nog geen beul of onbekwaam. De vooroordelen komen van twee kanten hoor.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 00:20

Ayasha schreef:
badeendje schreef:

En dat je dat wel doet maakt je nog geen beul of onbekwaam. De vooroordelen komen van twee kanten hoor.

Dat klopt, maar nav de bovenstaande reacties maakte ik hem enkel deze kant op, al heb je zeker gelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:37

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit extreem buitensporig geweld gezien op een wedstrijd, wel veel buiten wedstrijden om door wedstrijdruiters en niet wedstrijdruiters.

Alhoewel buitensporig geweld natuurlijk vreselijk is, is dat wel iets dat door vrijwel iedereen afgekeurd wordt.

Ik irriteer me meer aan het algehele "normale" geruk en gepluk. Ik ga daarom gewoon niet meer naar dat soort gelegenheden, wat heb je er te zoeken? Ik zie al genoeg van dat soort gepluk om de gemiddelde stal, waarom jezelf kwellen? Ga naar een leuke clinic van iemand die je waardeert en geniet daarvan :)

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:51

Ik vind niet alleen de ruiters soms erg gewelddadig omgaan met het paard/pony. Maar ook vaak de ouders van ponyruiters zowel tegen de pony als tegen het ruitertje. Het gebeurt vaak goed, maar er zitten altijd een paar rotte appels tussen die de pony toch ff een mep moeten geven of het kind een preek omdat ze niet 'goed genoeg' hebben gepresteerd.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:58

Vaak gaat het altijd om de winst en niet meer om het paard..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:10

Anoeska schreef:
Een keer in de zoveel maanden verschijnt er zo'n soort topic, waarin het leed dat ANDERE MENSEN paarden aandoen echt verschrikkelijk is. Topic verloopt meesta zo dat eerst de TS, en daarna de rest van bokt:
1) zichzelf op de borst klopt dat zij nooit zoiets zouden doen (soms met enige nuancering, dat ze heus ook wel eens een tik geven)
2) iedereen met vreselijke verhalen komt die ze ooit hebben meegemaakt.

Na het lezen van zo'n topic moet iedereen wel denken dat er op iedere wedstrijd alleen maar slagers en mishandelaars rondlopen.

Rest vanaf hier niet gelezen, maar amen! Iedereen voedt zn paard hier ook op zonder ooit een keer een tik te geven en rijdt zonder enige vorm van druk al zwevend over roze wolken terwijl het paard volledig correct loopt. Right.

Er is een verschil tussen corrigeren of echt geweld. Het laatste heb ik zelf gelukkig nooit meegemaakt. Mensen oordelen heel snel, en weten niet de geschiedenis van de combinatie. Zoals ik hier lees wordt agressief gedrag of geweld wel degelijk afgestraft op wedstrijden en is het dus echt niet de norm. Ook ik heb op de manege aangeleerd aan en door te pakken binnen het redelijke, maar nooit op teruggekomen. Jonge paard wat ik nu rij moet sterker worden en is slecht aan het been. Geen reactie op been is dan toch echt een tik, bij terugvallen in tempo ook eerst kleine hulp, dan groot (=schopje), dan tik. Met als doel de hulpen kleiner te maken en het basistempo voorwaartser. Als ik de reactiies hier zo lees is dat al een vorm van dierenmishandeling.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:02

Een schopje en een tik om voorwaarts te rijden vind ik het probleem niet.

Maar als je bijvoorbeeld vervolgens heel kwaad afstapt en hem met een random hoofdstel kei hard op zijn hoofd slaat, dat vind ik weer een ander verhaal. Denk dat het ook aan de impuls ligt waarom je iets doet. Doe je iets om iets voor elkaar te krijgen? Zoals een schopje of een tik met de zweep? Of ben je aan het afreageren. Zodra het afregeren wordt, vind ik dat mensen beter een mountainbike kunnen nemen dan een paard

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:56

Ik heb op 2 topsport stallen gewerkt waar het mis ging, zal de namen niet noemen maar 1 was springsport en ander mensport, en daar heb ik echt vreselijke dingen gezien. Op de men stal werd een pony die niet achterwaarts wilde eerst met een stok geslagen toen dat niet werkte werd hij aan een span met paarden vast geknoopt en die werden in hun achter uit gezet waarbij de pony die ECHT niet achterwaarts ging om viel en door de paarden over de grond werd gespeeld en dit probeerde ze zo vaak tot het beest onder de wonden zat.
Dit was bij iemand die je in de boekjes tegen komt.....

De 2de was op een springstal waar paarden tot grandpirx niveau worden getraind. Daar weigerde het paard waardoor de "bekende" ruiter er af vloog. Hij is afgestopt heeft een pvc pijp gepakt het paard mee genomen naar stal en hem daar echt compleet in elkaar geslagen overal stonden de striemen dat paard mocht daarna dagen lang niet meer onder de deken uit omdat anders iemand het zou kunnen zien.

Op de men stal heb ik me mond open getrokken en heel duidelijk gezegd wat ik er van vond. (ik deed destijds de paardensport opleiding in deurne) En werd toen meteen weg gestuurd mijn stage/werk was voorbij en ik moest de zelfde dag nog mijn spullen pakken en vertrekken!
Bij de 2de stal heb ik dus mijn mond gehouden maar dit heeft me veel moeite gekost.... Maar op school werd mijn actie ook niet zo gewaardeerd dus ik wilde niet nog een stage plek verliezen........

Maar hoewel aan alle kante duidelijk was dat die de frustratie van de ruiter is, blijven ze beweren dat ze denken dat de paarden er iets van leren......

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:34

DDDara schreef:
Ik heb op 2 topsport stallen gewerkt waar het mis ging, ..
..., blijven ze beweren dat ze denken dat de paarden er iets van leren......

Wel, misschien dat hun methodes helpen om te winnen, maar de prijs is dat ze zich verlagen tot ongure lage eerloze paupers. En dat zie jij goed door de mooie jasjes en bekers heen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:20

xniieeenke schreef:
Stukje 1) Een paard mag bang zijn, daar hoor je begrip voor te hebben, maar je moet wel doorpakken dat je paard het toch niet eng vind.
Als mijn pony bakspoken ziet drijf ik haar rustig naar die hoek, als ze niet wil gewoon proberen, niet tikken, maar duwen met je been en druk op je teugels, teugels meenemen naar die kant ook.
Als jij namelijk toegeeft aan die angst, denkt je pony dat jij het ook eng vind en er dus 100% zeker weten iets is.
Als jij gewoon stoer doet en er heen stuurt, denkt je pony niet dat jij het ook eng vind.

Heerlijk penny dit. Er zijn paarden waarbij je dingen gewoon moet negeren, er zijn paarden waarbij je een klein zetje extra moet geven etc.etc. Zou je mijn inmiddels overleden Fries gewoon 'stoer' naar een bakkabouter hebben gestuurd dan had je met je leven gespeeld. Bang betekende dan ook echt bang, gevaarlijk bang.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:31

Kinke schreef:
xniieeenke schreef:
Stukje 1) Een paard mag bang zijn, daar hoor je begrip voor te hebben, maar je moet wel doorpakken dat je paard het toch niet eng vind.
Als mijn pony bakspoken ziet drijf ik haar rustig naar die hoek, als ze niet wil gewoon proberen, niet tikken, maar duwen met je been en druk op je teugels, teugels meenemen naar die kant ook.
Als jij namelijk toegeeft aan die angst, denkt je pony dat jij het ook eng vind en er dus 100% zeker weten iets is.
Als jij gewoon stoer doet en er heen stuurt, denkt je pony niet dat jij het ook eng vind.

Heerlijk penny dit. Er zijn paarden waarbij je dingen gewoon moet negeren, er zijn paarden waarbij je een klein zetje extra moet geven etc.etc. Zou je mijn inmiddels overleden Fries gewoon 'stoer' naar een bakkabouter hebben gestuurd dan had je met je leven gespeeld. Bang betekende dan ook echt bang, gevaarlijk bang.

En vervolgens 180 graden omdraaien en volspeed er vandoor gaan.
Niet te spreken over de hoeken en draaien die je in 1.2.3 maakt. En vervolgens 4 rondes door de bak, ongecontroleerd galopperen, met hier en daar een angstbok.

(Been there, done that.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:36

@MarcR

Je krijgt er hengst op stal.
Je hebt niets met zijn vorige eigenaren te maken gehad. Dus ook geen weet over de opvoeding.

Ik ben niet bang. Ga ook niet zomaar opzij.

Je opent de staldeur en paard komt met Open mond en oren plat in de nek op je af.
Dag 1, dus er is nog geen tijd geweest om op welke manier ook op te voeden.

Wat doe jij dan?

Paard is ondertussen enkele jaren hier na achteraf gehoord te hebben dat hij van eigenaar naar eigenaar ging.
Heeft uiteraard nog steeds karakter is voor de duvel niet bang maar is erg lief en heeft aan een woordelijk/ lichamelijk corrigeren genoeg.
Maar ik kan je verklappen dat dit niet de correctie was die ik die dag gegeven heb.

Ik wil wel eens weten wat jij dan doet.
Zonder zelf te verongelukken

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:56

Ik rijd ook op een manege en heb het geluk dat ze daar mensen leren om op de zit en benen te rijden. Als iemand te hard is met de teugels dan kan zelfs de eigenaar boos komen binnenstormen want sommige ponies hebben een hele gevoelige mond. Het probleem is echter dat er ook een paar 'gevoelloze' paarden staan. Daar wil ik ook niet meer op rijden want ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover het paard dat ze constant klappen krijgt op haar kont met de zweep. Ik heb zelfs een zweep op haar kont gebroken en dan nog wil ze niet harder lopen, vond niks meer aan de les en rijd nu op 1 die zo nu en dan gewoon gecorrigeerd moet worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:10

Ik heb lang niet alles door gelezen.
Wij rijden bijna ieder weekend wel een wedstrijd en ja ook mijn ruitertje gaat wel eens de fout in al komt dit zelden voor. Ik spreek hem hier dan gelijk op aan omdat ik zo niet in elkaar zit.
Dit doe ik ook bij mede wedstrijdruiters, nou zal je niet vertellen waarvoor ik al allemaal uitgemaakt ben.
Waar het probleem met name in zit is denk ik de weinige controle/ aanspreken op het gedrag van ruiters.
Wij hebben nu een paar springconcoursen gezien waarbij de jury WEL ingreep als dergelijk gedrag vertoond werd.
Zo ook afgelopen zaterdag meisje heeft een stop en begint te meppen, dus jury geeft commentaar over de speaker "de jury vindt dat de zweep inmiddels voldoende is gebruikt".
Nou meisje stond voor aap kan ik je vertellen!
Het jammere is dan dat ze de ring uit rijdt en een paar keer flink met de sporen in de pony jast en heb verder niet meer kunnen zien of haar moeder daar wat over zei.
Echter vaak op concours wordt er gewoon niks over gezegd door niemand niet, niet bij het losrijden niet in de ring en niet er na.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 29-06-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:10

Je doet ten eerste wat je geleerd krijgt op de stalling of manege waar je komt. Zeker als kind zal je dat na gaan doen en zolang er daar niets veranderd blijft het lastig. Zoals al eerder aangegeven moet het van hogerhand komen. Heel ander voorbeeld, sinds de 'bekende ruiters' vaker een cap dragen in de wedstrijd ring vinden kinderen dit ook heel normaal want zij doen dat ook, dus dan hoort dat vast zo. Een gevalletje goed voorbeeld doet volgens zeg maar ;-)

Ik denk ook dat de balans zoek is. Sommige mensen zijn veel te hard en verpesten hiermee het paard en de paardensport. En andere zijn veel te soft en creëren hiermee soms levensgevaarlijke situaties. Het is belangrijk om te blijven zoeken naar de perfecte balans en die is voor iedere ruiter en ieder paard anders.