mylittlejoy schreef:MarcR schreef:Niet iedereen geeft zijn paard wel eens een tik. Ik heb ons paard nog nooit geslagen of gestampt.
Zij is zo opgevoed dat ze weet dat als ze in onze handen is moet luisteren en dit hebben we bereikt zonder enige vorm van geweld. Wat wij gebruikt hebben is goede begeleiding, de juiste kennis, kunde en geduld.
Dat is heel prettig voor jullie, maar wat werkt bij één individueel paard, hoeft niet te werken bij alle paarden. Er zijn genoeg paarden die inderdaad genoeg hebben aan een blik of een vingertje om ze te corrigeren, echter zijn er ook genoeg paarden die tijdens het opvoedproces (en dan met name de paarden die door te zacht optreden onopgevoede monsters zijn geworden) even een welgeplaatste tik nodig hebben om wel degelijk te beseffen dat het niet allemaal bluf is wat dat mensenpersoon daar op de grond uitdraagt. (Let wel, ik heb het over een tik. Niet het je paard in elkaar rammen of schoppen)
Wat werkt bij onze merrie, zij heeft een zeer dominant karakter, werkt bij bijna alle paarden.
Een paard zal tijdens zijn opvoeding weinig of geen positieve invloed hebben van een tik of schop maar wel van de juiste houding en communicatie van de mensen naar hen toe.
Wat ik stel heb ik niet alleen bij ons paard gezien maar ook bij tientallen andere, ook "onopgevoede monsters".